Jump to content

Xesse knekt sleidestopp


Øyvind Johansen

Recommended Posts

Noe ordentlig dritt, de mottok min for for ca 3 uker siden og de gidder ikke å svare når jeg spør åssen det ligger an, men det jeg bestilte i samme mailen kom :-(

 

Så når den en gang i tiden forhåpentligvis kommer tilbake er det bare å ta ut bøylen og bruke den som mal og lage en i rustfritt stål.

Link to comment
Share on other sites

Min knakk, Tok kontakt med stenvaag pr telefon og hadde ny del i posten dagen etter.

Den er i eit anna materiale. Betydeleg tyngre enn den plastbøylen som var der originalt.

Fikk eit intrykk av at han var klar over problemet og hadde ein god del nye på lager. Dette var i mai i år.

Min Xesse er stenvaag mod.

 

MagnarA

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger ikke lage ett nytt låneord, sleidestopp, når delen allerede har det fantastiske navnet varsler. Altså delen som varsler skytteren om at magasinet er tomt.

 

Men om vi måtte lage ett nytt ord, hva med glidestykkestopp, siden det heter glidestykke og ikke sleide? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Språk er i stadig utvikling, og å prøve å tviholde på eller påtvinge folk noe de ikke bruker eller ønsker å bruke er garantert håpløst. Jeg bruker konsekvent sleide og sleidestopp, aldri glidestykke og varsler. Det har jeg tenkt å fortsette med. Dette gjelder i stor grad de fleste jeg noengang har snakket med også. Jeg hører svært sjelden glidestykke, og varsler har jeg bare hørt om her på Kammeret. Hvis du bryr deg veldig om temaet så ønsker jeg deg lykke til med kampen, men jeg tror den er tapt alt. Men nok om det, nå skal jeg en kjapp tur på vannklosettet før jeg skal ut en tur med automobilen min.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan selvsagt ikke tvinge noen til å spesielle ord, men siden snart ingen leser faglitteratur om våpen på morsmålet, andre steder enn kammeret, er det jo bra at ordene en gang i blandt blir brukt.

 

Jeg må innrømme at jeg hører skjelden noen bruke begrepet glidestykke muntlig, men vasler brukes av mange. Det er ett ord med historie, og bare to stavelser.

 

Begreper som glidestykke og rammestykke, brukes i lovverket, så for de interesserte er dette begreper man i det minste må kjenne til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...