Jump to content

kule til rev 30 kal.


jacko

Recommended Posts

har ikke erfaring på det, men ser for meg at alt av varmintkuler vil gi gjennomskyting og store ødeleggelser.

Så da er det enten fullmantel for å få hull tvers gjennom, eller noe som ekspanderer men holder godt sammen for å gi ett hull inn og et litt større hull ut.

Kanskje en homogen kule i medium hastighet (slik at den ikke ekspanderer fullt og/eller gir mye kavitasjon) kunne være aktuelt?

Link to comment
Share on other sites

http://jaktinamsskogan.no/attachments/a ... %20rev.pdf

 

Reve legenden selv, Morten Kraabøl!

 

Har brukt endel 308win på rev, ser ikke helt for meg at det er unngåelig med gjennomskyting, selv med heftigste type varmint kule! Men jeg kan ta feil! Har nok brukt mest 308win på rev, med full gjennomskyting på alt som er, da det har for meg vært en ønsket effekt. Men har også brukt og bruker 17 Rem Fireball, der er det skikkelig lysbryter effekt, rett ned og ingen gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke du får en kule som går helt i oppløsning i .30 eneste må være 300win mag og 110gr varmintkule. Der har jeg ingen erfaring

Har skutt noen rev med 9.3x62 og kule med blyspiss. Lite hull inn og litt større ut.

Tror det beste er en vanlig jaktkule og satse på at utgangen blir litt større enn inngangen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rever med mange kalibre, også 300 Winmag med 110 V-Max, det peiser igjennom som ingenting, tror man bør satse på 17 evnt 20 kaliber hvis man skal forhindre gjennomskyting, selv med 22 (223, 22-250) har jeg alltid fått gjennomskyting.

Unntaket er rev som kommer på lokk, da blir det ofte skudd forfra, og det går ofte bra - iallefall med 223 - 243.

Link to comment
Share on other sites

Bruk en rundneset helmantel.

Da får du kun et lite hull inn og et lite hull ut.

Samtidig får du en meget god effekt.

 

Du kan f.eks prøve denne: http://www.hjemmelading.no/100gr-30kal/ ... j-rn-110gr

Jeg bruker en lignende kule i 308, men husker ikke helt hvor jeg fikk de 500 jeg kjøpte da.

 

Vanlige spissnesede helmantelkuler kan til tider "velte" i reven og lage meget store utgangshull.

Og til tider kan du få litt dårlig effekt, selv ved brukbare treff.

En rundneset helmantel gir betraktelig bedre effekt og jeg har aldri opplevd at de har "veltet" i dyret.

 

Varmintkuler som ikke lager utgangshull i rev med 308, 30-06 eller lignende ved skudd fra siden, kan du glemme.

 

Jeg har skutt noen hundre rever og har prøvd mye rart.

I disse tider, gidder jeg ikke å flå reven, og skyter den med hva jeg evt måtte ha for øyeblikket :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...