Jump to content

Ny rifle treffer for lavt


Lucy

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt meg en Howa .223 og satt på en Meopta 3-12x56, Sonic demper og beartooth kolbepute.... Gledet meg veldig til å prøve og fikk tatt den ut i formiddag. Det ble litt prøving i skogen på blink på 100m med tofot og sittende anlegg. Børsa gikk egentlig fint den. Fine samlinger de få skuddene jeg fyrte. Måtte skru den en mengde knepp både opp og til høyre. Jeg kom etter hvert riktig inn horisontalt, men ikke vertikalt. Nå er treffpunktet rett under senter på 7-8, men jeg har ikke flere knepp å skru opp...!

Kan jeg gjøre noe lurt selv for å fikse problemet, eller er det smart å levere tilbake så forhandler kan ordne det?

Link to comment
Share on other sites

Du må nok shimse opp den bakerste basen med 1/10-1/5 dels mm. En bit "vanlig" plast, som den basene, eller ringene dine kom i, vil nok løse problemet ditt. Klipp til, og legg biten mellom basen og kassen.

 

edit: skrivefeil....

Å shimse med plast høres ikke videre lurt ut :shock:

 

 

 

Ikke begynn med fjuskeløsninger på en ny rifle, lever tilbake med beskjeden "fix".

Dette er den eneste fornuftige løsning på en ny rifle :!:

Link to comment
Share on other sites

Å shimse med plast høres ikke videre lurt ut :shock:

 

Kanskje ikke i lengden, men en billig og enkel måte å teste på....

 

 

 

Ikke begynn med fjuskeløsninger på en ny rifle, lever tilbake med beskjeden "fix".

Dette er den eneste fornuftige løsning på en ny rifle :!:

 

Enig, med forbehold om at TS har kjøpt rifle, kikkert og montasjer som en pakke, hos samme forhandler. Dersom han har "skrudd selv" må han nok fix selv....

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med forhandler og de tar den inn. Kun kikkert er brukt før, jeg kjøpte montasje og forhandler har satt på kikkert og ellers alt av stæsj og tilpassing.

Kikkert er etter alt å dømme lite brukt og virket god... Jeg ba forhandler om de kan teste våpenet for meg før jeg får den igjen så slipper jeg kanskje så mye frem og tilbake...

 

Takk for innspill, kjekt å ha på minnet om det blir noe igjen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 10 months later...

Har det samme problemet med samme Howa rifle og Leupold stålmontasje. Montasjen er for en Remington 700 som også brukes av Howa. Kikkerten min er også en 3-12 x 56. og skuddene går 10 cm for lavt på 100m. Jeg har ikke mer å justere. Har fått beskjed om å shimse opp 0.5mm i bakkant noe som tilsvarer 50cm på 100m.

 

Jeg har en stålplate på 0.5mm jeg kan bruke, men jeg er egentlig ikke så veldig glad i å shimse.

Derfor lurer jeg på om jeg skal file eller pusse ned basen i forkant ned 0.5mm i stedet for å shimse i bakkant?

 

Jeg tenkte å bruke sandpapir, feste det rundt en stokk og så bevege basen opp og ned til den blir 0.5mm tynnere?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at når man får slike problemer på er nytt våpen bør man gå litt grundigere til verks for å finne ut om det faktisk ikke er noe mere alvorlige feil som feks skeive piprgjenger i låskassa, kroket pipe/ løp evt feilmaskinering av flater for baser. Om reklamasjon blir aktuelt er tidspunktet for å finne ut slikt ikke noe å utsette. 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, vavlo skrev:

Jeg mener at når man får slike problemer på er nytt våpen bør man gå litt grundigere til verks for å finne ut om det faktisk ikke er noe mere alvorlige feil som feks skeive piprgjenger i låskassa, kroket pipe/ løp evt feilmaskinering av flater for baser. Om reklamasjon blir aktuelt er tidspunktet for å finne ut slikt ikke noe å utsette. 

 

Enig i det, men det er vist noe som gjelder alle howa rifler. De er ikke 100% kompatible med Remington fester, bare 99%.  De treffer ca 1 meter under sentrum på kikkerten.

Dette er vanligvis ikke noe problem siden vanlige 1.5-6x42 kikkerter etc kan justere 1.5 til 2 meter på 100 meters avstand, vil mange ikke merke denne lille forskjellen.

 

Da jeg ringte til en børsmaker jeg vet har montert mange kikkerter og jeg sa at jeg ikke fikk siktet inn den nye rifla, gjettet han på at skuddene gikk for lavt og at jeg hadde en 3-12x56 kikkert.  Litt synd, siden rifle og kikkert er helt nytt, men alt er kjøpt til litt forskjellig tid.

Link to comment
Share on other sites

På 15.11.2015 den 23.29, ladebenken skrev:

Hvilken montasje er det?

Er kikkert brukt på annen rifle og funnet ok/ eller ny?

 

Ikke begynn med fjuskeløsninger på en ny rifle, lever tilbake med beskjeden "fix".

Amen,

ellers enig med Vavlo angående reklamasjon..

Link to comment
Share on other sites

Så den infoen du har marlin95, er at de montasjer/ baser som er spesifisert for Howa (og evt. div kloninger av denne som feks Weatherby Vanguard) ikke passer "helt" til disse, og derfor fører til nevnte problem generellt. Høres jo snedig ut med tanke på salgsvolumet på disse riflene, at det ikke er reagert på dette for lenge siden, slik at produkter som passer er vanlig forekommende

En annen ting er at om en børsemaker/ fagmann monterer siktet så forventer iaf jeg som minmum at innretting av baser er sjekket mot hverandre. Om det er tilfelle her at basene ikke ligger på linje, vil siktet bli montert I spenn og med fare for skader på siktet, I tillegg til innskytingsproblemet.

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Om dette er et problem med alle Howa-rifler, hvorfor la ikke sjappa inn shims med engang? 

 

I mitt tilfelle, så fikk jeg noen til å montere den, de trodde at de hadde siktet inn riktig. Men akkurat som TS sier, traff min på 7-8 på blinken rett under senter.

Noen Meopta kikkerter, doctor etc på ca 3-12 x 56 har litt lite justerings område, det er på rundt en meter på 100 meters avstand.

 

Se etter spec som heter " Square adjustment range " eller " Adjustment Square at 100m  "

 

De fleste Kahles, doctor etc med andre mindre front objektiv ligger ofte på rundt 2 meter justeringsområde på 100 meter. Derimot nye Zeiss Victory HT 3-12 x 56 har et justeringsområde på 140 cm på 100 meter, så det burde gå fint.

 

 

 

Spec på Docter 3-12 x 56 :   Adjustment range elevation turret: 100 cm / 25 MOA

 

Slik oppgir 2.5-10x50 Polar T96 :  Adjustment range elevation turret: 100 cm / 25 MOA

 

Det blir for lite justeringsområde.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, amatør skrev:

Kanskje værdt å minne på at ringer bør lappes.

 

 

 

 

Det er akkurat det jeg også grubler litt på. Hva skjer om jeg shimser opp i bakkant med 0.5mm ?

 

Det andre problemet er at de nye basene til Leupold har skruer som har en liten kappe som skal styre basen riktig. Dvs at den delen av skruen som er inne i basen har en glatt sylynder og ikke gjenger. De gir økt nøyaktighet sies det. Men det er mulig at 0.5mm mindre skrue feste ikke er viktig, men jeg kommer sikekr til å gruble mye på dette likevel.  Jeg kunne tenkt med litt lenger skruer, men det er ingen som har den nye skrue typen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Enig i det, men det er vist noe som gjelder alle howa rifler. De er ikke 100% kompatible med Remington fester, bare 99%.  De treffer ca 1 meter under sentrum på kikkerten.

Dette er vanligvis ikke noe problem siden vanlige 1.5-6x42 kikkerter etc kan justere 1.5 til 2 meter på 100 meters avstand, vil mange ikke merke denne lille forskjellen.

 

Da jeg ringte til en børsmaker jeg vet har montert mange kikkerter og jeg sa at jeg ikke fikk siktet inn den nye rifla, gjettet han på at skuddene gikk for lavt og at jeg hadde en 3-12x56 kikkert.  Litt synd, siden rifle og kikkert er helt nytt, men alt er kjøpt til litt forskjellig tid.

Noen låskasser har jo forskjellig høyde foran og bak sluttstykkeåpningen - Remington har det mener jeg. Andre har samme høyde - man kan ikke bruke basene om hverandre selv om kassene har samme diameter.

Børsemakere som monterer kikkerter på baser de vet ikke passer/har forskjellig høyde burde etter min mening rævkjøres med en frøsen uer til den tiner, eller basen passer. Det skal ikke være nødvendig å kjøpe kikkerter med masse justering bare fordi noen såkalte børsemakere ikke kan, eller gidder å gjøre jobben sin.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og igjen.. Hvorfor ikke bruke Burris Signature ringer og stål weaveklakker for å unngå alt dette tullet her? Ikke noe problem med å montere kikkerten med perfekt optisk senter. Ingen riper på kikkertrøret. Absolutt ingen spenninger i kikkertrøret etter montering.

 

http://www.burrisoptics.com/signature-rings

 

Her er det en som bruker disse ringene for ikke å få spenninger i kikkerten:

http://bulletin.accurateshooter.com/2013/05/amazing-wagner-shoots-0-349-50-2x-group-at-600-yards/

 

Alternativt er å kjøpe ei picrail skinne fra XXL til Hova. De passer.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk for noen år siden en børsis til å frese baser til et par av mine rifler. Med litt forarbeid så ble de slik at jeg er bortimot i senter med kikkerten i nullstilling.
Dyrt? Jeg husker ikke, eller vet vel egentlig ikke, for han gjorde flere ting samtidig. Totalprisen var absolutt ikke avskrekkende, så dette kan være et alternativ å vurdere.

Edited by Jeger'n
Rettet skrivefeil.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en nesten lik rifle ,Weatherby Vanguard,hvor BM monterte min første kikkert med en Leupold QR. Dette har fungert 100 %. Har nå 2 nye kikkerter som jeg monterte sjøl på den opprinnelige QR basen. Reiste på banen etter montering men uten å skru noe på forhånd, da det virka som om de var rimelig i senter. På den ene kikkerten satt første -skuddet i 6eren, på den andre i 7eren. (Den samme BM klarte til og med å montere Atecen med skrifta rett vei :winke1:)

Så her var det helt unødvendig med shimsing, Burris-ringer, skinner eller rævkjøring. Det eneste som trengtes var en kompetent BM...

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, smaug skrev:

Shimming eller montasje med ulik høyde uten å ha noe ala optilock er etter min mening helt bak mål og skal ikke forekomme. Jeg hadde aldri montert en dyr Zeiss på en slik rigg. 

100% enig, det er etter min mening "fullstendig jalla" å drive og legge ting under kikkertbasene slik som mange gjør

 

Sitat

Like bak mål som å la være å lappe

Kjøper du ordentlige ringer trenger du ikke lappe. Man lapper ikke en Spuhr... Men det fins mye billigere ringer enn det som ikke trenger lapping.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OK, man trenger neppe lappe montasjer laget i ett stykke som settes på en hel skinne, men alt todelt, med todelte baser, bør lappes. Særlig om det er ulik høyde foran og bak, og feilkildene er mange. Om det er frest spor rett i kassa som f.eks Tikka og CZ, er det ikke så viktig. 

 

Sako med sine koniske spor, er egentlig helt håpløse, så det er ikke rart de kom med optilock. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 men alt todelt, med todelte baser, bør lappes

På std. rifler så egentlig ja, det er ikke uten grunn en fant opp det trikset der. Men moderne customkasser, eller hele picatinnyskinner laga av noen som vet hva de holder på med, og ditto ringer, så er det unødvendig.

Sitat

Særlig om det er ulik høyde foran og bak

Man setter bare ikke på baser så høyden blir ulik.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Denne kassa er produsert i 10000vis antall eksemplarer de siste 30årene, veldig rart at det da ikke leveres baser som passer uten shims og triks

At det leveres betyr vel ikke at det brukes ;) Noen tar det de har, ikke det som burde vært brukt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, amatør skrev:

OK, man trenger neppe lappe montasjer laget i ett stykke som settes på en hel skinne, men alt todelt, med todelte baser, bør lappes. Særlig om det er ulik høyde foran og bak, og feilkildene er mange. Om det er frest spor rett i kassa som f.eks Tikka og CZ, er det ikke så viktig. 

 

Sako med sine koniske spor, er egentlig helt håpløse, så det er ikke rart de kom med optilock. 

Bør Leupold QR montert på en Sauer 202 lappes? Tanken har slått meg men håper på at Leupold vet hva de holder på med og Sauer kassene er laget med såpass streng toleranse at det ikke er behov for det? Er fristet til å montere QRW og kjøpe en skinne på kassa. Synes ikke siktet sitter veldig godt fast i QR ringene. Var godt strammet men like forbannet hadde siktet flyttet på seg noen mm etter flere titalls skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha lappet dem. Det er mange små bidrag fra de forskjellige delene og monteringen, så når både basene og underdelene er på plass, vil lapping fjerne alle disse bidragene.

 

Man trenger ikke kjøpe lappeutstyr. Om man kjenner noen som kan dreie, er det bare å dreie en bolt, som har samme diameter som ditt sikte. Bolten lages helst i kobber. Ventilslipepasta, f.eks fra biltema, fungerer helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...