Jump to content

Åtebelysning til revebu uten strøm?


PerOTTO

Recommended Posts

Hei

 

Om det er finnes en lignendes tråd så post den gjerne her.

 

Jeg har en åteplass for rev og der er det ikke strøm.

Jeg ønsker å lage til åtebelysning når jeg er på jakt.

 

Kan jeg bruke et bilbatteri og led lys og så en fjernbryter imellom batteriet og lampa der jeg kan fjernstyre den bryteren trådløst fra jaktbua?

Link to comment
Share on other sites

Teknisk sett ja.

Hvordan det er med lovgivning for belysning av åte og avstander husker jeg ikke.

 

Ett startbatteri tåler langt færre ladesykler enn ett fritidsbatteri, men hvis du har rikelig tilgang på startbatterier fra skroten så er jo ikke det noen kostnad.

Sjekk vekten på batteriet og vurder om du trenger ei trille/sekketralle

for å slepe batteriet til lading.

Sjekk at du har en batterilader som lader langsomt og ikke forårsaker gassing så holder batteriet lengre.

 

Lyskastere og lamper finner du prisgunstig på jula.no biltema.no og ebay.com

 

Ett prisgunstig digitalt multimeter til en 50 lapp finner du på ebay.com.

Styr unna råttbillige analoge multimeter.

Ett fall i bakken så er det som regel slutt for opphenget til nåla.

Med ett multimeter kan du sjekke spenninger.

Hvis du ikke kan bruke ett multimeter så finnes det som regel folk som kan lære deg å bruke det på minutter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Multimeter

De fleste multimeter bruker 9 volt batteri og det finner du prisgunstig på IKEA

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20031604/

Kjøp gjerne ekstra til røykdetektoren og AAA til fjernkontrollen.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Veldig enkelt og ukomplisert.

 

Kjøp Gyttorp åtelbelysning. Ledlampe med grønt lys, dimmer og sensor for lys. Kommer i ferdig pakke. Monter på veggen og sett klemmene på batteriet. Lyset slår seg på automatisk når det skumrer og av igjen ved dagslys. Et bra fritidsbatteri vil holde lenge, dvs et par måneder før du må lade. Brunst selger dette.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har tilgang til mange gratis bilbatterier, så anbefaler jeg sterkt at du bruker fritidsbatteri.

 

Og jeg er enig med lilleulv.

Kjøp den ferdige pakka fra Brunst.no

 

Jeg har selv bygd en del slike løsninger gjennom årene.

I tillegg til diverse revevarslere.

 

Det var veldig gøy å gjøre dette for mange år siden, før man begynte å selge ferdige pakker, men i dag gidder jeg ikke å drive med selvbygging lengre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du kan bruke både hvit, gul og rød pære i tillegg til den grønne.

 

Jeg har prøvd alle i mine åtebelysninger, og etter min mening er rekkefølgen for hvordan jeg liker dem slik: grønn, rød, gul og hvit, hvor grønt er best.

 

Spesielt med tanke på hvor lite rev og andre dyr bryr seg om lyset og hvordan det samtidig er å skyte i.

Hvitt lys gjør gjerne reven veldig skeptisk og er etter min mening desidert det dårligste valget.

Spesielt når det gjelder rever med noen år på baken

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg ikke helt forklare Erlend, annet enn at jeg ved praktisk testing har registrert at dyrene bryr seg mindre om grønt og rødt lys enn de gjør dersom lyset er hvitt eller gult.

 

Jeg var selv skeptisk til dette når jeg først leste om dette, men ved egen testing, fant jeg at det faktisk er tilfelle.

 

Jeg synes grønt lys er betraktelig bedre å se dyr i og skyte dyr i enn rødt lys.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert rett, men hvorfor skulle de være mindre skeptisk til grønt lys?

Kanskje det har sammenheng med at den har sett Nordlys?

Hvitt lys midt inne i skogen faller neppe i kategorien "Business As Usual".

 

Jeg har sett rever sør-øst for London gå runden på jakt etter spiselig og

lot seg ikke merke med utelys/gatelys/kjøkkenlys men var åpenbart på våken utkikk etter det som ikke var vanlig.

(Folk som ventet på nattbussen var åpenbart vanlig og vekket ikke interesse)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Månelys er vel hvitt og langt mer vanlig enn nordlys de fleste steder, så det tror jeg ikke er forklaringen. Kan være at de ser forskjell og at hvitt lys minner om bebyggelse og mennesker. Evt at de er vant til grønt lys pga en jernbane i nærheten? Bare litt pussig at noe så kunstig som grønt lys skulle funke, men jeg krangler ikke på dine observasjoner.

 

Adferden til by-rev ville jeg ikke lagt for mye vekt på, de er svært tilpasningsdyktige og for de vil gatelys være like normalt som trær er for rev i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvor man får kjøpt en noe tilsvarende lampe med sånn kuppel som den fra gytorp på Brunst?

Det ser ut til at det er en pære med flat front og 3 dioder montert på en brakett. Muligvis 12 Volt 3 Watt.

Noe sånt finner jeg ikke.

 

Biltema har lanterner til småbåter:

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Navig ... 000017993/

Den er muligvis til hjelp for noen.

Så kan de som vil velge farge.

Napp ut glødepæra og sett inn en passende 12 Volt LED pære

med foretrukket lysstyrke.

http://www.ebay.com/itm/10PCS-White-36M ... yg&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/2x-Xenon-White- ... 1853203850

Da mangler du klemmer og en batterikabel med sikring/sikringsholder så det ikke blir ballade hvis det blir kortslutning.

Dimbare LED pærer koster en del og kommer ikke i alle format.

Fjernkontroll finnes sikkert for den som vil det.

 

Det finnes en del youtube snutter.

Jeg har liten tro på Solcelle panel i høstmørket og vinteren i ett skogholt i Norge.

USA er betydelig mye lenger sør enn Norge.

Norge ligger på høyde med Alaska.

 

Bremselys, lyskastere og markeringslys fra skroten er sikkert brukbart for mange hvis de

setter inn LED pærer av passende styrke.

Bremselys fra gamle lastebiler blir som nye hvis du setter inn passende LED pærer.

 

Batteripakker til laptoper bør nevnes for de som har slikt liggende.

Slikt veier betydelig mindre enn ett fritidsbateri med bly.

Kanskje en gammel klaptop med ett grønt bilde gjør susen :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

For de som bruker utelyset på uthuset så finnes det ett utvalg med grønne 230 Volt LED pærer med E27 sokkel til overkommelig pris:

http://www.ebay.com/itm/New-1W-E27-Roun ... vj-yhi77sQ

Flere wattstyrker finnes.

 

Jula.no

http://www.jula.no/catalog/el-artikler- ... ed-420698/

 

RGB pære

http://www.jula.no/catalog/el-artikler- ... ed-423357/

Kanskje det finnes farger som matcher jordsmonnet :-)

 

Dimbare og med fotosensor finnes også:

http://www.jula.no/catalog/el-artikler- ... rmalparer/

 

For de sofistikerte finnes det IKEA.no

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Månelys er vel hvitt og langt mer vanlig enn nordlys de fleste steder, så det tror jeg ikke er forklaringen. Kan være at de ser forskjell og at hvitt lys minner om bebyggelse og mennesker. Evt at de er vant til grønt lys pga en jernbane i nærheten? Bare litt pussig at noe så kunstig som grønt lys skulle funke, men jeg krangler ikke på dine observasjoner.

 

Adferden til by-rev ville jeg ikke lagt for mye vekt på, de er svært tilpasningsdyktige og for de vil gatelys være like normalt som trær er for rev i skogen.

 

Jeg er helt enig i at atferden til byrever skal man ikke bry seg om.

 

Jeg har som sagt testet ut forskjellige lysfarger på diverse vilt.

Rev, rådyr, villsvin, dåhjort, hjort og elg og resultatet har vært likt for alle.

Også i områder veldig langt fra jernbaner eller andre kilder for grønt og/eller rødt lys.

 

Jeg har også testet det på ettersøk, og når jeg har lyst på skadeskutt vilt med grønt og/eller rødt lys, så ligger som oftest viltet helt rolig, mens det ofte enten stikker eller blir veldig stresset når jeg har lyst på det med hvitt lys.

 

Jeg kan som sagt, ikke gi noen god forklaring på dette.

 

Jeg anbefaler sterkt at man tar seg bryet med å drasse et fritidsbatteri inn til der man ønsker å bruke slik belysning.

Gjerne med solcelle.

Hvis ikke, går man veldig fort tom for strøm i vinterkulda.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Ca. hvor lenge ville et fritidsbatteri holder hvis den omtalte Brunst utstyret styres av skumrings releen og er satt på minste styrke? Eller er det bedre å bare ha det på svakt når man jakter, hvis ikke dyr reagerer på det? Har også gått til innkjøp siden snøens inntreden har blitt mer og mer usikker her på østlandet de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge et fritidsbatteri varer før det må lades opp igjen, varierer så veldig mye, da det er avhengig av veldig mange faktorer.

 

Bl.a temperatur, lysstyrke, timer det tar fra det trigges på til det trigges av, antall amhperetimer batteriet har m.m.

 

Jeg anbefaler å ha på svak lysstyrke hele tiden, og så kan man evt. skru det sakte opp til sterkere mens reven er på åta, om det trengs for å kunne skyte sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hvis lyset er 10 Watt så er forbruket under 1 Ampere og hvis du bruker ett 60 Ah batteri så vil det kanskje lyse 30 timer hvis du oppnår 50% effektivitet i kulda.

Det lønner seg ikke å tømme batteriet helt.

Her gjelder det å unngå skader ved dyputlading for å beholde levetid og økonomi.

 

Ett gammelt startbatteri fra en vrakbil har ofte bare en liten brøkdel av dette i restkapasitet - En kapasitet som synker ytterligere ved stadig lading og utlading.

Men hvis du har noen gamle råtne startbatterier og ett råttbillig multimeter

til hjelp så har du en prisgunstig start.

 

Ett fritidsbatteri på 60 Ah fra f.eks Biltema starter gjerne på NOK 850.

 

Det finnes f.eks batterier for laptoper som veier vesentlig mindre men det er helst for de som kan bruke en loddekolbe og takler litt grunnleggende elektronikk.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte ca 700 kr for et 70 Ah fritidsbatteri i Sverige for noen måneder siden.

 

Når det gjelder Gyttorp åtelbelysning, så oppgis det at man kan få opp til 4 måneders bruk med et fritidsbatteri.

Da går jeg ut fra at det er ved opptimale forhold med plussgrader, laveste lysstyrke og et brukbart stort fritidsbatter(ca 100 Ah).

 

Her er en svensk selger med litt mer utfyllende opplysninger om produktet.

http://www.jagamera.se/atelkameror/bush ... med-dimmer

Link to comment
Share on other sites

"-Strålkastarhus med LED-Lampor med grönt ljus ljusstyrka 3w"

 

Det er bare 3 Watt - Da holder ett 100 Ah batteri i over 300 timer som hvis det brukes 8 timer i døgnet holder nesten 40 døgn ved pluss 20 grader og vindstille :-)

 

Jeg er ikke lysten på å la ett dyrt fritidsbatteri stå ute så jeg velger den rimeligere løsningen som gir mere sleping/lading av batteri - 3x mere lys og lavere pris.

Da kan jeg stille opp lyskilden på større avstand og belyse ett større område.

 

For de som klarer seg med 3 watt finnes denne prisgunstige LED lampen:

http://www.ebay.com/itm/IP65-3W-5W-9W-L ... bFAvuoW0Nw

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert åtebelysning selv ala Grytorp settet, men det ble ikke da jeg følte lysstyrken ikke er av de sterkeste. Har litt forskjellig opplegg rundt om, og har som hoved motto, mest mulig lys! Det er klart et problem når vi snakker langveis i fra strømnettet og vi snakker bruk av batteri. Lysstyrken kontra avstand fra bu/post til åte henger i sammen. Jeg foretrekker helst mer enn 50 meter, og har bla et åte plassert ca 80 meter i fra. Da trengs det lys, her bruker jeg 10w led, og det funker i alt slags vær. På sett og vis handler det om å kjøpe seg fri fra månelyset, og styre jakten slik en selv ønsker :-) Det blir handling av batteri, 2 stk, som skal seriekobles og et godt solcellepanel på nyåret. Det blir med skumringsrele. Og jeg satser på en dimmer. Jeg antar at de innkjøpte tingene, vil være "tilbakebetalt", når jeg har skutt ca 7 rever, og levert dem for utbetaling av skuddpremie, det er skuddpremie på 550 kroner pr rev her. Litt dyrt, og anlegget går nok ikke i pluss denne revesesongen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...