Jump to content

bytte kikkert eller ikke?


Sakoo

Recommended Posts

Jeg har en S&B Zenith 3-12X50. Jeg syns kikkerten er litt tung og stor. Syns også at 3 er litt for mye.

Jeg lurer på å bytte kikkerten til en zeiss HT 2,5-10X50. Har denne større synsfelt enn zenithen?

 

Hva sier folket? Bør jeg beholde zenithen eller bytte?

Link to comment
Share on other sites

Synsfeltet på Zeissen er 14.8m på 2.5x og 4.1 på 10x. Størrelsen er 321mm og vekt 525gram S&B'en du spør om har 12.4m på 3x og 3.2 på 12x lengde 342mm og 700 gram m/lys, 670 for modellen som fås uten lys. Merkelig nok er 2.5-10x56 Zenith både kortare 330mm og lettare 670gram med lys.

 

Så ja, det er litt forskjell både synfelt,størrelse og ikkje minst vekt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske stor forskjell på synsfeltet ser jeg.

Jeg syns zenithen blir litt ¨trang¨i synsfeltet. Så jeg tror en HT i 2,5-10X50 vill hjelpe. Da har jeg mindre forstørrelse og større synsfelt.

Swarovksi Z6I blir for dyr, hadde prisen vært lik hadde den vært aktuell.

 

På en lett børse som sako 85 synth, så passer zeissen bedre enn zenithen pga størrelse og vekt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvordan synfeltet er vet jeg ikke, men du blir ikke å se forskjell på 2,5 og 3x forstørrelse.

Og ikke ser man forskjell på 10x og 12x heller??

 

Det mener jeg bestemt jeg gjør. Har gått fra 2,5-10 til 3-12, og går ikke tilbake. Når dyra er så nær at 3x blir for mye, så sliter man med 2,5 også, derfor er aimpoint et godt suplement :wink:

Link to comment
Share on other sites

Valget er tatt og en zeiss ht 2,5-10X50 ret 60 er bestilt.

Mindre volum og lavere vekt vill passe børsa fint. Og større synsfelt og litt lavere forstørrelse vill passe meg bedre.

 

Hvis noen trenger en strøken S&B Zenith 3-12X50 med lys (fd7) så ta kontakt på PM. Brukt 1.5 sessong.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...