Jump to content

Tips til langholdsrigg?


Nordavind

Recommended Posts

Herr Gud da..., la nå mannen kjøpe den supertøffe rifla han har lyst på :wink: Alle som er interessert i skyting skjønner hva motivasjonen til trådstarter er :wink: La han få noen år på baken til å finne ut hva han egentlig er interessert i :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

M67, skjønner hva du skriver.

Men SÅ ny er jeg ikke, jeg er dog ny viss man tar enkelte her inne å sammenligner med.

Har hatt en god del fine samlinger på 100m, ikke det at jeg forventer at vi deler mening om fine samlinger - men 5 skudd innenfor 3-5cm ( Det er dårlige for meg også ) føler jeg er greit nok til at jeg kan

kjøpe en rifle som nevnt ovenfor.

Dessuten skal den ikke KUN brukes til LH, har som sagt nevnt i tråden at jeg ønsker å gå jakt ( ikke nødvendigvis storvilt som elg, men annet ).

Ja, i forhold til mange her inne så er jeg helt grønn på dette.

Men økonomi skal ikke stå i veien for at jeg skal få skutt med både god ammunisjon eller rifle.

 

Gunnerside, du sier med et "forumsøk" så finner jeg alle svar, det samme gjelder 90% av andre TS.

Grunnen til at jeg startet tråden var for å piske opp litt meninger, høre fra mange om mye.

Enklere å holde følge med egen tråd heller enn å lese 40 andre tråder til envær tid ( Ja jeg skal vel inrømme at det er FAKTISK er et slit å følge MASSE andre tråder enn heller bare å følge SIN )

 

På nåværende tidspunkt så er det nok gjeldende rifler som er potensielle valg.

Tikka T3

Ruger PR

Rem 700

Sauer STR 200 ( Dog den passer seg ikke fult med bruk, å vil ende opp på et helt annet prisnivå enn det folk antyder - Da tatt i betraktning at jeg har kontaktet forhandlere )

Howa 1500 GRS LH pakke

 

Kalibervalg vil være på 6,5x55, .308 eller 6,5CM innen disse.

 

Bly - Grunnen til at jeg velger den "supertøffe" rifla som du nevner er helt feil grunnlag.

Tror folk missforstår meg litt her.

Ja, jeg ønsker en rifle som ser "tacticool" ut, men det er ikke første prio.

 

- Tikka T3 Rimelig og god rifle for pengene, mange muligheter innenfor kaliber, samt godt bruktmarked.

- Rem 700 tilbyr gode løp, samt mange muligheter for modifikasjon - Samt mange valg innen kaliber og en rimelig pris på rifle.

- Ruger PR Tilbyr en rifle med færre valgmuligheter innenfor kaliber, men har igjen en presisjonsrifle som er et godt valg enten man treffer på 100 eller 1000m.

Jeg slipper stress med og skal kjøpe ny rifle, evnt da selge gamle rifla om jeg ønsker noe bedre. Den er også modifisert såpass til den type bruk at jeg slipper å kaste masse penger inn

i dette ettervært, bortsett fra avtrekk kanskje, ergo mye penger spart. Den vil også holde seg høyt i verdi da det er mange som ønsker den, så om salg skulle forekomme vil jeg få igjen mye på

pengene jeg investerte. Minus er at ammunisjon koster, men dette lader jeg selv.

- Howa 1500 GRS LH pakken kommer med både kikkert, rifle med GRS stokk for LH med monopod og er innenfor mange valg av kaliber, samt så har den mountsystem til tofot.

 

Når det kommer til løp, så skjønner jeg at man sparer mye penger.

MEN nå skal ikke jeg drive AKTIVT med konkuranseskyting, værtfall ikke i starten.

Så sansynligheten for at jeg skyter 2,5-5000 skudd i året er høyst usansynlig,

så vil sikkert noen her nevne at om jeg vil bli en god skytter så burde jeg skyte mye.

Jeg er ung, har god tid - Dette er en interesse som varer, null stress.

JA jeg ønsker meg en .408 CT som er modda til *******, men dette er ikke førsteprio, så kan folk få tro det de ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Nordavind.

 

En kamerat kjøpte nettopp denne SSG 3000 rifla.

6.5x55 og med extra løp i kal 308.

 

Spuhr montasje og RPS tofot med pinne pivot'

Mcmillan stokk.

 

Optikken han satte på er en Premier HT 5-25x56.

 

Var med og testet den med fabrikk lapua ammo. Den gikk meget bra med flotte samlinger.

Denne har ettermontert SSG match avtrekk

"Skytemaskin " de lux"

002_zpsxwi6aiul.jpg

 

Løp skiftes på kun kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Nordavind,

Jeg trodde du var helt fersk, så har nok misforstått, beklager dette.

 

Strengt tatt ser det ut til at du har et mer saklig forhold til dette enn mange av oss, også enkelte som svarer... Ut ifra det du skrev sist lander jeg på en Tikka T3 som "råd", det er jaktbiten som tipper det over - eller STR om LH er hovedpoenget, T3 om jakt er. En eller annen T3 etter smak, og etterhvert kanskje et chassi, for å oppfylle de mindre saklige behovene. Jeg har et fra XLR, og kan anbefale det.

De andre riflene du nevner er helt greie og blir aldri feil, men jeg mener at kaliberet 6.5CM er temmelig/helt feil om du ikke allerede er hjemmelader. Det er noe knot å forme hylser selv om det går an, osv..

 

DET er en rigg jeg kunne gått for derimot! :)

Det er jo en slik vi prøver å anbefale deg. 200STR med McMillan stokk. 15k for rifla ny (Skytterkontoret), og 8k for stokken hos Hansen.

Jeg har en slik, og piper og kikkerter til å lage en rekke konfigurasjoner, etter hva jeg har lyst på den dagen. Det er ei veldig utbredt rifle. Med god grunn, men den er tung på jakt.

 

E7017497-D80F-4E08-962D-A17C5E8BB61C_zpsohr58dyq.jpg

 

Fra ammotesting

IMG_0037.jpg

Ser en DFS-skyttere teste ammo med kikkert, så er slike samlinger nokså vanlig

 

300m... (ja det var vindstille)

0D8EEDBF-B685-4620-B920-2E659695CED9-13933-0000181AB02F8E53_zpsf1d7574a.jpg

 

 

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Nordavind;

Du får ha meg unnskyldt! Innlegget mitt var ikke helt pent formulert, men jeg var ute etter å provosere deg litt for å se hvor skoa trykker :wink:

 

Hvis du mener alvor med jakt tror jeg fort du finner ut at både Rugeren og STR er de to rifler som egner seg dårligst til dette.

 

Du gjør mange antagelser i dine resonnementet som jeg tror strider mot den erfarene skytter sine ideer om hva som er "sannheten". Du må selvfølgelig få gjøre de prioriteringen du synes er riktig for deg, men som du ser er det mange som prøver å peile deg i en annen retning når du spør.

 

Hvis du virkelig er interessert langhold ville jeg prøvd å finne noen som holdt på med dette. Da kan du sikkert få litt mere input. Hvem vet kanskje du tenker annerledes etterpå. Det samme gjelder egentlig også for jakt. Men for all del det er ikke noe galt i å kjøpe den Rugeren, trekke den på banen, skyte med den å ha det gøy. Jeg vet bare for min egen del at det hadde fort blitt et kjedelig tidsfordriv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med piper i jaktprofil til STR? Finnes de? Hva koster de?

 

Om så, så kunne man jo sett for seg at TS kjøper en STR, med tung løpsprofil, og supplerer med en egen pipe til jakt-bruk. Det burde jo også føre til at riggen, når konfigurert for jakt, blir lettere, og lett nok til at den er interessant til jakt.

 

For den saks skyld; hva veier en STR som er satt opp for langhold, sånn cirka?

Link to comment
Share on other sites

For den saks skyld; hva veier en STR som er satt opp for langhold, sånn cirka?

Innihelvetes mye, type 7-8kg. Aps har veid sin tror jeg. Til jakt bruker jeg ei pipe som jeg har sagd av på 40cm - det hjelper mye, sammen med en mindre og lettere kikkert. Jaktløp er i salg, og børsemakere dreier fort ned ei pipe uansett.

 

Jaktversjon, i aksjon (a view to a kill?)

eb361a5c.jpg

 

Oopsi

0fcc8b19.jpg

 

Neida, her er blinken, vi skjøt fra oppe i åsen. 500m

1de645d9.jpg

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at en standard DFS-sauer veier cirka seks kilo, kan det stemme? Noe tyngre enn min T3 om så, men tyngde er ikke et problem på baneskyting i samme grad som det er ved jakt.

 

Jeg spør delvis av egoistiske årsaker; jeg vurderer å bytte ut T3'en min med en Sauer. Vi får se; jeg skal nå skyte opp det jeg har ladet opp til den først...

Link to comment
Share on other sites

Alle jaktipiper i std-kalibre passer. På orginale Sauer må man ta bort ørlite på brystningen for å sette pipa litt tilbake for at sluttstykket skal gå i lås. Våpensmia og S&L jaktipiper (fra J&F) er dropin så vidt jeg har sett. 60cm S&L jaktpipe i 270/30-06 koster 4900.- hos J&F.

Link to comment
Share on other sites

DET er en rigg jeg kunne gått for derimot! :)

Mange muligheter.

Om det ikke er for hemmelig, kan du nevne noe om hva han betalte for den?

 

 

Hehe og jeg kan love deg den gikk som smurt"

Fantastisk god å skyte med.

 

Jeg skyter kun med Accuracy International selv...men denne rifla kunne jeg godt hatt i "stallen"

 

Prisen var vel så vidt jeg husker 29 K ish med Spuhr og Rps tofot og extra løp og 3 magasiner og kasse. Som ny rifle lite brukt.

Mcmillan stokken er bare helt 'nice'

 

Premier optic er utenom prisen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var selv i en tilsvarende situasjon her nå nylig.

Etter litt tilfeldigheter endte jeg opp med en Røssler Titan 6 i 6,5x55. Denne børsa er ikke så veldig tacticool, men jeg har stygge planer om å prøve den ut mot kilometern i vinter uansett.

Pr. i dag er den satt om med ei pipe på 45cm som utgjør jaktriggen, men jeg skal etterhvert supplere med ei lang og tjukk pipe for mer dedikert banebruk.

Dette er ei såkalt systembørse så pipeskift gjøres selv.

Leveres forøvrig i f.eks. 6,5x47 Lapua og endel andre spennende kalibre, men først må jeg finne ut om jeg gidder å begynne med hjemmelading igjen.

Link to comment
Share on other sites

Eg har som sakt kassta masse penger vekk på rem 700. Og etter råd fra ein del av dei som skriver her så blei det ein sauer.

Min er i 308 ,men skal ha meg ei pipe i 6,5 om litt. vist du ser på ka eg har brukt opp gjennom årene på å bygge lego rem så er dette ei rimeleg børse. Sauer med vortex HD 5-20 og spuhr montasje det er berre lekkert.

 

IMG_6334_zpspacwmvex.jpg

vekt på børsa med alt dilldall montert er 7,1 kg

 

200m med regn å sidevind

 

IMG_6315_zpsgqb4igaw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er såpass fersk at jeg viste ikke at den rifla han viste meg var en modda STR200 - For meg virka det, å i og med merke så virker det fortsatt søkt :o

Hva tenker du på et mer saklig forhold til dette?

Om jeg kjøper en, så tenker jeg det blir ny - ser at de brukte ligger på rundt 14, og da er det som regel uten noe ekstra.

Kan jo være jeg er heldig og kommer over en litt billigere, eller samme prisklasse, men med flere løp.

Pene samlinger, ligger nok en grei skytter bak dem.

 

Bly - Greit nok at du leter etter trykkpunkt, men mye av den infoen som du mener strider mot, er dog hentet fra skyttere her i området, så det er ikke opp til meg å bedømme.

Men skal sies at jeg skal ha mange flere input fra forskjellige hold, da inkludert importører, skyttere osv før jeg ender opp med og ta et valg.

 

M67 - Nå har ikke jeg jakta så mye rådyr, men er det brukt grovt kaliber på treffet der?

 

Gunnerside - Altså for en så pen å funksjonabel rigg skal man vel ikke se bort fra at budsjett kan justeres, da den funker for begge formål.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ender opp med en STR med f.eks. McMillan så tror jeg du blir mer enn fornøyd til banebruk samt å tilfredstille tacticool-genet, men jeg våger å påstå at du ender opp med ei dedikert jaktrifle i tillegg. Og det trenger vel egentlig ikke å være så dumt? Det finnes da vitterligen børser der ute som koster 3-5000kr som kan gjøre jobben på jakt så det kommer an på hva du vil prioritere høyest.

Hvis jeg har forstått det slik at du ønsker en rifle som skal gjøre jobben både på jakt og på bane så blir det et kompromiss. Tung og dryg til jakt, men bra på bane eller litt mer spretten på bane, men mobil på jakt.

Litt svart hvit, men tror du skjønner poenget.

Link to comment
Share on other sites

Av STR piper har jeg mest originale piper. Men har en som er 50cm og passe tynn profil, noe mellom jakt og varmint profil. Også har jeg som er dreiet 2mm tynnere enn original, kappet på 60cm og flutet. Det er den letteste pipen jeg har, denne kombinert med en lett stokk og lett optikk, så funker det på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Gunnerside, det der så ut som en riktig god rifle - men desverre så blir det LITT utenfor komfortsonen til økonomien min, den skrek litt da den så pris uten optikk :P

Men sant, drømmer er til for og oppfylles, men med tiden desverre.

Drømmen er jo denne i .408

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64788060&searchclickthrough=true

 

Ja skal se hva jeg finner der ute i den store verden.

 

Noen som har litt peiling på hva det vil koste å få laga to løp til forskjellige bruksområder, men som alikavell er litt spesifikk til.

1. LH

2. Jakt

Vet dere sier det er mange løp tilgjengelig, men jeg kjenner ikke til disse delene noe spesielt.

Så la oss ta et eksempel kanskje, som er eksepsjonell presisjon å avstand til LH ( Selv om det er som mange sier, jeg trenger ikke det ennå - Bare et eksempel )

Og samme for jakt, et utrolig godt løp til jakt i kanskje .308 men som har en grei vekt.

 

Igjen, folkens jeg takker for ALLE svar! :)

Setter stor pris på alle innslag, både konstruktive annet!

Link to comment
Share on other sites

http://www.vapensmia.no/Shop/List/V%C3%A5pensmia-matchpiper/33/1

 

http://www.vapensmia.no/Shop/List/Jaktpiper/35/1

 

Et eksempel.

 

 

jeg trenger ikke det ennå

Eller aldri, du sier jo selv at du ikke har tenkt å bli god :wink: :

Så sansynligheten for at jeg skyter 2,5-5000 skudd i året er høyst usansynlig,

 

Mer seriøst, pipene til disse riflene er topp. Uansett fabrikat. Presise rifler er ca så presise.

Uansett, "alle" har slike løp som du etterspør, det er det vi bruker - det er opp til skytteren å kunne bruke dem. Ingen løp går godt uten en god skytter.

 

Er dette god nok presisjon? 500m, husk at det er vind og skytterfeil inni her også, og bedre skyttere forteller meg at slike samlinger er "vanlige"

B04824BB-AE65-496F-869E-D724E3BC9758_zpsw9ygizoc.jpg

 

 

Dette? 300m

EF929FB0-70D2-4938-906E-FE38D1EC2193_zpskfezq9up.jpg

 

1000m

29012012261.jpg

 

 

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Langhold/jakt med en sauer...

Om du kjøper en brukt, gjerne i 308w om du finner.. Kapp og få dreid ned den brukte pipa som følger med, eller kjøp et brukt 308w løp, de får du gjerne billige siden nesten ingen skyter 308w med sauer. Til jaktpresisjon, så holder et 308w langt over 10000 skudd vil jeg tippe.

 

Så kjøper du et nytt løp i 6.5x55. 70-74cm tykk profil

Link to comment
Share on other sites

@M67; Fin 1000 m samling :mrgreen: synd med den 7eren da :wink:

@Nordavind; Hvis jeg var 20 igjen og motivert til å bære litt vekt på jakt hadde denne riflen fristet:http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=64180600&fks=64180600

Her får du ei rifle som fungere til begge deler, langhold og jakt, selv om den er ikke helt optimal. Jeg ville selvfølgelig hatt den i 6,5x55. Det er også en forutsettning at retikkelet i kikkerten ikke er et tulleretikkel. P4 og P4f er OK. Kikkerten har begrensning på 13MIL, så avhengig av ladning kommer du neppe noe særlig forbi 1000 meter. (Det begynner å bli en stund siden jeg har skutt med .308, og kulebanehusken er ikke på topp). 1000 m med .308 er langt nok til at det blir plagsomt vanskelig å treffe. I tillegg er det ikke alle kulene som når frem, f.eks er 168 gr MatchKing notorisk ustabil på slike avstander.

 

Personlig liker jeg STR, ikke fordi den er best, men fordi den er billig og tilgjengelig. Reservedeler, løp, magasin you name it , det er aldri en problemstilling. Mangler jeg noe, kan jeg i verste fall låne hos naboen, mens jeg venter i 2 dager på delene fra Landrø :mrgreen:

 

Den STRen jeg bruker mest er ikke helt standard. Den ser slik ut;

normal_image~14.jpg

normal_image~15.jpg

Jeg bruker den til seljakt, gåsejakt og langhold. For mere bevegelig jakt er det helt uaktuelt å bære den med seg, da jeg synes den blir alt for tung og klumpete :wink:

Link to comment
Share on other sites

M67 - Hvis du leser ordrett hva jeg skriver, så har jeg vel aldri skrevet at jeg aldri skal bli god?

Jeg skriver at jeg har god tid, å kommer nok helt sikkert ikke til å skyte like mye som en veldig aktiv innen konkuranse.

God skal jeg bli, men over tid, stor forskjell ;)

Gode samlinger på bildene ja, og er jo fult klar over at det ligger en skytter bak rifla som skal klare oppgaven.

 

 

1983 - Driver å ser på litt muligheter innenfor dette.

Men mange sier det er lett å bytte løp på Sauer, er dette da generelt ment som la oss si, en SSG 3000?

 

 

Bly - Ja var en pen sak det.

 

Kan du spesifisere litt hva du har gjort med STR'n din? :)

Var pen stokk på den.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser ordrett hva jeg skriver, så har jeg vel aldri skrevet at jeg aldri skal bli god

Du sier det indirekte :wink: Går ut fra du skjønner at jeg erter deg...

Men du sier det du sier, og jeg tror faktisk at man er nødt til å skyte >2.5-5k skudd /år om man skal ha noe som helst håp om å bli god *. Altså god som i sammenlignbar med de beste. Derfor sier jeg at du ikke har tenkt å bli god.

Da må en i tillegg gjøre alt riktig, trene på andre måter, og trene intelligent.

 

Det fins et treningsnivå der en holder ferdighetene ved like, og over der blir en bedre og bedre, Så fins det et nivå der en blir bedre og bedre fortere, oftest i sprang - men et nivå der en opplever sprang i ferdighetene, etter nybegynnerstadiet - krever innsats utover å ha i kul rifle og rusle innom banen hvert kvartal.

 

Forhåpentligvis blir du jo "hekta" og skyter og trener og leser og er systematisk, og blir svingod. Og vi kan si, vi gav han rådene som gjorde at han kom riktig igang :wink:

 

Men mange sier det er lett å bytte løp på Sauer, er dette da generelt ment som la oss si, en SSG 3000?

Jeg bruker 5-10min på å bytte pipe på en 200STR, samme på en SSG3000, den er tross alt helt lik. Her er en tråd der jeg har en SSG 3000 "Target" hjem for test, der er det bilder av demontering og montering. Du kan bytte delene som du vil, de er like.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=109602&start=0&hilit=target

Om jeg går inn for det skal det gå fint på 2min. Har tatt ut pipa og satt den i igjen i felt, mellom seriene på stevne, i pøsregn dertil.

 

*) Editerer inn et lite poeng her. Dette med mye skyting er grunnen til at mange her anbefaler rifler og kalibere som legger opp til å kunne skyte uten hindringer og ekstra venskeligheter. Uten å ikke ha hylser en dag, ikke ha løp den neste. Og uten å kun ha noen få hylser, eller ei rifle som ikke virker fordi resevedelene er sjeldne som hønsetenner.

Har du noe vanlig, lettvint, og billig i drift, så drar du for å skyte, for det er enkelt. Har du en kasse ammo stående, så skyter du mer enn om du ikke har - og når du gjør det, så lærer du. Iallefall om du tenker litt samtidig. Ikke gå tom for ammo :wink:

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En Sauerstokk det går an å like, hva for en det?

Nå er den stokken dessverre ikke en kommersielle stokk. Det er et custom bygg, men det gir jo en pekepinne på hva som er mulig å gjøre med en STR om en har lyst å bygge på systemet :wink:

 

McMillan stokken er bra, bortsett fra at det er litt knot med kinnstøtta nå sluttstyket skal inn og ut. Det er selvfølgelig mulig å bygge om innfestinga til kinnstøtta slik at det blir enklere med tanke på å justere den opp og ned. Når det gjelder McMillan stokken er det også slik at jeg personlig ikke liker grepet. For meg blir det alt for klumpete. Men dette er selvfølgelig en individuel preferanse, og gjelder ikke for alle andre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Nordavind, Sauer 200 i 6,5/.22 (bane/mengde)er en subsidiert gullkalv for skyttere i Norge, deler etc. er tilgjengelig som melk og brød. Dersom du hadde hatt jakt som 1.pri så hadde utfallet kunne vært annerledes feks Blaser R8 semi weight 6,5 og 9,3 jakt (helt annen pris for løp). Du ha LH som 1.pri og da gir det seg mer selv, 6,5/74cm bane og mulig 30.06/9,3 med tilpasset løpslengde/justerte 6,5 mag til 30.06/9,3 eventuelt en halvautomat i 30.06 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så har du slike som meg som skal bygge på en kommersel mauser låskasse.. da får du så enkel kontstruksjon som mulig. Ca mindre deler i hele rifla enn i avtrekket på en Sauer 200STR

 

 

Men håper jeg ikke faller for langt bak i køen hos børsemakeren.. Saueren kan jeg få tilsendt etter 4-5 dager fra DFS.

Link to comment
Share on other sites

Såsåså, skal ikke kimse av gammel Mauser! Har for kort tid siden kommet ut to filmer hvor det blir skutt på 1700+ med 6,5x55 og 1200+ med .308 i 10m/s vind.. Begge treffer og begge skyter med Gammel Mauser kasse :mrgreen:

 

Når det er sakt så er nok det meste annet bedre og billigere før man når samme potensial med en Mauser! Men har man lyst og penger til overs så får man meget pressise rifler ut av en gammal Mauser og:)

 

 

Det er jo litt morro att dette blir gjort med gammal Mauser kasse når de fleste mener denne kassa duger best som spiker:p

 

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Artig lesning, mange råd...:)

 

Nesten ingen som har nevnt 30-06 sprg. Er det ikkje brukandes til LH kansje? Fins iallefall billige jaktrifler i det fantastiske kaliberet til meeeget oppegåandes prisar. Søk på Finn etter howa 1500, eller sjekk xxl.no for weaterby vanguard. Du får dei for 3500,- sist eg sjekka. Kanske ikkje premiumvåpen men med ei klam hånd, litt aralditt og sandpapir blir det bra. Og så er det relativt kurrante børser å stashe opp med så tunge og upraktiske tilbehøyr som ein måtte ønske. Tiltskinner og glassfiberstokkar og alt som er.

 

Ellers ville eg gått for ein STR200 I 6,5X55 om ein skulle hatt noko som virka rett ut av eska.

 

Har du perverse interesser og dreiebenk (som meg) hadde eg kjøpt billig howa/vanguard/rem700 i eitelleranna kaliber og jobba derifrå ( som sikkert endar opp med å bli dyrt og gøy og lærerikt).

 

Heimeladning kan ein alltids lære seg seinare når ein har lært seg andre essensielle ting som å konvertere fra fraksjons tommar til millimetet, moa til millimeter pr 100m (og forskjellen på BSP og NPT for den saks skuld) og mange andre ting.

 

Men no har ikkje eg peiling på skyting eigentleg (eller økonomi) :)

Link to comment
Share on other sites

Såsåså, skal ikke kimse av gammel Mauser! Har for kort tid siden kommet ut to filmer hvor det blir skutt på 1700+ med 6,5x55 og 1200+ med .308 i 10m/s vind.. Begge treffer og begge skyter med Gammel Mauser kasse :mrgreen:

Det er nok ikke låsekassa som skal ha æren for presisjonen. Det er nok heller på tross av låsekassa tenker jeg :wink:

Dette viser bare hvor mye pipa egentlig betyr for et oppsett.

 

Nesten ingen som har nevnt 30-06 sprg. Er det ikkje brukandes til LH kansje?

30-06 er et supert kaliber om du kan lade selv. Kan man ikke det, er det lite matchammo å få kjøpt i butikken. Som kjent yter fabrikkladet 30-06 ammo ikke noe særlig mere enn fabrikkladet .308. Da blir liksom poenget med den noe større patronen helt borte. Men som sagt, kan du lade :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så 30-06 er like god LH-patron som 308w, med samme butikkjøpte matchkule, med potensiale til å bli suveren 308w om ein perfeksjonerer den med eigne ladningar. Må jo bli ein 30-60 då.... ;) Og så kan ein jo kamre om til 30-06AI når ein har begynt med heimelading :)

Link to comment
Share on other sites

30-06 vs 308, det skrev German Salazar om for noen få år siden. "Hard data" er det kanskje ikke, men en pekepinn. Merk at forskjellene er små, og i mitt hode ville jeg valgt etter ammo-tilgjengelighet og pris.

http://bulletin.accurateshooter.com/2011/04/308-win-vs-30-06-match-results-may-surprise-you/

 

Han fikk også bygd ei LH-rifle i 30-06:

http://www.6mmbr.com/gunweek091.html

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal medgi at for å lage hull i papir, så er 30-06 en helt unyttig øvelse.

Ønsker man derimot mere signatur i "dongen", eller kanskje til og med vurdere å skyte noe som lever, litt forbi de moralske 100 meterne, så kan det ha noe for seg :wink:

 

Det er ikke til å stikke under en stol at i motsetning til .308, så er en 30-06 ladet med fornuftig krutt til .308 trykknivå i stand til å sende av gårde f.eks en 208 gr Amax i rundt 800 m/s. Da snakker vi ballistikk på 6,5 nivå med kuler som veier 60-70 gr mere. Det gjør en aldri så liten forskjell der den lander :wink:

 

Men så er jo ulempen at en skal takle rekylen for å ha noe særlig glede av det :?

 

For de som er i besittelse av STR, så er et originalt .308 løp mulig å kamre om til 30-06 AI. 1:12 snurr bør være nok til å stabilisere kuler i denne vektklassen. Magasinet er lang nok. Eneste ulempen jeg ser er som sagt rekyl.

Link to comment
Share on other sites

30-06 er et godt LH kaliber. Lekte meg med QL når jeg hadde tilgang til det, og med 66-70cm løp og 208 Amax snakker vi 840 m/s uten overtrykk (men helt på grensa). Tror det var med N560.

 

30-06 ligger ganske nøyaktig midt i mellom 308 og 300WM hvis man lader selv. Med fabrikkammo er det ingen vits kontra 308 (for ikke å snakke om 6,5)

Link to comment
Share on other sites

Den McMillan greia er ikke en McMillan. Hvis det bare hadde vært en tradisjonell stokk, så hadde det kanskje ikke vært så mye jobb, men den løsninga er litt spesiell på godt og vondt.

Låsekassa er limt inn, og løpet kan byttes uten at låsekassa trenger å tas ut (den er jo permanent festet). Sikringen til avtrekket er bygd om slik at avtrekket også kan tas ut. Hvis noen av delene til magasinutstøter eller holder skulle ryke, blir det kirurgi med dremel :wink: (ulempen!)

 

Alt i alt er det en løsning som det ligger litt for mye arbeid bak. Så jeg gjør ikke den modellen igjen :wink: Det var ikke en løsning som ga store fordeler over den tradisjonelle. Men jeg liker nå den stokken, og synes den fungere utmerket til mitt bruk. Den er tross alt bygd for å passe meg, og har ingen løse deler. Stokken veier heller ikke for mye og er rimelig sterk siden den er bygd i glass og karbonfiber.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle bygd en langholdsrifle på nytt hadde det blitt en kreasjon i 6,5X55 utelukkende pga enkel tilgang til både ferdigammunisjon og ladekomponenter.

 

Mitt forslag er enkelt.

 

Tikka T3 varmint.

McMillan stokk med justerbar kolbehøyde og kolbekappejustering.

20MOA skinne.

4-16x50 kikkert av egen preferanse innenfor budsjett.

Spuhr montasje.

RPS tofot, koster mye men prisen forsvarer den.

En palle med ammunisjon.

 

Og sist men ikke minst, ikke kall det for en "RIGG", det høres så "14 år gammel airsofter" ut.... :roll::winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

 

Akkurat når blir egentlig ei børse en rigg? Har skjønt det er et punkt man må bikke, men har det ikke klart for meg hva og hvor det er.

 

Jeg er så kjedelig og fornuftig at den dagen jeg begynner å skyte rifle seriøst og skal ha noe i 6,5 så bare kjøper jeg meg en Sauer. Eller, kjedelig, hva faen er egentlig det? Fordi alle har den, den er bra, prisgunstig og funker? Høres bare ut som fordeler for meg.

Link to comment
Share on other sites

En rifle blir "rigg" ca halvveis til "våpensystem" Den største forskjellen er vel at det siste reflekterer mer på brukeren (eller "operatøren" som de med våpensystemer gjerne referer til....). En helt annen sak er at riflen gjerne presterer minst like godt som både riggen og våpensystemet. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M67 - Joda skjønner vel egentlig det ;)

Nå har jeg meldt meg inn i det lokale skytterlaget.

Dog det skal sies at de fleste der som er GOD skyter innertiere, og de skyter ikke 2,5-5k skudd i året dem, så er nok håp for urutinerte meg også.

Fått mange gode råd om hva jeg burde trene på osv.

Får låne gratis våpen, eneste jeg betaler for er skudd.

Samt veldig hyggelige og kunnskapsrike folk.

Har også satt meg på ventelisten til Rugeren, da jeg har mange som kan komme med innspill til lading,

og håper jo at folk som kjøper den kanskje legger ut litt ladedata her inne ( Meg inkludert ).

Men skjønner poengene dine ang. siste del du skriver, dog dette klarer jeg og løse med å kunne skyte med annet våpen gratis også.

Det står fortsatt mellom STR 200 og Rugeren da jeg fult mulig kan skrive meg av listen, men forhåpentligvis kommer jeg frem til en god løsning ang. Rugeren.

 

Barerobert, ikke dumt forslag det.

Får sjekke litt hva prisanslag vil være.

Rigg, rifle, våpen - samme for meg, og hva jeg kaller det har null betydning for deg - det at du bryr deg er heller det som burde vurderes.

Ikke at jeg kan ha husket å sagt rigg men.

 

Takker for alle svar på post som har et kreativt svar samt et svar som hører til i tråden :)

 

Mvh

Gjøran E

Link to comment
Share on other sites

Langholdsrigg er en rifle rigget for langhold i mitt hode.. 2 fot, egnet kikkert, egnet stokk egnet løpt og kaliber, rekylbrems osv...

Kan ikke skjønne annett enn att dette er en grei måte og opplyse om att det er snakkes om mer en kun rifla?

 

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...