Jump to content

Kulevalg, Sørafrika, 338 Winmag


seawolf

Recommended Posts

Reiser mot sydkorset igjen i Mai og denne gangen blir det med en Ruger MKII i 338 Winmag.

Standardkula er 250 gr Woodleigh RN, med meget god presisjon.

 

Men så er saken den at de tre første dagene skal vi jakte bla. springbuck i et område i Northern Cape med tilnærmet ørken/lite vegetasjon.

Ifølge outfitter kan vi forvente skyteavstander på 200m++ og springbuck er ikke akkurat noe stort mål.

 

Følgende tanke har slått meg; burde jeg lade opp feks, 215 gr Barnes TSX til springbuckjakta og så gå over til 250 gr Woodleigh i bushen langs Limpopoelva?

 

Dette vil teoretisk gi meg en temmelig flat kulebane med 215 TSX , og så er det kun ny innskyting med 250 gr Woodleigh når vi kommer til Limpopo.

Jeg har ingen erfaring med TSX eller Barnes, og her på jobb har jeg heller ingen ladebok for konsultasjon.

Er det noen av dere som har erfaring med TSX i 338 på mindre vilt?

 

Eller er dette med to kulevekter bare tull?

Har sterke følelser for trofaste 250gr Woodleigh, da Limpopo kan by på korte skudd etter både waterbuck og bushbuck og denne kula vet jeg åpner opp og holder sammen selv på korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Reiser mot sydkorset igjen i Mai og denne gangen blir det med en Ruger MKII i 338 Winmag.

Standardkula er 250 gr Woodleigh RN, med meget god presisjon.

 

Men så er saken den at de tre første dagene skal vi jakte bla. springbuck i et område i Northern Cape med tilnærmet ørken/lite vegetasjon.

Ifølge outfitter kan vi forvente skyteavstander på 200m++ og springbuck er ikke akkurat noe stort mål.

 

Følgende tanke har slått meg; burde jeg lade opp feks, 215 gr Barnes TSX til springbuckjakta og så gå over til 250 gr Woodleigh i bushen langs Limpopoelva?

 

Dette vil teoretisk gi meg en temmelig flat kulebane med 215 TSX , og så er det kun ny innskyting med 250 gr Woodleigh når vi kommer til Limpopo.

Jeg har ingen erfaring med TSX eller Barnes, og her på jobb har jeg heller ingen ladebok for konsultasjon.

Er det noen av dere som har erfaring med TSX i 338 på mindre vilt?

 

Eller er dette med to kulevekter bare tull?

Har sterke følelser for trofaste 250gr Woodleigh, da Limpopo kan by på korte skudd etter både waterbuck og bushbuck og denne kula vet jeg åpner opp og holder sammen selv på korte hold.

 

Hvorfor ikke bruke 250 grs på alt sammen kulebanen her er vel ikke værre enn at hold opp til 250 meter burde være overkommelig.

Eller kanskje gå ned til 215 grs TSX og bruke dette på alt du skal jakte, Kula er iallefall ekstrem god, jeg har ikke prøvd denne selv, men jeg vet flere som har brukt denne. Dem er meget godt ornøyd, bra presisjon har den også.

 

Hvor mye drop kan det være på en 250 grs kule på 100 kontra 200 meter? Tror ikke et er så mye at det er noe problem.

 

Jeg bruker å skyte inn på 150 meter, da kan jeg holde rett på ut til 250m og ikke er det noe problem under 100 meter heller.

Vet at mange skyter inn på 180 meter. eller skyte inn med 7 cm overslag på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Takker for synspunkt Hallgeir.

Dette var tanker som ramlet inn i skallen under julestillheten og stormen her i Nordsjøen.

Da jeg ikke har hverken ladebok eller andre referanser å ty til her ute, ble det litt fintenking i forhold til 215 gr TSX kula, og hvorvidet den ville gi meg en fordel med tanke på flat kulebane.

 

Mulig det blir med tanken...skal uansett først teste kulebane i praksis med 250 gr Woodleigh ut til 230 m for å se hvordan jeg ligger an. Godt mulig dette blir den kula jeg jakter alt med.

 

Et annet alternativ er 240 gr North Fork, som mange skryter av på AR....vi får se etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Husk også på at dit du skal å jakte Springbuck kan det blåse kraftig. Vindavdrift er mye verre å beregne en kulefallet. Jeg ville ha brukt en lettere kule med høy BC. Har selv brukt 175grs Barnes-X i min 340 til slik jakt. Det fungerte utmerket.

Jo kortere flytid ei kule har jo mindre blir avdriften, Høy BC kompenserer også for avdrift en del.

 

Velger man ei "lett" kule i stort kaliber er det enda viktigere enn noen sinne å velge ei kule som ikke eksploderer når den treffer dyret, men har en kvalitet som gjør at den holder sammen ved treff og virkelig trenger inn i vitalt område.

 

Jo lettere kule og høyere hastighet, stiller enda høyere krav til kulekvaliteten. Barnes X er garantert ei slik kule selv om vingene antakeligvis vil være vrengt av kula, så vil den massive bakdelen gå inn der den skal, Det samme kan vel sies om de fleste premium kulene.

 

Skjøt en del med 200 grs kule i 375 min, de avstedkom spektakulære effekter ved treff, Ladde denne kula til godt over 1000 m/s og ei Sierra kule i denne hastigheten det er dømt til å gå til helvete. Bra det ikke var levende dyr jeg skjøt på...

 

Det "gamledagse Barnes X uten tverriller mister man også mye av potensialet i ved at man må lade denne som om at det var ei tyngre kule, ellers var det fare for trykket, i alle fall på min gamle 7mm Rem Mag med 150grs Barnes X måtte lade denne som om det var ei 160 grs kule, da var egentlig vitsen borte med ei slik kule i ett magnum kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har vært i tenkeboks, samt rådført meg med min kjære jaktbas, og det blir kun ei kulevekt med sørover.

Får etterleve KISS prinsippet her som så ofte eller i livet :wink:

 

Har bestillt 225 gr North Fork fra Jaktdepoet, og får jeg god presisjon blir disse valgt.

(har noen en god startladning på denne kula i 338 Winmag forresten ?)

Hvis ikke er det "old trustworthy", 250 gr Woodleig som kan glede seg til en tur over ekvator.

 

Og ja...jeg gleder meg jeg også :D

Herlig å starte forberedelsene til ny tur til Sør Afrika igjen :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Har vært i tenkeboks, samt rådført meg med min kjære jaktbas, og det blir kun ei kulevekt med sørover.

Får etterleve KISS prinsippet her som så ofte eller i livet :wink:

 

Har bestillt 225 gr North Fork fra Jaktdepoet, og får jeg god presisjon blir disse valgt.

(har noen en god startladning på denne kula i 338 Winmag forresten ?)

Hvis ikke er det "old trustworthy", 250 gr Woodleig som kan glede seg til en tur over ekvator.

 

Og ja...jeg gleder meg jeg også :D

Herlig å starte forberedelsene til ny tur til Sør Afrika igjen :D:D:D

North Fork kula er ei kjempegod kule med meget bra presisjon i min 375 Sako.

Dette er kula jeg vil likestille med Rhino og A-Frame

Link to comment
Share on other sites

Hadde valgt Nosler Partition jeg, til alt vilt som kun skal drepes og skjæres hue av! Og når du i tillegg antakelig må punge ut så fort det blir funnet blodspor.

Hvis du får ei NP kule til å gå godt i enten 225grs, eller 250grs, så hadde jeg ikke vært i tvil.

Dette er nok av de bedre "trofè-kulene" etter min mening. Men om jeg ville brukt kula på noe jeg skulle ha i fryseren..............NOPE!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...