Jump to content

Langhold for dummies/forenkling


Optifade

Recommended Posts

Joda, jeg ser den! Hvis poenget bare skal være å sende kula i cirka retning, så greit nok?

Men jeg mener at de tingene jeg har nevnt er så enkelt som det kan gjøres om man prøver alvorig å treffe. Jeg har ikke utredet noen teorier bak, eller kommet med dypgående forklaringer om hvorfor. Jeg har bare sagt at disse tingene må/bør en ta hensyn til. Det må da være en bra forenkling av longholdsskyting :wink:

Link to comment
Share on other sites

For jegere som er interessert i å lære seg å skyte langt er første bud å lære seg å skyte, før man begynner å strekke holdene. Skal man lære seg å skyte samtidig som man introduserer 10 andre feilkilder for bom så har man litt av en utfordring forran seg.

 

Alle vil treffe på kilometeren, men veien til å treffe der, begynner med å skyte godt på 100-300m. Treffer man ikke godt på 2-300m bør man ikke introdusere enda flere feilkilder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er en setning som er ofte sitert:

"The road to 1000 yards starts at 50feet"

 

Den stammer fra USA, og fra en kjent langholdsskytter, Tom Whitaker, som startet som 22LR skytter innendørs på 50ft, og gikk videre til å vinne alt av langholds/highpower mesterskap.

50 fot er tilfeldigvis 15m, og min påstand er at de fleste "langholdsskyttere" ville blitt veldig mye bedre nettopp langholdsskyttere, dersom de tok seg en tur innom 15m, på en regelmessig basis.

 

Bly sine andre ordens effekter, som spinn, Coriolis og slikt er faktisk helt underordnet i forhold til treffsikkerhet for de fleste på det stadiet vi snakker om her. Bly er mest sannsynlig langt bedre til å skyte enn den gjennomsnittlige Noob/Dummie, og kan se disse effektene når han skyter på små mål selv på kort avstand, men til å begynne med gjør man ikke det. Og iallefall ikke før en kan skyte.

 

 

 

 

 

K

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

.., og kan se disse effektene når han skyter på små mål selv på kort avstand, men til å begynne med gjør man ikke det. Og iallefall ikke før en kan skyte.

Helt uavhengig om man skyter bra eller dårligere, så er like fult disse effektene til stede. De er en "naturlov" som roe pleier å si :wink: Og om man ikke skulle "gjenkjenne" disse fordi man skyter dårlig, så betyr ikke det at man skal overse de. Jeg skjønner ikke helt resonnementet? (Kanskje jeg misforstår noe?)

Si at man f.eks skyter på en 30 cm plate på 500 m og er en 2 MOA skytter. Hvis vi velger å se bort fra alle andre faktorer enn spindrift (for eksempelets grunn), så vil det å unnlate og justere for spindrift være forskjellen på at man treffer hele tiden kontra og ha noen treff og noen bom. Man vil ikke direkte se hva som er spindrift, men forskjellen er jo like fult der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Antar poenget til M67 er at om man skyter så dårlig at man ikke klarer å holde 10 skudd innafor svarten på 100 meter, så er oddsen nokså dårlig for at man klarer å treffe ei 30x30-plate på 500. Men fysikkens lover gjelder jo selvsagt også for dem.

 

Anbefaler forresten å lese den ypperlige anbefalingen i post nr 2 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så dårlig skyting har jeg enda til gode å se fra noen som ønsker å skyte langhold. Men jeg er selvfølgelig enig i at gode skyteferdigheter er en nødvendighet om man skal ha noe glede av å skyte langt :wink:

 

Også er det i tillegg greit å være klar over hva parallakse er og betyr, om en skal skyte langhold med "vanlig jaktoppsett" :wink:

Link to comment
Share on other sites

2moa skyting, med tofot, er ikke uvanlig å se blant "noen som ønsker å skyte langhold". Det vil jeg påstå at vi ser på hver trening. Holder man 10-er på 100m skiva så er det 2moa, så vi ser vel strengt tatt 4moa skyting forbausende ofte. Det drukner 1/3moa spindrift på 500m nokså effektivt ;)

Og det jeg prøver å si i denne tråden, er at disse vil oppleve langt større forbedringer ved å glemme hele ballistikken en stund, og konsentrere seg om god gammeldags basic skyting. (enn å studere ballistiske finurligheter)

 

 

Også er det i tillegg greit å være klar over hva parallakse er og betyr, om en skal skyte langhold med "vanlig jaktoppsett"

Dette er et viktig poeng. Man må faktisk også vite at parallaksejusteringen ikke bare er en fokus. Det er ikke lenge siden noen hadde en aha-opplevelse på vår bane, etter å ha skutt (2moa...) en stund.

Jeg vil sette denne langt foran spindrift og slikt, i en prioritert rekkefølge.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Også et det nå er gang slik, at man som regel får hjelp av dem som har skutt før og som har kontroll på de forskjellige parameterne. Det har jeg vært selv, for ikke så altfor lenge siden. Nå er jeg en av dem som kan en del om emnet. Fremdeles er det slik at hvis vi har med oss noen nye, så kronograferer vi ammoen deres, og prøver å finne ut hvilken kule det er og ca. Bc. Så får vi sjekket innskyting på hundre meter. Når det er i boks, så knotter vi ting inn i en telefonapp og så skrur vi dem opp på 300m. De fleste nye får da en wow opplevelse når de treffer ganske raskt. Ofte får vi dem inn på 600m platene samme dag. Uten å bry oss om coriolis osv. Kanskje vi skrur et klikk venstre for spindrift. Men det kan like gjerne være for vind :-) De fleste blir bitt av basillen og kommer igjen.

 

Det tar litt tid å lære seg å gjøre alt selv, men det er ikke rakettvitenskap og man trenger ikke ha kontroll på alt med en gang.

 

Og som m67 sier, det er en fordel å kunne skyte på kort hold før man prøver å langt hold. Vi har også hatt med oss folk som ikke klarer å treffe DFS skiva på 300m. Da er det litt verre.

 

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips/råd til dere som spotter. Har altfor ofte opplevd selv og hørt/sett andre som spotter, at korrigering blir gjort fra kanten av målet. Jeg ser nedslaget, og hører spotter korrigere x antall knepp/cm/m og platestørrelser fra nedslag til kant mål. Det er jo senter mål vi har lyst til å treffe, så da foretrekker jeg å få korrigering helt inn. Da slipper du å skyte et skudd som så blir spotta "rett uttafor høyre kant".

Nå skyter jeg mest alene, men har opplevd at dette er en klassisk gjenganger. Vær også enige om du melder hvor kula traff eller hvor kula skal. Her har jeg sett at kommunikasjonen mellom skytter og spotter har vært misforstått, og at skytter til slutt er helt ute å kjøre.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Leveres ikke den med både MOA og MRAD retikkel? Om det er MOA retikkel og MOA tårn så er det vel like bra som MIL/MIL til bruk til LH, er det MOA tårn og MRAD retikkel så blir det morsomt. MIL/MIL er vel det som er mest vanlig her hjemme, men MOA funker like bra om det er det du er vant til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På 26.11.2015 den 20.49, DoctoRoy skrev:

Syns den siste setningen burde stå som velkomstmelding på manges mobile enheter :smile: At før man begynner å skyte på lange hold så må en ha kontroll på ferdighet opp til 300 meters avstand.

Kor godt må ein kunne skyta på 300 m, rekna med de meine med tofot/støtta framme og pøl bak før ein kan gå vidare?

Link to comment
Share on other sites

På 26.11.2015 den 21.05, M67 skrev:

Det er en setning som er ofte sitert:

"The road to 1000 yards starts at 50feet"

 

Den stammer fra USA, og fra en kjent langholdsskytter, Tom Whitaker, som startet som 22LR skytter innendørs på 50ft, og gikk videre til å vinne alt av langholds/highpower mesterskap.

50 fot er tilfeldigvis 15m, og min påstand er at de fleste "langholdsskyttere" ville blitt veldig mye bedre nettopp langholdsskyttere, dersom de tok seg en tur innom 15m, på en regelmessig basis.

 

Bly sine andre ordens effekter, som spinn, Coriolis og slikt er faktisk helt underordnet i forhold til treffsikkerhet for de fleste på det stadiet vi snakker om her. Bly er mest sannsynlig langt bedre til å skyte enn den gjennomsnittlige Noob/Dummie, og kan se disse effektene når han skyter på små mål selv på kort avstand, men til å begynne med gjør man ikke det. Og iallefall ikke før en kan skyte.

 

 

 

 

 

K

 

22lr på 100 m er jo i praksis langhold når man tenker kulebane:

Ifølge Strelok med V0 326 m/s er man 11,9 cm over på 50 m,  9,8 cm over på 75,  rett på på 100 m  , 18,4 cm  under på 125 m og 46 cm under på 150 m....

Temmelig vindfølsomt kaliber med billig ammo samt at en 22lr avslører eventuelle avtrekksfeil ganske nådeløst! 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...