Jump to content

Fällkniven S1 eller S1 Pro?


AEM

Recommended Posts

Jeg har lenge planlagt å skaffe meg en Fällkniven s1, men nå som de har kommet med det nye S1 Pro designet sitt (dog er kanskje å kalle det et nytt design en overdrivelse) debatterer jeg frem og tilbake med meg selv.

 

Det koker til syvende og sist ned til metallet brukt, så for å gjøre ting kortfattet:

 

Er Lam. CoS verdt det i forhold til Lam. VG10? Tenker på at S1 i Lam. VG10 koster 1500 mens CoS går for 2900.

Tanker?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge planlagt å skaffe meg en Fällkniven s1, men nå som de har kommet med det nye S1 Pro designet sitt (dog er kanskje å kalle det et nytt design en overdrivelse) debatterer jeg frem og tilbake med meg selv.

 

Det koker til syvende og sist ned til metallet brukt, så for å gjøre ting kortfattet:

 

Er Lam. CoS verdt det i forhold til Lam. VG10? Tenker på at S1 i Lam. VG10 koster 1500 mens CoS går for 2900.

Tanker?

 

Lam CoS vil være sprøere enn VG10, som fra før ikke er av de seigeste ståla, så skal du ha den til generelt bruk bør du går for VG10. Selv til en ren jaktkniv ville jeg anbefalt VG10 siden den kan ha en spissere eggvinkel mtp motstand mot chipping.

 

Pro utgavene er hakket tykkere også, som gjør de tyngre og dårligere kutteegenskaper. Med disse ståla er de uansett ikke noe brekkjern, så tykkere blad er bortkasta.

 

i den prisklassen kan man kanskje få noe herfra..?

http://xxxknives.blogspot.no/" target="_blank

 

brukeren metallurgen her på forumet

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo først og fremst ute etter en skikkelig 'survival knife'. Noe jeg kan bruke til å strippe ned en bil om jeg noen gang skulle ha behovet. Har sett at flere som driver med Escape and Evasion priser kniven opp i sky som den perfekte kombinasjonen av militær/jakt/survival kniv.

 

Metallurgen er du helt sikker på det? Ser at break strenght på vg10 kniven skal være 160kg (http://www.fallkniven.com/en/breaktest).

Er dette isåfall noe du tror andre kan overgå til samme pris? Du står selvfølgelig fritt til å anbefale deg selv også.

Link to comment
Share on other sites

Helt sikker. Designet er kanskje bra, men de mekaniske egenskapene er ikke ideele for dette formålet.

En ting er bruddstyrke, men den egenskapen som er mer relevant ved hard bruk er slagseighet, og den vil være lav på rustfrie høykarbonstål som Fällkniven bruker. Et annet problem med disse knivene er at de er mer krevende å bryne.

 

Flestepartene av mine kniver går til personer i forsvaret til feltbruk, og når det kommer til robusthet vil du ikke finne mye som kan måle seg med de i A8-mod, men prisnivået ligger litt høyere (fortsatt billigere enn F1 i 3G og micartaskaft).

 

Rimeligere alternativer vil være kniver i karbonstål, som ESEE og Ontario RAT/TAK, Survive Knives i S7, Busse Combat i INFI og Winkler knives II.

Link to comment
Share on other sites

Rimeligere alternativer vil være kniver i karbonstål, som ESEE og Ontario RAT/TAK, Survive Knives i S7, Busse Combat i INFI og Winkler knives II.

 

Vurderte selv en Ontario TAK 1. ESEE knivene er kanskje hakket bedre enn Ontario sine(?), men sistnenvte en god del rimeligere. Men ikke så mye når man ser hva man får med. Tenker på slira til TAK 1, en nylon sak. Kom frem til at om jeg kjøpte den kniven så ville jeg snart føle for å legge penger i ei ny slire fra 3.part, og da er man jo snart opp i ESEE 5 pris [rettelse: var ESEE Laser Strike jeg tenkte på her], der det følger kydex slire med. Leste et sted at det er slik med de fleste Ontario knivene (uten at jeg vet det selv)... at der er det primært kniven du betaler for, at slira er mer som embalasje å regne. Kort sagt, at det fort kan bli dyrt å handle billig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes designet på Ontario TAK1 er bedre enn ESEE-knivene, selv om skaftet på TAK1 er noe langt. (Ontario RAT-5 har en høyere slipfas enn ESEE-5, noe som gjør at RAT'en vil være mye bedre å kutte med.)

Det er en teori at ESEE knivene produsert av Rowen skal være bedre enn Ontario sine, men vanskelig å si sikkert. Det er mange feil man kan gjøre i en slik produksjon hvis man kun har fokus på volum.

 

Slira til TAK1 er noe simpel, men ESEE slirene har sine begrensninger de også, så du risikerer å gå for en ny slire uansett hvilken kniv du velger.

 

Du kan med fordel runde hjørnene på skaftet med litt sandpapir.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes designet på Ontario TAK1 er bedre enn ESEE-knivene, selv om skaftet på TAK1 er noe langt. (Ontario RAT-5 har en høyere slipfas enn ESEE-5, noe som gjør at RAT'en vil være mye bedre å kutte med.)

[...]

Slira til TAK1 er noe simpel, men ESEE slirene har sine begrensninger de også, så du risikerer å gå for en ny slire uansett hvilken kniv du velger.

 

Du kan med fordel runde hjørnene på skaftet med litt sandpapir.

Takk for svaret, men da gikk jeg samtidig tom for innvendinger mot å kjøpe en TAK 1, så nå er slik på vei i posten til meg. TAKK for TAK får jeg vel si da! :)

 

Så på yotube at noen syns det store skaftet gjør det den litt "baktung", balansebunktet litt langt bak, men regner med det blir en vanesak når man bruker kniven. Setter selv pris på store skaft. Returnerte for eksempel nylig en Helle Utvær da skaftet ble så alt for alt for lite for mine hender.

 

Det er en teori at ESEE knivene produsert av Rowen skal være bedre enn Ontario sine, men vanskelig å si sikkert. Det er mange feil man kan gjøre i en slik produksjon hvis man kun har fokus på volum..

Det skjønner jeg, med såkalte produksjonskniver (aka masseproduserte) så risikerer man jo at det av og til glipper et sted i kjeden og man ender opp med et mandagsprodukt. Risikone for dette er jo klart mindre om man handler fra en dedikert knivmaker som smir eller skjærer til bladene selv, og som slik får et personlig (mer intimt) forhold til sluttproduktet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke hørt om Winkler før, http://www.winklerknives.com/knifeidx.asp?type=Belt%20Knives ser spennende ut disse.

 

Btw, om noen har lyst på en Fällkniven, ser jeg at Outnorth.no gir 20% rabatt på alle varer som ikke er rabattert fra før + noen merker, man bruker rabattkode "new" i kassen. Tilbudet varer til og med i morgen Søndag 22.11 står det på forsiden (første annonsen i rekken av de som ruller over skjermen etter en viss tid). Merk: Handlet noe selv der nå, og oppdaget at rabattkoden kun gjelder varer de har på lager, ikke for bestillingsvarer. Det står jo faktisk nevnt der ser jeg nå :)

 

De har ikke den nye Pro serien der ser jeg, men ellers et bra utvalg ser det ut til.

http://www.outnorth.no/turutstyr/verktoy-og-kniver/kniver?filterBrand=F%C3%A4llkniven&

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tittet på den videoen som lå der (og på youtube for de som vil se der:

)

Solide saker ser det ut til! Han må ha brukbar tilgang på brukte biler den karen ;).

 

Prøvde å finne ut hvilket stål han bruker i knivene sine, kanskje flere typer(?), ulike stål til ulike kniver(?), men fant ikke noe om det der. Vet du - eller noen andre her?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kom over en anmeldelse av Fällkniven A1, S1 og F1 av Roger Norling fra oktober i fjor. Ikke de nye PRO utgavene med "Cobalt-Special steel" (CoS), men de "gamle" modellene, med VG10 stål han ser på her.

 

http://northernbush.com/review-fallkniven-a1-s1-and-f1/

 

Helt nederst på siden - under artikkelen, henger han i november på en kommentar med litt historisk info om S1 som jeg ikke hadde hørt før:

 

I received the question if it was correct that “the S1 was developed as a knife for the Swedish marines, but unlike the F1 they were unsuccessful in the contract, and so positioned it as a ‘forest’ knife“.

 

I asked Mr Hjortberger and his reply was that it is correct that they hoped for it, then using the assignment M1 for the knife, M as in “marine”, although in Swedish signifying the whole “Marinen” (consisting of the Navy and the Amphibian Corps, the latter of which the “Marines”, the Swedish “Kustjägarna”, are a part of). He wasn’t quite sure but thinks he recalls an unexpected change in management at the highest military level causing the discussion to fall between the chairs and consequently they didn’t continue to pursue it as it would require starting from scratch again. The new name is a play of words in Swedish, as S1 is pronounced “Esset” (Eng. “Ace”)

 

All three knives are used by different military forces though, with variation between different countries, where some prefer the F1 and S1, and others the S1 and A1. Canadian Military Forces recently order several hundreds of the S1bz, while the Dutch Forces went for the A1bz, but there are many other such examples.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Elmax (høylegert/pulvermetalurgisk) har vel teoretisk bedre egenskaper enn CoS. Nå er vel LamCoS (som Fallkniven har brukt/bruker) 2 typer stål men CoS utgjør vel kjernen/eggen. Har 2 kniver fra dem med dette stålet/stålkombinasjonen (A1 Pro / Modern Bowie).

Tror man kan si at man i praksis ikke merker store forskjellen i standard kniv bruksområder men vil anta at elmax beholder skarpheten noe lengre. Mulig CoS er enklere å slipe men Elmax er i grunnen ikke problematisk i så måte heller. Har flere kniver fra bla.a TRC i stålet (sjekk ut TRC -  ingen over!).

 

LamCoS vil naturlig nok alltid måtte ha et tykkere knivblad/geometri og dermed ha dårlige skjære egenskaper (pga av tykkelsen en laminering gir) uten egentlig å ha noe sterkere egenskaper mtp "brekkjern egenskaper" (opp mot tykkelsen) i grunnen vs Elmax. Mulig jeg tar feil, men det er i beste fall også teoretiske.
 

Edited by 8x57IRS
Link to comment
Share on other sites

Har ikke kjennskap til elmax under Fallkniven men de kjører sikkert maks kvalitet/utnyttelse av stålets egenskaper. Mulig jeg må vurdere en nyere modell og teste.

Kjapt bilde av Fallkniven i LamCoS Bowie/A1pro (de 2 øverste), S1/F1 VG10, TRC diverse i Elmax (resten)
image.png.dcf4dd0461f5526257eee2f95f7d7746.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eg har 2stk Fallkniven i Elmax: Fallkniven PXLbm og FallknivenR2z, den sistnevnte blir mest brukt.

Bryner dei med Fallkniven CC4, først mørk side og så over på kvit side. Dei er litt meir møye å bryne Elmax enn t.d. Lam CoS. Elmax kan settes opp så den går bort i mot lydlaust i avispapir.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jambi said:

 

Har snakket med Peter Hjortberger i dag, han kan medele at den orginale F1 kommer i Elmax mot slutten av året eller tidlig neste år hvis alt går etter planen. Denne kniven har jeg vurdert i maaaange år. Hvis den nå kommer i Elmax slår jeg til HARDT å FORT 😁😂

 

Er ikke interessert i pro eller x(kjøpt og solgt) modellene, liker den orginale best bl.a pga full konveks slip langs HELE bladet og generelt et bedre utseende på hele kniven. 😎

 

Jeg liker også den originale best, og en versjon i elmax høres jo flott ut, men jeg har nå mine tvil ifht. at en slik versjonen får full konveks slip. Og uten det så klarer jeg muligens å motstå fristelsen.

Link to comment
Share on other sites

psAico skrev (17 timer siden):

men jeg har nå mine tvil ifht. at en slik versjonen får full konveks slip.

 

De fleste knivene blir vel slipt med båndsliper og da blir det jo konvekst. Konvekst er da den enkleste og billigste måten å slipe knivene på. 

Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (På 17.2.2023 den 19.04):

 

Nettop derfor jeg ikke klarte la være å kommentere på dette, til tross for at tråden er så gammel. Når "Metallurgen" er så påståelig klarte jeg ikke styre meg, hater dissinfo.. 💀

Hvor har du det fra at CoS er seigere enn VG-10? Siden du "hater dissinfo" har du vel også referanser på påstandene dine?
Jeg fremmer ikke en personlig påstand, kun fakta om at økt hardhet, økt karboninnhold og økt volumfraksjon karbider vil redusere seigheten.

Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (På 17.2.2023 den 19.54):

Elmax (høylegert/pulvermetalurgisk) har vel teoretisk bedre egenskaper enn CoS. Nå er vel LamCoS (som Fallkniven har brukt/bruker) 2 typer stål men CoS utgjør vel kjernen/eggen. Har 2 kniver fra dem med dette stålet/stålkombinasjonen (A1 Pro / Modern Bowie).

Tror man kan si at man i praksis ikke merker store forskjellen i standard kniv bruksområder men vil anta at elmax beholder skarpheten noe lengre. Mulig CoS er enklere å slipe men Elmax er i grunnen ikke problematisk i så måte heller. Har flere kniver fra bla.a TRC i stålet (sjekk ut TRC -  ingen over!).

 

LamCoS vil naturlig nok alltid måtte ha et tykkere knivblad/geometri og dermed ha dårlige skjære egenskaper (pga av tykkelsen en laminering gir) uten egentlig å ha noe sterkere egenskaper mtp "brekkjern egenskaper" (opp mot tykkelsen) i grunnen vs Elmax. Mulig jeg tar feil, men det er i beste fall også teoretiske.
 

Pulvermetallurgiske stål vil ha noe bedre egenskaper enn tilsvarende stål produsert ved en konvensjonell metode, men det er begrensa hvor mye bedre stålet blir. Det som har mest  å si på de mekansike egenskapene er volumfraksjon karbider og varmebehanding.
Elmax har en høy volumfraksjon karbider pga høyt innhold av karbon og krom, som gjør at det har begrensa seighet.
Elmax er best egna til jakrkniver og foldekniver som brukes til mye materialer. Til harde materialer som treverk vil den høye andelen karbider føre til utriving av disse så man ikke får utnytta den teoretiske slitasjemotstanden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Angående tøffheten på CoS?

https://knifesteelnerds.com/2021/10/19/knife-steels-rated-by-a-metallurgist-toughness-edge-retention-and-corrosion-resistance/
image.png.b16e03895c6dedbb6a42e1f71fef4d70.png

https://knifebasics.com/detailed-lam-cos-steel-cos-steel-review/

Quote

CoS Steel Toughness

Toughness is the ability of steel to withstand impact and force from tough applications without chipping and cracking. As a rule of thumb, the higher the hardness, the less the toughness.

 

CoS special steel on its own offers moderate toughness slightly better than 440C stainless steel and VG10 stainless steel but lower than Sandvik 14C28N steel or Nitro V steel.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (2 timer siden):

Vel du er den eneste som påstår dette, jeg er jo ikke professor i metall som du er, men når alle andre plansjer og grafer viser at Cos er seigest å du er den eneste som påstår noe annet velger jeg faktisk å høre på flertallet.

 

Problemene til den vestlige verden anno 2023, oppsummert i en setning. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (7 timer siden):

 

Finnes d en ignore funksjon på dette forumet? Når folk er så vage som deg; siterer random avgamle quotes fra 19 krigen, blir det bare plagsomt.  💀

 

Jeg trodde jeg var helt tydelig, jeg. Hvis Metallurgen er uenig med "alle andre" kan du trygt anta at de andre tar feil, helt uavhengig av hvordan du føler om saken. 

 

Sannhet avgjøres ikke gjennom konsensus, selv om snøfnuggenerasjonen føler noe annet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (10 timer siden):

 

Så Elmax vil få problemer med treverk nå? 🤣🙈

Det er forskjell på å barbere seg, og å skjære av seg hue.

 

Det står ingen steder at Elmax har problemer med treverk. Det som derimot står, og som du faktisk siterer, er et en ikke får utnyttet den slitasjemotstanden stålet har når det brukes på treverk. Underforstått her, er at det da sammenlignes med når det brukes på andre materialer. Noe som altså ikke er det samme som at det har problemer med treverk.

 

Altså litt det samme som diskusjonen om .308/30-06 og kort, eller lang pipe. Veldig generalisert og forenklet, så får du mer fart med kort pipe i 30-06 enn i 308, men til korte piper framholdes ofte 308 som bedre. Hvorfor? Trolig fordi du samtidig fyrer mer for kråka med 30-06, enn med 308. Altså, en utnytter ikke egenskapene til fulle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (11 timer siden):

 

Vel du er den eneste som påstår dette, jeg er jo ikke professor i metall som du er, men når alle andre plansjer og grafer viser at Cos er seigest å du er den eneste som påstår noe annet velger jeg faktisk å høre på flertallet.

Jeg er ikke den eneste som påstår dette. Alle andre metallurger vil være enige om at økt volumfraksjon karbider eller økt hardhet, vil redusere slagseighet når materialene ellers er like. Om CoS hadde vært raffinert under framstillingsprosessen i høyere grad enn VG-10 eller sistnevnte hadde vært dårligere herda vil situasjonen vært en annen, men jeg uttaler meg generelt om disse to ståla, ikke en spesifik produksjon.
Jeg har heller ingen tro på at VG-10 blir herda noe mindre optimalt enn CoS i produksjonen til Hattori.

Det meste av slike plansjer og grafer er laget av personer uten noen metallurgisk kompetanse, og i stor grad basert på hva personen tror er bra i kjemisk sammensetning og hvor opphypa stålene er, så dette er på ingen måte noen pålitelige vitenskaplige kilder. Et godt eksempel på dette er D2; veldig ofte omtalt som er seigt verktøystål blant knivmakere, men sjekker man slagseighetsverdier er det ingen tvil om at dette er et av de sprøeset ståla brukt i kniver, noe som også er opplagt når man ser på volumfraksjon karbider i dette stålet.

Av kilder på nett er siden til Larrin Thomas er et av svært få unntak, men han har noen få "slengere" i tabellene sine man må være obs på.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8x57IRS skrev (13 timer siden):

Hadde Knife Steel Nerds testa CoS hadde det vært en grei kilde, selv om han også har noen slengere i slagseighetstestinga si. Det som er mest interessant av grafene han deler er denne, som viser at hele denne gruppa med rustfrie, høykarbonstål har svært lav slagseighet:
stainless-toughness-10-19-21.jpg?w=757&s
Så verken VG-10, CoS eller Elmax vil være spesielt godt egna til feltkniver pga risiko for brudd og chipping. CoS vil ligge nære N690.

Jonathan i Knifebasic derimot kommer ikke med noen dokumentasjon eller forklaring på hvorfor han mener CoS er seigere enn VG-10. Han tar feil er at han påstår at laminerte stål har bedre motstand mot chipping; laminatet fungerer bare mot brekking og påvirker ikke selve eggen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Interessant tema, men bruksområdet for kniven er det som avgjør hvilket stål som er best. Jeg bruker jaktkniv til arbeid med vilt og den største påkjenningen er når bladet treffer bein med stor kraft eller når jeg splitter opp brystbeinet. Tåler kniven det er den god nok. Skal jeg hugge ved bruker jeg øks eller en gammel Isak Strømeng, det gjør ingenting om det blir litt rustflekker på veden.

Det som gjelder generelt er at jo hardere stål jo sprøere blir det, og jo større karbidkorn jo vanskeligere blir det å få en skarp egg som varer. Jeg prioriterer en egg som holder lenge på jaktknivene.

En annen viktig ting som mangler i denne debatten om knivstål er hvordan stålet fungerer i streng kulde, jeg slakter noen ganger dyr i temperaturer ned mot minus 20, og ønsker en kniv som beholder seigheten og eggkvalitet til noe lavere temperatur enn det.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (10 minutter siden):

Interessant tema, men bruksområdet for kniven er det som avgjør hvilket stål som er best. Jeg bruker jaktkniv til arbeid med vilt og den største påkjenningen er når bladet treffer bein med stor kraft eller når jeg splitter opp brystbeinet. Tåler kniven det er den god nok. Skal jeg hugge ved bruker jeg øks eller en gammel Isak Strømeng, det gjør ingenting om det blir litt rustflekker på veden.

Det som gjelder generelt er at jo hardere stål jo sprøere blir det, og jo større karbidkorn jo vanskeligere blir det å få en skarp egg som varer. Jeg prioriterer en egg som holder lenge på jaktknivene.

En annen viktig ting som mangler i denne debatten om knivstål er hvordan stålet fungerer i streng kulde, jeg slakter noen ganger dyr i temperaturer ned mot minus 20, og ønsker en kniv som beholder seigheten og eggkvalitet til noe lavere temperatur enn det.

Det var mitt poeng når jeg skrevt at slitesterke stål er egnet til jaktkniver, men mindre egna til feltkniver.

 

Når det kommer til ståls oppførsel ved lavere temperaturer er dette mye styrt av kornstørrelse, som er vanskeligere å vurdere på generell basis da det kommer an på deformasjonsgrad (hvor mye plata/skinna er valsa ned) og varmebehandling, ting som sjelden blir opplyst om. På generelt sett vil stål som har god seighet ved romtemperatur også beholde mer seighet ved lavere temperaturer.

Tradisjonelt sett slipte man øksa buttere på vintertid for å kompensere noe for redusert seighet i lavere temperaturer, og dermed minimere fare for chipping på bekostning av dårligere kutteegenskaper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så smidde emner vil potensielt være bedre?

Men bakgrunnen for spørsmålet er egentlig hvor mye kuldeegenskaper blir vektlagt når en velger knivstål for vinterbruk. Finnes det ståltyper som er "bedre" enn andre ut fra en totalvurdering når kuldeegenskaper tas med i vurderingen. Feltkniv i Norge krever gjerne noen andre vurderinger, spesielt for de som er i felt vinterstid i de kaldeste områdene. Som jeg skrev har jeg brukt en tradisjonell Isak Strømeng og den har fungert i mange år, men ikke så veldig kalde forhold. Vil tradisjonelt karbonstål ha fordeler fremfor rustfrie varianter i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (15 minutter siden):

Så smidde emner vil potensielt være bedre?

Men bakgrunnen for spørsmålet er egentlig hvor mye kuldeegenskaper blir vektlagt når en velger knivstål for vinterbruk. Finnes det ståltyper som er "bedre" enn andre ut fra en totalvurdering når kuldeegenskaper tas med i vurderingen. Feltkniv i Norge krever gjerne noen andre vurderinger, spesielt for de som er i felt vinterstid i de kaldeste områdene. Som jeg skrev har jeg brukt en tradisjonell Isak Strømeng og den har fungert i mange år, men ikke så veldig kalde forhold. Vil tradisjonelt karbonstål ha fordeler fremfor rustfrie varianter i så måte.

Alt stål til kniver vil i prinsippet være smidd i forbindelse med valsinga.

I Norge er de fleste håndsmidde blader laminerte, og i den prosessen blir det ofte brukt litt for høy sveisetemperatur, som fører til kornvekst og utfelling av perlitt på korngrensene når det blir brukt eggstål med mer enn 0,8% karbon. Så det vil være mer sannsynlig at et fabrikkblad laget av en tynn plate har finere kornstruktur og høyere seighet enn et smidd blad.

 

De ståla som har høy seighet til vanlig, vil også ha høy seighet ved lavere temperaturer. Lavlegerte stål er som regel seigere enn ulegerte og rustfrie stål. I tillegg er stål med moderate karboninnhold seigere enn de med høye karboninnhold.

Nå har man i større grad mulighet til å gjøre ting i selve varmebehandlingen på ulegerte og lavlegerte stål, enn med de høylegerte, så man vil kunne se større variasjon i mekaniske egenskaper på lavlegerte og ulegerte stål etter hvordan de er herda.

Strømeng har brukt stål med moderat karboninnhold, spesielt de tidligere som var produsert av Brusletto, så de er rimelig seige. Chipping kan nok forsatt skje i lave temperaturer, og det viser hvor viktig høy seighet er i knivstål ved bruk til hugging og spikking i treverk.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke muligheter har en for å endre kornstørrelsen for ulike ståltyper, og hvordan vil det kunne endre størrelsen spesielt på karbidkorn. Jeg ser for meg at det er lettere å få en fin, skarp og holdbar egg når karbidkornene er så små som mulig. Men vil det gå på bekostning av sprøhet, eller kan en til en viss grad få begge deler?

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Hvilke muligheter har en for å endre kornstørrelsen for ulike ståltyper, og hvordan vil det kunne endre størrelsen spesielt på karbidkorn. Jeg ser for meg at det er lettere å få en fin, skarp og holdbar egg når karbidkornene er så små som mulig. Men vil det gå på bekostning av sprøhet, eller kan en til en viss grad få begge deler?

På høylegerte stål kan man primært bare gjøre dette under produksjon og valsing. Prosesser som ESR og PM (kun brukt på høylegerte stål) gir finere kornstruktur og finere og bedre fordelt karbidstruktur. I tillegg får man finere korn under smiing/valsing.

Man redusere faren for karbidutriving om karbidene er små og jevnt fordelte, som er det som gjør at PM stål har noe bedre egenskaper i kniver en konvensjonelle stål. Men det er bare til en viss grad, man får ikke et betydelig mye seigere stål bare fordi det er et PM-stål. Volumfraksjonen har mer å si en fordeling og størrelse.

 

På lavlegerte stål kan man i tillegg få finere korn ved varmebehandling (normalisering). Man vil i teori kunne få finere korn ved smiing også, men den smiinga knivsmeder bruker, med relativt høy temperatur og liten deformasjonsgrad, vil ikke gjøre så mye med mindre man har god kontroll på prosessen og vet hvilke temperaturer man skal bruke, noe omtrent ingen smeder har.

Karbidene kan ikke være for små, da de ikke vil bidra like mye til slitasjemotstand om de er det.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil være fakta da både seighet og abrasiv slitasjemotstand i stor grad er styrt av karbidene:

Seighet:
Elmax (sprøest) < CoS < VG-10

Abrasiv slitasjemotstand:

Elmax (mest slitesterk) > CoS > VG-10

Disse to egenskapene henger sammen; økt abrasiv slitasjemotstand kommer med redusert seighet pga høyere hardhet og/eller høyere andel karbider. Dette er en naturlov som vil opptre i alle partikkelforsterka kompositter.

Nå er disse tre ståla i samme gruppe, så ingen av de har spesielt god seighet, som kan sees på grafen jeg delte over, så det er ikke store forskjeller mellom de.

 

Eggholdbarhet (Edge retention) er ikke det samme som abrasiv slitasjemotstand. Eggholdbarheten vil påvirkes av flere slitasjemekanismer, som chipping og karbidutriving, ikke bare abrasiv slitasje, så den vil være avhengig av eggvinkel, hva du kutter og hvordan kreftene kommer under kuttet. Om kniven kun brukes til myke materialer vil Elmax ha god eggholdbarhet, som gjør det godt egna til jaktkniver. Ved bruk i hardere materialer vil den dominerende slitasjemekansimen endres til chipping for sprø stål, mens seigere stål ikke vil chippe, som kan føre til høyere slitasje i denne gruppen stål i forhold til seigere stål.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (På 20.2.2023 den 0.04):

 

image.png.8b2522f3ca301825e5f2581967a44bbd.png

 

Det engelske bilbladet Car Magazine hadde i gamledager en kort oppsummering av biler på nest siste side. Deres oppsummering av Toyota Corolla er legendarisk:

 

Toyota Corolla:

Fordeler: Pålitelig

Ulemper: Pålitelig

Oppsummering: Beviset på at 60 millioner mennesker kan ta feil

Link to comment
Share on other sites

Jambi skrev (9 minutter siden):

Vel når en leser rundt på forskjellige internasjonale forum, har de som bruker LCos vs VG10 helt motsatt oppfatning. De opplever LCos som seigere med mindre eller ingen problemer med chipping 🤷🏻

Disse uttaler seg om egenskapene i en kniv, ikke et stål. Egenskapene du vil merke når du bruker kniven er, i tillegg til stål, styrt av varmebehandling, orientering, deformasjonsgrad, egg-geometri med mer. Knivene til Fällkniven i CoS er laga i tykkere stål enn VG-10, og får dermed buttere eggvinkel, som gjør den noe sterkere, på bekostning av kutteegenskapene.
Skal man sammenligne må man gjøre det med samme eggvinkel, slipt på samme metode, og bruke den under samme forhold. Dette er noe antagelig ingen av de som uttaler seg, har gjort. De fleste som uttaler seg har gjerne ikke testa noe i det hele tatt, bare sier ting de har hørt.
Knivene i CoS er nyere og dyrere enn de i VG-10, så det vil ta en god stund før folk begynner å bruke de like hardt som modellene i VG-10.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3-4 kniver i VG10, et par i 3G, en i CoS, flere i gammeldags "garantert å ruste" uspes karbonstål (disse går jo ifra bløtjern til fantastisk egg). Den jeg fant i lomma nå er ei S90V. De chipper - når en hugger de i betong... De har blitt brukt til alt man normalt bruker en kniv til, + litt til. I mange år. Jeg sier ikke at det er det beste stålet som fins, men det er bra.
Inntrykket mitt - er at den i S90V ikke holder eggen som de andre, men at den er seigere. Den er også mye lettere å sette opp. Det er en lommekniv, så har mye tynnere blad enn de andre, men også spissere eggvinkel.
Alle gjør det de skal, alle er brukt noenlunde hardt (slakting, spikking, klyving av ved, med å slå den gjennom kubben med en annen kubbe)

 

Jeg har kniver fra flere knivmakere i "samme" stål, som oppleves svært forskjellige, og kniver av billig stål som er meget bra, og kniver av dyrt stål med fint navn som ikke er imponerende
 

Diskusjonene her er på svært små detaljer, og nesten akademiske. 

Det er likevel interessant, spesielt når Metallurgen drar inn det egentlig åpenbare, forskjellen på egenskaper i stål, og egenskaper i en kniv. Å drive å gjenta hva som sies på andre forum er ikke egentlig produktivt.

 

Jeg liker å ha mange kniver, men om jeg bare fikk ha en, så ble det en F1 - i et eller annet stål som Fällkniven mener fungerer - for det gjør de ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel en av årsakene til at Fällkniven går over til Elmax (og bort fra de laminerte stålene fra Seiki City Japan) tilgjengelighet/marginer - og ikke nødvendigvis først og fremst bedre kniv egenskaper. Som mange allerede har skrevet er det vel kun teoretiske/akademiske forskjeller her (man kan gjerne krangle videre på den).
Kniver og stål fra Seiki har jevnt og trutt steget såpass mye at prisen ikke nødvendigvis forsvarer hva en får tilbake. Er jo en grunn til at f.eks Cold Steel rømte til Taiwan.

Link to comment
Share on other sites

En kniv for å skjære med og ikke bruke som hugg/brekkstang - enig. Elmax holder eggen lengre. LamCoS kan sammenlignes med S30V her slik jeg har forstått det. Ref Cedric kanalen/bildet.

LamCoS er laminert med et seigere rustfritt stål som skal forbedre brekkstang/survival egenskapene (kan diskuteres om det har noe for seg - JoeX er ikke enig), og når det gjelder chipping....hvem vet. Har i hvert fall brukt min A1Pro til å hugge ned trær og batonere tørka fyringsved/bjørk med (også med kvist) uten antydning til chipping eller rulling av eggen.
Nå spiller jo også geometrien inn her (det er en tykk kniv med tykk konveks egg) - perfekt for å klyve ved. Definitivt ikke noen tomatkniv.
 

image.png.84a68267b4e91e34208b9de55a77c71f.png

Edited by 8x57IRS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...