Jump to content

Fällkniven S1 eller S1 Pro?


AEM

Recommended Posts

8 hours ago, Ospa said:

 

Jeg eier ingen håndlagde japanske for øyeblikket- men det kommer!

 

Helt enig med Mashahiro- veldig gode kniver.

Ironisk nok er to av knivene jeg bruker mest fra ett billig Thailandsk merke- KIWI brand.

De er tynne, skarpe-lett å holde skarpe- og man trenger ikke være redd for at koner og unger ødelegger de. 

Tullete bra kjøp for pengene..

 

Får du tak i en masamoto ks gyoto, så kan den trygt anbefales. Jeg har 240mm, men jeg ser for meg at 210mm er vel så bra. De har blitt hysterisk dyre siden jeg bestilte min fra japan. Ellers har jeg lenge siklet på en deba fra mizuno tanrenjo, og det blir den neste investeringen. Ellers har skarpekniver en masse fint hele tiden 🙄😭

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (3 timer siden):

Får du tak i en masamoto ks gyoto, så kan den trygt anbefales. Jeg har 240mm, men jeg ser for meg at 210mm er vel så bra. De har blitt hysterisk dyre siden jeg bestilte min fra japan. Ellers har jeg lenge siklet på en deba fra mizuno tanrenjo, og det blir den neste investeringen. Ellers har skarpekniver en masse fint hele tiden 🙄😭

 

Takk for tips- det skal jeg se nærmere på. 
En god kniv varer i tiår, så kosten blir egentlig relativt lav.. og så er det fantastisk tilfredsstillende å jobbe med- kutte syltynne skiver av en fiskefilet uten fliker, eller la den synke gjennom en slapp tomat som @M67 bruker den til.. 

Link to comment
Share on other sites

Metallurgen skrev (10 timer siden):

Når det komme til testing for seighet er den aktuelle testen jeg refererer til for slagseighet med Charpy unnotched prøvestaver. (V-notched er det vanligste, men siden disse stålene har høy hardhet og dermed mye lavere slagseighet vil unnotched være en bedre test.)

Har kun erfaring med Charpy v test, har bevitnet flere, og da tatt på minus 46, eller 50 grader C (typisk Norsok/TR2000 krav på materiale med WT over 6 mm). 

Hvilke verdier vil typisk betegne bra seighet for knivstål tatt med Charpy unnotched ? Enkelte prøvestaver må vel bli veldig tynne dersom de er kuttet ut av ferdig produkt ? 

 

Beklager, blir litt OT/nerding :grin: 

Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (7 timer siden):

Dessuten er det jo litt forskjell på bruk/kast/industri kniver kontra en kniv du vil skal holde lengs mulig på eggen under "normal" bruk.

Jeg vet ikke hva du mener med normal bruk. For meg er normal bruk blant annet slakting av dyr. Det er ingen forskjell på bruk/kast/industri kniver og andre kniver. Det er stålets egenskaper som er avgjørende, og er stålet for sprøtt får en "chipping" uansett om det er en kniv til 50 kr eller kniv til 5000 kr. Seighet er derfor en av de viktigste egenskapene for en brukskniv, skal en samle på kniver å la dem henge på veggen spiller slikt ingen rolle.

Når du spør hvilke kniver så tror jeg ikke du kjenner til profesjonelle kniver men C. Friedr, Ern er en produsent med kniver som er harde og sprøe. Det samme med master hunter i C5. Ellers er det en sammenheng mellom hardhet og seighet, kjøper du blad som er for harde er de oftest også altfor sprø til bruk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (På 3.3.2023 den 15.02):

jeg kjenner Charpy, men lurte på om det ble for tykt gods og om noen brukte SEN eller CTS test siden det virker som om kniven skal brekkes uansett. Men takk for svaret.

Det er gjort noe andre tester på noen stål tiltenkt akslinger og verktøy utstatt for termisk utmatning, men for vanlige kniver er det mindre aktuet. (I fektekorder er utmatning derimot aktuelt, og de bruker spesielle stål med gode utmatningsegenskaper.)
Selv om 10x10 mm er det vanligste tverrsnittet på Charpy, finnes det også standard for 5x10 mm, som Larrin har brukt i sine tester.

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (På 4.3.2023 den 2.05):

Har kun erfaring med Charpy v test, har bevitnet flere, og da tatt på minus 46, eller 50 grader C (typisk Norsok/TR2000 krav på materiale med WT over 6 mm). 

Hvilke verdier vil typisk betegne bra seighet for knivstål tatt med Charpy unnotched ? Enkelte prøvestaver må vel bli veldig tynne dersom de er kuttet ut av ferdig produkt ? 

 

Beklager, blir litt OT/nerding :grin: 

Knivstål blir typisk testa på romtemperatur, og med 5x10 mm tverrsnitt, unnotched (også innenfor standard, men mindre vanlig). Man tester med V og U skår og på andre temperaturer når bruken tilsier det. Man får ikke testa tynnere blader, men tester gjort må tykkere emner vil fortsatt være godt beskrivende når emnet er tatt parallellt med valseretning.
Skal kniven tåle litt hard bruk bør du se på noe som tåler over 40 J /30 ft-lb.
Om du stoler på Larrins tester, så er det en klar trend med at alt av rustfrie stål med over 1% karbon ligger godt under 20 ft-lbs, som henger sammen med volumfraksjon karbider. Stålene som er omtalt her, VG-10, CoS og Elmax ligger på rundt 5 ft-lbs når hardheten er over 60 HRC. (Satser på det var bra nerdete svar. :D )
stainless-toughness-10-19-21.jpg?w=757&s

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 3/6/2023 at 10:31 AM, Metallurgen said:

[grafikk utelatt]

Fin illustrasjon det der. Minnet meg på noe jeg sakset fra en av Larrins artikler når jeg for en tid siden søkte info om AEB-L som jeg så at noen fortrakk dersom man først skulle gå for "stain-less" til såkalt "bushcraft bruk".

 

fra: https://knifesteelnerds.com/2018/09/10/carbon-vs-stainless-steel-in-knives/

Quote

 

So in some ways the divide in the carbon vs stainless debate has gotten even bigger. There are now many powder metallurgy knife steels available from companies like Crucible, Carpenter, Bohler, and Uddeholm. The primary exception has been the increase in popularity of low carbide stainless steels like AEB-L, 13C26, and 14C28N which have a small volume of carbides that are just as small as those found in carbon steels:

13C26-HT.jpg?resize=647%2C471&ssl=1

13C26 micrograph

Therefore these stainless steels have the same advantages of carbon steels when it comes to a fine carbide distribution, ease in finishing, and high toughness, though reduced slicing edge retention compared to the higher carbide stainless steels and high alloy tool steels.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (13 timer siden):

Spørsmål til FK AB:

 

How would you rank YOUR steels VG10 - VGWolf - LamCos(just the Cos) - Elmax in terms of toughness?

 

I'm not talking about the laminate, only the edges.

 

Svar:

 

Hello,

 

edge toughness:

 

Good           VG10

Better          VG10W

Best            CoS/VG7

Superior      Elmax

 

Best regards
 
Peter Hjortberger

Du får spørre om han kan dokumentere det med noen slagseighetstester.
Han har nok ikke noe vitenskapelig belegg for dette.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (8 timer siden):

Tipper de har gjort greie tester jeg før de har valgt å endre ståltype.

 

"Greie tester" kan bety en markedsundersøkelse for å se hvor inntjeningen ligger.

 

Fällkniven er på mange måter et markedsføringsselskap først og dernest en knivdesigner (som du også kaller dem). De er jo ikke en knivprodusent. Jeg var i kontakt med Hjortberger da han ville selge hele selskapet for en, tja, 20 år siden? "Hele selskapet" var et lite varelager, navn, design og noen produksjonsformer i Japan.

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (4 timer siden):

 

"Greie tester" kan bety en markedsundersøkelse for å se hvor inntjeningen ligger.

 

Fällkniven er på mange måter et markedsføringsselskap først og dernest en knivdesigner (som du også kaller dem). De er jo ikke en knivprodusent. Jeg var i kontakt med Hjortberger da han ville selge hele selskapet for en, tja, 20 år siden? "Hele selskapet" var et lite varelager, navn, design og noen produksjonsformer i Japan.

Enkelte produkter og produsenter får en nærmest gudestatus blant enkelte kjøpere, som hypes opp av omtale fra diverse utenlandske (kanskje spesielt amerikanske) nettforum, blogger og diverse YouTube kanaler. Som vi ser, kan hvem som helst slenge ut store påstander om at akkurat den og den kniven, og det og det stålet er en gudegave til menneskeheten. Not so, og for mange fanboys er det vondt å oppdage at forbildene detter ned fra pidestallen!! De store produsentene er mer opptatt av bunnlinjen og kroner og ører inntjent, i forhold til hva de dytter inn i den andre enden, enn å lage "verdens beste produkt" uansett hva det koster, men som ikke er lønnsomt i lengden. Valg av stål i fabrikkproduserte kniver henger som regel sammen med dette…

Fallkniven er akkurat som @Skrueråmuttere skriver først og fremst et markedsføringsselskap (og ganske suksessrikt som sådan), og dernest en knivdesigner som etter suksessen med F1 i sin tid, så potensialet for noe større (og lykkes med det).
Fallkniven startet opp som en spesialforretning med salg av kniver fra diverse anerkjente knivprodusenter. Første gang jeg var i kontakt med Peter Hjortberger var i 1995, og da hadde han til og med Randall kniver i sortimentet. Første gang jeg kjøpte kniv av han var i 1996. Selv om at han da prøvde å pushe F1 på meg, endte jeg i stedet opp med en Cold Steel SRK, som primærkniv på en 6-ukers kanotur med Ally i Afrika.
Etter hvert som F1 fikk legendestatus internasjonalt, kuttet Fallkniven ut å selge andre knivmerker, og fremstod som en ren forselger og "produsent" av eget merke (produsent i "’tegn siden de ikke produserer selv, men får det laget på bestilling i Japan).
Jeg har håndtert hundrevis av Fallkniven knivblader, og kniver – både som knivmaker tidligere spesialisert i å customisere Fallkniven blanks (så vidt nevnt i en annen tråd her inne) – og som butikkforhandler av fabrikkproduserte Fallkniven kniver.
Fallkniven er ikke noe mer eller bedre enn andre tilsvarende type kniver, men igjen som @skru sier….de er ekstremt gode på markedsføring, og har lykkes med å få mye høytsvevende omtale i diverse forum !

Med hensyn til chipping, så ja, jeg har sett en del chipping. Verste tilfellet jeg har opplevd selv var store biter chippet av eggen etter å ha slaktet en hare med en helt ny fabrikks produsert F1 i VG10 – det ble litt sånn WTF??!!, og akkurat den kniven har ligget i skuffen siden da.

Jeg også var så vidt i kontakt med Peter da han skulle selge firmaet for de her rundt 20’ish år siden eller så, først og fremst av nysgjerrighet, men slo det raskt fra meg. Ikke hadde jeg pengene heller, men kan bekrefte hva Skruerråmutter skriver om hva man fikk for pengene. Navnet og internasjonal hype rundt merkevare/design var vel det som hadde størst verdi.

 

Her er bilde av katalogene til Fallkniven i 1995/1996 og 1997 - full av bilder fra andre produsenter av kniver. Det er en R.W. Loveless kniv nederst på forsiden av katalog nr 7, 1997.


 

Fallkniven 95-96.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har en F1 og en sort S1 som jeg har behandlet idiotisk hardt og brukt i alle klima, mener begge er VG10. Banket på de for å kløyve tre året rundt, knekt løs østers og skjell. Åpnet østersene og skjell med knivene. Brukt de til å bryte med osv uten å "chippe" de. Sier ikke du lyver om din kniv @uMtuli men du må ha vært veldig uheldig med din kniv, har du skutt haren med stål eller wolfram hagl? Mine kniver har jeg slipt til en konveks egg om det har noe si. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Etter min mening, Fällkniven vs mange andre "fancy kniver":

- du vet hva du får

- de er alltid solide

- de er der, det er litt som 6.5x55

- de har noenlunde jevn kvalitet. Jeg har dyre kniver fra andre som rett nok ser bedre ut, og lover mer .- men som overhodet ikke holder det de lover. (kan være en sammenheng med produksjonssted, Japanere er bare mye bedre på kvalitet enn amerikanere)

- og i forhold til ståltype, kvalitet, og "ytelse" kan man få de relativt rimelig

 

I mitt hode er Fällknivens kniver på en måte "Morakniver for snobber", kjedelige, men de virker.

 

K

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Eg er fornøyd med mine kniver fra Fallkniven, har 11stk i 5 forskjellige typer stål. Må vedgå at ikkje alle er like utprøvd, noken er bare prøvd. Felles er at det er harmoniske gode kniver som skjer godt i både treverk, kjøt og fisk.

Gode rustfrie blad, gode sklisikkre skaft og høg kvalitet på slirene.

Kvalitet samsvarer med pris.

 

Eg legg ved eit par bilder av mine.

Frå øverst til nederst.

 

1. A2.            VG10

2. A1.             VG 10

3. A1X.          Lam. CoS

4.  A1pro.       Lam. CoS

5. S1pro.       Lam. CoS

6. S1             VG10 W

7. PHKz.       3G steel

8. F1.            Lam. CoS

9. SK2L Embla.  Lam. CoS

10. R2 Scout.     Elmax

11. PXLbm.         Elmax

DCBBB306-5263-48CD-92B3-00012FA3723A.jpeg

4935B059-0800-458D-81CC-73303CC4A8B6.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (14 timer siden):

Hva tilsvarende knivprodusenter er det du tenker på?

 

Cold Steel minner kanskje mest? Siden de også er et rent design- og markedsføringsselskap? 

 

Jeg foretrekker Fällkniven, men ikke per krone. SRK Compact i enkelt karbonstål koster under halvparten av F1 i høylegert stål, med tilhørende fordeler og ulemper. 

 

Jeg synes slirene til FK er substandard. Bruslettos nye lærslirer er sydd i betydelig bedre lær enn FKs. Plastslirene minner meg om Mora, eller i beste fall CS, igjen til halve prisen.

 

Edit: Helle til Brusletto

Edited by Skrueråmuttere
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (På 18.3.2023 den 1.37):

 

Foreslår du tar deg en diskusjon med Peter sjøl jeg å poste hva dere kommer frem til.

 

En ting jeg vet sikkert er at det er en god del fornøyde Elmax brukere der ute + masse testing av stålet.

 

Du har jo ikke kommet fram til noe som helst, bare presentert en liste uten noen som helst dokumentasjon.
Selv har jeg diskutert stål med Ichiro Hattori, som produserer disse knivene for Fällkniven, og han kan bekrefte det samme som jeg har fortalt om her. Fällkniven har valgt ut stål for å kunne ligge i et høyere prissjikt. Hadde de laget knivene i AUS-8, som er seigere og tåler mer (som er grunnen til at Hattori, SOG og fler bruker dette stålet i større grad), ville ikke Fällkniven klart å selge knivene til samme prisen. Jeg sier ikke at Fällkniven ikke er brukbare kniver. Alt jeg sier er at forskjellige stål har forskjellige egenskaper. De stålene med høy abrasiv slitasjemotstand vil ha lavere seighet, og egner seg da til bruk der seighet ikke er viktig. De er best til jaktbruk, de kan brukes til treverk også, men da øker risikoen for chipping og brudd, så man mister fordelene man betaler den høyere prisen for. Et seigere stål har mindre risiko for dette og tåler høyere påkjenninger.
Hvis du ønsker å få en bedre forståelse av stål enn den du har, kan du lese en eller flere av de referansene jeg har henvist til. Det er mye bedre enn å oppsøke referanser som kun bekrefter det du selv ønsker er tilfellet.
 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Plast/kydex gjør vondt i øynene mine men gud så praktisk på brukskniver. Fallkniven sine ser ikke nydelige ut men veldig praktisk å bare spyle kniv og slire raskt i vann etter en tur i sjøen og la de tørke hengende i beltet. Har hatt noen perioder der jeg har levd i og rundt fjæra med dykking og turer i skogen med F1 og plast slire. Ingen rust eller problemer med slire. Skinn slire ser og føles bedre ut men krever litt vedlikehold og stell. 

 

Er Cold Steel sine kniver like bra eller bedre som Fallkniven? Isåfall må jeg vurdere CS SRK neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe som helst imot Fallkniven kniver, tvert imot. Det er bra kniver, det er det absolutt ingen tvil om, og hadde de ikke vært det, hadde jeg ikke bygget kniver på de "blade blanks" de solgte i sin tid heller. Blanksene var vesentlig dyrere enn å få laget knivblader av både norske og svenske knivsmeder, men man visste alltid hva man fikk og de var lette å selge.
Det er bra design på de aller fleste av Fallkniven sine kniver, og materialvalget generelt er bra (slirene…det kan diskuteres…). Det jeg kritiserer, er å oppheve en merkevare til å være det absolutt beste som finnes, og godta og postulere at all markedsføring som kommer derfra, er den eneste sannhet. Ingen tvil om at Fallkniven er bra, men det finnes mye annet som er bra det også.

Skal ikke begynne å remse opp andre merker her. Peter Hjortberger var i sin tid sterkt inspirert av flere av de merkene han solgte i sjappa. Det blir nevnt Cold Steel her, og det har jo iallfall rundt årtusenskiftet vært store diskusjoner om hvorvidt F1 i realiteten var en kopi av en av Cold Steel sine bestselgende kniver…
Skal man begynne å sammenlikne mot andre, må man kanskje ta utgangspunkt i detaljer som tilsvarende ståltyper, designdetaljer/materialer, type slipning osv. Mht slipning er det kanskje ikke mange andre av de større produsentene som sliper konvekst ?
BlackJack Knives som Peter solgte på 90’tallet hadde flere modeller som hadde konveks slip – BlackJack gikk etterhvert konk, men gjenoppstod fra de døde og kvaliteten på dagens utgave er visstnok (?) ikke den samme som på 90’tallet. Bark River er en av produsentene som stort sett bare bruker konveks slip i sine kniver, og derfra kommer det også mye bra – og noe helt på trynet kvalitetsmessig. Det med dårlige eksemplarer og noe som har glippet i kvalitetskontrollen forekommer blant alle produsenter tenker jeg. Det er iallfall min erfaring – enten fra selvsyn som bruker, som selger i butikk som må håndtere reklamasjoner, og fra erfaringen til venner og bekjente.

Jeg syns at @M67 oppsummerer det ganske bra. Man vet hva man får, det er bra, men det er også Morakniv for snobbene – og jeg er vel selv en av dem, siden jeg bruker knivene selv…

Om haren var den famøse knall-haren skal jeg ikke uttale meg om. Den var dansk, og litt større enn den vanlige gjennomsnittsharen jeg har sett her i Norge. Det var ikke så mye knall i jakten på den, for den ble skutt med pil og bue, og det var derfor ikke noen hagl i kroppen @Sakoen75 – for øvrig så sliper jeg alle mine Fallkniven kniver konvekst, slik som de kommer fra fabrikk. Bruker musematte, og smergelpapir opp til korning 2000, deretter polering med diamantpasta og lærstropp. Innrømmer at jeg også kan finne på å slipe en svært slitt F1 eller tilsvarende på slackbelt på min Håkanson båndsliper, som jeg bruker til egenproduserte kniver, men da skal eggen være så slitt, at jeg ikke gidder bruke tid på musematte og smergelpapir. Vannkjøling er da en selvfølge.
 

Har tidligere brukt Fallkniven F1, H1, WMR, S1 og A1 til mye forskjellig uten problemer av noen art, akkurat som deg @Sakoen75. Kløyving av ved til bålet, når ikke øksen var i umiddelbar nærhet (er egentlig en uting å bruke kniven til, men…), brukt spissen uten problemer til å grave ut pilspisser som har sittet dypt i trestokker og mye annet. En A1 ble brukt til å grave ut et dødt vortesvin, som etter det ble skutt med en .375 hadde rekt å komme seg ned i hiet som var gravd ut av et termittbo – kniven måtte slipes opp på nytt, men var ellers like fin.

Det er veldig godt mulig at akkurat den F1 jeg brukte var et mandagmorgenetterhelgensfyllekuleeksemplar – det var uansett svært svært overraskende og frustrerende å oppleve dette såpass mye for så lite bruk selv! Det var jo bare oppstykking av en pinglehare!! Etter vask endte den opp i skuffen, men siden jeg nå har den ute igjen for å ta bilde av eggen, er det godt mulig at den blir med en tur til Sverige til uken etter villsvin – bortsett fra chippingen er den jo fortsatt skarp. Det er da i tilfelle sammen med 2 andre Fallkniven kniver, så som dere ser har jeg ikke noe imot knivene som sånn (slirene derimot…).

Jeg slenger ikke ut påstander uten å kunne dokumentere dem... Bilde av eggen følger under - har bilde av haren også en eller annen plass, men akkurat den er egentlig ikke relevant, og jeg gidder ikke se igjennom xxx antall minnebrikker akkurat nå. Som dere kan se er det ikke noen riper i bladet som indikerer annen bruk. Den var ny, og hadde før haren bare blitt brukt til å kutte et nytt 50 meter tau opp i 3 passende lengder.

 


 

Chip1.jpg

Chip2.jpg

Edited by uMtuli
feil sitering av brukernavn
  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (1 minutt siden):

Er Cold Steel sine kniver like bra eller bedre som Fallkniven? Isåfall må jeg vurdere CS SRK neste gang.

Tidligere produserte Cold Steel de fleste rustfrie knivene (AUS-8 og "san mai") hos Hattori, som også lager Fällkniven, så da ville produksjonskvaliteten være den samme (kun forskjellige stål). Nå Har CS flytta mer over til andre produsenter i Taiwan (mulig noe san mai-produkter fortsatt er i Seki). Dette er nok lavere kost-produsenter, så disse holder nok ikke helt samme mål som de fra Hattori, men de er også endel billigere. Vanskelig å uttale seg om herdinga der, men noen kompromisser er det nok.
Et rimelig og mer robust alternativ til begge er Terävä, som er produsert i Finland:
https://www.varusteleka.com/en/product/terava-jaakaripuukko-110-carbon-steel/63681

Link to comment
Share on other sites

Metallurgen skrev (16 minutter siden):

Vanskelig å uttale seg om herdinga der, men noen kompromisser er det nok.
Et rimelig og mer robust alternativ til begge er Terävä, som er produsert i Finland:

Terävä sin er kanskje ikke veldig motstandsdyktig mot rust? Har vurdert å kjøpe Terävä til brukskniv rundt hytta, først må jeg slite ut noen Esee i 1095 stål som ruster hvis jeg ikke passer på å gi de litt kjærlighet.

 

De som liker små kniver i et ukomplisert stål bør kanskje vurdere en Esee Izula 2, egentlig veldig grei "lommekniv".

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye fin info og gode historier. Jeg har også snakket med Hjortberger for noen år siden, da hadde de faset ut den store kniven de nå har faset inn igjen,om jeg husker riktig, og jeg spurte han om han kunne lage en kniv i vg10 eller g3 inspirert av en 9" samekniv. Det ville han ikke, fordi han var ikke same, sa han, og det er jo greit.

 

Etter å ha bestilt både en SRK og en sånn finsk minitanto fant jeg selvsagt H1'en min. Den lå sammen med en frossen agnmakrell i garasjen...litt svimmel ja. Nok om det, hva tror dere om Magnacut? @Metallurgen?

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (1 time siden):

Plast/kydex gjør vondt i øynene mine men gud så praktisk på brukskniver. 

 

Ja, men det er milevid forskjell på plasten til FK og kydex. Ihvertfall custom kydex. Jeg har en Bob Dozier i håndlaget kydexslire (i et stål Metallurgen ikke er spesielt begeistret for) som er et fordømt kunststykke. Materialet er kjempetynt og likevel dønn stivt, og kniven klikker rett inn og rett ut og sitter likevel dønn fast. 

 

Fällkniven pleide jo å ha skikkelige kydexslirer, men det ble vel for dyrt. Til Fällknivens fordel bør det vel nevnes både at ekstra slirer selges ekstremt billig, og at de stadig forsøker å forbedre dem. Jeg har litt lyst på nye F1nez til en skarve hundrelapp. 

Link to comment
Share on other sites

Eg påsto i eit tidlegere innlegg i denne tråden at INFI, M-INFI, A8- mod og CPM 3 V er bortimot rustfrie stål. 

Føler på at eg var noke bastant og kjepphøg i den påstanden der, og eg beklager. Fordi om eg ikkje har fått rust på mine kniver treng ikkje det vere eit tegn på at dei er rustfri, kanskje bare rusttrege.

Kanskje @Metallurgen tek seg bryet og gir ei lita utgreiing om dette.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (29 minutter siden):

Ja, men det er milevid forskjell på plasten til FK og kydex. Ihvertfall custom kydex. Jeg har en Bob Dozier i håndlaget kydexslire

Ja tenker mest på bøtteplast når jeg holder Fallkniven sine slirer. Jeg har skin slire til alle Fallkniven jeg har men er som oftest den laget av bøtte plast som henger i beltet.

Kydex er vel bare en plast som blir myk og formbar med (litt) varme? Men ja er mye tøffe/stilige slirer laget i plast og kydex. Men lær blir penest i mine øyne, foretrekker en skandinavisk puukko (tollekniv) i lærslire estetisk sett. Har kniv dilla selv så er alt fra Rambo kniver til tollekniver i skuffer og skap. 

Alt til sitt bruk. Hvilken slire og kniv er det du har fra Bob Dozier?

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (15 timer siden):

Terävä sin er kanskje ikke veldig motstandsdyktig mot rust? Har vurdert å kjøpe Terävä til brukskniv rundt hytta, først må jeg slite ut noen Esee i 1095 stål som ruster hvis jeg ikke passer på å gi de litt kjærlighet.

 

De som liker små kniver i et ukomplisert stål bør kanskje vurdere en Esee Izula 2, egentlig veldig grei "lommekniv".

Terävä kommer som regel i 80CrV2, som vil ruste lett ja. De har hatt noen versjoner i et rustfritt stål også, så mulig det kommer tilbake.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (15 timer siden):

Her var det mye fin info og gode historier. Jeg har også snakket med Hjortberger for noen år siden, da hadde de faset ut den store kniven de nå har faset inn igjen,om jeg husker riktig, og jeg spurte han om han kunne lage en kniv i vg10 eller g3 inspirert av en 9" samekniv. Det ville han ikke, fordi han var ikke same, sa han, og det er jo greit.

 

Etter å ha bestilt både en SRK og en sånn finsk minitanto fant jeg selvsagt H1'en min. Den lå sammen med en frossen agnmakrell i garasjen...litt svimmel ja. Nok om det, hva tror dere om Magnacut? @Metallurgen?

VG-10 og 3G vil være svært dårlige valg til en samekniv pga den lave seigheten uansett. Den må jo tåle hugging i treverk på vinterstid, så alle stålene FK bruker nå ville chippa i stor skala. Hadde gitt dårlig oppmerksomhet og kosta mye.

Magnacut vil bare være marginalt bedre enn RWL-34 i følge testene Larrin selv har gjort, så det ble ikke så bra som han nok hadde tenkt. (CPM-154 slagseighetsmålingene hans er nok noe lavere enn de skulle vært.)
Det er derimot en STOR bakdel med magnacut i forhold til RWL-34 og de fleste andre rustfrie stål, og det er at det krever en mye høyere herdetemperatur. Mens RWL kan oppnå 63 HRC på rundt 1070 C C på magnacut godt over 1120 C. Høyere temperatur fører til økt kornvekst og avkulling, og herdefolie går fortere istykker over 1100 C, så holdetiden blir mye mer kritisk. Nå er det mye rar herding som vil gi suboptimale egenskaper fra før, men på magnacut vil det nok bli enda mer av det. (For kort holdetid som gir lav hardhet, for lang holdetid som gir kornvekst, avkulling osv.) Når stålet da ikke utmerker seg spesielt på slagseighet, slitasjemotstand eller korrosjonsmotstand ser jeg ikke helt poenget, men det er et bedre stål enn alle de med lavere slagseighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

brisen skrev (14 timer siden):

Eg påsto i eit tidlegere innlegg i denne tråden at INFI, M-INFI, A8- mod og CPM 3 V er bortimot rustfrie stål. 

Føler på at eg var noke bastant og kjepphøg i den påstanden der, og eg beklager. Fordi om eg ikkje har fått rust på mine kniver treng ikkje det vere eit tegn på at dei er rustfri, kanskje bare rusttrege.

Kanskje @Metallurgen tek seg bryet og gir ei lita utgreiing om dette.

Jo, det stemmer at de har semirustfrie egenskaper.
For at et stål skal regnes som rustfritt må det ha minst 10,5% løst krom, men siden det alltid er noen karbider har man satt grensa på 13% krom for å kalle det rustfritt. Flere av de rustfrie knivstålene vil ha mindre enn 10,5% løst krom pga høyt karboninnhold, som binder krom opp i karbider istedenfor å være løst. A8-mod/pre-2002 INFI har så lavt karboninnhold at det er minimalt med karbider, og omtrent alt krommet er i løsning, som da er rundt 8%, så korrosjonsmotstanden på disse tangerer et "dårlig" rustfritt stål. (Da A8-mod gjerne blir herda bedre enn mye masseprodusert rustfritt stål kan man nok også oppleve at de overgår ved noen tilfeller.)
D2, som har rundt 12% krom og mange regner som rustfritt/semi rustfritt, har derimot betydelig lavere løst krominnhold siden halvparten ligger utfelt som kromkarbider. Om man ser på de teoretiske beregningene til Larring kommer Elmax dårligere ut enn VG-10 også:

Korrosjonsmotstand.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Metallurgen said:

VG-10 og 3G vil være svært dårlige valg til en samekniv pga den lave seigheten uansett. Den må jo tåle hugging i treverk på vinterstid, så alle stålene FK bruker nå ville chippa i stor skala. Hadde gitt dårlig oppmerksomhet og kosta mye.

 

Akkurat som stålet Strømeng har brukt de siste årene, altså? Det er ikke veldig imponerende, ihvertfall.

Nå husker jeg ikke helt bakgrunnen for spørsmåket mitt til Hjortberger, eller hva jeg egentlig tenkte på, men det høres ikke ut som om det hadde vært en god Idè nei :D

 

Takk!

 

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (6 minutter siden):

Akkurat som stålet Strømeng har brukt de siste årene, altså? Det er ikke veldig imponerende, ihvertfall.

Nå husker jeg ikke helt bakgrunnen for spørsmåket mitt til Hjortberger, eller hva jeg egentlig tenkte på, men det høres ikke ut som om det hadde vært en god Idè nei :D

 

Takk!

 

VG-10 og 3G vil chippe mye mer enn stålet Strømeng bruker i dag. :D
Når Strømeng tok produksjonen inn etter at bladene var produsert av Brusletto gikk de fra et stål med rimelig lavt karboninnhold (ca 0,55% og gjennomherda hos Brusletto) til et stål med ca 0,7% og induksjonsherda. Økningen av karbon vil i seg selv redusere seigheten (selv om 0,7% ikke er så mye det heller), og i tillegg er ikke induksjon den mest presise og optimale oppvarmingsmetoden. Bladene produsert hos Brusletto tålte svært mye
.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jambi said:

 

AUS8 er utdatert så det holder. Folk flest ønsker mer moderne stål som holder bedre på eggen. Seighet er i så måte ganske oppskrytt siden det skjelden er et faktisk problem med chipping når produsenten har herdet stålet slik det skal herdes. 

 

Så selv om du syns det er behagelig å jobbe med AUS8 betyr ikke det at det er det beste..

 

Repeterer at det er utrolig få misfornøyde Elmax brukere der ute, samme gjelder vel LamCos(ja, vet det er et relativt nytt stål i bruk).

 

 

Har du vært innom www.japaneseknifedirect.com?

Link to comment
Share on other sites

On 3/20/2023 at 9:06 AM, Metallurgen said:

Terävä kommer som regel i 80CrV2, som vil ruste lett ja. De har hatt noen versjoner i et rustfritt stål også, så mulig det kommer tilbake.


Liker Teräva og stålet 80CrV2 veldig godt. Tipser derfor bare i sammen slengen om at Brisa (før Enzo)  har en versjon som bygger på Trapper, men har større grep. Heter Trooper 115, bladet er i  80CrV2. Denne fås  også som byggesett. (De har også en Trooper 95 utgave i 12C27).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (16 timer siden):

 

AUS8 er utdatert så det holder. Folk flest ønsker mer moderne stål som holder bedre på eggen. Seighet er i så måte ganske oppskrytt siden det skjelden er et faktisk problem med chipping når produsenten har herdet stålet slik det skal herdes. 

 

Så selv om du syns det er behagelig å jobbe med AUS8 betyr ikke det at det er det beste..

 

Repeterer at det er utrolig få misfornøyde Elmax brukere der ute, samme gjelder vel LamCos(ja, vet det er et relativt nytt stål i bruk).

 

 

Det er her du ikke har nok kompetanse eller erfaring til å uttale deg. Det aller meste av kniver brukt i dag er enklere stål, som enkle karbonstål og enkle rustfrie stål. Slike stål er også de de mest erfarne brukere foretrekker. Det gir mulighet til lavere eggvinkel, tåler mer belastning, og enklere å bryne. Så lenge stålet er herda rett er ikke slitasjemotstand et problem. Som vi har sett her i tråden også er chipping relevant.
AUS8 og 12C27 er like aktuelle i dag, og dette er godt forklart i referansen til Lander og Verhoeven som jeg delte tidligere. Hvis du faktisk leser noe av dette vil det bli ganske opplysende for deg hvordan en egg fungerer.

 

Selv bruker jeg ikke AUS8 i min produksjon, jeg bruker A8-mod, et stål med enda lavere volumfraksjon karbider, og selger de primært til brukere med mye erfaring innen knivbruk (til høyere prisen enn Fällkniven). Jeg har også liggende avanserte pulvermetallurgiske stål, men det er så få brukere som får utnytta de egenskapene at volumet blir lite.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, mdm said:


Liker Teräva og stålet 80CrV2 veldig godt. Tipser derfor bare i sammen slengen om at Brisa (før Enzo)  har en versjon som bygger på Trapper, men har større grep. Heter Trooper 115, bladet er i  80CrV2. Denne fås  også som byggesett. (De har også en Trooper 95 utgave i 12C27).

Støttes. Jeg har flere kniver 80CrV2 (ut over min Teräva samling) og det er et seigt stål med gode egenskaper. Brisa/Enzo har også noen flere interessante modeller av nyere dato i sortimentet. Klarte ikke ligge unna deres versjoner av kephart- og nessmuk som er inspirert av knivdesign fra 1800 tallet etter det jeg forstår. De 2 nederste på bildet. Begge i 80CrV2.
Med litt ballistol holder man dem fine ute i felten.
image.png.0a23d9a8bf5b4625e40d3cceeb1b533b.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (1 time siden):

 

Oiii, sier du det....

 

 

Det betyr ikke at de mer eksklusive stålene ikke holder bedre på eggen, for det gjør de.. For lav eggvinkel vil gi problemer med enkle stål på 56-57 HRC, eggen vil rulle.

 

Det er bokstavlig talt natt å dag forskjell på min gamle VIC kjøkkenkniv og en japansk(SG2 på 64HRC) ift hvor ofte jeg må slipe.

 

 

Har hørt om noen tilfeller med det der på VG10 stålet til FK, de aller fleste får aldri dette problemet etter at de har slipt og rettet opp eggen igjen. Dette mener mange kan tyde på at eggen har blitt for varm, brent, ved fabrikk slipingen. Uansett er ikke dette et vanlig problem, selv ikke ved spikking! 😁

 

 

Den der må jeg bare beklage, trodde faktisk at A8 var en forkortelse for AUS8.

Du må nok lese bedre hva jeg skriver. Jeg sier ikke at disse slitesterke stålene ikke kan holde eggen bedre, det kan de, man bare under de rette forholda. Begrensingene av disse ståla føre til at de er mindre anvendelige til generelt bruk. Elmax og lignende stål er nisjestål som er gode til jakt og en og annen kokkeniv som blir brukt forsiktig. AUS 8 og de enklere ståla vil ha et større bruksområde.

Forutsetningen for vurderingene her er at alle stål er herda skikkelig. Rulling vil forekomme om stålet er mykt, og det finnes mye dårlig herda AUS 8, da det er mye brukt i billige kniver. Og det er her dette stålet har fått et mindre godt rykte.

At VIC kjøkkenkniven din presterer dårlig kommer av at hardheten ligger på 53-54 HRC, så ikke noen god referanse på et godt herda stål.

Nei, hovedproblemet er at ståla brukt i Fällkniven er sprø, og det er derfor de chipper. Etterhvert som modellene i CoS og Elmax blir mer vanlig vil det dukke opp tilsvarende problem med chipping der. Grunnen til at de holder bedre etter sliping er at de blir slipt buttere så eggen blir sterkere (men kutter dårligere).

Link to comment
Share on other sites

Her er eit bilde av fire litt større, kraftige og gode kniver.

Frå venstre,

A1 pro i lam CoS, bladlengd 16cm og bladtykkelse 6.85mm

A2 i lam VG10, bladlengd ca. 20 cm og bladtykkelse 6mm

Busse Combat Team Gemini Light Brigade, stål er INFI, bladlengd ca. 19cm og bladtykkelse 6.7 mm

Fredrik Haakonsen SEAL i A8-mod, bladlengd 15.5 cm. Dette er èin kraftigere utgave av SEAL og den har èin bladtykkelse på 6.7mm

 

43E7AA6F-5B7B-45B0-9FA9-763CEFE7048C.jpeg

Edited by brisen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jambi said:

 

Nei, de få knivene det har vært problem med funker helt fint etter 1-3 skjerpinger, de har bare blitt overopphetet under produksjon.

Nja, nå. Hvem sier det, forresten? Hvor kommer denne informasjonen fra?

Hvilken del av produksjonen er det de skal ha blitt overopphetet i forresten? 

 

Mine to fallkniven, f1 og h1, begge i vg10, chipper litt for lett. F1 solgte jeg. H1 fant jeg heldigvis igjen, men noe multikniv er det ikke - det tåler den ikke. Men til flåing og sløying er den bra, og den varer sikkert lengre enn meg, og det er fint. Den er litt for tung og litt for tykk, men grepet synes jeg er bra. Nå er det konveks egg på 22.5 grader på hver side, jeg skal, en dag jeg orker, sette opp en ny egg på våtsteiner, som blir flat. Jeg ser ikke frem til arbeidet det er å fjerne hakkene.

 

Om jeg kommer over en wm1 i g3 og en u2 i sgps kan det være jeg kjøper de. Jeg synes de er bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jambi said:

Nei, de kan brukes normalt, til det en kniv skal brukes til(spikking også).

 

Tilpasser man knivbruken til hva kniven tåler, så blir man nok fornøyd med det meste. Er vel eneste måten du kan redde deg ut av nederlaget på her det ja.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Jambi Å bruke kniven til å skjere eller å  hogge i bein, meiner eg er å be om problem, altså ikkje normal knivbruk. Til å kappe bein bruker eg ei sag.

 

Knivskaftet du lurte på er laget av svart G-10. 

Slira er i kydex og stålet er A8-mod.

Det er ein kraftig og robust kniv med ei vekt (uten slire)  på 376 gram.

Edited by brisen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (15 timer siden):

 

De holder bedre på eggen under ALLE forhold man bruker en kniv til. 

 

 

 

Nei, dette er tullprat.

 

 

Nei, de kan brukes normalt, til det en kniv skal brukes til(spikking også).

 

 

Så du vet på magisk vis hvilken vinkel folk skjerper kniven sin til?

 

 

Jeg ser NØYAKTIG hva du skriver

 

 

Nei, de få knivene det har vært problem med funker helt fint etter 1-3 skjerpinger, de har bare blitt overopphetet under produksjon.

Nei, det er du som bare prater tull. Du kommer med masse påstander uten å ha belegg for noe av det.
Du har ingen forståelse av metallurgi, minimalt med erfaring på knivbruk, og kildene dine er fra folk som kan like lite.

Du har ingen belegg for å si at de blir overopphetet i produksjonen, dette er bare dårlige unnskyldninger fra folk som ikke vil forstå at disse stålene har lavere seighet. I motsetning til f.eks. BRKT, som bruker mye uerfarne til å slipe knivene og sliter med slike problemer, bruker Hattori personer med lang erfaring. Ichiro ville aldri latt en operatør fortsette om han overopphetet eggen. Jeg har vært i Seki og sett produksjonen deres.

Det burde ikke være så vanskelig å forstå at noen mekaniske egenskaper er motstridende. Ved økt hardhet får man redusert seighet på et gitt stål. På en gitt hardhet vil økende abrasiv slitasje (fra karbider) føre til redusert seighet. Det finnes ikke noen magisk varmebehandling eller raffineringsprosess som endrer dette.

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...