Jump to content

308 på villsvin?


Lucy

Recommended Posts

Jeg ble fortalt i høst at 308 ikke var så godt egnet på villsvin som jeg trodde. Nå vil jeg gjerne høre hva dere har erfart eller lært om det, for det ble en liten diskusjon rundt dette. Min jaktkamerat mente det er kommet frem at man bør ha rimelig grovt kaliber a la 9,3 for å være trygg på dødelig skudd på såpass hardskutt dyr, at jeg burde låne meg et kraftigere våpen dersom jeg skal prøve villsvinjakt. Jeg har en 308 elgrifle som jeg selv var trygg på at jeg kunne bruke uten dårlig samvittighet, men det ble vi visst ikke enige om.

 

Jeg har ikke spesielt lyst til å låne våpen, siden den jeg har er tilpasset meg (kortet stokk). Hva mener dere? Jeg regner med at skuddplassering er viktigst, men det er jo aldri noen garanti for noe....

Link to comment
Share on other sites

.308 fungerer utmerket på villsvin. Bortsett fra at det er gøy med nytt våpen er det ingen grunn til å ikke bruke .308 på villsvin. Har selv skutt gris på nesten 100 kg med 6,5 og den gikk ikke en meter. Jeg og mine jaktkamerater har vel skutt 40-50 gris med 6,5 de siste årene uten problemer. Det handler som nevnt over her om hvor du treffer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en svenske som har skutt noen hundre gris gjennom årene, og han bruker kun 308.

Også på ettersøk av gris.

 

Jaktkompisen hans ligger ikke langt etter når det gjelder antall skutte svin og han bruker nesten bare 6.5x55.

Han bruker en 9.3x62 på drivjakt som hundefører og på ettersøk.

 

Bare pass på å bruke gode kuler i din 308 og treff der du skal, så dør grisen fort.

Link to comment
Share on other sites

Hva med kulevalg?

Mitt svin ble skutt med 30-06 og moderat ladet 180grs Sierra Prohunter; nøffen var liten-slaktevekt 30kg. Traff akkurat bak bogen; mantelen lå igjen i skinnet på utgangsida; blyet hadde gått ut akkurat i kanten på bogen. Datt rett ned og fint slakt; men er en liten gris så har påkjenning på kula eller var det bar en tilfeldighet? Samme kula plystrer jo gjennom begge bogene på en stor hjort uten noe tull.

Link to comment
Share on other sites

Man skyter fint villsvin med 6,5x55. Har selv skutt mellomstore griser i NZ med .243 ladet med Winchester powerpoint. Datt omtrent i smellen de, såfremt kula satt der den skulle..

 

Gris er mer kompakte enn hjorten. Den har kraftigere skinn, og rånene har bruskpanser i tillegg.

Største årsaken til at mange foretrekker større kaliber, er nok at man får bedre blodspor, og at man med større kaliber kan gå for litt bløtere kule og få enda litt større høl..

 

Ved drivjakt er det fort at kula ikke sitter helt der den skal, og da er det best med mest mulig mekanisk skade - ergo ønskelig med størst mulig høl og blødning..

 

I .308 og mindre hadde jeg gått for ei kule som er kjent for god dybdevirkning. Gjerne ei litt hard kule. I 9,3 ville jeg valgt ei myk ei.. Det meste som er loddet er bra, ikke såå stor forskjell på kulene.. Selv bruker jeg Mega i 9,3x74R, men vurderer ei myk kule der til neste tur!

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på en hjort og et villsvin er at svinet har bruskplater i vitalt treffområde. En rustning om du vil. Ei kule som beskrevet over gir blypartikler i store deler av grisen, og ikke gjennomskudd. Her nevnes en 30 kg gris, du kan fort komme ut for en 90 kg gris.

Bruk gode kuler. Bedre å treffe ordentlig med en 308 enn å treffe halvbra med en 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Swift A-frame i kaliber .270win. Har kjøpt den fabrikker fra Remington. Den er dyr, men forbruket av jaktammo er for min del ikke det som velter budsjettet.

Skyt .308 med god samvittighet, du. Bare ha i en skikkelig kule.

 

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om Oryx egner seg så er jo det veldig greit for meg. Det har jeg alltid tilgang på lokalt og vet at det går bra i våpenet.

Jeg tar med meg de andre tipsene jeg får, ser om jeg lærer litt om ballistikkforskjellene. Dette er jeg ikke veldig opplest på desverre, så tusen takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Klart grisen dør; ikke noe levende på den nordlige halvkule som overlever en kule fra 308win.

 

Men jeg ble oppriktig forundret når jeg så oppførselen til Prohunter-kula på en liten gris; samme kula og ladning plystrer rett gjennom begge bogene på en voksen hjort uten noe tull. Blir nok en loddet (men bløt!) kule til neste grisetur (som forhåpentligvis ikke er så lenge til).

Link to comment
Share on other sites

308 er helt greit på villsvin, men heller ikke mer enn du bør ha på de større galtene. Barnes er gode kuler som ofte, men slett ikke alltid på en litt større gris, vil gi gjennomskyting. Og gjennomskyting er alltid å foretrekke. Husk å ikke skyt den for langt bak, og aldri bak bogen.

Link to comment
Share on other sites

Høyt i bogen er best. Oftest skyter du nedover, så kula vil skrå litt nedover og gå ut lavere.

Det eneste vi ikke har hatt gjennomskyting med er 6,5 X 55. Etter et 20-talls griser fra 30 til 115 kg.

Jeg bruker i dag 338-06 A-Square med 210 gr Barnes kuler.

 

De amerikanske grisene er ikke akkurat villsvin. Og det er klart du kan legge ut en sånn video. Det sier ikke noe om hvor mange han har skadeskutt før han endelig klarte kunststykket. Galskap.

Link to comment
Share on other sites

Et stort villsvin er et robust dyr, sammenlignet med elg gir den utrolig mye mer motstand for kulen. Jeg har brukt 9,3x62, men det er ikke alltid jeg har hatt gjennomskyting selv med gode kuler. Et dyr som er så robust vil gi flere tapte dyr med kaliber som 308 og 6,5. Derfor vil jeg anbefale en kraftigere patron og grovere kaliber. Kulevekt er det som er viktig. Tung kule penetrerer mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Et stort villsvin er et robust dyr, sammenlignet med elg gir den utrolig mye mer motstand for kulen.

Så er det det med sannsynlighet da. I områder med åtejakt er det ikke alle dyrene i en bestand som går på åtene fordi det lukter menneske der. De villsvinene som opptrer mest frekvent på åtet er oftest mindre og uerfarne. De mer erfarne og eldre ( og dermed større) dyrene kommer sjeldnere på åteplassene. Så sannsynligheten for at det kommer noe som ikke dør av ei 308 er ikke spesielt stor :lol:

Link to comment
Share on other sites

Reagerte litt på kravet om kanon på villsvinjakt. Erfaringene mine etter å ha skutt en og annen gris, men er for all del ikke verdensmester, lener heller mot det motsatte. Spesielt på drivjakt. Litt roligere åtejakt hvor man kanskje har enda litt større krav til kvaliteten på slaktet så kan jeg se poenget, men grisen dør fint med lette kuler og .308w også.

 

Begynte med en .376 Steyr på åtejakt, 260gr accubond gjorde jobben, men tok med meg .308w på drivjakt og har holdt meg til det de siste årene. 308en begynte jeg å mate med 180 accubond de først åra men kikket litt på hva de som virkelig kan det bruker. Godeste Franz Albrecht og gutta der skyter helst med hurtige kaliber type .270 win, 7x64 og lignende. Det jeg tolket meg frem til at var tankene deres, som jeg kjapt adopterte selv, er massive skader og mindre ledehastighet gjennom hurtigere kaliber. Prøvde med skamladet 125gr balistic tip og skaut en par-tre griser og hjorter med den. Skapelig fornøyd men var naturlig litt skeptisk til dybdevirkning. Alt gikk i bakken greit men hjorten syntes jeg ble stående litt lenge "dau".

 

normal_1.jpg

125 BT i 920ish m/s

 

Fant på at jeg skulle prøve 110 gr TAC-TX ladet til 975m/s i fjor og holder meg til det i år og. Kommer riktig nok til å legge en god hjortepatron på toppen av hvert magasin. Ikke for at det trengs, har skutt både koller og en 8 tagger, med 110gr men de kan da alltids få samme medisin som i Norge.

 

normal_2.jpg

110 TAC-TX i 975m/s. Datt stokk dau om i veien den prøvde å krysse.

 

normal_3.jpg

110 TAC-TX her og. Rett ned etter skudd midt i bringa.

 

På kommentarer om skadeskyting og større råner så vil jeg si at det ikke er et problem. På gode dager med mange dyr i bakken har jeg klart å få med meg både tenner og medalje for flest felte vilt. (Rare disse vest-europeerne)

 

normal_IMAG0278.jpg

Ganske skapelig dag på drivjakt. Elendig bildekvalitet. Sorry

 

normal_med.jpg

Ikke de største tenna men de var skutt med henholsvis 125 og 110gr kuler i .308 win.

 

Kravet på villsvin i Polen er forresten >7mm kule og >2000J. Det støtter jeg som et fornuftig utgangspunkt og forholder meg til. Resten anbefaler jeg å ta på skuddplassering og kulevalg. Skyt heller med ei børse som du liker og treffer med enn en kanon du er redd.

 

Om ikke annet så fikk jeg da spritet opp tråden med litt bilder.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Lader selv. Barnes 110 gr TAC-TX er vel egentlig bare TTSX kula med et nytt og mer fengende taktisk navn :roll: Barnes lister villsvin som egnet bruksområde.

 

Skulle jeg ha valgt noe fra butikkhyllene så hadde det fort blitt ei lett loddet kule av god kvalitet. Noe med feks 150 gr Accubond kula (Federal Vitalshock?), kanskje de som er ladet med TTSX kulene (Vortex fra Federal?) men hadde ikke kvidd meg et sekund med å bruke feks Oryx. Den kan ha en passende kombinasjon av penetrasjon og ekspansjon (har en formening om at den er litt bløt til norske forhold, men det er bare en preferanse). Med ei god kule og en fin treff dør grisen. Resten er optimalisering for spesielt interesserte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...