Jump to content

Åte-belysning - - - juss !


Barth

Recommended Posts

Hadde vel vurdert litt hvor stor sjansen for å overleve vinteren uten den hjorten den kvelden. Hadde mat lagrene vært tomme å behovet for kjøtt akutt, da hadde jeg skutt. Vist ikke hadde jeg latt den gå. Juridisk sett er det nok en veldig mørk grå sone å skyte hjort der. Så om det ikke er akutt nødvendig, la vær!

Link to comment
Share on other sites

Bare le dere, men DN brukte mye tid på å vurdere om den røde gloa var lov eller ikke... Heldigvis for kinesiske produsenter av kikkertsikter og julepynt landet de på at det nok er OK.

 

Ellers finnes det frifinnelse i en sak hvor en kar hadde skutt hjort med bakgrunnslys fra gate/veilys (mener det er en sak med frifinnelse (eller henlagt?) hvor det var bakgrunnslys fra bebyggelse også); og helt sikkert flere saker hvor folk med rifle og lommelykt har fått beskjed om at sånt gjør en bare ikke.

 

Altså-ikke skyt den hjorten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Barth, ut fra det du skriver her så skjønner jeg deg dit at du tenker det er greit å skyte i åtebelysning, etter som det er greit å skyte i litt månelys? Missforstår jeg deg nå? Eller klarer du ikke å se de totalt forskjellinge forholdene? Måne eller ikke er jo den avgjørende viktige forskjellen. Åtelys vil aldri erstatte månelyset.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Rolig i svingene nå. Bare litt tankespinn i noen mørke timer ved reveåte. Har overhode ikke tenkt å gjøre noe ulovlig, er da litt over gjennomsnitt tilårskommen kar som stort sett er ferdig med ablegøyer. Men tankene kommer da 7, interessant å se respons i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

llers finnes det frifinnelse i en sak hvor en kar hadde skutt hjort med bakgrunnslys fra gate/veilys (mener det er en sak med frifinnelse (eller henlagt?) hvor det var bakgrunnslys fra bebyggelse også);
Husker det var en sak et par år tilbake der bøen jegeren jaktet på tidvis ble opplyst fra en idrettsplass med flomlys i nærheten. Hvis jeg husker riktig var konklusjonen at dette var lovlig fordi det kunstige lyset ikke var under jegerens kontroll og (viktigst) ikke påvirket viltets atferd.
Link to comment
Share on other sites

Vil man kunne hevde det samme dersom det er et veilys? Nu ble jeg i megen stuss :overrasket:

Har alltid forstått det som ethvert kunstig lys - det at man nytter seg av det. Ikke nødvendigvis installerer det selv. For tankens del: vi vet at hjort tiltrekkes av gjærede epler. Altså en naturlig adferd. Ved å plassere gjærede epler i skinnet fra et veilys vil ikke veilyset ha innvirkning på hjortens adferd. Adferden vil være styrt av lukten fra de gjærede eplene - lys eller ikke lys. Er jeg helt på viddene her :shock:

Link to comment
Share on other sites

Tror det ofte må bli snakk om skjønn i slike saker.

Mange steder vil kunstig lys som vi jegere ikke har noen kontroll over, medføre at vi får bedre skytelys enn om det ikke var der.

F.eks er det veldig vanlig at lys fra tettsteder/byer gir vedlig godt lys langt unna når det er lavt skydekke.

Som da gjør det mulig for jegere å skyte, hvor dette hadde vært umulig om ikke tettstedet/byen var der.

 

Bryter da jegeren loven om han skyter en hjort under slike forhold?

 

Om han gjør det, så kan det gjøre det veldig vanskelig for mange jegere i mange områder av landet å jakte etter at sola har gått ned.

Om han ikke bryter loven, er det da fordi lyset ikke lyser direkte på hjorten?

Om det evt. lyser direkt på hjorten, er det da ulovlig?

Hvilket også kan medføre mye problemer for mange jegere.

 

Om det også evt. er lovlig, hva slags lyskilde som jegere ikke har kontroll over, kan man så skyte lovlig for og hvilke kan man ikke skyte lovlig for?

 

Min personlige mening, er at det kun er lys som er satt opp med den hensikt å bruke til jakt, som burde være ulovlig å skyte hjortevilt i.

Innkludert lys fra bil.

Link to comment
Share on other sites

" bruk av kunstig lys i jaktøyemed" denne setningen kan jo tolkes slik at : kunstig lyskilde som faller til jegerens fordel er forbudt å benytte seg av. Strølys fra områder jegeren på ingen måte kan påvirke er i gråsonen etter mitt syn. Hva en jurist mener er noe annet.

 

Jeg tror at jakt på storvilt kunn er tillatt ved tilstrekkelig månelys. Er dette fraværende skal storvilt ikke påskytes og kverulering rundt dette kan ende med jaktforbud etter klokkeslett..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skjønne at dette skal være noe å diskutere. Som jegere må dere da være interessert i å jakte så humant som mulig. Skulle det være som dere foreslår, strølys. Ok da kan du levere et sikkert skudd. Men hva om du skulle være så uheldig at kula treffer en kvist eller noe annet skjer. Å du må forfølge dyret? Da er det jo helt svart i området rundt der lyset er. Å du får ikke fulgt på. I månelys vil du jo ha et vist lys utenom det kunstig opplyste området, og du kan forfølge dyret i mye større grad. Altså mener jeg at det ikke kan være noen tvil, eller ting å spekulere på?

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det der med å kunne forfølge dyret om treffet ikke er perfekt, og dyret forsvinner i mørket, har svært lite med kunstig lys eller ikke å gjøre.

Der vil man fort treffe på den samme problematikken ved jakt i måneskinn og eller/skumring på kvelden også.

 

Tolkningen av tilstrekkelig månelys eller annet naturlig lys for at man skal kunne skyte, er også særdeles åpen, som også har blitt vist i diverse rettssaker.

Link to comment
Share on other sites

J Men hva om du skulle være så uheldig at kula treffer en kvist eller noe annet skjer. Å du må forfølge dyret? Da er det jo helt svart i området rundt der lyset er. Å du får ikke fulgt på.

 

Andreas

Det er nå tillatt med lys til ettersøk, så er vel ikke der problemet ligger :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...