Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Er revolvere definert som halvautomatiske i EU?

Ikke det jeg kjenner til, når våpenkontoret i mitt distrikt ville endre et par kort med skriften Halvautomat (pistoler) så forklarte de meg at de definerte revolver som repeter.

 

For øvrig: Artikkelen om EU våpendirektiv som sto i Demokratens papirutgave på lørdag har nå kommet på deres hjemmeside-Demokraten. Den krever innlogging. Her kommer det tydelig frem hva Arbeiderpartiet mener i sitt program.

 

Håper andre får til noe tilsvarende oppmerksomhet i større aviser rundt omkring i landet, vi må rette søkelyset mot meningsløsheten og at "Baker rettes for Smed". Skrem ut klubbledere til journalistene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror AP er en bedre kilde på AP politkk, en det "demokratene" er... https://no.wikipedia.org/wiki/Demokratene_i_Norge

 

Når skal eventuelt de nye våpen forskriftene tre i kraft ?

Det er ingen endring i forskriftene på trapåene (om man ser bort fra høringen rundt godkjenning av litt fler halvautorifler) Om det er NO2100:19 altså forslaget til ny våpenLOV du tenker på er det nok en gang, også i år... snakk om før sommeren. (jeg tror det ikke før jeg får se det...)
Er revolvere definert som halvautomatiske i EU?
Nei, våpen er definer i forhold til kategorei ut i fra egenskaper, løpslengde, og magasinkapasitet. Revolver faller litt igjennom siden det finnes to hovedtyper av revelovere ( i tilegg til de facto halvautomatiske revolvere) og det kommer litt an på hviordan man definerer halvauto, jfr det Sofbamse så korrekt skrev.
Link to comment
Share on other sites

" Hei!

 

Du har sendt spørsmål i forbindelse med EUs våpendirektiv til en rekke av Arbeiderpartiets stortingsrepresentanter inklusive Jonas Gahr Støre og Hadia Tajik. Jeg vil besvare spørsmålene fra deg på vegne av dem alle. Du ber om ja/nei svar. Det vil du ikke få.

 

Jeg vil først avklare et forhold. Arbeiderpartiet deltar ikke i forhandlinger om EUs våpendirektiv. Det er regjeringen som forvalter samarbeidet med EU,- i dette tilfellet ved justis- og beredskapsminister Anders Anundsen. Arbeiderpartiet tar derfor ikke stilling til hva som måtte være uttalt eller ikke til dette direktivet i det forberedende arbeidet. Vi tar stilling til hva regjeringen legger fram for stortinget. Vi er imidlertid opptatt av hvilken posisjon regjeringen har tatt i disse spørsmålene og Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Svein Roald Hansen har ved to anledninger stilt skriftlig spørsmål til Anders Anundsen om dette, og jeg vil kort gjengi deler av svaret fra justis- og beredskapsminister Anders Anundsen av 5 februar 2016.

 

«Norge har spilt inn noen innledende overordnede merknader til enkelte endringsforslag i våpendirektivet. Vi støtter Europakommisjonens initiativ for å styrke arbeidet mot ulovlige skytevåpen og mener det er viktig å ha regler som effektivt forebygger ulovlig innehav og bruk av skytevåpen. Videre har vi blant annet understreket at reglene må knyttes til de områder som utgjør en alvorlig trussel mot den offentlige sikkerhet, slik at tiltakene fortsatt er forholdsmessige for den store gruppen jegere, skyttere og våpensamlere som kan bli berørt av forslaget.

Videre har vi vist til at følere av forslagene vil innebære store administrative kostnader for medlemsstatene og at det bør vurderes om disse forslagene er forholdsmessige og effektive med henblikk på å forebygge ulovlig våpenbruk.

Når det gjelder forslagene til regulering av halvautomatiske våpen, er dette også et tema som vil bli regulert i den nye våpenloven som er under arbeid.»

 

Jeg oppfatter at du etterspør vårt ståsted i denne saken.

 

Som du sikkert er godt kjent med gjennomførte Stoltenberg II regjeringen endringer og innstramninger i våpenforskriften. Endringene ble fastsatt 25.6.2009. Med bakgrunn i blant annet dette arbeidet ble det besluttet å oppnevne et utvalgt med sikte på å fremme en ny våpenlov hvor ett av motivene var å få på plass en våpenlov mer i tråd med gjeldende forskrifter på området.

 

Før Arbeiderpartiet eventuelt kan eller vil gi nye signaler på dette området, må Arbeiderpartiet se hva regjeringen legger fram for stortinget i forslag til ny våpenlov etter forhandlingene i EU. Dernest vil partiet se hvilke avveininger som er gjort, om regjeringen har innhentet og viser til erfaringer med praktisering av våpenforskriften av 25.6.2009 osv. Det vil selvsagt også være relevant for Arbeiderpartiet å ta stilling til hva som eventuelt vil komme fram i en høring om den nye våpenloven når den foreligger til behandling på Stortinget. Vi kjenner ikke til tidsplanen for når den vil bli fremmet for Stortinget.

 

Med vennlig hilsen " Politisk rådgiver for Arbeiderpartiet.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har tidligere i andre fora,fortelt at jeg har kontaktet Kjell Ingolf Ropstad, som er ivrig jeger fra nabobygda. Han skulle med en gang sette seg inn EUs forslag og stille spørsmål til justisministeren som han henviser til i mailen jeg limer inn her.

Han sendte meg en Mail i dag med de nyeste oppdateringer og noen linker.

 

Hei du!

 

En kjapp oppdatering:

 

EUs Våpendirektiv – Norges Jeger- og Fiskerforbunds arbeid –status pr. 29.04.2016

Arbeidet med våpendirektivet er på vei inn i en ny fase, med behandling av de forslag som rapportørene (IMCO m.fl.) og ministerrådets arbeidsgruppe (GENVAL) har kommet fram til. Norges Jeger- og Fiskerforbund og de andre jeger- og skytterorganisasjonene i Europa har jobbet beinhardt med saken, og forventer at de forslagene som nå kommer på bordet er betydelig forbedret sammenlignet med EU-kommisjonens opprinnelige forslag.

De europeiske jeger-, skytter og samlerorganisasjonene har de siste månedene lagt ned et stort arbeid i å påvirke EU-prosessene knyttet til nytt våpendirektiv – ikke minst de nordiske organisasjonene, da det fremstår som åpenbart at de nordiske landene vil blitt hardt rammet av EU-kommisjonens opprinnelige forslag. NJFFs engasjement http://www.nrk.no/finnmark/eu-vil-ha-st ... 1.12782031 er i hovedsak kanalisert gjennom aktiv deltagelse i Nordisk jegersamvirke (NJS) og den europeiske jegerorganisasjonen FACE sitt arbeid. I tillegg er det et overordnet engasjement gjennom ESSF (European Sport Shooting Forum), som inkluderer både jeger-, skytter-, samler-, produsent- og forhandlerinteressene. NJFF har også tett samarbeid med Det Frivillige Skyttervesen (DFS) og Norges skytterforbund (NSF), som også er organisasjoner som kan bli hardt rammet av EU-kommisjonens forslag.

Hva skjer nå?

Komitéen for Internal Market and Consumer Protection (IMCO) v/Vicky Ford, som er «rapportør» på våpendirektivet, er nå i ferd med å ferdigstille sitt forslag til direktiv, og det ligger an til at det foreslås en rekke endringer. IMCO sin rapport pr. 22.apr. finner du her: http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... V0%2f%2fEN

Vi vet imidlertid at det vil komme flere endringsforslag fra øvrige rapportørgrupper (ulike partigrupperinger i parlamentet) de nærmeste dagene, og mye kan skje fram til endelige forslag forventes å bli vedtatt i IMCO i juni.

I tillegg til forslagene fra rapportørene, vil det bli sentralt hva arbeidsgruppa i ministerrådet, Working Party on General Matter Including Evaluation (GENVAL) http://www.consilium.europa.eu/en/counc ... valuation/ , kommer fram til. Det vi har sett så langt peker i retning av at denne gruppa på enkelte områder vil fremstå som mer restriktive enn forslagene fra IMCO, men også denne gruppa har de siste ukene beveget seg i retning av mer levelige forslag for jegere og skyttere. Norske myndigheter har også hatt mulighet til å komme med innspill i GENVAl. NJFFs inntrykk er at Justisdepartementet inn mot dette fora har «sittet relativt stille i båten», med unntak av noen konkrete innspill i den innledende fasen – og da i hovedsak knyttet til rent administrative utfordringer. Justisministeren beskriver kort departementets engasjement i dette svaret på spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (Krf) https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... ?qid=65410

 

 

Mer jegervennlige forslag på bordet, men ingen garanti

NJFF har tidligere http://www.njff.no/nyheter/Sider/EU-inn ... egere.aspx trukket frem noen sentrale punkter hvor EU-kommisjonen har foreslått kraftige innstramminger. IMCO sin rapport, som organisasjonene har jobbet hardt for å påvirke, er pr. i dag betydelig mer balansert og jegervennlig enn forslaget fra kommisjonen. Det er fremdeles en god del punkter å jobbe med, og det endelige resultatet kan se annerledes ut, men om vi sammenligner med utgangspunktet som er EU-kommisjonens forslag, er det absolutt fremgang og håp for den videre prosessen. Det er imidlertid ingen garanti for verken utfall eller hvor lang prosess dette vil bli – til det er spriket i synspunkter blant de sentrale aktørene for stort. En pressemelding fra svenske myndigheter peker i retning av at arbeidsgruppa i rådet også er på rett spor http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... endirektiv , uten at dette så langt er bekreftet i offisielle dokumenter. http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016 ... eddelande/

EU-kommisjonens forslag vs foreløpig utkast fra IMCO

Det er som nevnt gledelig å se at det nå kommer mer jeger- og skyttervennlige momenter på bordet. Spriket mellom EU-kommisjonens opprinnelige forslag og IMCO sitt foreløpige forslag er lett synlig. Her noen eksempler:

 

Forbud mot all privat omsetning på internett av våpen, våpendeler og ammunisjon

- IMCO vil tillate salg via internett, men kreve overlevering «face to face» (evt. via politi, våpenforhandler el.)

5 års varighet på våpenlisenser

- IMCO vil tillate «kontinuerlig vurdering av lisenser», dvs. det trekker i retning av at norsk praksis i dag kan være OK

Registreringsplikt på lyddempere

- IMCO vil ikke definere lyddempere som «essensiell del», dvs. status quo

Obligatorisk legesjekk ved erverv og fornying av våpenlisens

- IMCO vil tillate kontinuerlig skikkethetsvurdering (inkl.medisinske forhold) der det finnes gode nasjonale systemer for oppfølging.

Forbud mot enkelte typer halvautomatiske rifler

- IMCO mener EU-kommisjonens forslag mangler faglig grunnlag. Halvauto-kategoriene består (med mindre justeringer). Disp. for helauto kan gis til bl.a. samlere, men da på strenge vilkår.

En del arlarm-/signal og startvåpen foreslås strengere reguelrt.

Registreringsplikt på deaktiverte (plomberte) våpen

-IMCO vil unnta våpen deaktivert etter nye retningslinjer fra direktivet. Ingen reg.plikt, med unntak av at skarpe våpen som deaktiveres, vil bli reg. som deaktivert. Våpen med eldre plomberinger kan beholdes (nasjonalt).

Aldersgrenser

-IMCO forslår at mulighet for disp. fra 18-årskravet videreføres.

I tillegg til disse punktene, er det en rekke andre områder det jobbes med. Deriblant forslag knyttet til oppbevaringskrav, merking av våpen, registerføring, definisjon på essensielle deler, konverteringsstandarder (hel-/halvauto) osv.

IMCO oppdaterer jevnlig status i saken, tidsplan, dokumenter, høringer og pressemeldinger på denne siden: http://www.europarl.europa.eu/committee ... 09CDT00521

 

 

 

 

___________________________________________________

Vennlig hilsen/Best regards

 

Kjell Ingolf Ropstad

Stortingsrepresentant Aust-Agder KrF

Nestleder i justiskomiteen

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig, flott redegjøring, men vi må holde trykket oppe på byråkratiet og politikere. De skal kjenne at vi ikke lar oss pelle ved nesen ubemerket.

Vil de legge begrensninger på vår lidenskap så må det henge på greip....

Link to comment
Share on other sites

Syns han legger bakteppet til forslaget veldig klart og oversiktlig frem. At det er grupper som har arbeidet aktivt og målrettet for å avvæpne den europeiske befolkningen har oppegående mennesker visst i lang tid - men hvem det har vært og hvordan de jobber har kanskje vært mer i skyggene. Han har en lettlest konsekvensanalyse mot slutten av stykket og det burde bringes frem til våre politikkere. Det gjelder forsåvidt hele stykket.

Link to comment
Share on other sites

Dette stykket var ein grei påminnar om ting vi i grunn visste frå før. Dette er ein sak som har kome opp med jamne mellomrom, og no i det siste svært aggressivt. (Ironisk at "pasifistar" er så sinte?)

Diverre trur eg ikkje argumenta kan nyttast i diskusjonen her i landet, då han baserar seg på sjølvforsvarsargument som her på kammeret og ellers i Noreg er svært lite PK og uglesett.

Det han legg fram om "Small Arms Survey", saman med "Morgonsur" sitt blogginnlegg "Om at manipulera en lagstiftning" gjer etter mitt syn eit ganske komplett bilde av elendet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Folk flest og mange politikere selv ser ikke at byråkratiet og politikken i seg selv lider av innavl:

Et moteord som passer litt inn her er "parallell-samfunn". Byråkratiet gir rom for skjulte makthavere som stadig finner måter å manipulere folk - samfunn og politikere på. Byråkratene spiser opp demokratiet og vår hverdagslige frihet og innovative kreativitet fra innsiden. De finner ukjente og ubesatte arenaer og sniker seg frem med forordninger og definisjoner. De sniker seg frem på en imperialistisk måte med internasjonale avtaler som svever over hodene på folk flest og mange politikere. Mange politikere og byråkrater selv ser ikke hvilket maskineri de selv er en del av, de har en jobb, en lønn og en følt status.

 

Det kommer ingen ny diktator i enkeltpersons utgave til Europa, det totalitære finner andre veier. Det skumle er fenomenet "Nürnberg prosessen" hvor byråkrater og politikere skulle stilles til ansvar. Tiltalebenkene var fulle av uskyldige som bare pekte på ansvaret oppover og i alle andre retninger.

Jeg tror det var Heinrich Himmler som ble spurt om han fryktet å bli stilt til ansvar for sine avgjørelser hvis det tredje riket falt i hendene på de allierte. H.Himmler skulle ha svart at han var en pliktoppfyllende og arbeidsom byråkrat som ikke kunne stilles til personlig ansvar. Egentlig tatt litt ut av sammenheng, men samtlige byråkrater i Norge og i Europa ville stille seg bak denne setningen for sitt eget virke.

De fungerer også litt etter metoden "hvordan spiser man opp en elefant/=et samfunn? Bit for bit."

 

Byråkratene lever i sitt eget parallell-samfunn, skremmende. Når skal folket gjenvinne kontrollen?

Link to comment
Share on other sites

fikk ikke med meg det blogginnlegget før nå.. for en gjeng! :evil:

 

https://morgonsur.wordpress.com/2015/12 ... stiftning/

 

 

Jeg er lamslått. Byråkratiet og de folkevalgte i Brussel bedrar folkene som har valgt dem inn og betaler lønnen deres. Jeg håper inderlig at dette kommer på dagsorden og blir tatt et oppgjør med. Jeg er egentlig en sindig sørlending, men nå kjenner jeg at jeg er varm i panna. Grrrrrrrr :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hvis nok gjør det blir det lovlig rett og slett pga omfanget. Om nok mennesker føler at de blir tråkket på er demonstrasjon en en menneskerett. Reglene er til for å tjene ro og orden, men ikke på bekostning av de demokratiske grunnprinsippene vi bør følge. Det krever selvfølgelig at man oppfører seg skikkelig, og der har vi lite å frykte. Våpeneiere er en gruppe voksne mennesker, vi kan oppføre oss som folk.

Link to comment
Share on other sites

Man kan bruke virkemidler i politisk protest. Blir halvautomatiske rifler forbudt og børsene må innleveres så vil det nok få stort opslag i avisa om samtlige skyttere i landet som har slike børser tilfeldigvis "mister" de samtidig. Altså man samlet begår et lovbrudd i politisk protest mot loven.

 

Kanskje et dårlig eksempel, men så lenge det er feredelig protest er det det viktigste. Bare se på trailersjofører i Europa som stenger motorveier osv. Kanskje om samtlige skyttere i hele Europa gikk sammen om en slik type protest ville de kanskje hørt på oss.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange skyttere er det snakk om? Som har halvauto, altså. Kort og lang... Håpet hadde jo selvfølgelig vært at alle våpeneiere hadde stått sammen, men når jeg f eks ser hva fremtredende dfs-skytter klarer å lire av seg (ref dfs, facebook), mister jeg litt trua. Ikke det at èn kommentar velter lasset alene. Men jeg tipper det er veldig mange som tar vedkommendes utsagn til seg, og ytrer de som sine egne.

Link to comment
Share on other sites

...det enkleste hadde rett og slett vært om EU simpelthen kopierte vår våpenlov og forskrift... -så hadde hele "det angivelige problemet med fri flyt av farlige våpen" vært løst. :idea:

 

-hvorfor skal det være nødvendig" å finne opp kruttet" , gang på gang... ?

Link to comment
Share on other sites

Raskeste skrittet på vei mot bedre sikkerhet for Europeere ville være om man forbød at ikkevalgte byråkrater kunne diktere regler på noe som helst nivå i Europa, og erklærte eu-kommisjonen for et kriminelt kartell.

 

Siden dette neppe skjer, så får vi heller kreve av Stortinget at de reverserer samtlige brudd på grunnlovens §115 gjort siden Gro solgte landet for tredve sølvstykker i EØS-avtalen.

 

Sorry for så klar tale, men sliten og gørrlei.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg SveinSkogen, folk har sovnet og latt et byråkratisk monster få vokse frem uten styring. De eier ikke bremser. Det sørgelige er at mange mennesker ikke ser det selv med mindre det er snakk om avgifter. Jeg kjenner en som er lykkelig med virkeligheten, han forstår ikke at folk har noe å klage på. Han og konas hverdag går ut på å sitte foran en Campingvogn og løse kryssord. Gå på kjøpesenter og jakte tilbud "Made in China"', spise kake på kafe. Diskutere kjendiser fra kulørpressen. De er fullblods konsumenter - tilskuere - og klienter. I motsatt fall er man: produsent - aktør - tar ansvar. Førstnevnte går under alle byråkratiske radarer og merker ingenting. Den motsatte møter regime på alle fronter. At byråkrater og manipulerende forordningsfundamentalister kunne stilles for en rett og bli fradømt retten til å sitte i lovgivende organer er en ønskedrøm jeg har. Det blir nok med drømmen. For meg er EU en fremmed makt som som ikke skal diktere det norske folk som tros alt har gått til valg på et NEI, og tapte på udemokratisk vis ved et politisk "grovt underslag". At vi har et sittende storting og en regjering som løper dets erend gjør ting håpløst og genererer politiker og autoritetsforakt. Enn så lenge har vi en viss begrenset ytringsfrihet, så lenge det varer før bekymringsmelding kommer.

Link to comment
Share on other sites

Å gå til innleveringsstreik bør en tenke litt etter:

Har du flere våpen som ikke omfatter innlevering, så ryker nok de også.

 

Tilbake til en annen ting: Når jeg mener at EU er en fremmed makt som ikke skal diktere det norske folk, så kan dette oppfattes som patriotisk. Patrioter kan lett bli parkert som høyreekstreme, og de må ikke ha våpen.

De etablerte makthaverne liker ikke slike kritiske bemerkninger som setter deres ideer under sterk kritikk.

Alle som ikke deler Angela Merkel og EUs tanker blir vurdert som ekstreme, de er meget bekymret om dagen.

Vi får se hvor lenge det går før de stormer døra mi :D

Link to comment
Share on other sites

Falt over denne tråden og ble litt nysgjerrig, men ikke så nysgjerrig at jeg orker å lese 23 sider :)

 

Går det mot forbud av halvauto?

Når da?

 

Gjelder det salong, rifle, pistol og hagler? Altså alt halvauto?

Får man pengene tilbake hvis det blir forbud?

Link to comment
Share on other sites

Å gå til innleveringsstreik bør en tenke litt etter:

 

Slike tanker bør en ikke engang vurdere å diskutere; å gå ut å si at om vi ikke får det som vi vil så.. osv fungerte knapt i barnehagen; og i denne saken vil det bare gi motparten mer amunisjon-imaget som særlig lovlydige og pålitelige undergraves.

 

 

Sniken; takk for god illustrasjon av et stort problem....

Link to comment
Share on other sites

Falt over denne tråden og ble litt nysgjerrig, men ikke så nysgjerrig at jeg orker å lese 23 sider :)

 

Går det mot forbud av halvauto?

Når da?

 

Gjelder det salong, rifle, pistol og hagler? Altså alt halvauto?

Får man pengene tilbake hvis det blir forbud?

 

Jammen ikke godt å si.

Link to comment
Share on other sites

Å gå til innleveringsstreik bør en tenke litt etter:

 

Slike tanker bør en ikke engang vurdere å diskutere; å gå ut å si at om vi ikke får det som vi vil så.. osv fungerte knapt i barnehagen; og i denne saken vil det bare gi motparten mer amunisjon-imaget som særlig lovlydige og pålitelige undergraves.

 

 

Sniken; takk for god illustrasjon av et stort problem....

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det en linje i grunnloven som sier at ingen lover kan gis tilbakevirkende kraft, å lever inn våpen som ble anskaffet i henhold til alle eksiterende lover når disse ble anskaffet fordi en ny lov forbyr disse vil pr. definisjon være og la en ny loov ha virkning på handlinger og anskaffelser som var lovlydige før den nye loven ble skapt.

Link to comment
Share on other sites

....Det er som nevnt gledelig å se at det nå kommer mer jeger- og skyttervennlige momenter på bordet. Spriket mellom EU-kommisjonens opprinnelige forslag og IMCO sitt foreløpige forslag er lett synlig. Her noen eksempler:

 

Forbud mot all privat omsetning på internett av våpen, våpendeler og ammunisjon

- IMCO vil tillate salg via internett, men kreve overlevering «face to face» (evt. via politi, våpenforhandler el.)

5 års varighet på våpenlisenser

- IMCO vil tillate «kontinuerlig vurdering av lisenser», dvs. det trekker i retning av at norsk praksis i dag kan være OK

Registreringsplikt på lyddempere

- IMCO vil ikke definere lyddempere som «essensiell del», dvs. status quo

Obligatorisk legesjekk ved erverv og fornying av våpenlisens

- IMCO vil tillate kontinuerlig skikkethetsvurdering (inkl.medisinske forhold) der det finnes gode nasjonale systemer for oppfølging.

Forbud mot enkelte typer halvautomatiske rifler

- IMCO mener EU-kommisjonens forslag mangler faglig grunnlag. Halvauto-kategoriene består (med mindre justeringer). Disp. for helauto kan gis til bl.a. samlere, men da på strenge vilkår.

En del arlarm-/signal og startvåpen foreslås strengere reguelrt.

Registreringsplikt på deaktiverte (plomberte) våpen

-IMCO vil unnta våpen deaktivert etter nye retningslinjer fra direktivet. Ingen reg.plikt, med unntak av at skarpe våpen som deaktiveres, vil bli reg. som deaktivert. Våpen med eldre plomberinger kan beholdes (nasjonalt).

Aldersgrenser

-IMCO forslår at mulighet for disp. fra 18-årskravet videreføres.

I tillegg til disse punktene, er det en rekke andre områder det jobbes med. Deriblant forslag knyttet til oppbevaringskrav, merking av våpen, registerføring, definisjon på essensielle deler, konverteringsstandarder (hel-/halvauto) osv.

IMCO oppdaterer jevnlig status i saken, tidsplan, dokumenter, høringer og pressemeldinger på denne siden: http://www.europarl.europa.eu/committee ... 09CDT00521

 

IMCO forslagene minner meg fælt på vitsen "Hvordan spiser man opp en elefant? En bit av gangen!"

 

Nye "komromiss" i fornuftens navn som gir slipp på litt flere rettigheter i frykt for og miste alle, resultatet er det samme, det tar bare noen 10- år framfor noen enkeltstående år.....

Link to comment
Share on other sites

Mer om de skitne triksene EU benytter for å få gjennom loven: http://firearms-united.com/2016/05/07/how-the-council-works/

 

En meget god artikkel som kan relateres til prossesen vi er inne i nå (handler ikke direkte om våpen, men er aktuell): https://morgenbladet.no/ideer/2016/05/asle-toje-provinskosmopolittene?utm_content=buffer1fc43&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

 

Mer om hvordan svenskene blir lurt av sin egen regjering i våpensaken: http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/sverige-vill-ha-licens-pa-magasin-20160507/

 

Kos dere med lektyren :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det en linje i grunnloven som sier at ingen lover kan gis tilbakevirkende kraft, å lever inn våpen som ble anskaffet i henhold til alle eksiterende lover når disse ble anskaffet fordi en ny lov forbyr disse vil pr. definisjon være og la en ny loov ha virkning på handlinger og anskaffelser som var lovlydige før den nye loven ble skapt.

 

Hvor står i loven om at man kan eie f.eks halvauto inntil man ligger man ligger 6 fot under? De kan inndras av ymse årsaker med relativt stor juridisk letthet.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at flere skyttere/jegere burde sende e-mail, spørsmål gjennom sosiale medier

til stortingspolitikere, lokal politikere etc.

 

Siden jeg fra mange hold får beskjed om at de ikke viste om dette forslaget fra EU.

Stortingspolitikere Høyre, E-mail

 

bjorn.lodemel@stortinget.no

gunnar.gundersen@stortinget.no

olemic.thommessen@stortinget.no

oyvind.halleraker@stortinget.no

elisabeth-robekk.norve@stortinget.no

svein.flatten@stortinget.no

trond.helleland@stortinget.no

nikolai.astrup@stortinget.no

ingjerd.schou@stortinget.no

michael.tetzschner@stortinget.no

svein.harberg@stortinget.no

arve.kambe@stortinget.no

siri.melingsylvi.graham@stortinget.no

anders.werp@stortinget.no

ingunn.foss@stortinget.no

kristin.vinje@stortinget.no

stefan.heggelund@stortinget.no

Nils-Aage.Jegstad@stortinget.no

Norunn-Tveiten.Benestad@stortinget.no

Kristin-Ormen.Johnsen@stortinget.no

Tone.Troen@stortinget.no

bente-stein.mathisen@stortinget.no

henrik.asheim@stortinget.no

mette.tonder@stortinget.no

elin-rodum.agdestein@stortinget.no

Helge.Orten@stortinget.no

Bengt-Morten.Wenstob@stortinget.no

kent.gudmundsen@stortinget.no

mudassar.kapur@stortinget.no

Karstein-Eidem.lovaas@stortinget.no

tina.bru@stortinget.no

margunn.ebbesen@stortinget.no

odd.henriksen@stortinget.no

erik.skutle@stortinget.no

sveinung.stensland@stortinget.no

Eirik.Milde@stortinget.no

Frank.Jenssen@stortinget.no

Sigurd.Hille@stortinget.no

Peter-Christian.Frolich@stortinget.no

Torill.Eidsheim@stortinget.no

harek.elvenes@stortinget.no

regina-nargis.alexandrova@stortinget.no

heidi.lunde@stortinget.no

Solveig-Sundbo.Abrahamsen@stortinget.no

Ove-Bernt.Trellevik@stortinget.no

fbj@stortinget.no

torhild.aarbergsbotten@stortinget.no

 

Nå er det bare å kjøre på med saklige og høflige e-mail, det er nå det gjelder.

 

Sender dette brevet til samtlige på denne liste(som enkeltstående email framfor en sending med en lang liste med emailadresser på motttakerlisten).

 

----------------

Hei!

 

Skriver dette på grunn av bekymring rundt EU's forslag til nytt våpendirektiv og det totalforbudet av halv-automatiske våpen som er foreslått, og Norges forpliktelser til potensiell følging av dette direktivet i egenskap av Norsk EØS medlemskap.

 

Halv-automatiske rifler er slik jeg forstår allerede forbudt i henhold til Norsk lov og de som eksisterer av slike våpen i norge er en kort liste med spesifikke unntak fra denne loven, da alle disse våpnene er registrerte våpen i hendene til lovlydige norske skyttere og jegere er det disse menneskene og det skytter og jakt miljøet og de lange norske tradisjonene for dette som vil bli skadelidende på grunn av dette forslaget.

 

EU's motivasjon for dette nye direktivet ser ut til og være terror-tragedien i Frankrike, en handling som ikke ble begått med lovlig ervervede våpen og som dette direktivet ikke vile ha hatt noen effekt på hvis det hadde eksistert før terror-angrepet skjedde, noe som betyr at dette direktivet er i all hovedsak en straffe/konsekvens reaksjon rettet mot en stor gruppe med lovlydige skyttere og jeger i Norge og EU/EØS som ikke en gang hadde en periferær forbindelse til det som blir brukt som motivasjon/unnskyldning for EU's nye våpendirektiv.

 

Jeg har skutt pistol i regi av Bodø Sportskytter klubb i en del år og er sansynligvis blant den øverst 10% av medlemsmassen i forhold til aktivitet, hvis dette direktivet også inkluderte pistol så ville det rasere og effektivt fjerne pistolskyting som idrett i Norge, en idrett som er den største av alle fagretningene i Norges Skytterforbund.

 

Jeg og mange andre med meg vil sette pris på en klargjøring i forhold til hva deres stilling til den ødeleggende effekten dette direktivet vil ha på det norske skyttter og jegermilø og de lange tradisjonene som disse har i Norge, og til et direktiv som per definisjon vil terrorisere alle disse lovlydige og uskyldige menneskene og gjøre de skadelidende for noe de og deres jakt og sports-skyting interesse ikke hadde noen tilknyttning til?

 

Med venlig hilsen

 

Thomas Danielsen

Bodø.

------------------------

Link to comment
Share on other sites

Her posserer bl.a. 3 stk ap-ordførere med rifler i forbindelse med en "ordfører duell", en uhøytidelig skytekonkurranse mellom ordførerene. Dette syntes de var kjekt å være med på i 2015 og de gleder seg til å delta i 2016..

 

http://www.porten.no/artikler/sport/kve ... nesenteret

http://skyting.lerumcup.no/?p=350

 

 

Er de klar over hvilke standpunkt eget parti har i forhold til våpendirektivet, eller bryr de seg i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

En meget god artikkel som kan relateres til prossesen vi er inne i nå (handler ikke direkte om våpen, men er aktuell): https://morgenbladet.no/ideer/2016/05/asle-toje-provinskosmopolittene?utm_content=buffer1fc43&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

 

Mer om hvordan svenskene blir lurt av sin egen regjering i våpensaken: http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/sverige-vill-ha-licens-pa-magasin-20160507/

 

Kos dere med lektyren :roll:

 

Treffende den Toje-kommentaren... :shock:

 

En smule deprimerende å lese på jaktojagare.se , og se dobbeltspillet på høyeste nivå... :cry:

 

.. og så er det krefter for å få inn representant for Miljøpartiet inn i jegerforbundet... - blir jo som at Jenny B-R skulle få styreplass i NJFF :twisted:

http://www.jaktojagare.se/kategorier/ak ... -20160430/

Link to comment
Share on other sites

Ps. Har nettopp pratet med en tidligere studiekamerat som nå jobber for den sosialdemokratiske gruppen i parlamentet. Han fortalte at det nå er et "rush" for å få loven til avstemming før Slovakia tar over formannskapet i EU etter Nederland. Det er ventet at våpenvennlige Slovakia vil trenere prosessen. Vi må derfor bare holde ut i to måneder til..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...