Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Jeg forstår og aksepterer at Tsjekkia og Østerrike har andre, og mer liberale, våpenregler enn vi har i Norge, det har jeg ingen problemer med. Har forsåvidt heller ikke noe problem med at edruelige og ansvarlige personer med riktig opplæring kan bære våpen skjult på offentlig sted, selv om det ikke er noe jeg selv har noen planer eller ønsker om å gjøre.

 

Jeg kommer til å fortsette å støtte FU økonomisk, er vi heldig ender vi opp med en trans-europeisk organisasjon som har like mye politisk gjennomslag som det amerikanske NRA.

Link to comment
Share on other sites

Et "NRA" hadde vært stas dét...men jeg frykter at kun en ørliten brøkdek av disse 7 000 000 våpeneierene bryr seg. Skummelt mange tror ikke at disse regleme blir gjeldende seg selv, eller de driter i de så lenge deres greie overlever denne gangen. Hvor mange har satt bumerket sitt på oppropet? Snaue 300 000? Lenge siden jeg tittet på det, men da var det i alle fall 230 000 underskrifter. Jeg blir litt skuffet når jeg ser hvor lite de (njff, dfs osv) egentlig gjør av innsats her hjemme også. At f eks njff gjør en så himla god jobb (for ALLE norske våpeneiere), er i beste fall sprøyt.

Link to comment
Share on other sites

Et "NRA" hadde vært stas dét...men jeg frykter at kun en ørliten brøkdek av disse 7 000 000 våpeneierene bryr seg.

 

Jeg tenker det at man ikke har noe og tape på det og at de kunne gjøre et forsøk.

Får de litt tid på seg og sprer budskapet så kan det hende de kan få spredd ut viktigheten av sitt arbeide enda mer og få med seg flere på veien.

Er vel en del våpenprodusenter med forholdsvis stor lommebok og så hadde man fått de til og donert en anselig sum så blir det peng ut av det.

 

Etter det jeg har lest har desverre produsentsiden vært skummelt fræværende i denne prosessen.

Vet ikke om de er redde for represialer fra Eu hvis de engasjerer seg?

Det siste er dog kun gjetting fra min side

Link to comment
Share on other sites

Magasin kapasitet har liten betydning og det er en grunn til at forsvaret er glad i 10 skudds magasin på sine HK 417, det er utrolig håpløst å ikke kunne ligge å skyte med den type våpen.

 

Nå har jeg aldri sett noe annet en 20 skudds mag til HK417 på banen...

Link to comment
Share on other sites

Det mest optimale er vel at det blir en enighet om felles standarder for deaktivering av våpen, men at resten forblir slik som det er idag.

 

Det er allerede en felles standard for deaktivering av skytevåpen, spesifisert i direktiv 2015/2403, og den er vel allerede implentert her i landet. Problemet er vel at det er vanskelig å få en del fullverdige EU-medlemmer til å bli så flinke til å følge reglene som vi som "liksom-medlem" er.

Link to comment
Share on other sites

Et "NRA" hadde vært stas dét...men jeg frykter at kun en ørliten brøkdek av disse 7 000 000 våpeneierene bryr seg.

 

Jeg tenker det at man ikke har noe og tape på det og at de kunne gjøre et forsøk.

Får de litt tid på seg og sprer budskapet så kan det hende de kan få spredd ut viktigheten av sitt arbeide enda mer og få med seg flere på veien.

Er vel en del våpenprodusenter med forholdsvis stor lommebok og så hadde man fått de til og donert en anselig sum så blir det peng ut av det.

 

Etter det jeg har lest har desverre produsentsiden vært skummelt fræværende i denne prosessen.

Vet ikke om de er redde for represialer fra Eu hvis de engasjerer seg?

Det siste er dog kun gjetting fra min side

Selvsagt er det bedre å gi gass enn å gi f..n:) Jeg bare registrerer folks manglende engasjement. Nå er kanskje de som er samlet her inne, litt over middels interessert...men selv på skytebanene hvor jeg frekventerer, er det skamfult lite interesse å se. De fleste svarer at bare de får jakte litt hara, er det vel greit...

Link to comment
Share on other sites

Det er skremmende mange likegyldige der ute:

I mine kretser er det mange som ikke er klar over slagmarkens tilstand. På skytebanene er det ikke et tema om dagen, det stormet litt i første fase.

 

Mange kommenterer:

#Det har jeg ikke hørt noe om.

#Det blir ikke noe av.

#Vi må bare godta, p.g.a. EØS.

#Vi burde vært fult ut medlem av EU, da hadde vi hatt noe å si.

#Det blir ikke noe problem for oss jegere generelt.

#Ting ordner seg.

 

osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst alle som må kvitte seg med sine magasiner. En viss respekt for eiendom må man kunne forvente i et rettssamfunn. Dessuten er det usikkerhet rund unntaket for reservister. Vil alle som har våpen gjennom NROF tilfredsstille EUs definisjon? Prosessen har heller ikke vært bra. Ingen konsekvensutredning er utført. Til sist er dette en dårlig lov som ikke vill gjøre noe med sikkerheten, men vil koste mye i byråkrat. Med lov skal landet styres, ikke med ulov var et ordtak i vikingtiden. Dette er definisjonen på en ulov.

 

For å vende på det. Synes du dette er en bra lov, en lov vi virkelig trenger? Hvor mye sikrere bli EU-borgerne av denne loven? Er du fornøyd med den demokratiske prosessen rundt denne loven? Føler du at denne loven har demokratisk legitimitet i et land som ikke tar del i den lovgivende prosessen?

 

Det er så mye som er galt rundt dette at loven må stoppes!

 

Vi snakker om viktige grunnleggende demokratiske verdier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe at alle som har Mini-14/30, Vepr, BAR, og alle andre våpen med løse magasiner vil få beskjed om at disse ikke kan selges videre siden det vil være altfor lett å bryte loven med de. I praksis vil jaktlista måtte strykes.

 

Kjenner jeg gleder meg til EU kollapser...

Link to comment
Share on other sites

Det er mye private ervervede halvautoer i NROF, ikke bare utkvitterte fra forsvaret. Vi snakker om medlemmer med betydelige investeringer, ikke minst en lidenskap og en livsstil rundt dette. Vi snakker om store seriøse miljøer som skal knuges. EU-byråkratene sier at terrorister ikke skal endre vår måte å leve på eller livsstil. Det sistnevnte gjelder i hovedsak de som ikke har våpen lovlig registrert.

 

Når de endelig får på plass en EU-våpenlov, eller en basis som de kan bygge videre på, så kommer reguleringer videre i små og store drypp.

Vi må stå i mot alt for oss alle. På sikt vil vi se våpengarderober plyndres bit for bit av byråkrater med full støtte fra de uberørte.

 

Det som er skremmende er at mange tror og oppfatter dagens våpenlov som uansvarlig våpenliberalisme. I samme åndedrag nevnes amerikanske tilstander, som om det skulle være en realitet. Vi har aldri hatt slike tilstander. At vi skal reguleres for å unngå dette er kunnskapsløst og meningsløst.

At det legitimeres lover tuftet på kunnskapsløshet og intoleranse er ikke en rettstat verdig.

 

Vi får den friheten vi fortjener, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Nå gikk vel finnland inn med tunge inspill på det med reservsiter, og det lå en del untaksregler for reservister i det som ble diskutert sist. Husk at det som skjer np er et forsøk på ommgjøre et allerede vedtat vedtak før neste del av prossesen for å få på plass en sak som eventuelt kan ratifiseres.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst alle som må kvitte seg med sine magasiner. En viss respekt for eiendom må man kunne forvente i et rettssamfunn. Dessuten er det usikkerhet rund unntaket for reservister. Vil alle som har våpen gjennom NROF tilfredsstille EUs definisjon? Prosessen har heller ikke vært bra. Ingen konsekvensutredning er utført. Til sist er dette en dårlig lov som ikke vill gjøre noe med sikkerheten, men vil koste mye i byråkrat. Med lov skal landet styres, ikke med ulov var et ordtak i vikingtiden. Dette er definisjonen på en ulov.

 

For å vende på det. Synes du dette er en bra lov, en lov vi virkelig trenger? Hvor mye sikrere bli EU-borgerne av denne loven? Er du fornøyd med den demokratiske prosessen rundt denne loven? Føler du at denne loven har demokratisk legitimitet i et land som ikke tar del i den lovgivende prosessen?

 

Det er så mye som er galt rundt dette at loven må stoppes!

 

Vi snakker om viktige grunnleggende demokratiske verdier.

 

Jeg synes ikke det er en bra lov eller noe vi trenger. Men siden det lenger opp ble kritisert at så mange er likegyldige, tillot jeg meg å spørre hva loven konkret medfører for norske sportsskyttere og jegere. Hvis folk skal engasjeres, må de vite konkret hva konsekvensene blir. De fleste har det vel slik at de må velge sine kriger.

Link to comment
Share on other sites

det lå en del untaksregler for reservister i det som ble diskutert sist.

 

 

Unntaksregler er sjeldent en bra ting når man driver med lovgivning..

(er min mening)

 

Det kan i værste fall få mye negativ omtale ved senere anledninger når VG plutselig finner ut at de vil "etterforske" hvordan enkelte sivilister lovlig får tak i FORBUDTE våpen.

 

Nå er det lite våpenlovgivning som kan sammenlignes mellom europa og USA, men en ting vil jeg nevne.

Der borte er det jo også en "unntaksregel" nå som sier at du ikke må gjennomføre bakgrunnssjekk dersom du skal gjennomføre brukthandel mellom 2 privatpersoner.

 

Dette fikk jo selvsagt media snusen i etterhvert, og de siste årene har det vært store og fete røde bokstaver rundt omkring i diverse aviser og på ymse nettsider som sier:

"Gunshow Loophole"

 

Om man svartmaler litt, og det gjør jeg gjerne ettersom enkelte i EU fremstiller det som at de forsøker å bannlyse AK-47 og M-16, så er ikke veien så lang før vi selv kan bli utsatt for vår egen "loophole" versjon.

 

Og ja, jeg er klar over at rifler allerede er forbudt i Norge, og at vi allerede lever med en unntaksregel her, men nå omfatter den regelen allerede såpass mange personer her i norge (gjetter på flere hundre tusen mennesker, som jo er ganske mange i norsk sammenheng)

Link to comment
Share on other sites

vite konkret hva konsekvensene blir.

 

Nja, ettersom ingenting er vedtatt enda er det vel fremdeles litt usikkert

 

Men i værste fall kan det jo bli:

 

-Totalforbud mot AR-15 plattformen og kalashnikov-kloner (Ser muligens ut til at dette faller bort)

-Forbud mot halvautorifler som har mulighet til å ta mer enn 10 patroner i magasiner dersom du er jeger (mini14/Browning BAR osv)

-Registreringsplikt på store magasiner

-Midlertidige våpenkort på enkelte våpentyper (De "farligste")

-Forbud mot pistolmagasiner som tar over 20 patroner med mindre du driver med Dynamisk eller lignende

-"herværk" av plomberte våpen ettersom alt skal sveises/kuttes i stykker

-Det var vel også snakk om å forby helautovåpen for samlere og museumer, men mulig dette også har falt fra.

 

Godt mulig jeg har glemt en del punkter også, men uansett er det kort fortalt ganske mye vi ikke er tjent med.

Link to comment
Share on other sites

5årslisenser er uansett helt uakseptabelt. At jeg skal bruke sykt mye penger både i investeringer på våpen og utstyr, men også på en sport generelt, med reiser, ammo osv. Også skal jeg bare få ha riflene mine på "lån" etter politiets forgodtbefinnende. Det er en så skremmende tanke at jeg får frysninger på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Tidsbegrensede lisenser ser man konsekvensene av i f.eks. Irland, der politiet i rundskriv bestemmer at de ikke lenger skal fornye lisenser for visse våpen. I Sverige var det vel en som anmeldte politiet til Sivilombudsmannen for trenering av fornyelse av våpenlisens, slik at han gikk glipp av viktige mesterskap i Dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

De har hatt masse problemer med det i Sverige, de har jo plutselig noen steder sluttet å innvilge tillatelser på AR15 i påvente av at det skal komme nytt EUdirektiv.....som de sikkert da håper skal gi et forbud på AR15, slik at de slipper å innvilge flere i det hele tatt. Tilstanden i Sverige er i det hele tatt helt håpløs.

Link to comment
Share on other sites

Et viktig poeng å ham med, er at de tignen man faktisk har blitt enige om, så har det væt unntak for erverv av skumlis børser til perosner som faktisk er registrerte sportskyttere... men at johan jeger ikke kan kan kjøpe seg en Fn-fal til hjortejakta...

 

Hvorfor er det så galt?

Personlig hadde jeg nok vært en mye mer ivrig jeger dersom jeg kunne jaktet med AR-15 og lignende.

 

Det er ikke bare i USA at det jaktes med slike våpen, man skal vel ikke lengre enn til tyskland før man møter jegere med MR308 på ryggen.

 

Men det er kanskje ikke det som er diskusjonen her.

 

Som jeg forsøkte å nevne tidligere her så er det sjeldent positivt med innsnevringer på våpenlovgivningen.

Jeg har ikke drukket NRA coolaid'en og mener at det burde være våpen overalt i samfunnet, men det er nok regler nå.

 

Jo mer vi snevrer inn, jo færre vil begynne med skyting (ettersom det er mye mer "pes")

Jo færre som skyter, jo mindre grunn ser politikere til at vi skal få ha våpen

Jo mindre grunn politikere ser til at vi skal ha våpen, jo mer vil det snevres inn

 

Og sånn går dagene...

 

Det er riktignok ikke såå lenge siden jeg begynte med skyting, men jeg rakk vel akkurat å fyre av noen skudd i forrige millenium, så det har da blitt et par år..

 

Hele veien har jeg sitti og hørt på andre skyttere som forteller hvor viktig det er at vi ikke promoterer oss selv på noen måte.

"Har man interesse for skyting, så finner man frem til en skytebane uansett" har vært moralen på de fleste banene.

 

Alt dette for at "Dersom media/politikere/våpenmotstandere/andre finner ut hvor stort skyttermiljøet er, så kommer det til å komme nye og strengere regler for oss"

 

Ja, vi har jo holdt oss ganske skjult, vi har vært lite i media, med unntak av DFS, og vi har ikke gjort noe særlig ut av oss.

 

Nå kommer jo disse begrensningene allikevel da, så jeg stiller litt spørsmålstegn ved hvor effektivt dette egentlig har vært.

 

Gjort er gjort, men når det nå allikevel kommer slike begrensninger, så stiller jeg enda større spørsmålstegn ved hvordan skyttere kan si seg fornøyd med dette!

 

Helt ok at man ikke liker at Johan jeger får kjøpe seg FN-FAL, og det var sikkert begrunnelsen for at han på sikt heller ikke fikk kjøpe seg en .30 US lenger.

 

Men det stopper jo ikke der.

 

Jeg har jo nevnt det tidligere, men synes det fortjener å nevnes igjen:

 

Australia har jo kjørt samme løypa som vi/EU kjører nå.

Der vant jo de som ikke likte våpen, og halvauto er vel så og si totalforbudt der borte.

Der fikk de ikke noe særlig motstand av jegere, for det påvirket jo ikke dem noe særlig.

De tok jo bare med seg boltriflene sine når de skulle på jakt, og uansett var det jo kanskje like greit at sånne skumle våpen ikke fikk florere rundt om... eller?

 

Nå går antivåpen-lobbyen der rundt med slagord som "it only takes one bullet" i sin kamp mot boltriflene i landet.

(Som de nå ønsker å forby)

 

Uansett utfall av nåværende "kamp" mot EU, så håper jeg ingen her inne er så naive at de tror dette er siste runde når det kommer til våpenregulering i Europa (Eller i Norge)

Link to comment
Share on other sites

Midlertidige våpenkort gir forvaltningen uforholdsmessig mye makt. Krav og definisjoner kan endres gjennom rundskriv. Bare se til Sverige!

Oh yes. Hvor mange tror de får beholde 50 BMG riflene sine for eksempel, hvis det blir midlertidige våpenkort?

Link to comment
Share on other sites

Midlertidige våpenkort gir forvaltningen uforholdsmessig mye makt. Krav og definisjoner kan endres gjennom rundskriv. Bare se til Sverige!

Oh yes. Hvor mange tror de får beholde 50 BMG riflene sine for eksempel, hvis det blir midlertidige våpenkort?

 

Var det det beste eksempelet du kunne komme på? I Irland nektet politiet å fornye våpenkort på håndvåpen over .22, selv til folk som hadde vært aktive sportsskyttere i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Midlertidige våpenkort gir forvaltningen uforholdsmessig mye makt

Det er nå egentlig makt som byåkratiet har den dag i dag. Dersom et våpenkontor bestemmer seg for at du ikke skal ha våpen, så finner de noe å tilbakekalle våpenkortet på.

Men det gir forvaltningen uforholdsmessig mye arbeid

 

ALLE våpen som er registrert, skal søkes om og behandles på nytt, regelmessig... Byåkratiet vokser, for å ivareta det voksende byråkratiet

 

K

Link to comment
Share on other sites

"Eliten" er et jallaord, men mitt inntrykk gjennom et innrømmelig kort liv; er at de som søker seg til makt og posisjon, egentlig er av den sorten som absolutt ikke bør få det. Dette med våpenmakt hos folket er noe jeg forstår kan fremstå som truende om du er politiker, men det er også derfor jeg mener det er prinsipielt viktig i land som liker å smykke seg som liberale, åpne og demokratiske. Tillit må gå begge veier, og er det noe EU sliter med i disse dager er det tillit. Én ting skal småpartiene ha, det er en større grad av idealisme. Skal man ha makt så er det mest taktiske å gå inn i AP.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.euractiv.com/section/security/news/firearms-directive-dispute-continues-no-compromise-in-sight/

 

Kommisjonen blir tydeligvis mer og mer desperate nå som oss skumle "lobbyister" lager lyd fra oss. Kommisjonen er tydeligvis ikke vant med at vanlige folk ser dem i korta og sier hva vi mener. Vi får stå på vårt og håpe at Kommisjonen til slutt gir seg. Oppfordrer alle som bryr seg om skytesport og hobby om å donere til Firearms United, de har gjort og gjør en kjempejobb med å tale vår sak i parlamentet! De fortjener allerede en stor takk for å ha presset Ministerrådet og Parlamentet bort fra de mest ekstreme forslagene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det hele koker ned til at vi ikke får ha magasin med større kapasitet enn 10 patroner, har det enten vært storm i et vannglass, eller så ha de som jobber for oss fortjent en kasse konjakk.

 

Tror nok det må være sistnevnte i så fall..

 

De første utkastene så direkte grusomme ut.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det hele koker ned til at vi ikke får ha magasin med større kapasitet enn 10 patroner, har det enten vært storm i et vannglass, eller så ha de som jobber for oss fortjent en kasse konjakk.

 

Du kan jo lese på de første par-tre sidene i denne tråden, og se hva utgangspunktet var.

Link to comment
Share on other sites

Synd de ikke viste hele skulpturen så man kan se hva det egentlig er bilde av - motivet er jo treffende for hele opplegget.

 

Penger er forøvrig sendt. Det virker som de blir brukt fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Denne dukket akkurat opp på fjøsboken:

 

"Det blir ingen klassificering av magasinen som rådet ville. Men för att köpa större magasin som kräver att du är sportskytt så måste du visa upp att du har licens för ett vapen som magasinet får användas i.

 

Bästa hälsningar,

 

Rasmus Bäckström

Rådgivare till Anna Maria Corazza Bildt

EPP-Gruppen i Europaparlamente"

Link to comment
Share on other sites

UK har også midlertidig våpenkort som må fornyes hvert 5. år.

BASC og andre organisasjoner jobber for å få forlenget dette til 10 år.

Fastlegen spiller også en viktig rolle her, samt at en må dokumentere at en har tilgang til jaktmarker hvis det søkes om lisens / fornyelse av lisens for rifle.

Link til skjema.

Ihttps://basc.org.uk/wp-content/uploads ... 03/201.pdf

Link to comment
Share on other sites

"Det blir ingen klassificering av magasinen som rådet ville. Men för att köpa större magasin som kräver att du är sportskytt så måste du visa upp att du har licens för ett vapen som magasinet får användas i.

 

Bästa hälsningar,

 

Rasmus Bäckström

Rådgivare till Anna Maria Corazza Bildt

EPP-Gruppen i Europaparlamente"

 

Dette vil ikke gjøre noe med klassifiseringen av våpen. For å kunne bruke "store" magasiner må våpenet være i kategori A, og da blir det midlertidige våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Takk!

Da har jeg gitt Firearms United min støtte i form av en slant penger som sannsynligvis vil komme godt med i arbeidet deres videre.

Det som er viktig for meg er at selv om jeg i dag sannsynligvis ikke ville vært berørt av hva kommisjonen kunne fått gjennomslag for, så er det ikke godt å vite hvor hardt de vil kunne ramme meg i morgen når de begynner del 2 i prosessen.

 

Spesielt som innbygger i et land som viser en overdreven iver etter å etterkomme absolutt alt av forslag som kan komme rekende ut fra Brussel ser jeg det som en svært viktig oppgave for meg å støtte arbeidet mot disse forslagene som i beste fall "retter baker for smed."

Link to comment
Share on other sites

......bare sånn at vi ikke skal falle inn i tunge og trasige tanker nå som det nærmer seg jul...

 

Fra artikkelen:

 

"För att EU-kommissionens vapenförslag ska antas måste både parlamentet och EU-ländernas regeringar vara ombord, och diskussionerna mellan parterna har gått heta i månader, med förhoppningen att man ska kunna klubba lagen före nyår.

 

Men EU-kommissionen antydde i början av veckan att man hellre drar tillbaka hela lagförslaget än låter det urvattnas; det är lättare att dra tillbaka en lag på överläggningsstadiet, än att skriva om när den väl kommit på plats."

Link to comment
Share on other sites

Nåja, jeg personlig mener heller at det er bedre at vi får et nedvannet direktiv enn at saken legges død så lenge. Er stygt redd for at så fort det kommer et nytt terroristanslag vil Kommisjonen nok en gang lansere den samme idiotiske pakken, men at de vil møte mindre motstand den andre gangen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...