Jump to content

Tips til langholdsrigg?


Nordavind
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er 27 år og ganske ny innen dette, så ta alt jeg skriver med en klype salt da jeg ikke er helt sikker i min sak på mye av dette ( Derfor grunnen til at jeg spør dere )

Har skutt en del med rifle og hagle med tiden, men aldri vært noe som har opptatt min tid eller fått gro seg inn på økonomien noe særlig.

Er nylig blitt bitt av basillen, både ang jakt og langhold.

Så nå skal jeg gå til innkjøp av en rigg som kan bistå meg både på jakt og på bane, dog den vil nok helt sikkert bli brukt mer på bane de første 2 årene.

 

I tråden kommer det både til å bli stilt spørsmål om tips og om produkter.

 

Først litt info om budsjett, planer og bruksområde.

 

- Budsjettet mitt ligger på opp under 30,000 til og starte med - Med planer om å bygge videre.

- Plan er å skyte fra alt mellom 100-800m med ytterligere mulighet for lengre hold om jeg ser progressjon i ferdigheter.

- Har lyst på .338 LM, men har både sjekket ut priser å lest at ammunisjon på i dette kaliberet vil gjøre det økonomisk uansvarlig å trene like mye som andre.

 

Så videre til spørsmål.

 

1. Hvilket kaliber egner seg best til langhold? ( Vet dette belager seg mye på ammunisjonen man bruker, men utover dette tenker jeg )

2. Ettersom jeg har et ønske om å bygge ut chassi/stokk på riflen, er det kanskje en spesifikk rifle som kan være et bedre alternativ enn andre med tanke på senere muligheter?

3. Når det gjelder optikk er jeg helt ute å kjører, men har et familiemedlem som har anbefalt " Meopta ZD Mil Dot 6-24x56 " til meg - Noen tanker om dette, eller andre tips til et godt ett?

4. Når det gjelder Chassis/Stokk - Er det noen som kan fortelle eller tips innen AICS, eller har andre råd å tilby?

5. Hva burde jeg tenke på og først legge mer penger i etter og ha kjøpt et våpen? Som f.eks stokk, avtrekk, løp, sluttstykke

 

Så har jeg noen spørsmål innen montering, bruk av børsemaker.

 

1. Om jeg skulle kjøpt et Chassis - La oss si AICS 2.0, vil dette være noe jeg skal kunne klare å montere selv med litt hjelp fra en som har litt erfaring.

Eller vil det være best å sende inn til en lokal børsemaker for montering?

2. Er det noen som kanskje har kjennskaper til billige og kvalitetssikre sider for deler som nevnt ovenfor som man kan anbefale? Og evnt, vil det medfølge mye papirer på det å

skulle importere stokk, chassis, løp o.l?

3. Er det noen i Nordland som kanskje har peiling på en god børsemaker om dette skulle være nødvendig? Har hørt mye bra om Voigt i Bardufoss, kanskje noen har erfaring?

 

Dette ble kanskje mange spørsmål, å tar ingenting for gitt ang. svar :D

Tar alle svar fra folk som er kyndige på dette med et stort takkende smil!

Er som sagt svært ny innen dette, men har et stort ønske om og forbedre meg som skytter, både innen bane og innen jakt.

 

Da håper jeg på svar, å ønsker alle en riktig fin dag!

 

Mvh

Gjøran E

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

den vil nok helt sikkert bli brukt mer på bane de første 2 årene.

Med mindre du har ett 6 sifret beløp stående tilnærmet rentefritt på lønnskonto og ikke riktig vet hva du skal bruke de på:

 

Hvis de er innen rekkevidde:

Ta kontakt med nærmeste skytterlag:

https://www.dfs.no/

 

.308 og 6.5x55mm gir god økonomi:

http://www.dfsnettbutikk.no/categories/vapen

Kanskje det finnes noe pent brukt på finn.no eller i skytterlaget.

 

Verd å lese:

http://www.6mmbr.com/index.html

Kanskje du havner på 6mm BR eller noe lignende.

https://en.wikipedia.org/wiki/6mm_BR

 

Oppbyggelig Langhold:

viewforum.php?f=43

Benkeskyttere finnes også.

 

Det er ett godt sjakktrekk å lade selv:

Ammo og ladekomponenter:

http://www.dfsnettbutikk.no/categories/ammunisjon

 

Vinteren er straks her:

Ett sted å starte:

Ladeboken versjon 4

http://www.nb.no/nbsok/nb/6132429550e61 ... ?index=1#0

Versjon 7 finner du hos din lokale kruttpusher:

http://www.jaktdepotet.no/filmer-og-boe ... n-utgave-7

 

Støpejern:

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit

(Napp ut senterpinnen så har du ei presse med vridbart tårn)

 

Vanningshull:

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx

Kanskje Fauske er innen rekkevidde.

(2 kvartal vest for E6 og 2 kvartal fra fjorden)

 

Det med .338 LM finner du ut av under veis.

Å skyte .338 uten å lade selv er for de velstående.

 

Ta uansett godt vare på tomhylsene.

Om ikke annet så kan du støpe lysestaker eller noe når du blir en gammel mann.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Nei har nok desverre ikke et 6 sifret beløp stående på konto, det er kun når jeg sover isåfall.. :(

 

Ja tenkte ta kontakt med skytterlaget her oppe å prate litt med dem.

Skal vist være 2 som jeg har forstått.

 

God informasjon du posta, sier takk! :)

Men hvilke tanker gjør folk seg om en R700 SPS i 300WM?

Koster jo lite i utgangspunktet, å ammunisjon er vel adskillig billigere enn .388LM

 

Skal nok lese meg opp på lading, men i starten skal vel majoriteten av penger gå til prosjektet.

Så starter jeg med hjemmelading når jeg er kommet godt igang.

 

Ja de fleste jeg har pratet med prøver å styre meg unna .338LM da det både kan skremme ang. rekyl,

samt det kommer til å ta store deler av budsjett til å bygge opp en rigg på rimelig tid.

 

Lysestaker ja, skal drive bodsalg når jeg nærmer meg 80 jeg!

Originale Scenar lysestaker til godpris, kun i Narvik.

 

Takker igjen for svar.

 

Mvh

Gjøran E

Link to comment
Share on other sites

Men hvilke tanker gjør folk seg om en R700 SPS i 300WM?

Koster jo lite i utgangspunktet, å ammunisjon er vel adskillig billigere enn .388LM

 

R700 SPS i 300WM er ei grei jaktrifle.

Du behøver ikke å få dårlig samvittighet når du knaller ned stor-oksen med den.

Kjekk å ha i våpenskapet. Så slipper du å snuble over langholdsriggen

i blautmyra på høstjakta.

 

300WM

https://en.wikipedia.org/wiki/.300_Winchester_Magnum

NOK 19 per skudd

Hvis du skyter 500 skudd per år så blir det NOK 9500.

http://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/ri ... power-shok

Da må du lade selv.

Du kan like godt kjøpe ladeutstyr først.

 

.338LM

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... odid=10023

NOK 90 per skudd.

Da blir det vondt med mengdetrening.

Jeg mener å huske at tomhylser starter på NOK 10 ett eller annet sted.

Lapua NOK 28.66 per stykk ved 100 stykk.

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ ... num-100-pk

Kuler er ikke helt billige de heller:

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ ... 338/sierra

 

Hør med de lokale før du svir av pengene.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

.300WM er også bare å styre unna inntil du lader selv! Finnes ikke brukbar fabrikk LH ammunisjon og fabrikk er alt for dyrt også i dette kaliberet!

 

Det frister med litt grovere skyts det har jeg full forståelse for, men du tjener ingenting på det før holdene nærmer seg 12-1500m vs 6,5x55! Jeg bygde meg en .300wm og er knallfornøyd med den, meeen det koster og skyte og kostnaden er litt bortkasta når jeg sjeldent strekker det over 1000m. Så nå er jeg i full gang med den 6,5 kreasjon for mengdetrening og skyting ut til 1000m:) så drar jeg frem .300'n til drugere hold og jakt!

 

Sauer 200str er ett selvfølgelig 1. Valg med butsjettet dit! Det finnes Langholds speca Sauere på finn, eller du kan gjøre det selv litt etter litt, den er bedre enn det meste annet sånn den er og:)

 

Ett alternativ er tikka T3, det blir ikke feil det heller og det finnes uendelig mye stash til den!

 

Optikk hadde jeg prioritert mest kroner til og kjøpt det beste man har råd til(vortex er vel bra og ikke alt for dyrt da..) Men jeg ville uansett valgt en MIL/MIL FFP kikkert uansett hvilket merke du faller på.. Det vil si 1cm klikk@100m med retikkel som samsvarer og er medforstørrende. (Ikke dumt og sette seg litt inn i hvilket retikkel du vil ha og, det blir viktig det og etterhvert:)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hva skal prioriteres? Jakt eller langhold, det er litt avgjørende for både våpen og optikk etter min mening.

Er du ny, så styr unna magnumpatronene.

Jaktbørsa mi i 30-06 har god presisjon og jeg treffer godt ut til ca 650m. Jeg har ikke klikk lengre enn det (kan ta vekk zero stop, så får jeg flere klikk, men det er en jaktbørse så da ønsker jeg å beholde den)

For å skyte litt langhold opp til 800m duger et normalt jaktvåpen helt fint.

Sauer 200 str er et billig våpen for å skyte mye med. 6.5x55, billig ammo, snill rekyl, funker fint ut til 1000m. Ny matchpipe koster ca 3500,- og du bytter den selv.

Link to comment
Share on other sites

Et "nobrainer" oppsett

 

Sauer SSG3000 patrol i 308 fra Pedersens Vaapenlager + ekstra matchpipe i 6,5x55 fra Våpensmia eller Landrø.

 

Kikkert: S&B PMII, Kahles, Vortex, etc.

 

Solide ringer

 

Masse tid

 

Mye ammo

 

Anbefalt tilleggsutstyr: Sauer 22lr ombyggingssett for mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det i hovedsak er snakk om skyting opp mot 500m og riggen også skal brukes endel til jakt - Gjør det enkelt og kjøp en tikka t3 i 6,5x55. Og sett en europeisk kikkert, 3-12 e.l. med komp på toppen. Nok klikk til å komme ut til 500m uten å modde zerostop. Da har du en rigg som også funker til jakt, og både rifle og optikk kan kjøpes brukt, og selges omtrent uten tap om det likevel ikke er noe moro.

Sauer 200str duger også fint, men er i første hånd et matchvåpen til banebruk, og ikke et ultimat jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Vannebo har utvilsomt rett i det han skriver, men det var kanskje ikke det du hadde tenkt ;)

 

 

For en litt mer langtrekkende, og ikke minst tacticool løsning. OG som fungerer veldig bra.

Søk Finn for "200STR", uslåelig på forhold pris/kvaltet/presisjon og geneelt ytelse, modulær og ombyggbar i alle retninger uten børsemaker.

Mest sexy stokk ever, til Saueren: http://vertebrae.no/grs-rifle-stocks/grs-bolthorn.html

Dyr, men sikkert bra, og kul, og alt det der. Orignalstokken virker, men, vel, ja...

kikkertsikte uslåelig på forhold pris/ytelse/kvalitet: http://artemisas.mamutweb.com/Shop/Product/IOR-3-18x42HS-FFP/100421

Kjøp ringer som passer samme sted.

Picatinnyskinne som monteres uten børsemakerarbeid: http://www.hgfirearms.dk/shop/sauer-200-str-282p.html

 

Dette ble vel 40k så kanskje du må vente med stokken, da holder du deg nder 30. Trolig vil du skyte like godt med originalen.

 

Lader du ikke selv, så må du begynne - men til du gjør, så er etter min vurdering "Lapua 7.8g Scenar L Felt 920m/s" den beste patronen i salg til langhold. Den koster 9.05 hos Landrø svjv.

 

Med det jeg har listet opp her vil få ei rifle som vil være enkel å holde på med, har få kjente problemer, har et utbredt servicesystem pga skytterlagene, deler kjøpes i Norge, til en brøkdel av prisen til andre rifler, piper koster halvparten, magasiner nada, og viktigst - den er god nok til å skyte ræva av hver en jævel på dette forumet uansett hva han måtte lure fram ;)

 

Å begynne med 338, til det du skriver, og med det du skriver, er bortimot så dumt som det går an å få det. For det ene er rifla dobbelt så dyr, minst - som regel mer. For det andre koster ammoen 100-130,- PER SKUDD, og da er det ikke engang sikkert at den går bra i rifla di...

Dersom du ikke allerede har en nokså solid skytebakgrunn, og kan supplere med annen skyting, så vil en 338LM trolig mer hindre læring enn å fremme den.

 

Vil du egentlig lære deg å skyte, og lage deg et grunnlag for å treffe ting som er langt vekke. Så kjøper du Saueren slik den kommer, med busk diopter hele greia. Tusler til skytterlaget som en slags "undercover tacticool wannabee", sier du vil begynne med skyting, får låne en Sauer i 22LR på innebanen, får råd og tips, lærer Saueren å kjenne, lærer å ta avtrekk, alts osm skal til. Du maser litt om feltskyting, og får noen til å vise deg, ta deg med på stevner. Selvsagt suger du på de første, og ulempen med stevner er jo at alle kan se hvor dårlig du er - langholdstrening er fint sånn, iallefall alene, ingen ser at du suger og du trenger kun fortelle om treffene.

Men du vil lære veldig mye, og du vil få et grunnlag som du ikke har sjangs til å få på den samme tida utenfor.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

SSG3000 Patrolen i orginal tilstand holder veldig lenge.

 

Den har etr par fordeler framfor STR; integrert picrail og stokken har alukjerne.

 

308 holder i massevis til 5 - 700m. Pipa har også dobbelt så lang levetid som 6,5-pipene. Stigningen på disse er visstnok 1-11" slik at den håndterer nok tunge kuler bra.

 

18,5K plus en rimelig jaktfeltkikkert på denne er egentlig alt man trenger.

Link to comment
Share on other sites

Den har etr par fordeler framfor STR; integrert picrail og stokken har alukjerne.

Etter mitt syn er den integrerte skinna i mange tilfeller en ulempe. Den har ikke tilt, noe som utelukker mange kikkerter, spesielt med 308, og ofte før 500m, og i hvert fall med tunge kuler. 185 og oppover-kulene i 308 krever MANGE klikk når en kryper over 5-600m. Men at det virker, å ja

 

Skinna hindrer også kryssbruk til DFS -skyting.

 

Og ikke minst er 308-ammo mye vanskeligere å få kjøpt de fleste steder. Iallefall for begynner som ikke er helt bevandret i hvor, og som ikke bestiller kasser om gangen. Den er også vesentlig dyrere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en rifle som er tiltenkt kryssbruk som storviltrifle og langholdsrifle, og gikk, etter mye om og men, for en Tikka T3, i Varmint-variant, kamret i 308. Denne har jeg dyttet ned i en beddet GRS-stokk, toppet med tiltet (20 MOA) Picatinny-skinne og stjernekikkert. Rifla skyter betydelig bedre enn jeg til vanlig er i stand til å nyttegjøre meg med. Den kommer inn rett under fem kilo med tofot og ammunisjon. Jeg har lært masse av å skyte den rifla, og angrer ikke et øyeblikk på at det var den jeg kjøpte.

 

Med det jeg vet i dag, og om jeg nå skulle kjøpt en tilsvarende rigg, hadde jeg ikke gått for T3; jeg hadde kjøpt en Sauer 200 STR. Ifølge listene til DFS (oppdatert per 1/10) koster en Sauer uten diopter 15410,-. En Tikka T3 Super Varmint koster snaut to lapper under det, men stokken er ikke på langt nær så god som Sauer-stokken er fra fabrikk, og jeg ville påkostet en GRS Sporter/Varmint-stokk, som da bringer prisen opp over kostnaden på Saueren.

Link to comment
Share on other sites

Landrø selger faktisk Matchammo / Lapua som går meget bra . Både 300 grs og 250.

Den går ikke bra i alle rifler. Trolig går den veldig bra i high end "militære" type rifler, og sikkert også topp i mange customrifler. Jeg vet den går bra for mange, men jeg har sett, irl, at den ikke går bra i alle rifler.

Og når du da står der med en 338LM som du knapt kan skyte, alt tyder på at ammoen ikke går, og den dertil koster en formue - sånn for riktig å friste til mye skyting...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den har etr par fordeler framfor STR; integrert picrail og stokken har alukjerne.

Etter mitt syn er den integrerte skinna i mange tilfeller en ulempe. Den har ikke tilt, noe som utelukker mange kikkerter, spesielt med 308, og ofte før 500m, og i hvert fall med tunge kuler. 185 og oppover-kulene i 308 krever MANGE klikk når en kryper over 5-600m. Men at det virker, å ja

 

Skinna hindrer også kryssbruk til DFS -skyting.

 

Og ikke minst er 308-ammo mye vanskeligere å få kjøpt de fleste steder. Iallefall for begynner som ikke er helt bevandret i hvor, og som ikke bestiller kasser om gangen. Den er også vesentlig dyrere.

 

K

 

Tilt på skinna er ikke noe problem. De fleste "billige" jaktfeltkikkertene har mer en nok elevasjon. 100moa totalt i Sightron 6-24x50 feks. Jeg skjøt 190gr Sierra til 700m for 30 år siden med flat montasje på Rem700 varmint/SSG69 og 1" Weaver T-kikkerter. Billig tilt får man med Burris Sig ringer hvis det trengs.

 

Jeg har skutt mye langhold med siluettrifler som har vektbegrensninger. Her er min siste anskaffelse, en ungdomsdrøm som endelig har gått i oppfyllelse :-). En helt ny Shilen DGA i 6,5x55:

 

67_322601058.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tilt på skinna er ikke noe problem. De fleste "billige" jaktfeltkikkertene har mer en nok elevasjon

Det begrenser kikkertutvalget.

Jaktkikkertene har oftest ikke nok elevasjon, og de som vil kombinere bruken av ei rifle vil ofte ha f.eks. blant de rimelige Zeiss-modellene, eller andre europeiske merker, men i jakt-segmentet, de har ikke nok elevasjon.

Jeg opplever stadig at folk som er med oss for å begynne med, eller prøve langhold, ikke har nok elevasjon til å skyte selv på 500m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

S&B Klassik er håpløst uansett..

Jaja, men det hjelper ikke å fortelle MEG det.

 

Når du har fortalt dem at de ikke trenger tilt, og resten av Kammeret har fortalt dem at Zeiss Conquest eller Terra eller noe, er The Shit (fordi det står Zeiss på det tipper jeg) så kjøper de det, og så ligger de ved siden av meg når den store overraskelsen kommer, og jeg får spørsmålet "hvorfor"... Nå forstår jeg ikke at man ikke kan prøve å skru oppover hjemme i stua, men det er bare meg. Resultatet er det samme.

 

K

Link to comment
Share on other sites

hehe

 

Det jeg ikke skjønner (ok-en av mange ting..) er dette med å fortelle nybegynnere at det er bare å begynne å lade selv. Altså-i tillegg til å lære seg grunnleggende skyting, bedømme avstand og vind, finne ut av balistikk og klikk og tårn og sikkert enda litt til så skal de lære seg å lade?

 

Hør på de som sier 6,5x55; de har helt rett!

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at en 200STR er bedre enn ssg3000

Skinne uten tilt funker ikke om man skal skyte langt.

Tenker man om man skal selge rifla en gang, så får en brukt 200STR et mye større marked.

Originalstokken til 200STR er god å skyte med, men den ser ikke tacticool ut.. Blir også litt trøbbel med at man må frese litt av kinnstykket for å sluttstykket helt i bakre stilling. Men det løses jo lett. Du får 2fot feste som du trer rett inn på skinnen på stokken. Men det blir en tung jaktrifle, men det blir alle langholdsvåpen.

De fleste jaktvåpen går godt nok til å skyte på 800m og de er bedre egnet til jakt.

 

Å starte med lading er uansett ikke dumt.

Start i alle fall med å ta vare på hylsene du skyter, så har du hylser om du skal starte å lade selv etter hvert

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med Saueren er selvfølgelig også den at man da faktisk får et systemvåpen med mulighet for skifte av pipe såvel som kaliber.

 

Hva angår lading, så er ikke det et must når man legger grunnlaget, men om man skal skyte mye, vil jage presisjonspotensiale, eller (mest sannsynlig) begge deler, kommer du nesten ikke utenom.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner (ok-en av mange ting..) er dette med å fortelle nybegynnere at det er bare å begynne å lade selv. ...enda litt til så skal de lære seg å lade?

Det er ikke mere sofistikert enn å gå på skole.

Gymnastikk, matematikk, Historie, tysktime, Norsk, Engelsk, Fysikk, Samfunnsfag, Kjemi, elektronikk, Programmering. Alt klemt inn på en uke.

Gjerne kombinert med Postordresalg, Opplæring av bestemor på data over telefon, kjøreopplæring og mekking av bil på fritid.

Og så var det den yppige damen i naboklassen på økonomi linja.

Å lære seg å lade mens vinterstormene river i taket er bare helt naturlig.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar alle sammen, settes stor pris på :)

 

Nå tilbake til noen av dere som stilte meg spørsmål.

 

M67 - Jeg er generelt ny innen skyting kan man vel si, har skutt litt opp gjennom tiden, men aldri eid våpen eller hatt mulighet til å skyte når jeg selv ønsket.

Stokken du nevner, GRS'n, hørt mye bra om den - MEN, det finnes så mange uttalige kjente merker der ute til lavere pris som jeg har blitt tipsa om og vet om selv, f.eks ACIS 1,5-2,0 eller TAC-21 osv. Noen erfaring med disse?

Skal ta kontakt med skytterlag fredag, men regner med banen er stengt da snøen begynner og kommer vært øyeblikk.

Er folk innen 20min kjøretur som driver med LH opp til 1000m om jeg ikke tar meget feil, så tenkte bevege meg opp dit så snart de starter opp å høre om det er muligheter bare for å henge rundt å spørre om tips og råd, se på osv - kanskje til og med få litt opplæring om det er noen ekstra hyggelige der.

 

 

Aannerud - Kunne du fortalt litt om prosjektet ditt, eller har du evnt en link? PS : Optikk tenker jeg Meopta ZD Mil Dot 6-24x56 er et godt valg, værtfall etter det jeg har fått høre og kan forstå.

 

1983 - Rifla skal brukes mye på bane de 2 første årene ( Langhold 100-800m ) Da jeg ønsker å bli en god skytter før jeg velger å gå på jakt, samt det er en stor interesse.

 

 

Er det noen som har en tanke rundt Howa 1500 riflene? Ser jo at Jaktdepotet har med GRS sin langhold stokk, med forskjellige løp tilgjengelig.

Denne rifla i 6,5x55 med overnevnt optikk?

 

Ser jo at det er svært mange som anbefaler Sauer STR200 i 6,5x55.

Nå lider jeg av det alle syndromet nye og ivrige LH skyttere gjør - Jeg vil ha noe som ser stilig ut, og utifra min mening så hadde jeg hatt et stort ønske om å skifte ut til en annen stokk eller chassis ganske fort på dene da jeg syns det blir tilnærmet en skiskytter rifle ( Igjen, syndrom pågående! ikke døm hehe )

 

 

Men la oss si jeg tar høyde for optikken nevnt tidligere av meg.

13k for optikk, da har jeg ca 17,000 igjen å bruke på rifle evnt mer.

Fins det flere muligheter for gode rifler i 6,5x55?

Så lenge rifla ikke overstiger 10,000 er det fortsatt penger igjen til en stokk av feks. AICS 1,5 eller AX Chassis ( om jeg ikke husker helt feil på AX'n )

 

Vil noe lignende disse pakkene være noe å tenke på, eller vil det pga at det er .308 igjen bli et hinder for å kunne skyte på lengre hold enn 600m ++ ?

Nå kan vel sistnevnte skaffes i 6,5x55 også.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=trg+22" target="_blank

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=33354135

 

Takker for alle svar og interesse i tråden min! :) Flott folkens!

Kjenner jeg bare blir mer og mer ivrig for vær gang jeg åpner tråden!

 

Ha en fin dag videre.

 

Mvh

Gjøran E

Link to comment
Share on other sites

Dette svaret er vel noe farget av at jeg har valgt løsningen selv, men tenkte jeg kunne dele min begrunnelse for valget.

 

Jeg hadde lignende krav som deg:

 

Våpen

Hovedkrav: kunne brukes til både jakt og moderat langhold (ut til ca 1000m)

Her la jeg vekt på presisjon, vekt, tilgjengelighet på ferdigrulla ammo, tilgjengelig ekstrautstyr, pris

Valget falt på noe så forutsigbart/kjedelig/fornuftig/smart som en Tikka T3 Lite med høydejusterbar kolbe i 6.5x55.

I samme kjøpte jeg med en Hausken JD224 og fikk børsa gjenget opp.

 

Prisen på dette kom på 13-14 lapper ferdig levert i postkassa fra en norsk nettbutikk.

 

Optikk

Hovedkrav: kan brukes til både jakt (i dagslys) og moderat langhold

Her la jeg vekt på mil/mil tårn, mil-retikkel, vekt, minste forstørrelse, største forstørrelse, pris

Kikkerten ble en Vortex Viper PS-T 4-16x50 som er montert i Vortex-ringer på en skinne med 20MOA tilt.

 

Prisen på denne er 8500 fra en norsk nettbutikk, og skinna kosta 750 fra en privatperson.

 

Med dette har jeg et oppsett som kan slenge Norma Golden Target (til 7,71 per smell fra normas nettbutikk) ut til 1000m bedre enn hva sjåføren bak kan prestere på enda en stund, og som kan bæres langt inn på vidda etter reinen uten å være toppidrettsutøver.

 

I og med at jeg lider av samme sykdom som deg har jeg i ettertid kjøpt diverse "stasj" til rifla:

MDT HS3 chassis med Ergogrip og XLR Extreme kolbe - ca 9000 med et par magasiner)

RPS Bolthendel og kule (ca 500)

 

- KapteinTJ

Link to comment
Share on other sites

KapteinTJ Takk for et utfyllende og godt svar :)

Dette var innen rimelighetens grenser hva det angår chassis etter min mening.

Nå er ikke jeg kjent med Tikka så godt.

Men har hørt mye positivt om merket.

 

Kan du nevne litt om presisjon på samlinger på litt avstander, da helst på rundt 500+ ?

 

Folk på både kammeret og div andre plasser har klart å overbevise meg om å gå fra .338 til 6,5x55 ganske fort,

da dette helt klart virker som det beste valget for en som skal starte opp med egen rigg.

Billigere ammunisjon, samt bedre kontroll i start ettersom rekyl kan virke avskrekkende.

Ja skal vel være så tøff å si at jeg er litt nervøs når jeg trekker av grovt kaliber, ettersom jeg er utrent innen dette feltet.

 

Dog, når det gjelder Tikka T3 Lite.

Hvordan er muligheter for å kjøpe nye løp, f.eks 300 WM eller 338WM/LM/BR om man i senere tid skulle ønske å gå opp i kaliber?

Må man bytte ut låsekasse samt mye mer?

 

Mvh

Gjøran E

Link to comment
Share on other sites

Kan du nevne litt om presisjon på samlinger på litt avstander, da helst på rundt 500+ ?

Med fabrikkammo (eksempelvis Norma Golden Target) klarer jeg med 5 skudd på en god dag å lage et stort sammenhengende hull på 100m. Og jeg er en relativt fersk skytter, så det er nok mulig å krympe dette enda mer sammen. Jeg lader ikke selv, så jeg aner ikke hvor mye bedre det er mulig å få en skreddersydd ladning til å gå. På 500m er jeg (foreløpig) ikke god nok til å utnytte potensialet i børsa.

 

Hvordan er muligheter for å kjøpe nye løp, f.eks 300 WM eller 338WM/LM/BR om man i senere tid skulle ønske å gå opp i kaliber?

Må man bytte ut låsekasse samt mye mer?

 

T3 leveres opp til 300WM, så alt som er mindre en denne skal derfor passe i selve kassen. Bolten, underbeslag og magasin kan være begrensninger i forhold til noen kaliber. Med et chassis er det ofte lettere å finne magasin som kan ta andre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

...S&B Klassik er håpløst uansett..

 

 

Min 1,5-6x42 fikk da meg til 600m med fabrikkladd .308 :wink: Men optimalt er det vel vanskelig å kalle det.

 

Ja, denne og de med fast forstørrelse går langt men de variable med større forstørrelse, som man trenger på langhold, er ubrukelige.

Link to comment
Share on other sites

Før man tenker tanken på grove kaliber, så skyt masse.. Finn ut hva rekylen gjør med deg. Jeg skyter ganske mange skudd i løpet av et år. Det groveste kaliberet jeg har hatt er 9.3x62 jeg skyter godt med det kaliberet, men jeg nyter ikke å skyte med såpass mye rekyl. Jeg klarer det godt, men det krever mindre av kropp og hode å skyte godt med 6.5x55. Tror jeg kan si med ganske stor sikkerhet at de aller fleste (alle) skyter bedre med lite/mindre rekyl.

Link to comment
Share on other sites

300WM skal man vel kunne jobbe litt med om man en gang skulle finne det for godt å bygge litt videre på kaliberet.

Men du nevner bolt å underbeslag, vil det bety innkjøp av nytt?

Regner med at bolt i seg selv er ikke den billigste delen, så vil bli et kostbart prosjekt på lang sikt med tanke på hva man får ut av det?

Magasiner er som du sier, lettere med chassis.

Dog, chassis til T3 vil vel neppe passe på et annet våpen da jeg regner med det er utformet for T3'n?

 

Når det kommer til langhold så vil det vel ta litt tid før man begynner og nærme seg 500m - Rome wasn't built in a day som man sier.

 

Er det en snill rifle å skyte med da?

 

Fortsatt, er det noen med kjennskap til Meopta sin kikkert så gjerne kom med innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Ja skal ta deg på ordet når det kommer til den! :)

9.3x62 er ikke et kaliber jeg er så godt kjent med, ligger det nærme .338LM - over/under?

Langhold eller egner seg best for jakt?

Ja vil vel tro de aller fleste skyter best med lite rekyl da det sliter mindre på skulder samt nerver ang. å trekke av.

Link to comment
Share on other sites

Men du nevner bolt å underbeslag, vil det bety innkjøp av nytt?

Regner med at bolt i seg selv er ikke den billigste delen, så vil bli et kostbart prosjekt på lang sikt med tanke på hva man får ut av det?

Magasiner er som du sier, lettere med chassis.

Dog, chassis til T3 vil vel neppe passe på et annet våpen da jeg regner med det er utformet for T3'n?

 

Jeg har ikke satt meg så nøye inn i dette, men det er vel hylsediameteren som avgjør om du må ha ny bolt (eller modifisere den orginale). Dette kan sikkert noen andre skrive mer utfyllende om. T3 bruker den samme låskassen for alle kaliber, så om du har et chassis til 6.5x55 vil alle T3 passe i denne. Men en annen låskasse vil ikke passe i det samme chassiset.

Fordelen med en T3 i 6.5x55 er at det er et av de lettere våpnene å bli kvitt om man har lyst på noe nytt!

 

Når det kommer til langhold så vil det vel ta litt tid før man begynner og nærme seg 500m - Rome wasn't built in a day som man sier.

Nei, egentlig ikke :D På en fin vindfri dag er det fint å strekke holdene litt - skytterfeil vil da forsterkes proporsjonalt med holdet. Så det bil bli lettere å identifisere hva man gjør feil, og dermed hva som må jobbes med. Det er dog fint å ha litt teori og en klikktabell man kan jobbe med før man strekker holdene langt utover. Se masse videoer på youtube (eks Sniper 101 og THLR), les masse på nett osv.

 

Er det en snill rifle å skyte med da?

 

Ja, med demper på en 6.5x55 er det knapt rekyl. Men selv med en 6.5x55 skyter jeg bedre med demperen på versus uten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, så skal det selges så selges det vel med chassis +++

Er jo ikke våpenet som er det dyreste, men når man vil begynne å bygge på det :P

 

Ser veldig mye på THLR.NO, utrolig flotte videoer med utrolig bra skyteferdigheter samt mye informativt.

Skulle nesten tatt kurs til han om han kjører kurs!

Får sjekke ut Sniper 101, ikke vært borti den kanalen, takk for tips.

 

Har du eller noen andre her noe erfaring fra Howa sin 1500 serie kanskje?

Ser de er utrolig rimelige, å mange skriver at bare man skifter ut avtrekket til et timney så er saken løst og rifla er av høy kvalitet.

Er jo en mulighet for meg værtfall, ettersom at man kan gå ganske mye høyere når det kommer til valg av kaliber, samt det er rimelige deler da det er

et ganske "ukjent" merke.

Kan se for meg et løp av Lilja samt Timney avtrekk på en sånn ville vært ganske pent, men som sagt så er jeg fersk ( så det jeg mener kan være værdt NULL haha )

 

Dempere er jeg nok overhodet ikke inne på, så må vel forhøre meg litt om hva som er bedre.

Ønsker værtfall en som holder, men som man kan samtidig skyte en del med uten å nødvendigvis få mirage så fort av.

 

Mvh

Gjøran E

Link to comment
Share on other sites

Skal man drive med langholdskyting kommer en ikke unna lading, og jo fortere jo bedre. Tok en måned etter jeg skjøt mine første fabrikkskudd hos HOBK til jeg hadde ladet mine første 100 skudd. Og da hadde jeg aldri sett en ladestasjon noensinne. Handlet inn presse, dier og ladekomponenter, sett noen vidoer på nett, litt hjelp fra drevne kammer-ater. Ikke noe hokuspokus egentlig..

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende Howa 1500: Meget presist og prisgunstig våpen, men akkurat kaliberet du etterspør (6.5x55) har vist seg å være svært selektiv på kuler som går godt (ingen personlig erfaring med Howa i 6.5x55, kun 308). Skal du ha 6.5x55 kjøper du Tikka eller STR. Om 308 hadde vært aktuelt kan Howa 1500 trygt anbefales og litt til.

Link to comment
Share on other sites

Scitech.

Har du noen tall å gå etter når det gjelder samling på distanser på en Howa i .308?

Ettersom jeg har forstått, er det et litt dårligere kaliber til langhold + ammunisjon koster ganske mye mer når man snakker høyere tall.

 

Når det gjelder lading, så skjønner jeg det.

Men skal ta delen ang. våpenet og det å skyte meg inn, lære meg litt først.

Så kommer ladedelen ganske fort etterpå.

Men på nåværende tidspunkt er det ikke tid i skjema mitt da det foregår utrolig mye, så vil ikke belaste tiden med skyting til å lade,

da jeg har god nok råd til å kunne kjøpe meg 1000 knaller til å starte med.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 i 6.5 eller 308. Spiller ingen rolle. 308 går bra ut til 1000m. Lang tykk pipe. Så skal den i "teorien" ligge mere i ro.. på med en ok kikket. Å så tren avtrekk. Pusteteknikk. Rekylopptak. I gjenn å igjenn å i gjenn.... så når du har skutt ut noen piper. Så kan du snakke om 300wm og 338lm. Og når det kommer til stokk. Hva er mest viktig. Bruke 10000 på noe som gjør deg til den tøffeste på banen. Eller bruke penga på ammo å bli den som skyter best.. sjekk bare hva gutta som kan bruke en 200 str gjør på 300m liggende med reim. De setter 10skudd med mindre spredning en størrelsen på rævhullet til en voksen elg... lytt til m67. Han har litt peiling desverre

Link to comment
Share on other sites

"Ligg" på Finn. (Førstemann til mølla) Av og til dukker det opp våpenpakker der som er særdeles gunstige. Gjerne i form av ferdige såkalte langholdsrigger (der eieren har funnet ut at langholdsskyting krever litt mer enn bare å slenge innom banen for å treffe noe som helst på en kilometer og derved gått lei av hele greia) eller evt ferdigbygde våpen bygget for jaktfelt/ elgbane. Disse er som regel ferdig utstyrt med egna stokk, demper og anvendbar optikk, så det trengs bare evt en tofot. Sats på 6,5. Den gir noe fordel ift til vind på 500+, men ikke forkast .30 kaliber om det dukker opp et godt tilbud.

 

Du sparer massevis av grunker som kan brukes på ammo og/ eller ladeutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...