Jump to content

Ruger American 17hmr VS CZ 455 17hmr


Cosmoprod

Recommended Posts

Heisann; noen tanker om dette valget? Tenker kjøpe enkel, rimelig børse (ingen pakke) med synth stokk for å "bygge fra bunn av" med lyddemper og kikkert. Skal brukes til toppjakt, gjerne i sekken i tillegg til en sideligger i neven.

 

Håper noen har tatt i begge disse og kan si noe om forholdet!

På forhånd takk!

 

André

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden kunne med fordel ligge i "Salongen" :)

 

Jeg har ikke Ruger American, så den lar jeg være å kommentere.

 

Jeg har CZ455 med både 22lr og 17hmr. Det jeg synes er fint med denne er at det er lett å bytte mellom 22lr for mengdetrening og 17hmr for jakt. Samtidig er det vel "den vanligste" bolt-salongen (sammen med CZ452), så det å få hjelp til feilsøking og deler er lett. Avtrekket justerer du enkelt selv med ei Yodave-pakke (burde vært obligatorisk :) )

 

Jeg tror ikke du trår feil med noen av de, men det kan uansett lønne seg å prøve-holde begge riflene, slik at du får litt mer følelse for hvordan de er å håndtere!

Link to comment
Share on other sites

Til toppjakt mener jeg du bør guffe på litt energi og kalibermessig.

 

Glemme .17, og se på de neste i rekka som er .22 Hornet (godkjent som max på toppjakt i svenske reindrifts områder), eller .222 Rem. og oppover.

 

"Seriøse" , men downsiza børser som feks:

Ruger 77/22 .22 Hornet

CZ 527 American .222 Rem

 

På 200m gir begge de to .22 kaliberene nesten 5 ganger så mye energi som .17.

Det var bare min mening. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg har vurdert .222 og 17hmr børser egentlig. Landet på 17hmr fordi jeg fikk inntrykk av at det var snakk om et presist kalliber og lette børser som er egnet til type toppjakt. Men er det for veikt blir jeg usikker altså. Har ingen erfaring. Har en Zoli kombi med 7/57 rifle, men det blir vel fort litt voldsomt på fugl uansett ammo?

Link to comment
Share on other sites

Siden du allerede ser på Ruger american, den får du i 223rem med 1:8 stigning. Dvs at den kan skyte de tungre 223 kulene, 75 og 80 grain. Dette gir deg store fordeler ved lengre hold, tiur på 250 meter så lenge du er flink nok til å skyte.

Denne riflen får du også i compact utgave, liten og snasen rifle. Billig er den og :)

Jeg ville valgt den da den gir deg det du trenger til småvilt og du kan og skyte rådyr med den. Finnes ingen grunn for å velge 222 framfor 223.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...