Jump to content

Hvilken betydning fikk avstandsmålere for kaliber valg?


marlin95

Recommended Posts

Da billige laser avstandsmålere kom på markedet spådde flere at litt grove og langsome kalibere ville få en renessanse. Det er mulig at noen har blitt litt mer populære men jeg tror ikke de som bruker 45-70, 9.3x57 etc bruker en slik måler likevel? I stedet så virker det som om "flatt skyttende" kaliber er mer populære en tidligere? Derimot tror jeg det selges flere kikkerter med ballistisketårn og mil-dot. På youtube er det klipp av noen som skyter elg på 1,2 km og noen som skyter harer på 600 meter med 223, men det virker som de som har 30-30, 45-70 ikke bruker muligheten. Kanskje jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåleren gjorde vel at standardkalibrene fikk en renessanse, og at magnumepedemien landet var ridd av tok slutt? I hvertfall de "flattskytende" magnumene? Det er bortimot umulig å gå solgt slike i dag, jeg har prøvd...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en ny gruppe jegere: "Forumjegere" eller "Nettjegere". De tror de leser seg til en eller annen teoretisk viten som er av avgjørende betydning for jakten. En må ha egen kikkert til hjort og en annen til elg, og om en velger helt feil og kjøper Tikka i stedet for Remington (eller var det omvendt?) så går jakta til helvete.

 

Der jeg jakter, og jeg vil tro det gjelder > 95% av landets elgjegere, skytes elg på mindre enn 200 meter. Innskutt på 200 meter og med noe så foraktelig som 6,5/308/30-06 klarer de fleste gode skyttere å få inn et dødelig skudd uten avstandsmåler både med Tikka, Remington, Hausken og A-tec. Ja selv med så liten lysåpning som 40!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter, og jeg vil tro det gjelder > 95% av landets elgjegere, skytes elg på mindre enn 200 meter. Innskutt på 200 meter og med noe så foraktelig som 6,5/308/30-06 klarer de fleste gode skyttere å få inn et dødelig skudd uten avstandsmåler både med Tikka, Remington, Hausken og A-tec. Ja selv med så liten lysåpning som 40!

 

Det er ikke det som er poenget, avstandsmåler skulle gjøre grove kalibre med tunge kuler mer populært uansett avstand. Eller som noen i et svenskt jaktblad sa, potatiskastaren 9.3x57 vil få nytt liv.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke at avstandsmåleren har gjort så mye forskjell for folk når det gjelder valg av kaliber.

Om man ønsker å skyte på 300 meter, så kjøper man seg ikke en 9.3x57 til det bruket, selv om man har avstandsmåler.

Og om man har en 9.3x57, så bruker man den på normale jakthold.

 

Dersom man ikke driver med langholdskyting eller langholdjakt, tror jeg at de fleste som eier en avstandsmåler, bruker den til å se om avstanden er for lang eller ikke for at de kan avgi et sikkert skudd ut fra egne ferdigheter og omstendigheter.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en ny gruppe jegere: "Forumjegere" eller "Nettjegere". De tror de leser seg til en eller annen teoretisk viten som er av avgjørende betydning for jakten. En må ha egen kikkert til hjort og en annen til elg, og om en velger helt feil og kjøper Tikka i stedet for Remington (eller var det omvendt?) så går jakta til helvete.

Ny gruppe, nei! På ingen måte. Men dei har skifta informasjonskanal. Før las dei det dei kom over av (gjerne utanlandske) jaktblad og -bøker og fingranska ladetabellar og ammokatalogar for å finne den ultimate elg-/rev-/bjønn-/beverdreparen. No er nok informasjonen lettare tilgjengeleg, men resten er forbausande likt :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hva dere to prøver å si her. At vi ikke skal diskutere noe annet en 6.5, 308 eller 30-06? At laser måler er noe tull? Er det ikke "lovlig" å diskutere kaliber, kikkert valg etc?

Er det tøys å diskutere ballistikk, lade data etc? Var det dumt av meg å starte denne tråden og var problemstillingen helt på jordet? I så fall får jeg heller prøve å legge litt bånd på meg selv og ikke starte tråder. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Majoriteten av norske jegere klarer seg vel helt fint med å skyte inn sine våpen på rundt 180-200 meter!

De som velger våpen som har kulebane som en sau som hopper over ett gjerde har vel ikke skaffet det kaliberet til f.eks reinsdyrjakt eller hjortejakt på lange hold.

De jeg kjenner som skyter flattskytende og kraftige kaliber er stort sett folk som vil se skuddreaksjon på dyret bedre enn det de har opplevd med de 3 "vanlige" :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, majoriteten av norske jegere klarer seg fint med å skyte inn sine våpen slik at de, for det meste, er I stand til å plassere 5 skudd inne I en 30 cm stor sirkel I en reinsfigur. Akkurat hvor inne I denne sirkelen skuddene konsentrer seg ser heller ikke ut til å affisere mange. Bare et inntrykk som har festet seg etter mange års innsats som skyteleder under trening og oppskyting.

 

Edit: Rettet skriveleif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

For min del har valg av kaliber ikke blitt styrt av avstandsmåler.

Men har reddet meg fra stygge bom eller skadeskutte dyr. 

Fort gjort å bli lurt av avstanden i terrengt.

Men har fått meg sikte med balistiske tårn eller hva det heter og har en liten tabell i lomma så jeg slipper å tippe kulebanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hos meg også er det motsatt av hva TS spør om. Det er mine kalibre og jaktformer som gjorde at jeg valgte avstandsmåler. Jakter sjøfugl fra kajakk, og skyter oftest på sittende fugl. Det er ikke nødvendig med avstandsmåler, men en grei betryggelse. Syretesten er at den faktisk ligger i vestlommen på hver tur. Samme med jakt med salongrifle.veldig greit å få en bekreftelse på trygt skuddhold før jeg skyter. Jeg har bare strukket hold på blinkskyting, og det har gitt verdifull læring om egne og våpnenets begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, trombone skrev:

Hos meg også er det motsatt av hva TS spør om. Det er mine kalibre og jaktformer som gjorde at jeg valgte avstandsmåler. ........................….veldig greit å få en bekreftelse på trygt skuddhold før jeg skyter. …………………….., og det har gitt verdifull læring om egne og våpnenets begrensninger.

 

Jeg tror (og håper) at dette er begrunnelsen for de fleste jegere, enten de sitter med hagle på rådyrpost, jakter elg med "potatiskasteren", eller prøver rypa med salongrifle. Resonnement i de 3 innleggene ovenfor er i hvert fall 100% sammenfallende med mitt. De ekstremt flattskytende kalibrene har alltid hatt sin menighet, både blant norske jegere og bench rest-skyttere over dammen.

Link to comment
Share on other sites

Med et av de mest brukte kaliber, 308W, en meget brukt kule, Norma Oryx og innskutt på 200 meter, er største avvik fra siktelinjen knapt 8 cm. Det holder lenge på elg og er godt innenfor det de fleste jegere presterer av presisjon ved skyting i jaktmessige forhold. Skal en forbedre dette, er det langt viktigere med trening med rifla enn med kalibervalg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hos oss ble avstandsmålerne brukt til å måle skuddavstand på de forskjellige postene. Så svaret på spørsmålet ti TS er at de har ikke hatt noen betydning for valg av kaliber. Vi er veldig lite opptatt av nymotens fokus på kaliber så det kan ha litt med det å gjøre har heller mer fokus på gode siktemider :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel kalibret til elgjakt var nå gitt da jeg kjøpte min første rifle gammel tyskermauser for snart 40 åt siden den var i 8x57 (7,92) og har fungert utmerket i alle år. Avstandsmåler var jeg tidlig ute med å kjøpe en Leika til en formue. Men har aldri hat den med på elgjakt og haller aldri følt behov for den der. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...