Jump to content

Krabbeteiner og fangst


Fury

Recommended Posts

Er det noen her som fanger krabber i teiner og kan fortelle litt om det ? Bor selv ved fjorden, og har pdd hverken båt eller teiner til krabbe, men ønsker å lære siden krabber er noe av det beste jeg får servert og båten er rett rundt hjørnet :)

Har funnet regelverket om krabbefangst på fiskeridirektoratets nettside og har satt meg inn i det!

 

Når på året er krabben mest "fast" i kjøttet og dermed egner seg best til mat ?

Hvilke teiner anbefaler dere ?

Link to comment
Share on other sites

Krabbene er fine fra seinsommeren og utover, og om du tar noen som ikke er helt fulle tidlig i sesongen er det jo mat i dem også.

 

Vi har brukt litt forskjellige teiner, men de flate du får f.eks på biltema har fungert helt fint.

 

Makrell har gitt oss best resultat, faktisk med peppermakrell helt på topp.

 

Krabber er det aller beste jeg veit, så jeg misunner deg litt å kunne fange dem hjemmefra. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Krabbeteiner kjøper du på biltema og lignende.

Du kan bruke all slags fisk til agn i teinene.

Du trenger ikke båt for å sette teiner. Kjør til nærmeste kai og hiv de uti. Pass på at du har riktig størrelse på fluktåpning i teina, ellers så kan du bli bøtelagt.

Beste årstiden for krabber er slutten på juli og ut september.

Hummer kan du også få i teina, men disse er det bare lov å fiske mellom første oktober og nyttår. Her skal de under 25 cm lende og de med rogn kastes uti igjen.

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...