Jump to content

Lykt til å observere vilt om natten


Lawman

Recommended Posts

Er det noen som vil anbefale en god håndholdt lykt til å observere vilt om natten? Den bør være ganske kraftig og lyse minst 100 m. Tenkte først på en 12v for sigarettenneren, men har vel tenkt at det kan være greit å slippe en sånn kabel, men jeg er åpen også for det. Har prøvd en Lightforce 1700 (Enforcer?), og den var bra, syntes jeg. Jeg har ingen klar formening om hva jeg vil betale, og er villig til å betale for kvalitet, men hadde håpet å finner noe til et par tusen.

 

Tips og opplysninger om hvor den kan kjøpes mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ingen problemer med å få min i hus.

 

Tok litt tid bare. Bestilte den i begynnelsen av september.

Kom for to uker siden :mrgreen:

 

Er vel ingen restriksjoner ved å bruke denne på ettersøk :wink:

 

Den funker også meget bra på Skånegrisen.

Måtte bare modifisere festet slik at den passet til min V8.

 

Er ikke noe man drasser rundt i skogen med, men på post funker det fint :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Laser Genetics ND3 x 50 Subzero, har en slik selv. Men vet ikke helt hvorfor jeg har den...blir aldri brukt. Og skal jeg pirre nysgjerrigheten min, bruker jeg en god kikkert. Det laser lyset vi snakker om her, er ikke akkurat spa behandling av øyner...og dyrene ser også dette...er det skog i bakkant, og lyset treffer vegetasjon ol, skjer det noe allikevel. Selv om jeg har den selv, er dette ikke noe godt hensiktsmessig verktøy. Bedre med en billigere led lykt da, om man absolutt vil stå på bøkanten å telle dyr i mørket.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig :wink: Er ikke tillatt å benytte slike laserlykter på jakt.

 

Den senere tid har det også blitt restriksjoner på innførsel av slike lykter. Har vært flere episoder hvor bilister har blitt blendet, og det som verre er, piloter i passasjerfly :shock:

 

Statens strålevern har delt inn laser-pekere/lykter i 4 klasser. Klasse 3-4 krever tillatelse fra Statens Strålevern.

 

Her kan man lese alt om disse klassene og kravene.

http://www.nrpa.no/filer/e69e7134ef.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Selv om man kan risikere at disse stoppes i tollen, er det ingen problem å skaffe her hjemme.

 

XXL har noe tilsvarende :wink:

 

Kan også bekrefte at de gjør sin nytte. Har jaktet endel i utlandet hvor disse er tillatt. Hverken hjort eller gris reagerer på samme måte som om man lyser med hvitt lys.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Hverken hjort eller gris reagerer på samme måte som om man lyser med hvitt lys

 

 

Jeg tipper de lærer seg å sky grønnlyset like fort som de i sin tid lærte å sky hvitt lys :wink: Nå skal jeg ikke skryte på meg å være ærligere enn så mange andre ( :oops: ), men jakte med lys har jeg ennå ikke kommet til. På egen hånd, men jeg har observert at rådyr i østfold spretter som truffet av lynet når du setter "strålkastaren" på dem. Her på det (skinn)hellige Sørlandet reagerer ikke rådyra i det hele tatt om du flomlyser dem med 1500 lumen hvitt lys. Jeg tror nok det er en sammenheng med hva som har skjedd og ikke skjedd ifbm lys tidligere...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en arc-mania X6, teknologien er vel avleggs nå, men jobben gjør den. Produsenten ble vel også useriøs etterhvert.

Den er ikke for å montrere på noe gevær, for lang og for tung.

 

 

Vet om en til som handlet denne etter å ha sett min i bruk.

 

Så om du finner noe tilsvarende uten strølys så er greit å handle.

 

Lykke til.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke skryte på meg å være ærligere enn så mange andre ( :oops: ), men jakte med lys har jeg ennå ikke kommet til. På egen hånd, men jeg har observert at rådyr i østfold spretter som truffet av lynet når du setter "strålkastaren" på dem. Her på det (skinn)hellige Sørlandet reagerer ikke rådyra i det hele tatt om du flomlyser dem med 1500 lumen hvitt lys. Jeg tror nok det er en sammenheng med hva som har skjedd og ikke skjedd ifbm lys tidligere... K
Denne skremmer ikke dyrene http://www.bemeyers.com/index.php?option=com_product&catid=24&id=31&Itemid=53, og så lyser den mye bedre - uten at alle vet det...

Mye en skulle hatt.

K

8)Fin Lykt til å observere vilt om natten. -Og med den X6 kan man jo se lenger enn langt :shock:

r86lxx.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Laser Genetics ND3 er klassifisert 2M og er vel da lovlige.

I databladet fra produsenten står både reell effekt og klassifisering oppført. Dette kan vel brukes som dokumentasjon hvis en får problem i tollen.

 

Funker forøverig utmerket sammen med kikkertsikte. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...