Jump to content

Villsvinjakt, jomfruturen


AreGaasland

Recommended Posts

Hei

 

Da har jeg og noen bekjente fikset område og alt vedrørende dette er i boks.

 

Men jeg lurte på om det var noen der ute som hadde tips til egentlig alt mulig med villsvinjakt. Da tenker jeg på alt ifra utstyr til jakten i segselv.

 

Det blir såklart mye støtte ifra stedet vi drar til, men jeg ønsker å ha så godt grunnlag som mulig, både innen utstyret jeg tar med til Sverige, men

også imellom ørene :)

 

Takker for alle innspill.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Grisejakt er spennende og du må smøre deg med tolmodighet :D

 

Etter mange turer og timer på post i mørket har jeg ennå ikke lært meg at når du tror du har nok varme klær bør du pakke ned litt til.

Utrolig hvor kaldt selv +grader er når de først klarer å komme innenfor klærne/skosålen og kryper oppover i bein og kropp :-)

 

Shit jakt;-)

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Lydløse klær, og masser av dem, det er kaldt å sitte og småsove. Farge og kamo spiller ingen rolle når du sitter sånn. Jeg prøver imidlertid å bruke mørke klær, i tilfelle jeg lener meg forover og månen lyser på meg. Ikke termos eller Jervenduk, en liten lyd så er hele natta forgjeves. Ta av reima på børsa. Åpne snusboks, vannflaske eller hva det måtte være. Sett det på steder der du kan finne det i blinde. Slå av lyden på telefonen, ikke surf på facebook mens du sitter der.

Jeg har jaktet uten lyddemper, og følgelig brukt elektroniske hørselvern. Fordelen er at jeg har hørt alt helt tydelig, og "lært meg" lydene grisene lager når de kommer. Dersom noen av dere har dårlig hørsel, vil jeg i hvert fall anbefale hørselvern med lyd. Om grisen kommer, men ikke er utpå, kan dere i hvert fall høre det. En mager trøst, men spennende det også.

 

Skyt gode bogskudd, rådet om å skyte 2/3 opp i bogen er ikke så dumt. Du sitter høyt, så kula går litt skrått nedover og ut.

 

En bra måte å jakte på, du kan velge type dyr, og skuddene er kontrollerte. Og kjøttet er veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler absolutt både pisseflaske og elektronisk hørselvern.

Lukta av menneskelig urin er ikke bra på postplass, noen hevder at det er det som skremmer viltet mest av alle menneskelige lukter.

 

Elektronisk hørselvern er til stor hjelp og nytte til det meste av posteringsjakt, men spesielt ved grisejakt da en kan høre de kommer i skogen på en viss avstand, og får tid å gjøre seg klar.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Når har eg bare vært en kompis tur på nassenøff jakt, men de fleste i den gjengen eg reiste med brukte en eller annen modell av denne inkl meg sjøl.

https://www.xxl.no/sordin-msa-sordin-horselvern-supreme-pro-x-ip67/p/1039135_1_style"%20target="_blank

 

De har eg hatt i 5 år nå og har tålt diverse turer på jakt/skyte banen og 4 år med oppussing av hus.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det finnes noen sånne "trakter" som er tilpasset damenes understell, så de også kan få tisset på flasker. Brukes bl.a. av folk som telter i (grise)kalde omgivelser så de skal slippe å gå ut av teltet. Vil tro at en urolig, tissatrengt samboer ikke akkurat lokker til seg grisene . . . 8)

Link to comment
Share on other sites

haha!! Jeg tørr ikke ta den samtalen med henne :P Får bare si at vi ikke kan pisse i skauen, så får hun løse den biffen.

 

Ang. våpen, hva er å foretrekke. Hagle eller rifle? Har begge tilgjengelig, og har ikke snakket med grunneier om hva det er lagt opp til. (Skal det før jeg drar såklart).

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler elektrisk varmevest fra Varmevest.no.

Spesielt til din kjære, da jenter gjerne fryser lettere enn oss menn.

Jeg har selv bestilt meg en slik etter å ha sett hvor bra den min kjære har er.

Å fryse på post er for det første helt jævlig, og for det andre blir man fort en dårlig postjeger når man begynner å fryse.

Det skumle med å være god og varm, er at man sovner lettere på post :)

 

Rifle er klart å foretrekke.

 

Selv hadde jeg gitt totalt f i pisseflaske.

Elektronisk hørselvern er bra det, så lenge man ikke sitter i nærheten av en trafikkert vei.

Da tar det ikke lang tid før de fleste slår det av.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Norwegianwoods ang. pisseflaske.

Jeg blir som en unge på biltur når jeg sitter på post og pisser minst en gang i timen ut av tårnet uten at jeg noen gang har opplever dette som noe problematisk.

 

Husker første turen min for noen år siden hvor jeg hadde blitt fortalt at dette var drepen for jakta og holdt meg til jeg begynte å grine piss. Til slutt måtte jeg åle meg ut på kanten av stolen oppe i treet og pissa som jeg aldrig hadde gjort før nedover stigen så det klassa i buskene under meg. 5 minutter etterpå hadde jeg fult av gris på åte 25 meter unna.

 

Forrige helg når vi var nedover skjøt en kompis av meg en galte på 130 kilo med 14 cm tenner 5 minutter etter han hadde tissa og snakket med fruen sin i telefonen mens han gikk litt rundt for å strekke på bena og tatt seg en røyk :wink:

 

Ved å gjøre disse tingene skremmer du naturligvis den grisen som står i utkanten av åtet og lurer, men ikke dem som er 200,300,400 og 500 meter unna og på vei inn :wink:

 

Shit jakt

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Flotte svar så langt :)

 

Et par spørsmål;

 

Er dyrene så sky at om du skyter et så kan du glemme å felle flere på den plassen den natten? Hva med neste dag?

 

Noen som vet om en post, video eller lignende som viser vomming og slikt? (her bistår grunneier, men er godt å vite litt).

 

Hvor mange døgngrader bør man ha kjøttet i før det fryses?

 

Skal kjøre ifra Sverige til Bergen uten noen frysemuligheter i bilen. Tips?

Link to comment
Share on other sites

Flotte svar så langt :)

 

Skal kjøre ifra Sverige til Bergen uten noen frysemuligheter i bilen. Tips?

 

Sist jeg kjørte fra Skåne til Nordmøre hadde jeg kjøttet i isoporkasser sammen med en del kjøleelementer.

Kassene er av typen som brukes i fiskeindustrien, kjøpte noen av en hvalfanger og hadde med nedover.

Kjøttet var fortsatt kaldt og fint da jeg kom hjem.

Link to comment
Share on other sites

Flotte svar så langt :)

 

Et par spørsmål;

 

Er dyrene så sky at om du skyter et så kan du glemme å felle flere på den plassen den natten? Hva med neste dag?

 

 

Dyrene er sky, men di forflytter seg raskt. Ikke uvanlig at den flokken du skyter på klokka ni fyker avgårde også kommer det en ny en senere på kvelden... En kamerat av meg skjøt mot en liten gruppe gris når vi var nede sist, ca 45min senere kom samme lille flokken tilbake igjen. Fasiten er at det er ingen fasit på det.....

Link to comment
Share on other sites

Du bør helt klart fortsette å sitte på posten og vente på flere griser etter at du har skutt en.

Man behøver ikke å henge grisen i 40 døgndrader før du fryser den, men kan med fordel gjøre det etter min mening.

 

Selv foretrekker jeg å ha med meg en vakumpakker og partere og vakumpakke dyret dagen etter at jeg har skutt det.

For så å legge alle pakkene i et kjøleskap frem til hjemreise.

Dersom du ikke har tilgang til fiskekasser av isopor, kan du gjerne putte kjøttpakkene i en søppelsekk sammen med noen fryseelementer og putte det hele ned i en sovepose og gjerne pakke den inn med en sovepose til.

Dette vil isolere meget godt og holde kjøttet kjølig og fint frem til dere er hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter i en posteringspose uten sko og med tjukke sokker.

Tar ut alt jeg trenger ifra sekken og plasserer det så jeg ikke trenger begynne lete etter ting og tang.

Tar av reima og øver et par ganger på å ta den opp uten å dunke i ting:)

Jeg bruker også en app på androiden som dimmer ned skjermen til nesten helt svart så jeg ikke ødelegger nattsynet når jeg komuniserer med de andre kompisene.

En god kikkert ser også bedre i mørket enn å bruke kikkertsiktet etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra dette :) Flott tips.

 

Så man bruker faktisk "pisseflaske"? Tror samboeren min kan bli gretten for den nyheten :

 

Lite tips.

 

Dropp samboeren. La henne bli hjemme. Blir bare mas og tjas :lol:

 

Kan for øvrig anbefale disse;

http://www.jaktfall.no/produkt/jakt/vap ... -superpris" target="_blank" target="_blank

 

Grei pris og gjør nytten.

 

Lykke til.....med eller uten samboer :wink:

Link to comment
Share on other sites

På vinteren bør ikke transport av slakt være noe problem, men når vi jakter gris i 20 - 25 varmegrader om sommeren bruker vi å ha med en del 1,5 liters brusflasker som vi fyller med vann og dypfryser. Disse legger vi inni og rundt griseskrottene og plast og ullteppe rundt.

Elektroniske hørselvern er fint og jeg opplever at Peltor Tactical er mye behageligere å ha på over lang tid enn Peltor Sport Tac. Vi posterer vanligvis 8 - 12 timer.

Det kan være lurt å ha med et frotterhåndkle (svart eller mørk farge) for å legge i skytegluggen for å hindre lyder og hindre oppskraping av riflestokken.

En håndkikkert av god kvalitet er et must. Selv bruker jeg Swarovski EL 8,5 x 42 og de dyrene jeg ikke ser godt i denne, klarer jeg heller ikke å skyte med Zeiss 3 - 12 x 56 på rifla.

Har aldri brukt pisseflaske, men bruker å spasere et stykke (50 - 200 m) i medvind fra åteplassen. Skyter ofte flere griser enn de som ikke pisser på post.

Grisen er slik konstruert at det er ikke nødvendig å vomme den med en gang. Derfor kan det være lurt å fortsette å sitte rolig etter at du har skutt. Har selv skutt opp til 4 griser på samme post på en natt.

Kaliber er diskutert i andre tråder, men jeg har skutt gris med 6,5x55, 30-06, 300 WM og 375 H&H. Med et riktig plassert skudd dør grisen uansett hva du bruker av lovlige kalibere, men den kan finne på å løpe et stykke før den dør. Derfor har jeg de siste årene brukt kun 375 H&H på gris. I 95 % av skuddene blir den liggende på stedet, men løper den, har du i alle fall et skikkelig blodspor å følge til dit den ligger.

For øvrig mener jeg at ribbe av villsvin er det beste du kan legge på grillen.

 

Skitt jakt! (Og husk og gi oss en fyldig rapport etterpå).

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk respons på forumet her. Gleder meg bare mer og mer til jakten. Er ALT for lenge til januar.

Blir en opplevelse jeg kommer til å gjenta så ofte som jeg får mulighet :D

 

Er heldig som kjenner grunneieren, uten hans hjelp hadde jeg nok stått veldig på bar mark.

 

Jeg selger 3m produkter på jobben så er godt mulig jeg går for Peltor Tactical istedet for sport tac. Men jeg må sjekke priser og slikt. Er bare glad for at dere

foreslo hørselvern. Det tror jeg absolutt kan bli bra.

 

Ribbe av villsvin.. høres himmelsk ut :D

 

Og jada, skal bli god rapport og min samboer tror jeg nok vil knipse mye bilder.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ett lite spørsmål til dere Nøffe jegere 8)

En kamerat vurderer å kjøpe en Benelli Argo halvauto til jakt på gris. Han jakter en del i Polen. Har brukt 6.5x55 til nå

 

Argo han tenker på er i 30/ 06 eller 9.3x62.

 

Hva mener dere er det beste kaliber valget?

 

Eller annen rifle halvauto? Browning etc

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Fantastisk respons på forumet her. Gleder meg bare mer og mer til jakten. Er ALT for lenge til januar.

 

Og jada, skal bli god rapport og min samboer tror jeg nok vil knipse mye bilder.

 

Ble det noen tur - og har du noen erfaringer å dele med andre, som også kunne tenkt seg en grisetur til Sverige :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Var på tur til skåne i helga på grisejakt. Turen kjøpte vi av ein norsk tilbyder av jakt og må vel seie at det er ein heil del å gå på før opplegget blir bra.

Om nokon har tips på tilbyder av villsvinjakt som også er seriøs så tar eg meire enn gjerne imot tips, helst på PM.

Vil ikkje nemne navn på arrangør me reiste med her offentlig, men ein jaktprat på PM med utveksling av erfaring kan eg gjerne ta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...