Jump to content

Drever eller Beagle?


Arvid.N

Recommended Posts

hei! er for tiden i tenkeboksen! jeg ser mer og mer behovet for en hund til jakta. og valget står mellom beagle og drever. jeg har fått være med venner som har både drever og beagle. både på harejakt og rådyrjakt. men har ikke sånn sykt mye erfaring med rasene. hva burde jeg velge? og hvorfor?

 

fordeler og bakdeler med begge rasene?

 

ingen vits i å blande inn basset og dachs;) valget står mellom Beagle og drever:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet mye med drever, men aldri med beagle. Ville vel egentlig bare si at jeg er spent på rådene som evt. Kommer her, for mitt valg står mellom akkurat det samme om ca et år.

 

Heller mot drever, men konefaktoren teller jo tungt for beagle... Hvem er best på hare? Rådyr? Hvem legger av i tide? Hvordan er målet på dem?

Link to comment
Share on other sites

har drever selv så er vel egentlig inhabil, men som jakthund tror jeg drever er en bedre hund.

syns selv at beagle er en veldig pen hund men jeg syns målet på den er forferdelig. mer uling enn bjeffing i los.

jaktlysten på beagle tror jeg har blitt bedre med årene men tror det fortsatt kan være litt bingo.

Link to comment
Share on other sites

Var i samme situasjon for litt over et år siden, Jeg valgte beagle.. nå er den 15 måneder og vi har vært mye i skauen.. den jager hare og rådyr og har bra losmål .. angrer ikke på valget ,hadde ikke kjerringa vært så på beagle så hadde det blitt Drever, men nå blir det nok en beagle til :)

Link to comment
Share on other sites

He he, virket kjent iphone, kjærringa ville ha Beagle, men jeg ville ha drever. Det endte opp med at ho kjøpte seg en veskepuddel :overrasket::overrasket:

Jeg angrer nå på at jeg ikke gikk med på Beagle, ( i hvert fall når du skriver det du skriver..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk meg en Beagle i fjor sommer, angrer ikke på det. Den var med på to rådyrfellinger i fjor, men var vel mer på tross av han enn på grunn av han at rådyra datt... Utover senhøsten og vinteren ble det skikkelig fart i sakene, mange bra loser over flere timer, og nå i høst har han vært veldig flink. Virkelig ingenting å utsette på jaktlysten, kan nesten bli litt mye av det gode.

 

Jeg ønsket en hund hovedsakelig til rådyr og hjort, men gjerne hare også. Det er visstnok lurt å prege en beagle (gjelder kanskje generelt?) på hare først dersom du vil ha en god harehund som også kan drive rådyr, får hunden virkelig sans for rådyr tidlig vil den foretrekke rådyr framfor hare. Min beagle har hatt noen loser på hare, men jeg tviler ikke ett sekund på at han vil slå over til ferske rådyrspor dersom han kommer over det. Men det er greit for min del, som sagt rådyr og hjort som er førsteprioritert.

 

Dette var vel egentlig ikke et innspill til valget ditt mellom Drever og Beagle, kun mine foreløpige erfaringer med min Beagle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet en del med begge rasene og flere hunder av hver rase.

Aller mest har jeg jaktet med strihårsdachser.

 

Etter min erfaring, så avhenger valget av hvilken jakt du prioriterer mest.

Dersom det er først og fremst rådyrjakt du vil bruke hunden til og litt harejakt nå og da, da ville jeg uten tvil valgt drever.

Dersom det er harejakt som står i hovedfokus og litt rådyrjakt nå og da, kan beagle være et godt valg.

 

Jeg synes at Beagler som oftest jager rådyrene alt for raskt på barmark.

Noen hederlige untak er det, men når man har jaktet med dachs, drever og beagler gjennom mange år(20+) som jeg har gjort, så lærer man å stte pris på hvor rolig rådyrene kommer i los for dachs og drever i forhold til beagle.

Link to comment
Share on other sites

Det er store individforskjeller i begge raser, men noen rasetypiske egenskaper går igjen.

Fart: Beaglen er betydelig raskere og bedre til å ta seg fram enn dreveren. Dette gir mer effektive søk, raskere retur fra avbrutt los, ok hastighet på hare men ofte for raskt for ideell turing på rådyra

Mål: Dreveren har som hovedregel mer imponerende mål og målbruk enn beaglen. Til gjengjeld er mange drevere voldsomt lause og kan være vanskelig å lese. Det kan være full los på fot og full los når den ligger 20-30 min bak losdyret.

Loslengde: Her er det ingen fasit men premien for flest jaktidioter pr 1000 bikkjer går soleklart til dreveren. Dette kombinert med en retur i dorgefart gjør det ikke bedre.

Jaktlyst: Velger du beagle gjennom seriøse oppdrettere, for eksempel via avlsrådet for beagle, skal du være veldig uheldig om du ikke får en med topp jaktlyst. Dreveren har jevnt over topp jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss ble det Beagle for fire år siden da jaktlaget måtte se seg om etter ny ettersøkshund. Valget sto vel mellom NS, Dachs, Drever og Beagle. Beagle ble valgt av flere grunner, min erfaring fra to drevere (les jaktidioter) som tiligere ble brukt i laget, etter famelieråd- og etter å ha lest meg opp her på forumet. Hunden har svart langt over forventningene, og vi felte både hjort, elg og rådyr for den første året. Som sporhund er den meget sporsikker, og losen er veldig kraftig når den loser. Det beste av alt er at den kommer tilbake når dyret stikker ut av terrenget. :wink: Jeg har bevist ikke skutt hare for den, da jeg hovedsakelig bruker den til hjortejakt. Om den tar ut etter en hare går den rett over på hjortesporet når dette krysses.

Som familiehund er den helt fantastisk- men må være i bånd hele tiden. Vi bor midt i terrenget.

I tillegg er jo Beagelen veldig pen også. Smak og behag, valget er ditt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

har drever selv så er vel egentlig inhabil, men som jakthund tror jeg drever er en bedre hund.

 

Men hvis folk lar kjerringa velge jakthundrase for seg, synes jeg egentlig det er greit de kjøper seg beagle, så kan dreveren være forbeholdt de som prioriterer jakta... :lol::lol::lol:

 

Hilsen (kjerringlaus) drever-kar siden 1993 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Beagle og har ingen problemer med å anbefale deg å skaffe det. Går du etter anbefalte parringer fra avlsrådet, som det sies tidligere i tråden her, får du nok ei dugandes bikkje.

 

Min er vel det en kan kalle jaktidiot og driver litt i raskeste og lengste laget. På den andre sida er det los hver bidige gang han er løs. Da blir spørsmålet om det ikke er posteringa som er for dårlig når det ikke blir fall.

 

Har skutt både hare og rådyr for ham men jakter mest rådyr så det virker som om det er det som har prioritet. Har flere ganger observert at han har skifta drevdyr fra hare til rådyr men aldri andre veien. Han jager også hjort men ikke elg.

 

Syns også det gikk ganske greit å få ham godkjent som ettersøkshund selv om jeg i etterpåklokskapens lys nok skulle gjort det tidligere. Før han var innjagd.

 

Ellers er han jevnt over ei trivelig bikkje. Selv om han har dominante trekk som særlig kommer til uttrykk når han er boosta på testosteron som for eksempel etter jakt. Da kan han være bøs både mot meg og andre. Det løser jeg ved at han blir stelt godt med og får mat og vann når vi kommer hjem men han får være alene til godt utpå kvelden eller dagen etter så han får roa seg helt ned. Slik unngår vi unødvendige konflikter. Dagen derpå er han alltid blid som ei lerke igjen.

 

Vil også trekke fram det gode miljøet blant beagleeiere og anbefaler deg å oppsøke miljøet i beagleringen om du skulle velge denne rasen.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

......hvis folk lar kjerringa velge jakthundrase for seg........ så kan dreveren være forbeholdt de som prioriterer jakta.
Ja, det koker vel ned til at vi som har kjerring og unger ikke har tid(og samvittighet)til å sitte i timevis etter jaktas slutt å vente på en drever :winke1: De andre opplevelsene med jakta gjør nok Beagelen like bra som dreveren... :wink: En annen fordel med Beagle, den er korthåret og lett å holde ren, omtrent bare å børste av rusket fra pelsen etter jakta. En langhåret Drever er ikke alltid like hyggelig å få i hus etter en regnværsdag i myr og jord. Som tidligere sagt, smak og behag :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Ikke alle Drevere er idioter, selv om sterk jaktlyst er noe som er avlet hardt på rasen, Registrerer at en del Drever eiere er veldig knyttet til hunden og har et utmerket samarbeid med hunden. Vil tro dette er noe man investerer i når hunden er valp/unghund.

 

For min egen del har jeg både strihår dachs og drever, hvis jeg skulle ha veddet på hvem som jeg kunne blåse av los.. så holder jeg en knapp på Dreveren.

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere sagt, smak og behag :winke1:

 

Utvilsomt. Jeg har for øvrig dratt hjem fra skogen uten hund bare en gang siden 1993, og da hadde Nordlandsbanen tatt gamlebikkja på 13... (stokk døv, hørte aldri hva som skjedde regner jeg med) Og den lengste losen jeg har hatt med mine drevere er rett over 3 timer. Og jeg er relativt sikker på at jeg skulle klart å stable rådyr til over toppen på Eiffeltårnet med de som er skutt i los for bare 3 drevere... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som ren jakthund etter rådyr er nok en dressert drever meget bra ja Jibrag - ingen tvil om det - og det er vel dette trådstarter skal ha den til. :wink: Jeg bruker Beagelen hovedsakelig til hjort i bratt og ulendt terreng, samt til ettersøk og familiehund. Hjorten kan ta ut utrolig langt, og en hund som ikke slipper blir fort borte en dag eller to. De dreverne jeg har som referanse hadde nok en noe lempelig dresseur- kombinert med ekstrem jaktlyst- og skapte nok mere bekymringer enn glede hos eierene som løshund etter hjort. På rådyr fungerte de bra, da rådyrene som regel ikke drar milevis ut av terrenget med en hund i sporet.

Link to comment
Share on other sites

Leser du årets resultatliste fra småhund-NM (denne helga) er det total dreverdominans. Riktignok vant en beagle. Deretter fulgte 9 drevere. Fire beagler på de fire siste plassene. Når det er sagt er det mye tilfeldigheter. NM- vinner er ikke nødvendigvis Norges beste hund. Det er mye tilfeldigheter med prøver men likevel den mest objektive metoden å bedømme hunder på. Småhund praktiserer åpen påmelding mot støvere som har kvalifisering. Det gjør det hele litt tilfeldig. I fjor var det knapt en eneste harelos under NM. Hare skiller klinten fra hveten. Bortimot enhver drever/beagle som trenes jevnlig jager som regel 90 min rådyr, men hare er det langt færre som takler i det daglige. Med det mener jeg at selv en drever som i all hovedsak jager rådyr kan fra tid til annen komme lett til et hareuttak og jage godt. Derfra til å forvente harelos hver tur er det imidlertid langt. De to rasene har noen typiske tendenser men som kloke folk har sagt før, Du får den hunden du fortjener

Link to comment
Share on other sites

Har hatt to drevere tidligere, og har nå beagle. Grunnen til at siste hund ble beagle, var helt vilkårlig. Begge dreverne har vært glimrende jakthunder.

Den første (hann) fant alltid dyr, og loste i 90 minutter på rådyr pluss minus noen få minutter, så la han av og gikk direkte tilbake til der jeg så ham sist. På hare var det mere tap. Men grunnet svært lite hare her nede i sør, var det lite jeg fikk brukt ham på hare.

Nummer to (hunn), overtok jeg som omplasseringshund, ca et år gammel. Ekstremt bra mål i henne. Jagde litt mere variert med hensyn på tid, men gikk rådyrene ut, la hun av og kom tilbake. Hun var også en ordentlig kjælegris.

Beaglen som vi har nå er foreløpig valpen (6mnd). Men skutt rådyr for henne, og hatt jevnlige loser med henne fra hun var ca 5mnd. Er ekstremt ivrig, og ser frem til å jakte med henne fremover. Men hun virker hardere enn dreverne jeg har hatt tidligere har vært. Har også jaktet med andre drevere som har vært (for) harde.

 

Så jeg tror ikke det er veldig stor forskjell på om du velger beagle eller drever. Men som skrevet tidligere. Det er veldig store individuelle forskjeller.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for gode svar og råd:) jeg har ventet med å svare dere for å få mest mulig debatt og synspunkter på dette valget.

 

Høre mange som sier at beagel er en sofagris og oftest veldig dårlig i søket? Men så hører jeg mange som sier at du ofte må kjøre langt og vente til neste dag før du finner igjen dreveren din?

 

Men det har jeg opplevd med beagel også.

 

Men så har du dette med lungeødem/jaktødem som er utbredt på drever?

 

 

Har bestilt boka "jakt med kortbeinte hunder". Regner med den kommer i morgen da den ble sendt idag:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...