Jump to content

Tips til langholdsrigg?


Nordavind

Recommended Posts

Sauer 200 i 6.5 eller 308. Spiller ingen rolle. 308 går bra ut til 1000m. Lang tykk pipe. Så skal den i "teorien" ligge mere i ro.. på med en ok kikket. Å så tren avtrekk. Pusteteknikk. Rekylopptak. I gjenn å igjenn å i gjenn.... så når du har skutt ut noen piper. Så kan du snakke om 300wm og 338lm. Og når det kommer til stokk. Hva er mest viktig. Bruke 10000 på noe som gjør deg til den tøffeste på banen. Eller bruke penga på ammo å bli den som skyter best.. sjekk bare hva gutta som kan bruke en 200 str gjør på 300m liggende med reim. De setter 10skudd med mindre spredning en størrelsen på rævhullet til en voksen elg... lytt til m67. Han har litt peiling desverre

 

 

Kunne ikke vært mer enig...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har to stk. Tikka T3 som jeg bruker som langholdsrifler. Begge går veldig godt. Den ene er en Tactical og den andre en Supervarmint. En i 308 og en i 300wm.

 

Jeg har begge to i KRG Whiskey 3 chassis.

 

Det som er med Tikka T3 er som flere påpeker, at den har samme låskasse for både korte og lange patroner. Men den lange er ikke fullt så lang som f. Eks. En remington kasse. De fleste chassis er konstruerte for bruk med AI sine AICS magasiner. Disse blir normalt for lange for en Tikka T3 kasse. Man kan fremdeles bruke et chassis, men man må da skyte enkeltskudd uten å kunne bruke magasin.

 

Dette vil da gjelde f. Eks. 6,5x55 og 300wm.

 

Når det gjelder å bygge om rifla til andre kaliber, så er det å skifte løp som et kamret i rett kaliber. Dersom du skal opp på magnumkalibere som 300wm så må du også ha en ny bolt med større støtbunn. Da kan du like godt kjøpe en rifle til, slik som jeg gjorde.

 

En T3 med chassis kan bygges om fra 308 til et 6.5 kaliber som er kort og har ca samme ytelse som 6,5x55, men man bør da lade selv, og det blir selvsagt litt mer styr. Eksempler er 6.5x47 Lapua og 6.5 Creedmoor.

 

Selv har jeg bygget om 300wm børsa mi til 6.5 Rsaum, men dette er for viderekomne innen hjemmelading.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Uten og ha noe erfaring med Howa hadde jeg styrt unna med budsjettet ditt!

 

Ser du etterspør hvor godt de forskjellige riflene samler, det hadde jeg ikke hengt meg så mye opp i.. Når holdene blir lengre går det mer på hvor god han bak rifla er til og lese vind enn hvor godt rifla skyter.

 

Tikkan er jo kjent for og ha veldig god presisjon rett ut av esken(men det finnes eksempler på det motsatte her og som med alt annet) Med Sauer 200STR så er det vel ikke ett tema, den går godt!:)

 

Far min har jobbet som Børsemaker for J&F en stund nå og han skryter veldig av kvaliteten på Schultz og Larsen riflene, verdt en titt! De har en tactical rifle og så vidt jeg vet med intrigert Picatinny skinne..

 

Ikke tenk så mye på videresalg og hvor lett det er og oppgradere til noe grovere, går du for 6,5 og får litt tid bak rifla og erfaring kommer du nok til og beholde den og heller kjøpe et grovere kaliber i tillegg!

 

Aannerud

 

Linken til 6,5 prosjektet ligger under her:) Mauser M98 6,5x55 til Villkatten .264 TI Prosjekt.. Dette blir også for viderekommende og vis man syns det er like morro med våpen og prosjekter som jakt og skyting, men det kommer fler og fler kuler på over 140gr til 6,5 nå og da tror jeg denne virkelig kommer til sin rett:)

Link to comment
Share on other sites

Om du skal drive langholdsskyting, hadde jeg også styrt unna T3 Lite. Den tynne løpsprofilen er nok fin på jakt, men kompromisset blir stort for Langhold. Jeg siterer @Proffen fra min tråd om samme emne for drøye halvannet år siden:

 

Poenget her og grunnen til at du får råd du ikke vil ha er at du velger uforståelige komponenter og kaliber til det bruket du beskriver. Du vil ha en langholdsrigg.

 

Langholdsrigg:

 

Tung, stiv og presis låskasse, tung, tjukk og presis og lang pipe. En tung stokk med gode reguleringsmuligheter slik at du finner optimal liggestilling som du ikke trenger forandre på underveis. Godse ergonimiske grep og gjerne beddet for best mulig presisjon. Stokken bør være stiv og solid for best mulig rekylopptak og ikke minst skal den tåle bruk av tofot uten at skjeftet kommer i kontakt med pipa. Av kaliber ønsker man høyest mulig BC, høyest mulig fart kombinert med billigst mulig driftsutgifter.

 

Du har valgt:

 

En lett, men presis låskasse, kort, tynn pipe, En lett stokk, uten justeringsmuligheter, elendig stivhet i som gjør at du får trøbbel med tofot og med optimalt rekylopptak. Til sammen en svært lett rigg som IKKE er en fordel dersom man skal skyte presist på lange hold. I tillegg er jeg enig i det som er sagt om rekyl i forhold til vekt. Av kaliber har du valgt: Ikke den beste BC`n, ikke den høyeste hastigheten og ikke det billigste alternativet.

 

Konklusjon:

Du trenger ikke råd fra oss om noen langholdsrigg for du har andre preferanser som det virker som er viktigere for deg. Da foreslår jeg at du følger dine preferanser og kjøper den jaktrifla du beskriver. Du beskriver nemlig ikke en langholdsrigg.

 

Tråden finner du her: viewtopic.php?f=43&t=97832

Link to comment
Share on other sites

De fleste 200STR, og de fleste Tikka T3 samler 1/4moa om man virkelig går inn for det. Men ikke alle, og alle slutter å skyte bra før eller siden.

Grunnen til at jeg foretrekker Saueren er nettopp det - pipa/løpet er det som skyter her, og det bytter du på 5min, til 3350,- For noen dager siden hadde jeg "mystisk spredning etter noen skudd"-syndromet for 2. gang på få uker med DFS-Saueren.

I ei skrudd rifle, med børsemakerforsedde løp er det da snakk om å booke tid hos børsemaker, vente, kanskje finne rett maker, vente, kanskje er han på jakt - vente... Det kan ta måneder - og funker om man har et skap med rifler, har man ei.. Så duger det. Så skal man betale 6-8000,-

Før man kommer dit skal man gjerne prøve noen ganger til mens man venter. Man bruker ammo, og man bruker tid, og man lærer ingen ting.

Men siden dette er en Sauer så sa jeg faen et antall ganger og ringte Landrø dagen etter - hadde pipa dagen etter det, og den ble satt i men jeg venta på at kompene skulle trekke samme ettermiddag.

Skal man bli noenlunde brukbar til å skyte, eller blir man bitt av basillen, så går der piper, gjerne flere i året. Det eneste argumentet mot S&L her er også dette, pipene er nøyaktig dobbelt så dyre som til Saueren.

 

 

Ser du etterspør hvor godt de forskjellige riflene samler, det hadde jeg ikke hengt meg så mye opp i.. Når holdene blir lengre går det mer på hvor god han bak rifla er til og lese vind enn hvor godt rifla skyter.

Mnja... Du har etter mitt syn bare delvis rett i at det viktigste er å ha kontroll på vinden.

 

Det VANSKELIGSTE er å holde kontroll på vinden. Som Høggern prøver å fortelle Knuterik i en annen tråd, alt det andre er lett. presisjon i rifle og ammo kan en bare kjøpe, og jeg klarte å lade presis ammo i 6.5x55 i tenårene en gang, uten internett. Hvor vanskelig kan det være :roll: (Lading ER lett, bare ikke tenk selv til å begynne med, følg bruksanvisningen)

En må sånn halvveis kunne skyte, men med tofot er det ikke mye som skal til før en holder størrelsen på gonger og slikt som er i vanlig bruk - uten vind...

At det er lett betyr ikke at det ikke er viktig. Det hjelper å kunne stole på skytinga si.

 

Man blir aldri god til å lese vind dersom det kommer et skudd her og et skudd der uavhengig av vinden. Eller pga. manglende skyteferdigheter.

 

Derfor er jeg en sterk tilhenger av svært presise rifler til slikt. OK, er du dritgod, kan det fra før, og stoler på deg selv, så kan du skyte godt uten 1/4moa presisjon - men si at rifla sprer 1moa - på 500 er det 15cm, og det er det dobbelte (minst) av det en litt erfaren skytter kan lese/se vind, eller iallefall bør kunne om man skal skyte grupper.

Så gi meg ei presis rifle - jeg tar heller en 308 som samler 1/2moa, enn en en 6.5 som samler 1. På 500m. På 1000m er det litt forskjellig, der er vindavdriften større, og vinden er vanskeligere å se.

 

Derfor er jeg også tilhenger av mye skyting (mest fordi det er gøy, men trening virker) Og ikek bare på langt hold. The road to 1000yards osv... En ting er å kunne holde, trekke av og treffe - men på langhold, i vind - så er det nesten like viktig å kunne se hvor kula SKULLE havnet. Forskjellen mellom det og der den havner bør være vinden. Er det rifla, eller mannen, så lærer du fint lite om vinden.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja men det hjelper uansett så lite att alle de som forteller om hvilken rifle de har sier att den går godt.. Jeg har Mauser M98 som går godt men det blir feil om han tar med M98 som ett alternativ fordi rifla mi samler bra på 100 og 500m, det er en del arbeid, nytt løp og ladningsutvikling bak att den går godt.. det samme gjelder vel mange av de andre riflene og. Ja den ene Tikkan går godt på 500m men det er fordi han har utviklet en ladning og skutt 10000 vis av skudd for og bli god på nettopp 500m.. Tar "Nordavind" over rifla og putter fabrikk ammo i den så hjalp det lite att han som hadde den før han sier den går godt.. Derfor sier jeg att han ikke burde henge seg så opp i om hver enkelt rifle her på kammeret går godt og heller se litt større på det. De fleste moderne almen kjente rifler i dag gir god nok presisjon til og stare og skyte langhold med..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Man skal heller ikke glemme Sauer 202 Jaktmatch med synchro-skjefte. Denne har alle fordeler med pipeskift som STR/SSG3000. Fordelen med JaktM/Synchro er lettere vekt slik at den kan benyttes som jaktrifle. Sauer leverer også som std en slik med lettvektskasse og 20" pipe. Jaktmatchpipene til Våpensmia passer rett i forskjeftet på disse.

 

s-202-synchro-xc.png

 

Compact med alukasse:

 

s-202-synchro_xt_compact.png

Link to comment
Share on other sites

Har også mine tvil, hørte det var opp til 2 års ventetid før de kunne levere nye bestillinger i 6.5 creedmoor. Håper det ikke gjelder de ordrene som allerede er bestilt i første runde.

 

Virker som det er mange som er imponert over Rugers nye presisjonsvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg lade selv. Men det er flere nettbutikker som selger 6.5 CM og flere blir det nå som det stadig er flere produsenter som lager disse. Butikkpris for Hornady 140gr a-max er vel rundt 25,- skuddet i butikken.

 

Lader du selv betaler du Ca 10,- for hylsen som du kan bruke om igjen ganske så mange ganger og kuler i 6.5 finnes i masser av varianter og priser matchking koster vel 3.5,- pluss litt til krutt og tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

Hvem forhandler denne i Norge?

 

Og et spørsmål til, det kan virke dumt for mange av dere - men husk, jeg er fersk innen dette! :)

Jeg trodde rifler, generelt våpen som var av militær stil ikke var lovlig i Norge?

Denne er jo bygd rundt en AR platform, så mine tanker svirrer litt rundt - ER den lovlig, må man kanskje få spesiell dispansasjon?

Som sagt, fersk på dette - Så til dere der ute med erfaring, ha det i minne før jeg havner på slaktekroken ;)

 

Mvh

Gjøran E

Link to comment
Share on other sites

Det med militær karakter gjelder halvauto rifler til jaktbruk og er en egen diskusjon som vi ikke trenger å trekke inn her.

 

Det er våpensøilen som importerer Ruger til Norge. Foreløpig er det helt i det blå når, hvis og hvor mange som kommer til landet. Blir ihvertfall ikke før i 2016 tipper jeg. Amerikanerne sliter med å få tak i dem selv. Jeg fikk oppgitt pris på 15900 Nok, men den stiger nok før levering.

Link to comment
Share on other sites

Hvem forhandler denne i Norge?

 

Og et spørsmål til, det kan virke dumt for mange av dere - men husk, jeg er fersk innen dette! :)

Jeg trodde rifler, generelt våpen som var av militær stil ikke var lovlig i Norge?

Denne er jo bygd rundt en AR platform, så mine tanker svirrer litt rundt - ER den lovlig, må man kanskje få spesiell dispansasjon?

Som sagt, fersk på dette - Så til dere der ute med erfaring, ha det i minne før jeg havner på slaktekroken ;)

 

Mvh

Gjøran E

 

 

Skrev over, Våpensøylen i Bergen. De er importøren av Ruger.

 

http://www.vapen-soilen.no/" target="_blank

 

Tror det bare er å stille seg i kø ;-)

 

Den er ikke halvautomatisk, så utseendet spiller ingen rolle. Kjøpt til jakt om du vil. Den tar noen AR-deler, men er ikke bygget på noen AR-platform.

Link to comment
Share on other sites

Åja, beklager så ikke dette :)

 

Tusen takk for info.

Åh, med upper og lower receiver så trodde jeg det bygde på en slik platform.

Man lærer for vær dag :)

Ja regner med god leveringstid, så skal vente å se i tråden for flere innspill.

Men på nåværende tidspunkt er det nok denne som ligger best an, selv om en Sauer STR200 ikke ville vært dumt det heller.

Skulle man finne ut at det blir denne, så med tanke på leveringstid har jeg værtfall nok av tid på meg til å lære meg å lade hjemme,

samt at det blir nok lada en god del til den tid hehe.

 

Ser du har svart også idet jeg skriver, M67.

Det du sier er helt sant.

Men nå er alle baner stengt nesten, og om ikke så blir de stengt iløpet av en til to uker.

Prata med skytterlaget idag, som driver banen rundt her.

Snøen starter å falle, så da stenges det ble det sagt.

 

MEN, det er vel alltid mulig og kunne dra på fjellet rundt hytta, finne seg et sikkert område å skyte på, er dette noe som er lov?

Da i tilfelle jeg finner det for godt å kjøpe noe til å trene med frem til endelig avgjørelse skal tas.

 

Takker for svar.

Mvh

Gjøran E

Link to comment
Share on other sites

Det er aldri feil med en .22, enten som eget gevær eller som ombyggingsett til Sauer 200en... :wink:

 

For min del har jeg forsøkt å like Saueren, både som hovedrifle og med .22 settet, men solgte den til fordel for andre løsninger.

 

Konklusjonen så langt er Tikka Super Varmint i 6,5X55 og en CZ452 Varmint i .22LR.

Link to comment
Share on other sites

Det står nok mellom Rugeren å Saueren til meg.

Saueren ettersom mange av dere som kan det med skyting her har anbefalt den som et sterkt våpen til å starte med.

Rugeren, for at den er veldig lett å modifisere samt den skal vist ifølge siden kunne være god helt opp til rundt 1600 yrd ( selv om dette er noe jeg er LAAANGT ifra å klare )

så er det en investering i et våpen til en rimelig pris, som vil holde mål for meg lenge.

Som også baserer seg på deler som jeg personlig både syns ser bra ut, deler av høy kvalitet og laget for presisjon.

 

Mvh

Gjøran E

Link to comment
Share on other sites

I det du skyter godt ut til 1600m med rugeren. Så har du skutt ut noen piper. I 6.5x55 så burde pipa klare ca 4500 normalt laddet skudd. Dette tviler jeg 6.5cre klarer.. samt ei sauer pipe koster rett over 3lapper. Man slipper børsemaker. Og kommer i flere profiler.

Selv skyter jeg 6.5 og 3006 ut mot 1000m. Over det så piper jeg om til 300wm.

Link to comment
Share on other sites

Det står nok mellom Rugeren å Saueren til meg.

Saueren ettersom mange av dere som kan det med skyting her har anbefalt den som et sterkt våpen til å starte med.

Rugeren, for at den er veldig lett å modifisere samt den skal vist ifølge siden kunne være god helt opp til rundt 1600 yrd ( selv om dette er noe jeg er LAAANGT ifra å klare )

så er det en investering i et våpen til en rimelig pris, som vil holde mål for meg lenge.

Som også baserer seg på deler som jeg personlig både syns ser bra ut, deler av høy kvalitet og laget for presisjon.

 

Mvh

Gjøran E

 

Det siste du sier her er nok det jeg har lagt til grunn, ingen tvil om at Rugeren leverer det den skal og jeg synes også den ser lekker ut. Skal du bruke vinteren til å lade så er kaliberet ikke noe å bekymre seg over. Etter litt leting fant jeg Hornady 140grn A-max kuler til 2.35,- pr stykk her hjemme i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Prisgunstig ammo og komponenter:

https://www.dfs.no/globalassets/documen ... er_dfs.pdf

 

Ladeutstyr:

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit

 

Rifle:

https://www.dfs.no/nettbutikk-og-salg/vapen/

ttbutikk.no/categories/vapen

 

T-skjorte og Dame:

https://www.dfs.no/nettbutikk-og-salg/n ... -skjorter/

http://www.dfsnettbutikk.no/

 

Da gjelder det bare å finne seg en innendørs bane før vinteren:

https://www.dfs.no/Skytterlagssider/

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ja virker som en rifle av høy kvalitet.

Men i 6,5cre - Kan man lade annen ammunisjon med den, som feks standard 6,5x55?

Noen som sitter med nok kunnskaper til å vite om man kan lade den med billigere ammo enn 6,5cre i det heletatt?

Er jo et stort pluss isåfall, da man kan bytte litt innimellom etter økonomisvingninger ( Ikke at jeg tror det skulle blitt behov )

 

Kommer garantert til å lade selv, vurderer som sagt å lade i vinter litt og litt frem til banen åpner igjen.

Så sitter man med et lite ammolager til start :)

Hvor har du kjøpt ladekomponentene?

Leter litt rundt, samt linkene som Jim posta, men der finner jeg kun 6,5x55 hylser - og kulene er lite info om, så føler meg usikker der.

Samt flere plasser står det ikke noe antall, står kun en pris og navn på hylsa/skudd osv, f.eks 495kr.

Link to comment
Share on other sites

Det ordner seg.

Bare tropp opp med penger hos det lokale DFS laget

så får du retning og gode råd.

 

Engangskutte hylser i 6.5x55mm og .308 hylser finnes det sikkert rikelig med. Eventuelt kan du jo kjøpe litt prisgunstig ammo og bruke de hylsene.

 

Kulevalg lærer du ved å prøve ut hva som går best i di rifle.

 

For å kunne skyte 6.5x55mm i ei rifle for 6.5 Creedmore må du eventuelt skifte løpet og da blir det kanskje ett sjakktrekk å sjekke prisen på løp og om du eventuelt kan skifte selv eller trenger børsemaker. Kanskje er det ventetid på levering av løp. Ikke er det sikkert at det lages heller og det blir det en lang og dyr vei å gå med å få ett løp tilpasset hos børsemaker.

Børsemaker pleier å ta betalt for slikt arbeide og ventetiden kan bli plagsom hvis du ikke har ei ekstra rifle stående. (Fear, Uncertainty, Death)

 

6.5 Creedmore er kortere og da kan det tenkes at du ikke kan bruke

6.5x55mm annet enn som enkeltskudd i beste fall.

 

Sauer 200 STR er det beste valget for deg.

Det er en grunn til at DFS.no pusher Sauer.

Gunstige priser på løp som du kan skifte selv er viktig.

 

Jeg mistenker at det kan gå nesten 2 år før du får tak i ei rifle med 6.5 Creedmore.

Slikt pleier å ta tid. Gjerne enda mere tid og du står ikke først i køen.

Da kan du med fordel kjøpe en Sauer 200 STR ny eller brukt i mellomtiden.

En Sauer 200 STR får du sikkert solgt relativt kjapt til en grei pris

hvis det skulle bli aktuelt.

 

Det gjelder å komme i gang.

Hvor har du kjøpt ladekomponentene?

Stort sett hos Jaktdepotet.no, XXL.no, Selvstøpte kuler og engangsskutte hylser i det frie markedet.

Men i ditt tilfelle er det lokale DFS skytterlaget ett naturlig prisgunstig lokalt sted å kjøpe.

 

Det ene utelukker ikke det andre.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Haha Jeffrey, godt poeng! :idea:

Nei skal nok tenkes nøye og lenge før jeg tar en endelig avgjørelse på dette.

Kan godt tenkes at jeg starter å kjøpe litt forskjellig utstyr osv til våren, så kjøper jeg rifle da.

Ta optikken, ladeutstyr, ordentlig tofot osv først, så kommer ikke hele prisen fallende i fanget på meg på en gang.

Men har sendt ut et par mail til forskjellige nå, så hørt om noen rifler, pakker osv.

Så får se hva slags svar jeg får.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper deg en brukt Tikka T3 i f.eks. 6,5x55 så slipper du unna med relativt lav pris i forhold til kvalitet og presisjon. Du kan begynne å skyte/lade med en gang. Deretter kan du f.eks. kjøpe ny stokk eller chassis til sommeren. Veldig mange produsenter som leverer bra greier til T3. Tipper stokkene til XLR Industries passer ditt formentlige ønske om et "taktisk" utseende. Vertebrae.no importerer XLR. http://vertebrae.no/xlr-industries.html ... v7kg44&p=1 Originalstokken er fortsatt fin å ha til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Tilbyr ikke endel skytterlag leasingavtaler på sauer fortsatt? Du kan jo sjekke ut dette. M67 har et poeng, Torf ligeså. Ville absolutt vurdert sauer om du skal skyte mye, dvs kjøpt - for det er en skytemaskin. Dessuten kan du banke og hamre ut skudd til du blir blå uten å tenke på varme og slitasje i pipa - for de er relativt billige uansett - og lagervare, og er du uheldig å få et mandagseks står serviceapparat parat til å ordne opp. Du får rifle i hånda på dagen og slipper vente. Komponenter er en nobrainer - kjøp en kartong eller to med Norma GT e.l. og skyt opp dette. Da har du masse tomhylser og slipper pelle hylser på banen som må helpresses og trimmes - fordi scan kamrene på sauer er tightere enn de fleste andre...

Inbiller man seg at det er for lite fomp i x55 kan man brotsje opp til AI, eller x284, selv om gevinsten er minimal.

 

Du kan dreie ned en pipe til jaktpipe, og supplere med en annen stokk så får du noe som er helt kurant til jakt, selv om en 200 er og blir tung uansett. Evt få tak på en 202 JM.

 

En T3 med kkc/Grs skjefte gjør også susen, og er en utrolig stabil plattform.

 

Er på ingen måte sauer fan, men det er en skytemaskin som bare funker. Har dilla med mye rart, men lander på sauern uansett når det skal skytes mye.

 

Dessuten har man mulighet til å hive seg med på feltskytinger på etterjulsvinteren, som er knallfin og morsom trening. Man kan jo skyte med kikkert også.

 

Når du er lei av sauer kan den evt selges med minimalt tap - i motsetning til mye annet.

Det er veldig morsomt med noe som ikke alle andre har, men det er også veldig greit med noe man vet bare virker.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Jeg mistenker at det kan gå nesten 2 år før du får tak i ei rifle med 6.5 Creedmore.

Slikt pleier å ta tid. Gjerne enda mere tid og du står ikke først i køen.

Da kan du med fordel kjøpe en Sauer 200 STR ny eller brukt i mellomtiden.

En Sauer 200 STR får du sikkert solgt relativt kjapt til en grei pris

hvis det skulle bli aktuelt.

 

 

 

Mvh

Jim114

 

Jeg har en mistanke om at hvis man driver med seriøs skyting blir det etter 2 år med STR svært vanskelig å gå til Ruger.

 

Mvh Torf

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mistanke om at hvis man driver med seriøs skyting blir det etter 2 år med STR svært vanskelig å gå til Ruger.

 

Mvh Torf

Det får vi se når den kommer til landet. Det spørs hvilken type skyting du skal bedrive. Jeg er ikke helt sikker på at du har rett.

Link to comment
Share on other sites

Men det bør ikke være grunn til å ikke gjøre det valget. Jeg kjøpte meg rifle i .375 ruger kjøpte lade utstyr samtidig aldri hverken sett noen lade eller ladet selv. Kjøpte ladeboken ladet og dro på skytebanen. Den følelsen når man kjempefine samlinger med ammo man lader selv er noe for seg selv. Sikkert flere her som er enig med meg. Alle trenger ikke kjøpe .308 30/06 eller 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Her er det en kar som mangler helt basic kunnskap og folk kjører på og anbefaler hjemelading av ukurant kaliber, hylseomforming og kuuule rifler som i virkeligheten ikke er tilgjengelig...

 

Helt sant. 8)

Tråden tar helt av.

Med ett 'enkelt" søk på forumet så ligger faktisk alle svar som trådstarter trenger ;-)

 

Nøkkelen til å bli god skytter er nok å begynne med en kal 6.5x55 som flere har henvist til. Billig ammo i fabrikk og relativt enkel å lade for en nybegynner.

 

Gjerne systemvåpen med enkelt løp skifte og en god optic.

 

Videre oppgradering i prosessen til 338lm bør nok ikke gjøres før personen "kan " skyte og har lært de grunnleggende øvelsene og treningen for lange hold.

 

Just my to cent's :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Leasing av sauer er det flere skytterlag som driver på med, men det stilles som regel krav til at du skal være aktiv innen DFS for å få lease gjennom skytterlaget, høres ikke ut som dette er et alternativ her.

En brukt sauer får du jo for pluss minus 10000,- da er det jo bare å sette på en kikkert.

Det ser ikke tacticool ut, men det funker da minst like bra som en tacticool børse...

Stokken kan jo justeres, men det er mere jobb enn på andre stokker. Men når den er tilpasset, så er den jo tilpasset.

Ny matchpipe koster ca 3500,-

 

Det finnes ikke noe billigere alternativ enn sauer når man sammenligner pris og kvalitet..

 

Alt dette er nevnt flere ganger

 

Skal det se kult ut eller skal det virke bra til en billig penge?

 

Kjøp en ghillie suit, klipp den i biter og snurr det rundt børsa, så ser det tacticoolt ut :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en DFS-rigget Sauer; gjerne brukt til 10000kr og en ny pipe (selv om alle som selger brukt Sauer hevder pipa er skutt under 1000skudd blablabla er ikke det sant..); ikke kjøpt brukt om det ikke følger med litt greier (magasiner, reim, koffert ting og tang)-da kan du like godt kjøpe en ny.

 

Det fine her er at når du går lei selger du Saueren for 10.000kr; alle andre salg av brukte våpen vil gi solid tap ved salg.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at den pipa som følger med holder 1000 eller 2000 skudd til.. Greit å skyte med den før den blir byttet. Har hatt piper som var gått 3500 skudd og fortsatt samlet meget godt.

 

Ellers er det helt sant at du kan selge DFS saueren for det samme som du gav for den. Eneste tapet på en sauer er pipene du selv sliter ut. Det er nok stort sett det eneste våpenet som ikke taper seg i verdi.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan den det men det sparer nybegynneren tid og penger og frustrasjon å begynne med en ny pipe istedet for å bruke tid og patroner på å finne det ut.

Skyldes den dårlige samlingen skytter eller pipe??

 

Pr skudd er en pipe småpenger og bare tøv å prøve å spare på i et sånt prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Pr skudd er en pipe småpenger og bare tøv å prøve å spare på i et sånt prosjekt

I 6.5x55 er pipekost rundt 1 krone skuddet. Lader en til rundt 4 kroner så er det ca 20% av prisen per skudd. Det er uansett fort 5000,- i året, småpenger? Men ja, i det store bildet i denne hobbyen så er det småpenger.

 

Skyter en 300WM er det nok MINST det 4-doble, halvparten så mange skudd på pipa, og dobbelt så dyr pipe. 4,- per smell...?

 

Om man er så ny som jeg får inntrykk av at TS er så kan man like godt starte med ei gammel pipe, og prøve å lære seg litt basic før man jakter über-presisjon som ikke kommer uansett. Ideelt sett legger TS seg til på 15m og gir faen i kaste vekk 6.5x55 ammo før han klarer å holde seg i tieren. Det vil han spare tusenvis av penger på, og han vil ha et grunnlag for å skyte meget godt når han får seg ei rifle til utendørs bruk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe ein sauer er eit godt valg! Har hatt eit par rem 700 (lego)som var skifta det meste på. Solgte desse då eg ville heller ha ei børse som ein kan skifte løp på sjøl. Og ikkje minst ikkje minst holder seg i verdi. Betalte omtrent det det eg betalte børsemaker for å bytte løp å rette å fixe 2 stk rem 700. Er hvertfall meget fornøyd med valget, så det er ikkje uten grunn sauer blir anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

Ideelt sett legger TS seg til på 15m og gir faen i kaste vekk 6.5x55 ammo før han klarer å holde seg i tieren. Det vil han spare tusenvis av penger på, og han vil ha et grunnlag for å skyte meget godt når han får seg ei rifle til utendørs bruk.

 

 

 

veldig enig men noe sier meg at det ikke kommer til skje:-(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...