Jump to content

Smøring av hylser, hva anbefales?


RAYJO

Recommended Posts

Hei og God Jul :!:

Hva anbefaler dere slags smøremiddel til pressing av hylser? Bruker ei Dillon 550B og redding die 6.5*55

Kanskje noen har noen lure tips med det samme for minst søl og enkel rengjøring av hylsene etterpå?

 

På forhånd takk folkens og Godt nytt År! :D

Link to comment
Share on other sites

Alle har sine måter å gjøre ting på.

Jeg presser hylsa på en Co-ax presse, bruker RCBS, Lyman eller ett eller annet fett. Vasker hylsene i vannbasert avfetting og tørker dem ved svak varme.

 

Deretter går de inn i Dillonpressa.

 

Grunnen - det finnes alltid skit eller jord på dem etter skyting, det som er inni vil jeg ha vasket bort.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dersom man velger TiN-belagte bøssinger, vel å merke. Bra saker dette Mildot, jeg bruker dem selv, men er slett ikke sikker på om løsningen er bedre enn LEE sin...

 

Hvordan fungerer dette i praksis, noen som kan gå litt mer i detaljer? Egentlig så er det bare å bytte til die med TIN-belagt bøssinger(Dyrt?) så trenger jeg ikke å smøre? Fins de til helpressing? De passer til en Dillon 550B?

Jaja det ble mange spørsmål på en gang, :oops: håper noen av dere kan svare på noen av dem :?:

På forhånd takk :!:

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan skru en Redding comp. necksizing die rett i 550`n din.

Ta en titt her

 

Inne i dien er det ett fjærbelastet "kammer" som hylsa entrer opp i før halsen blir pressa av bøssingen, ingen ekspanderknapp.

Bøssingene kjøpes løst og fås i dimmensjoner på 0,001" steg, pass på å få typen som er Tin-belagt.

Valg av bøssing størrelse er ikke eksakt, men har selv hatt god erfaring med å måle halsen på ferdig ladde patroner og trekke fra 0,003-0,004", det hender man må gå ned en størrelse etter en del omladninger da messingen blir stivere (mere springback) evt. om man benytter belagte kuler.

 

Bruker Redding comp. dier, sammen med Lapua messing i 6mmbr, 243Win og 308Win, 15-20 omladninger er ikke noe problem------uten smørning :wink:

En annen gevinst er at det kreves veldig lite kraft i ladeprosessen slik at men unngår masse rystelser, veldig greit ihverfall når man lader på progresiv presse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...