Jump to content

Fôring av rådyr?


HausJakt

Recommended Posts

Dersom du skal fore rådyr, må du starte NÅ og gjøre det kontinuerlig frem til sent på våren.

Veldig viktig å starte foring tidlig nok.

Jeg foretrekker å starte foring tidlig i November, helt uavhengig av hvor kaldt det er og hvor mye snø det er, men dersom snøen har kommet tidligere med store snømangder, starter jeg umiddelbart.

 

Ha flere "forstasjoner" på samme forsted, slik at også de svakere dyrene får tilgang til for og ikke blir jagd vekk av de mer dominante og sterke.

 

Dersom du har en del gaupe i området, bør du legge forstedet/ene slik at det blir vanskeligs mulig for gaupa å smyge seg inn på rådyrene der.

 

Dersom det blir en del snø, kan du gjerne hjelpe dem med å lage en del stier i snøen som de kan bruke til og fra forstedet/ene.

Gjerne med snøskuter om du har tilgang til det.

 

Dersom du har planer om å fore med frukt og grønnsaker, som f.eks. epler og gulrøtter, må du passe på å kappe dem opp ganske smått dersom det er frost, slik at de ikke risikerer å sette dem i halsen og kveles.

 

Personlig foretrekker jeg å fore dem først og fremst med havre(foretrekker knust, men hel går også), pellets av kornavrens og evt. tidligslått fint høy.

Jeg pleier også å spe på med litt gammelt, men muggfritt brød som jeg evt. får på en matforetning.

Ved foring med havre og kornavrens, lønner det seg å bruke en form for forautomat/forkasse.

 

Nå har jeg ikke foret rådyr på noen år, da det egner seg dårlig der jeg bor nå, og jeg har heller ikke tid til det for tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Begynner så tidlig som mulig. i 2016 var det jo grønt til jul så bli lite foring frem til det. men begynner som regel i oktober.

På en 60 liters tønne som eg bruker har eg vert oppe i over 800kg på en sesong. (tømte en storsekk og fortsatte etterpå)

Forer 1 gang i uka. men er det veldig kaldt så kan de godt spise opp alt på 2 dager (Er det veldig kaldt over tid så forer eg gjerne 2 ganger i uka).

Men de får mat hver helg å det er som regel ganske riktig mtp når de tømmer automaten.

Nå er foringsautomaten min ca 250meter fra huset mitt og bare eit stort jorde og 20 meter skog skiller oss. så er ikkje så veldig arbeidssomt å fore de.

 

Begynte første foringssesong med å sette ut foringsautomat og fylle den, samt eg hadde hele høsten gått å samlet nedfallsepler og hadde flere frysere fulle.

Så delte eg opp epler i 2 bøtter og gikk ut i skogen å laget stier med epler inn til foringsautomaten. 

Første sesong gikk det ikkje mye pellets. men eplene forsvant og de fikk smakt på pellets. Sesong 2 -3-4-5-6-7 så har det gått mye kraftfor :D

Har oppe noe kamera for å se etter. Er morro å se hva som beveger seg i terrenget.

 

PICT0050.JPG nr

 

Er minst 8 dyr på bildet

 

PICT0265.JPG

Godt å se bukkene er i området.

 

Nå begynner taket på min foringsautomat å gi etter så må nok ha ein full overhaling av alt i løpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...