Jump to content

hva mener folket om valget t3?


sigvald

Recommended Posts

T3 har en tendens til å bli dyrere enn beregnet. Ny magasinbrønn, stålkasse til sluttstykket, etc. Plutselig var det nærmere 20K.

 

Sakoen er ferdig. Alt er øverste hylle. Avtrekk, skjefte, løp, etc. Jeg hadde tatt en TRG22 med Zeiss Conquest HD5 foran snekret T3 med Swaro hver gang.

 

Prisen man ender opp med er ikke langt frahverandre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp på rundt 25' alt inkludert:

 

-TIkka T3 Varmint, Links, i .308

-GRS Sporter/Varmint-stokk med beddejobb

-20 MOA pictatinny-skinne

-Boltbuffer i aluminium

-Vortex Viper PST 6-24x50 (kjøpt brukt)

-Bushnell Elite 4200 1,25-4 (kjøpt brukt)

-Vortex Precision matched ringer til begge kikkertene

-Picatinny-skinne montert under forskjeftet

-Atlas-kopi

 

Den er ikke kappet, gjenget, og jeg har naturligvis heller ikke demper til den. Det sagt, så er jeg fremdeles fem høvdinger under prisen på kun rifla av Sakoen.

 

Med respekt å melde; din påstand holder ikke vann, Torf.

Link to comment
Share on other sites

The Answer to the Great Question Of Life, the Universe and Everything Is 42

 

Tikka T3 SS, rundt 12 000, GRS stokk, 5000-ish, Swaro stjernekikkert 25 000 = 42 000,-

Sako TRG 22, rundt 30 000, halvsaklig Leupold, Terra, Conquest elns... 12 000 = 42 000,-

 

Jeg er ikke alltid enig med Torf, men jeg deler hans smak mhp våpen nokså ofte - funksjon er funksjon, og penger er penger - jeg ville tatt TRGen any day her.

T3 er jo ei topp rifle for all del, men... Den Swaroen bare er utenfor min "comprehension range", men det er trådstartes valg, og ikke vårt. Hadde jeg vært han hadde jeg ikke brydd meg en dritt om det vi sier. Han har fått seg ei utmerket rifle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

-Vortex Viper PST 6-24x50 (kjøpt brukt)

-Bushnell Elite 4200 1,25-4 (kjøpt brukt)

 

Swaroen trådstarter spesifiserer koster 25-26 lapper. Han har ikke tenk på noe brukt Vortex eller Bushnell, det er det som er poenget til Torf. Putt mere penger i børsa, og dropp den grisedyre kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at man kan ikke sammenligne en T3 ss med en Sako TRG. Du må ha en Supervarmint eller Tactical etter min mening, hvis du først skal sammenligne.

 

Jeg har både en Supervarmint og en Tactical. Skal du ha tilsvarende kvalitet som en TRG på stokk og magasinløsning, så er det kun en ting som gjelder etter min mening. Det er et whiskey3 chassis fra KRG. Ja, jeg har to av dem også :-)

 

En T3 tactical har i dag veiledende pris på nærmere 20 000, og KRG chassiet rundt 10 000 (hvis du i det hele tatt får tak i et).

 

Da snakker vi 30 000. Før kikkert.

 

Ikke sikkert TRG'en er så verst allikevel. Det er min mening, som har to "blodtrimma" T3.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er i utgangspunktet litt rart å spørre om hva folk synes når en allerede har kjøpt. Når det er sagt, så har du en flott rifle med en flott kikkert. Jeg hadde ikke kjøpt eksakt det samme, men vi er jo alle forskjellige. Skyt og vær glad, tror ikke du blir misfornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ler litt av argumentasjonen. I langt de fleste (ale jeg kan huske) tråder om emnet, er konsensus at man skal legge pengene i optikken fremfor rifla. TS gjør det, men så er det feil og?

 

Sånn er kammeret! Be om ladedata for 6,5x55 til revejakt; lær alt om hvorfor 375HH er det perfekte Afrika-kaliber. Oppskrift på fårikål? 3 sider om den perfekte svinekotelett.

Det nye er at det er sånn om høsten; vanligvis dukker dette opp utpå våren engang.

 

Tikka T3 er drittkjedelig-like spennede som Toyota Avensis; og noe av det mest fornuftige en kan kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg regnet ut fra et budsjett på 40 - 45000.- som trådstarter antagelig hadde. Da kom jeg med et alternativt forslag.

 

T3 med Swaro mot TRG og Sightron/HD5 til samme pris. Det er det som er forskjellen i prioriteringer. For meg vil sistnevnte kombinasjon gi best resultat.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter; Det er egentlig ikke så lett å mene noe særlig om valg av kikkert og rifle på den vage bakgrunnen jakt og trening til langhold. De greiene du nevner funker som alt annet med sine + og -.

 

Hvis jeg utelukker jakt og bare ser på langhold, er det flere ting jeg personlig ville styrt unna. Jeg hadde f.eks ikke skaffet meg en .308, jeg hadde valgt en 6,5x55 hver gang. Det utelukker fort TRGen om du ikke lader selv og tar den i .260.

Den kikkerten du viser til har jeg ikke prøvd, men jeg har lest litt og sett et par demoer på YouTube. På bakgrunn av det, hadde jeg styrt unna med høye kneløft. 1/4 MOA klikk og det sinnsyke tårnet de har satt på toppen :roll: . På nåværende tidspunkt har jeg ikke en gang orket å se på retikkelmulighetene siden alt mekanisk ser håpløst ut. Optisk er den sikkert fantastisk :wink: , men det hjelper bare ikke for meg.

For 40-45000 hadde jeg gjort helt andre prioriteringer om det skulle skytes langt.

 

Når det gjelder jakt..., tja hvem vet... Kanskje en hagle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vel GRS stokken ville jeg ikke hatt verken til jakt eller langhold.

Men T3'en i SS light utførelse i 308W er skikkelig bra jaktverktøy men da med den lette synth stokken og med en annen lett og smekker kikkert.

Godt vi alle er forskjellige. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...