Jump to content

Egnede lodda kuler for rådyr til 6 mm BR?


Tomas

Recommended Posts

Har kikket litt igjennom Alvestad sitt utvalg, Hornady 85 grain Inter Bond ser ut å være en loddet kule. Hva med Nosler sin 85 grain Partition? Synd ikke Norma har Oryx i denne vekten, har skutt noen rådyr med Oryx i 222 med meget bra resultat.

 

Noen med erfaringer med disse kulene, erfaringer fra 243 Win. er sikkert relevant da det ikke skiller veldig mye i utganshastighet på disse to kalibrene.

 

Mitt våpen har 1:10 stigning, så derfor ser jeg inn til videre ingen grunn til å gå over 90 grain. Regner ikke med å få stabilisert tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen titalls rådyr med Swift schirocco 90grs i 243 AI og noen i 6XC med samme kule . Pene slakt i de fleste tilfeller men av og til blir det mye sprengt mellom hinnene . Brodern har i et par år brukt 85grs Hornady interbond i 6xc med fine slakt som resultat . Han skyter konsekvent høye skudd bak bog . Begge disse gir jo mer fart enn det du får med en 6mm BR så hornadyen burde være et bra alt ville jeg tro . Nosler 85grs er ganske butt og jeg ville prøvd 90grs i stedet da den er spissere(høyere bc) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...