Jump to content

Sauer 3000 drilling 16/16/7x57r


Bjokas

Recommended Posts

Har fått muligheten til å kjøpe en Sauer 3000 drilling 16/16/7x57r med en hakemontert zeiss 1,5-6 kikkert av eldre årgang. Våpnet er fra 1966. Tight og fin i låsekassa. Skal brukes til alt fra hare og skogsfugl til rådyr. Er dette et "safe" kjøp, eller er dette noe man bør styre unna. Prisen er 19 lapper. Syntes det virka som en grei pris på våpnet, men greit å høre hva folk mener. Er det noe å satse på eller bør man styre unna? Har fått inn en drever i hundegarderoben, så behovet for en drilling er der :)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg veit kom Sauer 3000 i flere forskjellige modeller, eller oppgraderinger. LUX, med finere treverk. DUR, med dural lettvekts baskyle. ANT, med Bøler Antinitt stål i løpene. Kombinasjoner av disse eller alle tre. Jeg så på sauer 3000 når jeg kjøpte drilling, og likte den godt. Jeg ville ha en med alle oppgraderingene jeg nevnte, men fant det ikke til riktig pris innenfor tidsvinduet jeg brukte på leiting. Likte godt vinklingen på greener sikringen på sauer 3000.

 

For en helt standard 3000 syns jeg ikke 19000kr er så sykt billig, dersom børsa og optikken ikke er i veldig veldig bra stand... En annen ting er at dersom montasjen er uforholdsmessig høy, som noen er, så trekker det ned.

 

Men helt klart en flott drilling uansett. Og kaliber-messig er det perfekt(for min del).

Link to comment
Share on other sites

Sauer 3000 er en kvalitetsdrilling. De er i regelen i mye bedre skikk enn konkurrerende merker laget over samme lest, siden det ble lagt litt mer arbeid i de. Kvalitet betaler seg i lengden.

 

Dersom man tar et søk på finn.no finner man mange eldre drillinger. Felles for de fleste er at de stort sett ligger i leie 19.000-22.000,-. Litt avhengig av optikken, så er prisen helt kurant. Det er hverken dyrt eller noe røverkjøp.

Med dagens Eurokurs er det slutt på røverkjøpt fra egun også. Når man får lagt til frakt, mva og tollgebyr så er man straks oppe i 20-25 for de som er i god stand. Søppel derimot får man billig på egun, men det er billig overalt...

 

16/70 baskylen gir den smekreste drillingen. Der er baskylen laget for kaliber 16. 20/76 er gjerne laget på 12/70(76) baskyle, og blir tyngre.

 

Hadde en Sauer Sohn 3000 i 16/70+7x57R jeg solgte til en kamerat. Denne hadde jeg fått montert et Zeiss Varipoint 1,1-4x24 i den gamle hakemontasjen. Angret på salget etterhvert. Kjøpte meg derfor igjen ny S&S 16/70+7x57R i Dural med hakemontert Zeiss 6x42. Strålende fornøyd!

 

Dersom den ikke er mishandlet (slark og rust), så har du fått deg våpen for livet! Slike drillinger blir arvegods!

Link to comment
Share on other sites

Ca. 10.000,- for en hakemontasje antar jeg?

 

Blir ganske omfattende når man må kappe i skinna, lodde på plass tilpassede baser + støttestykker, tilpasse ringene ned i basene, ogblånere opp igjen pipesettet, foruten kostnaden til selve montasjedelene. Timelønn til børsemakeren er normalt lav på en slik jobb..

 

Svingmontasje blir litt billigere, men ikke mye. 2-3' kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Er et fantastisk våpen. Har Sauer 3000 sjøl i 16 16 7x57R. Hatt den fra hverandre, og vedlikeholdt mekanisme. Gode løsninger, som oser kvalitets vare. Min er fra 67. Fikk Vågsland til å lage nye hakeringer til de eksisterende basene, og drillingen er i dag satt opp med 1,25-4 S&B. Endre ikke treffpunkt ved av og påmontering av kikkert. Vågsland gjorde en fantastisk jobb, med tilpassning av ny montasje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...