Jump to content

Bly vs. mantla kuler


oyvindh

Recommended Posts

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er egentlig fordeler og ulemper med bly og mantla kuler? (Den norske ladeboka har jeg lest...) Jeg skal snart begynne å lade selv, først .38 spes så .44. Slik jeg har oppfatta det; blykuler er billigere, blykuler avgir mer dritt i løpet, blykuler lager påleiringer i diene slik at kulene etterhvert blir satt dypere og personlig synes jeg det ser mer delikat ut med mantla kuler.

 

Jeg er altså på jakt etter argument for og imot bly og mantla kuler. Innspill?

Link to comment
Share on other sites

En fordel er pris på blykuler. Den har vært noe lavere og tildels veldig mye lavere enn for mantlede kuler. Ulempen med bly er avleiringene. Kanskje ikke først og fremst i diene men i løpet. Av kalibervalget ditt så regner jeg med at det er revolverpatroner du skal lade. Fordelene med mantlede kuler er at de tåler høyere hastigheter enn blykuler og at de ikke gir avsetninger iløpet. Nå kommer det kanskje noen her og sier at det ikke er sant - og de har rett. Noe avsetninger blir det av mantlede kuler også men ikke på samme måten som fra blykuler. Selv har jeg for det meste brukt mantlet i 44 Magnum og i 357 både Magnum og Maximum. I 38 Spesial har det gått i blykuler og 45 ACP har det vært mantlet. Skal du bruke blykuler så pass på at du får tak i kuler med rett hardhet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Til nå ser jeg bare negativt med bly bortsett fra pris?

Det blir jo billigere (etterhvert) hvis du støper selv. Det kan du jo drive helt inn i metallurgi og annen magi både med hardhet og utprøving av kulefett, med og uten gas-checks og annet snadder. Det enkleste er helmantel. Snurrepang eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Brukar blykuler i .38, .357 og .44 Magnum. Det er mulig eg har hatt flaks med toleransar, men dette har fungert fint med minimalt med blying. Støyper 158grs (.38) og 240grs (.44) kuler i Lee "Tumble Lube" støypetenger, droppar sizing og påfører flytande Alox kulefett i ein isbox. Alt tilseier at dette berre er sorgen, men det har fungert heilt fin-fint her. Støyper med ei legering av 80% reint bly, 20% hjulvekter (enn så lenge) og littegrann tinn, og bråkjøler kulene i vatn.

 

Det er nok mindre arbeid med mantla kuler, men då er det plutseleg ikkje så mykje å spare lenger.

Link to comment
Share on other sites

Slitasje på løpet er i de aller aller fleste tilfeller neglisjerbart på handvåpen (med mindre du forer pistolen med eldgammel ammo med korrosive hetter, eller andre ugunstige ting som "miljøammo"). Du skal skyte mange titalls tusen skudd før det har noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tilbakemeldinger! Et lite tilleggsspørsmål; hvilken type kuler vil dere anbefale for en nybegynner og hvorfor?

 

Liker selv å lade med SWC i min .357 Blackhawk. -"hvorfor", blir litt vanskeligere, men de betegnes jo med rette som "all-purpose" på godt norsk :)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting, er at det neppe er helsefremmede å skyte mye blykuler innendørs

 

Blygass7damp som avgis i rommet er nok ikke veldig helsebringende. jeg ba fastlegen om å få målt blynivået i blodet før innesesongen begynte. Hun sa dette var en veldig ( virkelig veldig! ) kostbar analyse som hun ikke hadde lyst til å bestille.

 

Planen var å sjekke før og etter inne sesongen, for på den måten å se hvorvidt det skulle være grunn til bekymring.

 

Er det noen som vet noe om realitetene i kostnader ved slike analyser??

Link to comment
Share on other sites

Ole Brum : Forklaret du Legen hva du drev på med å hvor mange år du hadde drevet på med denne sporten ? Dette skal ikke være et spørsmål om penger!

 

 

Jeg tok/fikk denne testen for 4 år siden å fryktet det værste... (har skutt innendørs siden 1984 og støpt kuler å smelta bly like lenge)

Testen viste at jeg var langt under noe farenivå , men det er ikke blyet eller "blygass" det er alle de andre kombinasjonene som oppstår som er farlige..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...