Jump to content

HJELP - Får ikke av lyddemper.


omeidesen

Recommended Posts

Hei!

 

Har fått en gammel Sako, som jeg gjerne vil pusse litt opp og gi den nytt liv. Og før jeg begynner vil jeg jo gjerne plukke den fra hverandre så godt som mulig. Og da kommer problemet: lyddemperen sitter bom fast. Får den ikke av uansett hvor mye makt jeg bruker. Kunne gjerne tenkt meg å få av baksitet også, da jeg mangler forsiktet.

 

Noen som har noen gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Prøv å sprute inn noe rustløsende(WD 40 el no) på baksiden av demperen, der løpet går inn i demperen, og gjenta dette noen ganger. Sett rifla "opp ned" med demperen ned slik at rustløser rinner inn i gjengene. Vent en dag eller tre, å så prøv å se om den løsner da.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Trasig dette, noen tips:

 

-Varme og sjokk/slag er det som skal til for å løse rust. Varm opp så mye du tør, gi gjengepartiet noen saftige rapp med en plastklubbe. (så hardt du tør) og forsøk å løs demperen ved å ha på sveisehandsker e.l (Er demperen av ny type med plastbøssing som bakstøtte bør du være litt forsiktig.) Er det gamle typen med fastloddet hylse på løpet tåler det noen hundre grader lett.. )

 

-Sitter den fortsatt så hardt at du ikke klarer det med handmakt bør du ta løp og kasse ut av stokken, det er lett at stokken sprekker, eller at man ødelegger beddinga hvis man bruker for mye makt, når man holder igjen med kolben.

 

-Hold enten igjen løpet med løpsstikke / låskassenøkkel, eller tvinn 6mm tau rundt løpet med ei løkke i enden og hold det igjen med ett kosteskaft e.l. Samme metode kan benyttes på demperen også, men oljefiltertang er ok.

 

Inspiser løpet nøye, det kan fort være nødvendig å kappe av en del hvis det er mye rust.

Link to comment
Share on other sites

Før du prøver på det som er nevnt i denne tråden så vil jeg anbefale deg en annen ting.

Skyt 10 til 15 kjappe skudd slik at løpet blir varmt, prøv så å skru av demperen.

Demperen kan ha blitt trekt fast på pipen ved varmt løp og da er gjengepartiet faktisk ørlite lengre enn når løpet er kaldt. Når løpet da blir kaldt så trekkes demper temmelig hardt inn mot brystning.

 

Går ikke dette så kan du tenke på noen av metodene over.

Link to comment
Share on other sites

Har samme problemet etter at demperen har vært på én ettermiddag. Mildt sagt overrasket over at det kunne skje på bare 4-5 timer. Reiste selvsagt bort nå, så jeg får se om jeg får den av om 3 uker. Planen er å skyte den varm først. Er en Hausken JD184. Problemet når jeg skrur er at jeg isteden skrur opp demperen. Er det egentlig noe problem om jeg skrur den opp? Altså slik at bakerste del/bunnen står igjen, fast i løpet. Er fra før brukt WD40 slik at den forhåpentligvis ikke ruster mye mens jeg er borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...