Jump to content

B-Bark Hundepeiler


jaktjon

Recommended Posts

Hei! Er det noen som har erfaring med b-bark hundepeilersystem? Jeg bruker Astro 320 og T5 og er forsåvidt fornøyd med det. Det er rekkevidden og manglende losindikator som trekker ned. Leste litt om dette på Bearskin.no og det virker til å være et bra system så lenge du har GSM forhold i teigen.

Link to comment
Share on other sites

Har så vidt prøvd denne, det funker veldig bra så lenge du har

- GSM-forhold

- batteri på telefonen

 

Fordelene er helt klare, du har ubegrenset rekkevidde såfremt bikkja er et sted med GSM-signal.

Ulempene er også ganske klare - manglende signal, batteri på telefon, bruk av smarttelefon i "ymse" vær osv.

 

Om fordelene utjevner ulempene tror jeg egentlig handler like mye om bikkjematerialet. Har du hunder som henger på som f... og gjerne kombinert med terreng som er dårlig for radiopeiling men med bra mobildekning, vil dette være ypperlig. Har du hunder som ikke ryker i vei like mye og i tillegg sliter med mobilsignalet er astro like bra eller bedre.

 

De fleste jeg vet av som bruker GSM-baserte peilere (B-bark, Tracker, m.fl) bruker dette som tillegg til Astro'n.

 

Jeg prøvde B-bark så vidt i fjor, men fant ut at til mitt bruk holdt det bra med Astro. Det jeg derimot endte opp å videreføre var abonnementet på B-Bark kart-appen, for kartene der likte jeg...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har ikke prøvd denne.

Men jeg har jaktet mye med 320 og dc 50 og litt mindre med T5. Uansett så fungerer losindikatoren greit så lenge du har "skrudd" den på. Litt problemer med mye pels på dc 50 siden den baserer seg på vibrasjoner fra stemmebåndet. Med T5 har jeg ikke opplevd problemer. Jeg vet ikke om T5 baserer seg på lyd eller vibrasjoner.

Sliter du med å få på losindikatoren får du si i fra.....

Link to comment
Share on other sites

Det er astroen du må "skru på". Jeg har bare gjort det i forbindelse med dc50.

 

Først gikk jeg på innstillinger og skiftet til engelsk språk, deretter setup (innstillinger) så dogs (hunder). Nederst på siden som dukker opp da skal du finne bark detection, velg det og sett denne på on. Du vil ikke finne ut om det er i orden før du har kontakt med båndet. På hundesiden skal det nå være et lite ikon (hundehode med åpen munn)oppe i høyre hjørne. Dette ikonet synes også over hunden på kartsiden så sant du ikke har valgt "hide on map". Når hunden jager vil du se ))) utenfor munnen til hunden.

 

Når dette fungerer kan du prøve å stille språket tilbake til norsk. Med dc 50 og oppdatert astro fungerer det bare på engelsk. Men nå er jo ikke dette Oxford engelsk så for meg funker det med engelsk.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kjempefornøyd med min B-Bark. Alle på laget har vær sin lisens slik at alle ser hverandre og bikkja i kartet. Lang batteritid, og godt kart. Kjekt å kunne endre alle innstillinger som f.eks oppdateringstid, varsellys av/på osv. Eneste som ikke virker er oppringing til båndet, hunden hører ikke meg og jeg hører nesten ingenting av det som skjer hos hunden.

 

Kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...