Jump to content

Fällkniven S1 eller S1 Pro?


AEM

Recommended Posts

Jambi skrev (15 timer siden):

 

Elmax har vært i bruk i årevis. Meget populært blandt brukere, er vel et av de seigeste(selv om seighet er over rated) pulverstålet ute nå, ok MagnaCut er vel seigere da.

 

Uansett, lite chipping å spore der.

Jeg har delt denne grafen flere ganger nå, men den er kanskje ikke lett å forstå? Jo høyere opp et stål ligger, jo seigere er stålet. Jo lenger til høyre det ligger, jo hardere er det. Når man øker hardheten på et stål så faller seigheten. Den viser tydelig at Elmax ikke på langt nær er et seigt stål, enda målingene er gjort på lavere hardhet enn for mange andre. Faktisk så er det betydelig sprøere enn mange konvensjonelle stål også.
VG-10 ligger også lavt, og CoS vil ligge noe lavere, et sted mellom VG-10 og N690.
Dette er en vitenskapelig og reproduserbar test.

Slagseighet rustfritt.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jambi said:

 

Så hvilke rustfrie pulverstål er seigere enn Elmax, hvis vi ser bort fra MCut?

 

Iflg den grafen der skal ikke Elmax herdes hardere enn 59 HRC, det er jo bare tull.

Herdingen kommer muligens an på geometri og egenskapene man er ute etter. Min TRC Apocalypse i elmax (https://trcknives.com/product/apocalypse/?v=c562607189d7 ) har HRC på 59-60 mener jeg. Dette er jo en survival knife (tykk beist) og mulig produsenten vil beholde mye seighet og kanskje gjøre det enklere å slipe kniven? En foldekniv vil man vel typisk nok ha hardere egg på eksempelvis.
De grafene @Metallurgen viser til er vel fra https://knifesteelnerds.com/ og er vel en nokså anerkjent kilde slik jeg forstår det. Jeg vet ikke om noen bedre på nett i hvert fall. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jambi said:

 

 Hattori er ikke Mr.Miyagi..

 

Haha😄

... men han er jo det. Det er også noen kulturelle forskjeller her som er viktig å ha med seg. Jeg bedriver litt import fra Japan ifbm jobb, handbyggede fiskestenger, så jeg begynner å få med meg litt av hvordan de tenker rundt det å produsere og selge noe, og det er ganske annerledes enn veldig mange andre land. 

Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (5 timer siden):

 

Så hvilke rustfrie pulverstål er seigere enn Elmax, hvis vi ser bort fra MCut?

 

Iflg den grafen der skal ikke Elmax herdes hardere enn 59 HRC, det er jo bare tull.

Nei, grafen sier ikke at Elmax ikke skal herdess hardere enn 59 HRC. Den viser slagseigheten ved hardhetene markert.
Hvis man hadde testet Elmax på høyere hardhet så ville slagseigheten vært enda lavere.
Om du leser grafen vil du se at CPM-154, Vanax og S35VN. I tillegg er mange konvensjonelle rustfrie stål mye seigere, som AEB-L og 14C28N.

Edited by Metallurgen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (5 timer siden):

 

Jeg vet du liker å tror at folk er dumme, men det får være grenser på arroganse. Selvfølgelig blir en kniv mer sprø des hardere den er.

 

Hva var meningen med å plumpe ut med denne selvfølgeligheten?

Nei, jeg er ikke arrogant, den eneste som er det her er deg, som uttalser seg om ting du ikke kan. ;)
Jeg forklarte bare hvordan grafen er satt opp, noe du beviste i ditt forrige svar at du likevel ikke forstod.

  • Like 7
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Jambi Min Fredrik Haakonsen SEAL har ei bladlengd på 155mm, bladtykkelse 6.7mm og har ei bladbredde på 35mm, stål i A8-mod og vekt er 376 gram. Skaftet er i svart G-10, og slire i svart kydex.

 

Å påstå at den ligner på Fallkniven F1pro er nesten ein straffbar uttalelse🙂.

 

 

Det fulgte med ein del info saman med bilde eg la ut tidligere.

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ofte er èin mindre kniv det rette verktøy for jobben som skal gjerast.

Den minste kniven på bilde er èin Fredrik Haakonsen KOMPAKT. Èin solid fulltange kniv med skaft i grøn micarta, bladlengd 82mm, bladtykkelse 5mm og vekt 187gram, stål i A8-mod og slire i svart kydex.

 

Den større kniven i slira er den før omtala Fredrik Haakonsen SEAL.

FF914989-0E3B-435D-A61A-83181A2976EB.jpeg

Edited by brisen
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (17 timer siden):

 

Disse er ikke ikke MYE seigere, omtrent d samme. I bruk vil en ikke merke forkjsell.

 

 

Ja men Elmax mye er bedre på slitestyrke, dvs holde på en skarp egg sett at den er riktig herdet.

 

 

Nei, jeg sa ikke at CPM-154, Vanax og S35VN var mye seigere heller. Ingen stål med mer enn 1% karbon og mye krom er spesielt seige. Det er hele poenget her. :D
Det stemmer at disse stålene har god abrasiv slitasjeomotstand, så de holder eggen godt når eggen ikke chipper, men de vil chippe lett så de har begrensa bruksområdet. Det er dette jeg har sagt hele tiden.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (17 timer siden):

 

Hvis han har laget denne sliter jeg med å forstå hans kritikk av FK. DVS at de er alt for overdimensjonerte..

 

Jeg har ikke kritisert Fällkniven for overdimensjonering, jeg har kritisert bruken av stål med lav slagseighet når de samtidig påstår at de selger felt og overlevelseskniver. Jeg har flere ganger skrevet at de er fine til jaktbruk. Det vil ikke hjelpe mye å laminere eller lage tykke blad av stål med lav slagseighet, som VG-10, CoS og Elmax, da eggen fortsatt er like utsatt for chipping.
I mine felt og overlevelseskniver bruker jeg tykk godstykkelse kombinert med et seigt stål, så kniven faktisk tåler hard bruk (god motstand mot både brekking og chipping), og i tillegg er lett å bryne i felt. SEAL-modellen og mange andre kommer også i tynnere utgaver etter behovet kunden har.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (23 minutter siden):

 

Kjære metallurg, sorry, men dette er feil. 

Hvis jeg må velge mellom å tro på vurderingene til en knivmaker med doktorgrad i stål og en anonym kar som har doktorgrad i selvstudium på internett er jeg nok tilbøyelig til å lene meg til den formelle kompetansen.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (18 minutter siden):

den gamle er mer clean og et bedre design.

 

Du troller?

 

Uansett hva man mener om Fällkniven bør man kunne være enig om at de fortjener bedre slirer. Det derre moralignende plastikkrælet der er en så latterlig nedgradering fra de opprinnelige kydexslirene at jeg sliter med å finne ord.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jambi said:

Så hva synes folket om designet av den nye slira vs den gamle?

 

Personlig liker jeg seff at den nye kan låse kniven uten bånd med knapp, men ellers syns jeg den gamle er mer clean og et bedre design.

 

I tilleg syns jeg de nye mulighetene for feste på sidene av sliren blir litt vel tactilol, mulig at jeg faktisk fjerner disse.

 

image.png.f4ce6299861ef86e38507b75bc6a9814.png

 

image.png.8e6b68ffe84f6ad34f4fc0cb73ffa729.png

Nå eier jeg ikke en slik slire, men jeg liker ikke låsingen, det lille jeg har fiklet med den. Jeg synes en sånn type mekanisk låsing skal være positivt audibelt med et klikk og så skal det sitte bom fast, og når man løsner den skal det også klikke, og da bør det være lett å få kniven rett opp. Det er det ikke.

Jeg liker forsåvidt heller ikke knappelåsingsløsningen, men jeg bruker den nå likevel. Den fungerer jo.

Link to comment
Share on other sites

Eg synes heller ikkje at Fallkniven sine slirer i zytel er fine å sjå til, men dei veg lite, ingen trange plasser der drit fester seg og dei er dermed enkle å vaske å halde reine. Eg har kjøpt ekstra lærslire til fleire av  mine kniver, så kan eg velge kva eg vil bruke.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (3 timer siden):

Alvorlig talt så liker jeg dem, å hvis du har litt øye for detaljer vil du se de ser ganske annerledes ut enn mora sine sjelløse plastslirer.

 

Deg om det. 

 

Selv forstår jeg ikke tankegangen bak å sette en 2500-kroners Hattori i den billigste bøtteplastsliren de klarte å finne. Fällkniven selger den for 150,- så den koster hva da inn - 30 SEK? 40? 

 

Jeg er forsåvidt akkurat like lite imponert over lærslirene deres. Læret er for tynt, læret er av for lav kvalitet, sømmene er for dårlige og passformen er så utsøkt elendig at kniven kutter sømmen i bunnen av slira - 2 av mine 3 kom slik fra fabrikk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Slirene er objektivt billigere og av lavere standard enn knivene. Det er strengt tatt ikke åpent for diskusjon når produsenten legger 1/10 til 1/15 av kostnaden i slira. Bark River, f.eks., har slirer av en helt annen kvalitet og legger 1/4 til 1/5 av kostnadene i slira.

 

Kjøpte en liten Brusletto i butikken deres i sommer og den hadde en lærslire av vesentlig høyere kvalitet enn Fällkniven sine. Til ca 400,- inkl. kniv.

 

Kydex eller lær? Kommer an på bruken og kniven. Så lenge den er godt laget. 

Link to comment
Share on other sites

Lærslirene mine frå Fallkniven er av god kvalitet, solide, flotte og du risikerer ikkje at kniven ramler ut av slira.

Dei lærslirene der eg har noke å kikke på, finn eg mellom kniver produsert av store norske produsenter. 

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

brisen skrev (4 timer siden):

Lærslirene mine frå Fallkniven er av god kvalitet, solide, flotte og du risikerer ikkje at kniven ramler ut av slira.

 

Det er bra at du er fornøyd. 

 

Men i min bok hører Fällknivens lærslirer hjemme på kniver i klassen 1000-1500 kroner. Fällkniven, derimot, bruker dem også på sine "eksklusive kniver" i helt andre prisklasser, og for å gjøre vondt verre var kvaliteten lavere på slirene til de dyrere knivene. Jeg hadde en NL4 Frey med den gamle lysebrune slira, og da snakket vi en kniv til over 4000,- med en slire med:

- 2,7 mm lær (det er skikkelig tynt)

- lær som er malt med et slags tjukt belegg som ser ut som plast (faen heller)

- nagler med lysebrun plastikkhette (det ser billig ut, det)

- fastnaglet beltehempe (det er billig, det)

- ubeskyttet innside av trykknapp (den skraper opp knivbladet)

- og så dårlig tilpasset slire at den kom fra fabrikk med knivbladet kjørt fast i sømmen slik at sømmen var røket (ække muli)

 

Men dette tar faenmeg kaka: en håndlaget Hattori til over ATTEN TUSEN kroner i den samme drittslira til ikke engang FIRE HUNDRE kroner.

 

NL5el_medkniv_frilagd_png_1200px_72dpi-9

Link to comment
Share on other sites

Læret t.d. i slira til min A1pro har ein tykkelse på 3.85mm, og det er meir enn godt nok til meg. Eg vil ikkje ha den kraftigere og dermed tyngre, den veg 166gram.

Eg har bare uttala meg om mine lærslirer og dei er solide og gode.

Synes det blir feil å dømme alle lærslirene til Fallkniven nord og ned fordi om du har vore uheldig med dine.

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (23 timer siden):

 

Jo det har du, husker ikke akkurat hvilken post du gjorde det i, ei heller gidder jeg bruke tid på å finne den.

 

Men du gjorde.

Det stemmer ikke, så du vil ikke klare å finne det selv om du prøver. Men så er det jo en tydelig trend her at du ikke helt henger med på diskusjonen eller forstår hvordan metallurgien fungerer.
Istedenfor å fortsette å kverulere bør du heller lese postene og referansene bedre, så kanskje du lærer noe nytt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (22 timer siden):

 

kos deg i den lille bobla di 😂🤣

Det er nok du som lever i en boble, som holder fast på misinformasjon selv når du blir presentert for fakta.
Problemet er nok at du befinner deg i et ekkokammer, hvor du kun komuniserer med folk som kan like lite som deg, men alle tror de er eksperter for de har lest på nett, og siden alle deler den samme oppfatningen blir troen på dette forsterka, selv om det er helt feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

brisen skrev (54 minutter siden):

Læret t.d. i slira til min A1pro har ein tykkelse på 3.85mm, og det er meir enn godt nok til meg.

 

Det er bra tykkelse på læret.

 

brisen skrev (54 minutter siden):

Synes det blir feil å dømme alle lærslirene til Fallkniven nord og ned fordi om du har vore uheldig med dine.

 

Det skal riktignok sies at Fällkniven har utviklet og fornyet slirene over årene. Men mange av standardmodellene er identiske og jeg er 99 % sikker på at de fremdeles bruker den samme spanske produsenten, bare at de har fått ny design og litt bedre spesifikasjoner. Mange av løsningene er identiske og "håndverket" har samme stil.

 

Jeg har heller ikke vært uheldig, derimot har Fällkniven bevisst valgt særdeles billige slirer i forhold til kvaliteten på knivene sine. I tillegg til 18 000-kroners-forbrytelsen over her har du dette kunstverket her, fra første generasjon Northern Lights:

 

38-nl3_northern-light.jpg.4f66242ca24e8f653f075f0b661bc2c6.jpg

 

961cd2aabf86cebda99f09895fa659f6.jpg.787c3876914a38889e8a78fdd9b5d0ec.jpg

 

 

Det er stygt, det. Det er dårlig laget, det. Den har ubeskyttet trykknapp som herper skaftet, den. Og på en Hattori til over 4000,- er det nesten kriminelt. 

 

Edit:

20359.png

 

7goxh6.jpg.89f5505e56621cd39c4bc045f26a13f1.jpg

 

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (1 time siden):

Men moderne pulverstål holder mye bedre på eggen, det er bare et faktum..

Forklar oss gjerne forskjellen på pulverstål og andre stål, altså i selve stålet, ikke i framstillingsprosessen?

 

Jambi skrev (1 time siden):

Så jeg repetere bare igjen; chipping er ikke et problem hvis knivmakerer/produsenter vet hva de holder på med når det gjelder nye pulverstål. De kan også herdes mye hardere pga pulvertech, dvs de holder MYE lenger på eggen.

Når du lager stålet hardere, blir det også sprøere. Har du noensinne brukt en keramisk kniv? Av zircon, eller WC/ kobolt - eller av obsidan eller flint?

 

Jambi skrev (1 time siden):

men det er ikke alle som leser denne tråden som er metallburger...

Er du?

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ei  formstøypt plastslire er som oftast lite fin å sjå til, men den er saumlaus og dermed lett å vaske rein, kjekt når kniven er brukt på fisk og kjøt.

Eg synes det går heilt greit å gjere rein ei slire i kydex og, men den har èin fals der det kan kile seg fast forskjellig rusk. Ikkje eit stort problem, men eg har avogtil litt plunder med å få rein kydexslirene på dei større knivene mine eg bruker på skogen. Etter èin dag på skogen der eg kvister brake så er det kome noke skogarusk i slira og. Eg vil ha det reint for neste dag skal kniven kanskje i bruk på kjøkenet.

 

Legg ved bilde av Busse Combat Basic 11 og 9. Til kvisting bruker eg helst den største, den har ei bladlengd på 28.3 cm og er perfekt til dette bruk.

Den ber preg av at tidligere eiger også har likt den.

Basic 9 har ei knivlengd på25cm, den er slipt asymmetrisk. 
 

Bilde blei desverre lagt inn oppned🙂.

 

F2EDFE44-B347-4591-B7D4-C72A33017426.jpeg

Edited by brisen
Prøvde å snu bilde rett veg, pluss at eg retta skrivefeil.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (1 time siden):

 

Så når du, den feite du,  står bak et lite tre rister ikke du å herjer med knivslira di? 🤣😂

Venter spent på hvilke formål du bruker kniver i norsk friluftsliv og hvordan? Men du evner vel ikke å svare på det heller og som vanlig kun kommer med dritt tilbake, når du ikke kan vare. :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...