Jump to content

Gamle ladedata med Norma 202 til 8x58 Rd


old-gun

Recommended Posts

Hei, sitter med noen gamle ladedata(1979-80) til Rolling blocken, skrevet av eminente Svein Solli for bladet Våpen.

 

Tenkte å lade opp litt med ny 202, men ønsker å være forsiktig. Noen som vet om det har vært mye forandring på 202 kruttet de siste 30 åra?

 

Eller noen som har nyere ladedata til dette kal?

Jeg har ladet endel med Vitavouri n 160, for lavere trykkoppbygging( 51-52 grain), men er tom for det.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Et eller annet som ikke stemmer ja...

Svein Solli uttalte i samme artikkel at 8x58 rd hadde nesten samme energien/hastighet som8x57 moderat. (Jakt kragen)

 

Kan Ql ta feil ?

Kunne Chickenthief forsøkt Ql, 150 grain Sierra kule med 51/52 grains m Vitavouri n 160 i dette kaliberet?

Det har jeg skutt med i mange år, uten trykktegn. Artig å se hva Ql mener om det!

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje rolling blocken har 80 cm løp, men er usikker. Mulig det blir bedre forbrenning da.

Har brukt n 160 krutt, for lavere trykk/trykkoppbygging.

 

Kunne du sjekket ut 175 grain sierrakuler med 202 krutt, hva er max der? Chickenthief

 

Googlet litt, og så at robsoft hadde en lenke på dette. En hadde vært i kontakt med Kenneth v / Norma, som hadde oppgitt 42,5 grain 202 bak ei 196grain kule, som max

Link to comment
Share on other sites

el opererte han med "sinnsyke" ladninger?

 

Han oppererte med sinnsyke ladninger til RB våpen og det er mange RBer som har blitt skadet pga ladedata fra Sollien.

 

RB våpen tåler mye, men de er gammle og det er lurt å holde trykket lavt. N-150 er et fint krutt i 8x58RD. Lavt trykk og fyller hylsa godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet endel med Vitavouri n 160, for lavere trykkoppbygging( 51-52 grain), men er tom for det.

Hei old-gun. Fikk du bra presisjon med denne ladningen, og husker du hvor du fant ladedata med dette kruttet?

 

Min lille erfaring med lading i dette kaliberet, er at man må lade hardt for å få någenlunde presisjon. Jeg har prøvd å redusere litt på ladningene i Ladeboken, men da sprer børsa kulene over alt. Blykuler fungerer ikke for meg, kun prøvd uten GC.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe "match" presisjon nei...Tilskrev dette børsa jeg, men kan absolutt være kuler og krutt!

 

Svein S uttalte også at kal/ børsa trivdes med heite ladninger for best presisjon. Ble vel nevnt at kal trivdes best med 175 grain kuler( el husker jeg feil, og mikser med 308w?)

 

En viss Kenneth på Norma hadde uttalt til forumet Robsoft at 175 grain kule forran 42,5 grain 202 var maks hva de anbefalte.

 

Ladedata for n 160 fant jeg ut av meg selv, på bakgrunn av anbefalte ladninger med n 140(Sollis artikkel)

Fant ulike kaliber som kunne sammenliknes og sjekket forholdet mellom n 160 og n 140 på disse kaliber.

Startet lavt, og jobbet meg oppover. Ingen trykktegn, men ifølge chickenthief ql 25% uforberedt krutt m 74 cm løp

Link to comment
Share on other sites

Hvis nogen vil prøve kan jeg godt støbe kugler og sende så folk kan teste!

Jeg støber 94% bly + 3% tin + 3% antimon (ca. BHN 12) og sizer til .325" samt sætter gascheck.

 

Med den kugle og den ladning jeg har listet skyder riflen bedre end jeg kan!

Ca. 32gr Norma N202, ca. 35gr N203b, ca. 31gr N130, ca. 32gr N133, ca. 34gr N135, ca. 35gr N140

 

Min originale Svenske RB har 740mm pibe, (det er lyv! Jeg har lige målt og den er 840mm) så beregningerne bliver lidt bedre :mrgreen:

 

I så gamle bøsser fremstillet på flere forskellige værksteder vil der være variasion i boring/rifling så der vil være (væsentlige) forskelle i tryk og ydelse.

 

De der vil, kan få individuelle QK beregninger, send PB.

Link to comment
Share on other sites

Norma N202, ca. 35gr N203b, ca. 31gr N130, ca. 32gr N133, ca. 34gr N135, ca. 35gr N140
Det er nok stor forskjell på disse børsene ja. Jeg har kun prøvd med N135. Hadde jeg ladet med 34gr. så hadde trykket blitt så slapt at hylsa ikke hadde klart å tette kammeret. Og kruttgassen hadde blåst bakover. Dette er med mantlede 185gr. Kuler. 40gr. Krutt er minimum for å sikre at hylsa tetter kammeret. Men skal jeg klare 5 innenfor en middagstallerken på 70-80 meter, så må jeg lade enda hardere enn det. Og det liker jeg dårlig.
Link to comment
Share on other sites

Alle de "forslag" jeg gav er med den bly kugle jeg skyder med!!!

 

Som jeg sagde så er muligheden for at udarbejde en brugbar ladetabel med QK ensbetydende med at jeg får at vide hvad projektil der slydes med, altuel COL , krudt type samt hvad en given ladning faktisk giver af hastighed. Så der er lidt Ping-Pong der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...