Jump to content

Ruger nr 3 m/ 6 mm Remington BR


Tomas

Recommended Posts

Litt problemer rundt dette som jeg ønsker andres tanker om. Først om dette er riktig våpen å bygge noe langholdsvåpen på kan sikkert diskuteres, men jeg har i hvertfall startet, og buklandet noe kraftig, da jeg etter hvert skjønner at her er det mye som ligger langt over det jeg kan. Legger meg flat med andre ord. Likevel er jeg fasinert av denne våpenkonstruksjonen, og ønsker derfor å se hvor godt jeg kan få dette til å gå.

 

Tanken var å bygge et våpen for bane/benkskyting/jakt. Hadde opprinnelig tenkt meg 1:8 i stigning, men endte opp med 1:10 da børsemakeren ikke innen rimelig tid klarte å få tak i annet. Løpet er et Shilen som nå har endt opp med å bli 60 cm langt. Kjøpte inn en Farrel base som børsemakeren tilpasset til løpet, og plasserte mot låskassa ( Falling block ). Kikerten er en ca 10 år gammel Swarovski 6 - 18x50 med diverse horisontale streker og dotter under senter, 1" rør. Har i sin tid kostet ca 17000 kr, så den burde holde da denne synes å være i utmerket stand.

 

Første feil jeg så var at det ikke var mulig å få kikerten langt nok bak, nåværende øyeavstand 10,5 cm, men burde i henhold til kikerten ligge på 7,5 cm ( d.v.s. standard øyeavstand ). Dette tilsier at basen burde vært plassert ca 3 cm inn på låskassa. 2 cm går greit, men med 3 cm bygger basen like over der hvor patronene entres kammer, og vil således være i veien. Så 2 cm lengre bak synes å være greit, men da må nok extension ringer benyttes for å få kikerten enda lengre bak.

 

Elevasjon av basen er heller ikke riktig da jeg ligger ca 5 cm under senter blink på 100 meter, og da er kikerten skrudd helt i topp. Børsemakeren fikk tilbud om beholde kikerten under jobben, for å kunne justere inn dette optimalt, men avslo at det var nødvendig. Det viste seg å være helt feil. Har lest litt om MOA her inne, og skjønt litt av kompleksiteten i dette, og har vel skjønt at både jeg og børsemaker har bommet.

 

Så hvilken presisjon kan jeg vente utav et slikt våpen, jeg vet ikke, er det folk i USA som har benyttet dette til langholdsskyting, vet ikke enda. At våpenet har et utrolig langt tennstempel/

hanefall er nok tilfelle ( vet at det finnes lettere haner på markedet samt stivere fjær, om det finnes titan hane vet jeg ikke enda. Våpenet faller kanskje ikke under kategorien langholdsvåpen i det hele tatt, så 600 meter eller mer er langt utenfor rekkevidden, det halve holder kanskje i beste fall.

 

Ser at det er mulig å shimme basen for å endre elevasjon, det gir meg langt bedre muligheter for å justere inn treffpunkt/stille kiketen i 0. Siden det er litt estetikk inn i dette, ønsker jeg ikke å benytte den eksisterende basen da den måttet bli flyttet bakover og ville således blottlagt 2 stk innfestingshuller. Har derfor kikket gjennom 93 sider hos Brownells på leting etter baser og ringer. Brownells - Picatinny scope base nr 080000765 kan muligens passe, men bør være 17,5 cm lang, og det spørs vel om den er. Har sendt spørsmål til Brownells. Har også fres selv, så jeg vurderer å lage en egen base som tar opp litt av designen til Ruger nr 1 sin orginalbase i samarbeide med børsemaker. Skal tegne opp våpenet for å beregne hvordan dette bør se ut.

 

Kan vel se ut at jeg ikke slipper unna Extension ringer for å få kikerten langt nok bak, disse bør bygge ca 1 - 1,5 cm. Fant ikke noe hos Brownells, men håper at kanskje noen her inne kan komme med forslag.

 

Takknemlig for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...