Jump to content

Fryse rypebryst?


MK.

Recommended Posts

Hei folkens.

 

Har skutt så mye fugl iår at jeg tenkte jeg skulle gi bort noen fugler til en som ønsket seg rype til julemiddag. Personen som skal ha de ønsket de ferdig flådd da han ikke ønsker skrott og fjær flygende gjennom huset på juleaften. Noen som har erfaring med å fryse rypebryst? Hvordan bør det pakkes inn/oppbevares? Hjelp taes imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Det er i alle fall så mye enklere når man skal lage middag, hvis viltet er fryst ned uten fjær eller hår. Det tar lang tid å tine hele ryper, og det kan være brannfarlig når man blir nødt til å ty til mikrobølgeovnen sent på lørdagsettermiddagen :wink:

 

Når det er sagt, så holder de seg sikkert best i fryseren med fjær, men det er liksom ikke noe alternativ, synes jeg. Et godt nummer to er å la brystfiletene være på brystbeinet. Slik er det enkelt å gjøre opp fugl, og så berger man mest mulig av kjøttsaften. Vakumpakking er fine greier, og man kan krydre før man pakker. Til slutt er det ikke dumt å pakke bitene inn i gråpapir, så slipper man kulderosene på kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Dere som bare fryser brystfile'tene. Hva lager dere sausen av ? Toro ? Gud forby :twisted:

Lår, vinger, skrog, hjerte, lever, krås etc. er jo selve gullet, og oppskriften for suksess.

En saus basert på dette, er det som kalles viltsaus, enten man tilsetter fløte, rødvin, etc., eller bare velger å redusere buljongen til en sjy :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ruger.

Dersom jeg ønsker og har mulighet til det, koker jeg kraften av beina og annet som jeg så reduserer og så fryser ned til fremtidig bruk.

Kjøtt fra alt vilt vakumpakker jeg.

Det medfører at det tar mindre plass i fryseren(som virkelig trengs), holder seg meget bra i lang tid, og det er meget lettvint å ta opp for tining og raskt og lettvint å lage til en gourmet middag uten mange timers styr og stell på kjøkkenet.

Siden jeg begynte med dette, tar det meg sjelden mer enn 30-40 mins å mekke en bedre viltmiddag fra det tidspunkt jeg begynner å åpne vakumpakning/er med tinte råvarer.

 

Her i heimen spiser vi gjerne vilt 1-3 dager i uka, hele året.

 

Vakumpakket brystfilet av rype, tørker ikke ut.

Største faren er at den som skal kokke fileten steker den tørr.

Den må/bør stekes som medium rare biff.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Freste over på Elkjøp å kjøpte meg en vakumpakker. Kuttet ut brystfilet og pakket de i par. Så samlet jeg hjerter i "5 packs" :). Ble jo profft.

30 ryper sålangt iår. Plutselig var det logistisk mulig å holde på med dette uten leie en sving av fryseboksen nede på bunnpris.

 

Takk til vakumforkjemperne, jeg er frelst.

:clap::clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

Sparte ikke 1gram av noe annet enn bryst og hjerte. Når jeg skal lage middag av det bruker jeg skrott jeg har skutt nærmere den dagen til å koke kraft. Ikke vits å ha 30 skrott liggende. Når det er sagt er jeg en av galningene som foretrekker å gi rypa litt lengre varmebehandlig for å overføre smaken fra kjøttet til kraft og saus.

Link to comment
Share on other sites

@norwegianwood

Jeg gjør omtrent det samme som deg. Samler opp, og koker opp i stort. Fryser ofte ned i terningposer.

Enklere å dosere.

Innlegget mitt var ikke ment for de som jakter mye, og vet :wink:

 

:D

Jeg bruker også ofte isterningsposer til å fryse ned redusert kraft.

Det fungerer helt genialt.

Da er det bare å tilsette en frossen terning av gangen til sausen, til man får den smaken man ønsker.

 

Når det gjelder rype som mat, er det noen år siden jeg spiste rype sist, da rypebestanden i området ikke har vært noe å skryte av, og jeg har unlatt å jakte.

Rypejakt med 2 ryper som bag limit er ikke helt min greie.

I år er den også fredet.

 

Men ringdua er en meget god erstatning for rypa som mat, og dem er det plenty av :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jeg skal servere ryper til 11 gjester 2. juledag. Normalt kjøper jeg frydte ferdig flådde ryper, men i år finnes ikke det i butikkene. Har derfor kjøpt frosne ryper som ikke er flådd. Fordi jeg har mange gjester hele julen, får jeg ikke tid til å flå rypene senere enn lulle juleaften. Kan jeg tine rypene nå, flå dem, fryse på nytt og så følge vanlig tining på nytt og tilberedning 2. juledag? Takknemlig for gode råd her.

 

Edited by Bente-Cathrine
Link to comment
Share on other sites

Har "hørt" at det ikke er bra for kvaliteten å fryse ubehandla kjøtt 2 ganger, men det er kanskje bare en myte ? Men hvis du kan flå de lille julaften burde de kunne ligge i kjøleskapet til 2.juledag. Ryper tåler å ligge lengre enn 40 døgngrader til mørning. Mulig butikken kjenner til mørningsgraden ? 

Link to comment
Share on other sites

Ved å tine for så å fryse på nytt risikerer du tap av væske og "tørt" kjøtt. Skal du tilberede rypene hele i gryte med fløtesaus og "full pakke" (den tradisjonelle metoden) tror jeg ikke det spiller all verdens rolle, men om du tenker å skjære ut og pannesteke brystfilétene og servere dem rosastekt ville jeg gjort som @Gillen foreslår. Da kan du koke kraft på lår og skrog og gjøre grunnlaget for sausen ferdig lille julaften. Har du vakuumeringsmaskin burde det ikke være noe problem å oppbevare filétene minst 3 dager i kjøleskapet, men det går sikkert fint i en tett plastpose også.

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...