Jump to content

Våpenskap


Hjortefant

Recommended Posts

Tar meg den frihet å gjenta spørsmålet mitt lenger opp i tråden.

 

Har selv vurdert Seifuva SG149D!

 

Blir dette et unødvendig stort skap for 5-7 våpen, halvparten med kikkert? Blir også å ha ammo, pussesaker og annet jaktustyr (hørselvern, jaktradio mm) i skapet og har ikke lyst til å stable våpnene!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da lurer jeg også på dette, det høres jo ut som seifuvaskapet har voldsom kapasitet i forhold til prisen, jeg har bare 3 langvåpen foreløbig, men det blir nok fort fler enn 5, pluss en del håndvåpen etterhvert, da er det kanskje ikke noe poeng å kjøpenoe mindre?

 

Jeg lurer også på dette med frakt.

Link to comment
Share on other sites

Tar meg den frihet å gjenta spørsmålet mitt lenger opp i tråden.

 

Har selv vurdert Seifuva SG149D!

 

Blir dette et unødvendig stort skap for 5-7 våpen, halvparten med kikkert? Blir også å ha ammo, pussesaker og annet jaktustyr (hørselvern, jaktradio mm) i skapet og har ikke lyst til å stable våpnene!

 

Absolutt ikke for stort!

 

Med 5-7 våpen har du akkurat god nok plass om du benytter sidehyller i skapet.

 

Skal du få inn det våpenantallet som er oppgitt til hvert enkelt skap så må du kun ha slanke trostehagler i skapet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Har selv utsatt skapkjøp i altfor mange år da jeg har brukt pengene på moro istedenfor fornuft, men må bite i det sure eplet nå som den nye forskriften kommer.

For meg spiller det ingen trille hvor skapet kommer til å stå, men dama føler at det ikke er noen sted hvor et stålskap kan skli naturlig inn sammen med resten av interiøret. Leker med tanken om å kjøpe et billig klesskap fra et loppemarked for så skjære av bakparten samt en bit av bunnen slik at jeg kan gjemme våpenskapet inne i det.

Har dere noen gode tips, sånn fra et estetisk perspektiv? :)

Link to comment
Share on other sites

Har kun plass i kjelleren til plassering av våpenskapet, og der er det litt fuktig. Har noen av dere montert varme i skapene deres? Ordna et gammelt kjøleskap for fattern med 230 v spotlight inni for å holde sveisetråd og pinner tørre, holder ca 35 grader inni, men tror jeg går for et mer egnet varmeelement i våpenskap :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte dette SG 149 D.

 

Det rommer glatt 20 våpen uten kikkert, og ihvertfall 12-14 våpen hvis man har 3 stk. med kikkert.

 

Edit: kanskje legge inn en link også :oops:

 

http://www.safesenteret.no/detail_kategori_04.asp

 

Hvordan gjorde du det med frakt? Eller hentet du i butikk?

 

 

Sorry at jeg ikke har sett innlegget ditt :oops:

 

Jeg bor bare 3 mil unna, så jeg tok med meg hengern og tok en tur. Ble kjøpt 2 skap. Hvor mye frakt hadde blitt, aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Overgangsordningen. Men dette gjelder uansett ikke før foreskriften er iverksatt.

 

Noen som vet når forskriften blir iverksatt? Har forstått det slik at Politidirektoratet vil vurdere de mange innvendingene som har kommet en gang til, slik at forskriften kanskje ikke kommer før uti 2009?

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet når forskriften blir iverksatt? Har forstått det slik at Politidirektoratet vil vurdere de mange innvendingene som har kommet en gang til, slik at forskriften kanskje ikke kommer før uti 2009?

 

Hilsen Kristoffer

 

 

Sendte en mail til departementet via denne linken for en uke siden, der jeg spurte om når forskriften ville tre i kraft. Har ikke fått noe svar ennå (ikke at jeg er spesielt overasket over det...)

 

Det er ingen som vet når den blir innført, siste pressemelding sier at "det tas sikte på at våpenforskriften trer i kraft i løpet av høsten 2008". Noe som ikke har skjedd.

 

Se forøvrig denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oppfølgingsspørsmål.......har fått skapet (Seifuva 149D.....veldig fornøyd), skal skru det fast i et ganske kraftig tregulv og har kjøpt kraftige herdede treskruer og skiver, bør jeg borre et lite hull å skru skruene ned i eller kan jeg bare skru de rett i gulvet?....er opptatt av at det sitter så godt fast som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Oppfølgingsspørsmål.......har fått skapet (Seifuva 149D.....veldig fornøyd), skal skru det fast i et ganske kraftig tregulv og har kjøpt kraftige herdede treskruer og skiver, bør jeg borre et lite hull å skru skruene ned i eller kan jeg bare skru de rett i gulvet?....er opptatt av at det sitter så godt fast som mulig.

 

Har blitt fortalt av folk som har brukt "franske" treskruer mye at man skal bore hull først og så ha såpe på skruene for at de ikke skal sprenge treverket så mye. Dette har eg selv gjort og har skremmende god erfaring med hvor godt dette da holder!

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har blitt fortalt av folk som har brukt "franske" treskruer mye at man skal bore hull først og så ha såpe på skruene for at de ikke skal sprenge treverket så mye. Dette har eg selv gjort og har skremmende god erfaring med hvor godt dette da holder!

 

 

John

:mrgreen:

 

Da er jo en liten del av holdet for skruene borte. Dersom den "slipper" treverket så vil den jo ikke holde like godt.

Men selvfølgelig, i dette tilfellet så vil det ikke spille noen rolle, da treverket i et innegulv neppe vil ha så mye bevegelse.

 

edit: Sorry, ble litt uklart dette her.... Det var det med såpe jeg tenkte på. Man skal selvfølgelig forbore når man benytter franske treskruer, ellers vil de ikke sitte som de skal.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man bør borre ut tilsvarende tverrseksjonen på en fransk treskru, før en setter den i en vegg. Sprekker treverket, så blir det dårligere hold. Borrer man for stort hull, så mister man hold. I mykt treverk, kan det lønne seg å gå litt ned på forborringen i forhold til tverrseksjonen.

 

En annen ting er å vite når det er stramt nok når en strammer skruene, overdriver en, så har en svekket festet.

 

Jeg vet, for en av jobbene mine har vært å montere parabolantenner.

Link to comment
Share on other sites

Da er jo en liten del av holdet for skruene borte. Dersom den "slipper" treverket så vil den jo ikke holde like godt.

Men selvfølgelig, i dette tilfellet så vil det ikke spille noen rolle, da treverket i et innegulv neppe vil ha så mye bevegelse.

 

Tror nok ikke at såpen klarer og få skruen til og "slippe".

Den er med på la skruen rotere uten og rive/sprenge for mye ved entring.

Skjer dette har en bårt for lite hull, slik at skruen "sprenger" seg inn eller en har overtrekkt skruen.

Har gjort dette på min mobilkran , skrudd fast plank "puter" under stål putene som befinner seg orginalt på kranen.

Og disse er når de er våte fort 20-30 kg som bare henger i de franske skruene.

Og disse henger under der, snart 2 år nå og disse blir utsatt for mye pryl kan eg love.. :twisted:

Har smellt borti mye rat med de også i "kampens hete", men henger enda :shock:

Forteller bare om gode erfaringer, annser ikke dette som noen fasit da... :lol:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...