Jump to content

Rifle i 9x-større enn 19


Olesøn

Recommended Posts

Vanskelig å finne på en god trådtittel... Funderte på riflekaliber i 9mm, men med større hylse enn 19mm. Altså flaskehalspatron utviklet for rifle. Google er en mur av muligheter, så da blir det kammeret.

Ikke at jeg har noe voldsomt prosjekt på gang, men følgende tanketog har vært på skinnene i dag:

*Toppjakt.

*Toppjaktkaliber.

*7x33, selvfølgelig.

*Kuledesign.

*Kuletilgang.

*9x19.

*Hmmmmm....

 

Alltid gøy å la havesyken styre hjernebarken iblant. Noen som vet om noe i den retningen jeg skisserer her? Gjerne kategorien "nusselig" og utviklet for kort låskasse.

 

(Og ja, 30us und so weiter. Jeg vet, jeg har, og det toppjaktrifleprosjektet SKAL gjennomføres. Men det blir senere.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at en liten rifle i .38 super må være ganske greit.

Da har du grei tilgang på både kuler og ikke minst hylser. Etter en del rare prosjekt, har jeg begynt å tenke på det først...

I en rifle, tror jeg du kan lade ganske friskt, og få relativt gode hastigheter og ballistikk... Men så gjør jo ikke 38 super noe .357 mag ikke gjør bedre (bortsett fra å mate fra magasin kanskje....)

og 357 mag gjør ikke noe 308 ikke gjør bedre :wink:

Hvis du må ha en villkatt, må jo 9x39, som er basert på 7,62x39 være en stilig patron, som burde passe bra til det du ser etter

 

m2c

Link to comment
Share on other sites

Mye gøy her. 35 Gremlin og 357 automag var mest innafor sporvidden på tanketoget mitt. 35/30-30 blir for lite bolt-vennlig...

357 Automag var virkelig snasen sånn utseendemessig, kort lita kasse. CZ ett-eller-anna er jo for 7,62AK, der kommer vel 35 Gremlin til sin rett.

Link to comment
Share on other sites

Det som er, er at det finnes opptil flere fabrikkløsninger på dette problemet om man kan overleve uten at det skal være sært, semivillkatt og køstom:

 

-Rugers boltrifle.

-Bøylerifle i .357 mag.

-Enkeltskudds brekk-mekanismer av ymse slag.

 

Joda, jeg skjønner at tankene spinner og at følelsene kommer i kok av sexy patron-design....

 

Men, så må man finne en børsemaker som faktisk er i stand til å levere noe slikt her hjemme i kongleriket.

Og ikke bare levere, men levere noe som er skikkelig bygget, når man antagelig må betale godt for noe en norsk autorisert børsevraker antagelig ikke har stor erfaring med.

 

Rugers boltrifle i .357mag er i mitt hode den eneste fornuftige løsningen på problemstillingen "salongrifle for voksne", men jeg skjønner jo at det kan være kjedelig å ty til den enkle løsningen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nå kan @aps gå et annet sted, og slutte med de gode ideene sine. Når det er sagt så skal du dra røven din oppover dalene med Dillonen din så jeg får prøve den på løpende elg. 

 

@msteiro Rem7 er absolutt en kandidat. Sako A7 har jeg ingen erfaring med. 

 

Feit bolt er nesten et must... 

 

Edit: Og mulighet for en pen stokk jeg ikke trenger å lage sjøl. Boyds f.eks.

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt annen Sako enn Sako-Naganten min, så kanskje skapet har godt av en sånn. Men det blir isåfall veldig lenge til, har ikke råd til slikt nå. Men når jeg har solgt mesteparten av mitt jordiske gods, så kanskje det er til overs nok. 

 

Ikke for det, finnes jo andre kasser også... Hva med Rem 700 mon tro. Billig på finn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...