Jump to content

Såre poter


HyprJinta

Recommended Posts

For noen år tilbake hadde jeg en Hamilton hannhund som jeg jaga hare,rev og gaupe og den ble veldig ofte sår på labbene. Sokker av div.slag funker ikke på en hund som skal drive i ulendt terreng over lang tid, så det jeg gjorde var å bruke tubegas,mange lag mettet med kontaktlim. Dette blir en vanntett sokk som sitter godt.

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring med GS og fuglejakt på det meste av underlag, der reinsdyrmose og steinur er noe av det værste.

 

Her har jeg noen noen betraktninger om problemet med såre poter:

 

- enkelte slekter er disponert for såre labber, andre ikke, dvs sårhet ved belastning er potensielt arvelig. Generelt er store klumpete labber bedre enn små og nette.

 

- årsaker til sårhet kan være løpesett, intensitet, hurtighet, kroppsvekt,feilernæring, potestørrelse, feil beinstilling (ofte bak), ujevn belastning pga hemmning av feks. skade, pluss overtrening før jakttiden.

 

- viktig forebyggende er kvalitets for, sel-olje, balansert trening, ikke mye asfalt, forsiktig med sykling, hvile og tid til å gro/vokse puter etter slitasje.

 

- Hunder med gode jaktegenskaper eller stor jaktlyst blir mye brukt av eier, eller bruker seg opp selv, derav flere kilometer på labbene og slitasje deretter, ikke overraskende.

 

- Røde labber er ikke nødvendigvis så ille å løpe på...

 

- Har du flere hunder og en av dem er spesiellt utsatt, så tenk på slekta dens, løpesettet og intensiteten i forhold til de andre.

 

Kilometer:

Kanskje skulle du hatt 2 hunder for å matche din jakt-kalender?

 

Dette med ref. til 7 hunder (GS), egne og andres, gjennom 25 år, pluss lest og hørt om labbe-temaet.

Link to comment
Share on other sites

Keira får olje i maten så og si hver dag.

Framlabbene er værst utsatt.

 

Hun er 14 måneder og så og si ikke blitt brukt på jakt pga. diverse skader, men ble litt frustrert i går, når hun kom med sår etter en time....! I følge peileren fløg hun ikke så mye heller....

Link to comment
Share on other sites

Streptolin! Det fungerer veldig, veldig bra. Robert Sørlie brukte det blant annet i Iditarod, men funker til oss dødelige også :D Ble av felleskjøpet anbefalt å prøve det før jeg gikk til det skrittet å bruke sokker. Reddet meg i den siste marathonjakta før jul, sokker VIL bare ikke sitte på min beagle..Smør det på helst kvelden før jakt, men funker bra uansett :D

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269930

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fysisk:

Keira er enda ung, og som du sier utrent, dette vil endre seg..

Mentalt:

Med mer praksis dvs jaktturer så lærer hunden seg å disponere bedre, ikke brenne kruttet raskt.

 

Ordner seg nok med tålmodighet, juster forventningene til realistisk nivå..

God jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker det i perioder med mye jakting både forebyggende og når den har blitt sår, spesielt når frosten og snøen har slått inn for fullt. Det skal ifølge beskrivelsen lege små rifter og virke desinfiserende, etter min erfaring så stemmer det.

Føler det blir som en ny hund med innsausing av streptolin på potene :D Koster vel en 120kr for en kilo på felleskjøpet, så holder nok for noen års forbruk for meg ialllfall :lol:

Vet også at folk bruker det for å hindre snøklabbing på potene for fuglehunder.

Link to comment
Share on other sites

Bruker streptolin forebyggende, smør labber før og etter jakt alltid, aldri plaget med såre poter hverken på gordon eller bassetene mine, unntaket er ved skare/ skjellis da bruker jeg sokker.

Alle mine bikkjer jakter som bare det med sokker, bruker fleece sokker som jeg bytter ut når de er utslitt, disse syr kjærringa til meg å er nesten gratis, kjøper du et fleecpledd og en rull med borrelås har du sokker i flere år :D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært skeptiker i noen år, har jeg også fått hundesokker til å fungere. Jeg har benyttet de klassiske tøysokkene med borrelås som du får kjøpt på zoo-butikken.

 

Min erfaring er at mange ikke tør å stramme hardt nok. Stram skikkelig før du slipper, og ta av sokkene umiddelbart etter slipp.

forsterk gjerne med tape over borrelåsen. Sokker er forbruksvare, og min erfaring er at de holder kun en dag.

Jeg har stort sett fått sokkene til å sitte hele jaktdager på min Dunker.

 

Har du kroniske plager med såre poter må du kanskje vurdere sokker

Link to comment
Share on other sites

Har samme sokke-erfaring med mine GordonSettere som Dunkerante har. Lette sokker, stram GODT til. Gjerne med en tape rundt, slik at borrelåsen ikke løser opp. Slipp opp ved pauser. Jeg fikk rådet av Anne-Berit på Seleverkstedet. Så lenge hunden er i bevegelse, gjør det ikke noe om borrelåsen er strammet til hardt.

 

Jeg kjøper imidlertid mine hos www.seleverkstedet.no, men det finnes sikkert både bedre og billigere varianter.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye det balter skriver, men det er ganske så velkjent i fuglehundmiljøet at hunder med lyse poter oftere/lettere blir sårbente enn hunder med sorte poter.

Potene kan herdes ved at hunden blir brukt mye. Personlig sykler jeg mye på grusvei mens det er båndtvang og bruker dagevis med trening i fjellet straks båndtvangen er opphevet. I tilegg går hundene på belegningstein i hundegården, så med mer trening/herding så er nok mye gjordt.

Av fuglehundene(mener å huske at du har en ES) så er det oftest pointeren som sliter med såre poter, og dette har mye med ganglaget samt potens utforming å gjøre. Setterene har som regel fine og faste poter, men noen linjer er nok mer utsatt enn andre til å bli sårbente.

Vil råde deg til å ta til deg noen av tipsene her, og se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

For å rette så har jeg en ES i huset (mor sin), mens jeg har en schweizerstøver :)

 

Fant en boks Streptolin i huset, og sokker har jeg sydd en del av fra før. Keira brøt jo av tåa, så vi har mye sokker i forskjellige varianter ;-) Borrelåsen har jeg i midlertid kutta ut når jeg har sydd sokker. Heller laget dem et par centimeter lenger, og bruker sportstape...

Sokker er nødløsningen, men håper noen av tipsene funker slik at ho kan brukes uten sokker =)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel 4 ting som hovedsakelig bestemmer kvaliteten på potene:

1. Gener

2. Slitasje

3. For

4. Potestell

4. Potestell

 

Poter må slites og stelles for at de skal bli bra. Jevn trening/slitasje gjennom sesongen og daglig filing/smøring av potene bruker å gjøre underverker.

Noen hunder tåler å stå stille i hundegården hele sommer'n for så å løpe som gærne når jakta begynner. Din hund er tydligvis ikke slikt skapt. La hunden din få hvile, bruk sokker innimellom og smør daglig, så vil nok hunden bli gradvis bedre utover sesongen. Poter er som muskler, når de brytes ned dannes nytt og sterkere vev.

Jeg pleier alltid å sykle mine hunder nesten sårbeinte på sommer'n. Dette nyter jeg godt av utover i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Dyrlegen konstanterte særskilt tynn hud på potene til Keira.

Har satt i gang en del tiltak nå, og hvis det ikke hjelper skal vi komme tilbake også skal hun ta noen prøver av bena..

 

Følgende tiltak er satt igang

- Økt mengde laksolje (veterinær)

- Fôre mer bløtfôr, fetere mat som f.eks. vom (veterinær), men ho syntes vi skal vente litt med det så ho ikke blir FOR rund før utstillinga i Vikingskipet.

- Folatsyre-tabletter (tips fra en harajeger)

- Ido-e-tabletter (tips fra harajeger)

 

Godt med streptolin og på med potesokker forran.

Lørdagskvelden gikk med på å sy 10 par sokker ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I disse kalde tider har også jeg utstyrt Sako med hundesokker og varmedekken.

 

Valgte hundesokker de hadde på Felleskjøpet, og som nevt tidligere, man må stramme borlåsene skikkelig eller sklir sokkene av.

 

Kjøpte også et varmedekken i dyrebutikk da Felleskjøpet var tomme for dette.

 

Forøvrig smørers potene med potesalve for tiden.

 

tissepause.jpg

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...