Jump to content

Klikk på Blaser R93


Lawman

Recommended Posts

På jakt i helgen opplevde min kompis fire klikk i sin R93, og det var tilsynelatende ikke anslag i tennhetta. Det var ingen synlige feil og tennstift og fjær var ok. Tennhetta syntes også å være satt dypt nok.

 

Er det noen som har en formening om hva dette kan skyldes?

Link to comment
Share on other sites

Vist man er så slapp i håndleddet at man ikke klarer å lade en Blaser, så burde man heller vurdere en annen hobby. Shopping og interiørdesign er nok mere egnet da. :lol:

 

Kompisen din har rett å slett ikke klart å dytte sluttstykket langt nok fram slik at det gikk over til å bli klikk isteden for pang.

Link to comment
Share on other sites

Sluttsykket er ikke helt i lås- en får klikk. Gjerne med hjemmeladd ammunisjon der hylsa ikke er presset nok. Er ikke skuldra på hylsa satt nok tilbake, greier en ikke å få armen helt frem. Det føles som om alt er ok, men det mangler som regel et par mm før ladearmen er helt i lås. Et veldig kjent "problem" for oss som har disse våpnene- men en venner seg til å bruke håndbaken å gi kula et ekstra trykk før en stoler på børsa. Med kjapt 2. skudd bruker en som regel mere kraft- og børsa fungerer. I tillegg er R93 eiere en spesiell rase som ikke vil innrømme diverse svakheter på disse børsene. Med mine tre første R93 hadde jeg faktisk mere feil og problemer enn på sikkert 40 andre våpen jeg har hatt opp igjennom årene- men det merkelige er at det som regel er R93en som blir med ut på jakt..

Link to comment
Share on other sites

Njei, ifølge kompisen så var sluttstykket helt fremme. Han er erfaren Blaser-mann, og dette lærer man seg ganske fort...
Om alt annet er i orden har du vel bare ett altrenativ igjen, og det er hjemmeladd ammunisjon der hylsa er presset alt for mye- hylsa går så langt inn i kammeret at tennstiften ikke rekker frem...De andre alternativene ville vel gitt merker på tennhetta...
Link to comment
Share on other sites

Dette er helt normalt, og er også på min R93(6.5 x 55). Er som på de fleste nye rifler veldig trangt kammer og noen hylser vil ikke kamre skikkelig, og særlig hvis de ikke har vært skutt i dette kammer/våpen før(snakker nå om hjemme ladeamo). Mi Blaser liker ikke Laupa hylser tydeligvis. Jeg liker min korte, lette og hendige R93 rett trekker, og har forsona meg med dette problemet. Hvis jeg lader 100 runder med jakt amo, så er det kanskje 15-20 av dem jeg får klikk i. Det er som regel at noen hylser er litt bredere i bakenden, og dermed ikke kommer helt baki bolthodet og treffer tennstiften. Jeg tar jakt amoen, å finner en tryggplass, å lader alle igjenom rifla for å se om dem kamrer og inngå klikk på jakt. Ser det på sluttstykket om en vil få klikk, for da lukker ikke bolthodet helt mot kammeret på løpet. Tar de "klikk" patronene og napper ut kulene, og setter dem i andre hylser som jeg vet kamrer i mi R93. Vet ikke åssen det er i andre R93 med andre kaliber, men på mi er det bare hjemmelada som dette skjer med. Dette vil nesten ikke skje med ei bolt rifle, da en har mer kraft å presse inn patronen med.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Kjøpte meg nettopp en Blaser R93 i 6,5x55 og tok den med på banen i helga :D Jeg opplevde klikk på rundt 10 av 40 skudd. Jeg er forholdsvis uerfaren med Blaser-rifler, men hadde en sterk mistanke om at tennhetten som jeg mener var presset for langt inn i hylsen, var årsaken til klikken. Jeg lader selv og vet tennhetten var forholdsvis langt inne, men har det virkelig så mye å si? Brukte Norma hylser. Hvis Norma hylser er no-go , hva er evt. brukbart til denne rifla?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg lader for andre rifler, har jeg alltid brukt delvis ompressing av hylsene.

Dvs. at skuldra ikke settes nevneverdig tilbake. Da jeg overførte denne praksisen til R93en opplevde jeg et par klikk i starten.

Presser nå hylsene en tanke mer, samt tar alltid kontante ladegrep.. Problemet løst :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I 6.5 x 55 er det noen hylser som er litt "vanskapt " i bunnen/bakenden, å er litt tung å få helt baki bolthodet, å dermed får en klikk. Enten får en kjøpe helt nye hylser å skyte/ladd på, kjøpe AMO eller som jeg lade opp, og kjøre dem igjennom kammeret på rifla på en trygg plass, feks skytebanen får å ta bort klikkerne. Når jeg lader så kjenner jeg nå på de værste hylsene som er trege å få I hylse holderen på pressa, og disse er det som klikker i mi Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Helpressing av hyllene er et must når det gjelder Blaser. Jeg helpresser og tester så en hylse i kammeret. Går den inn uten friksjon og lett ut igjen, er den satt riktig. Etter jeg startet med helpressing har jeg ikke hatt et eneste klikk. Jeg har fem løp jeg lader til, og skyter mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg necksizer alle hylsene mine, har hatt tilsammen 7 piper med 3 forskjellige bolthoder til min R93 og har ALDRI hatt noen klikk eller funksjonsfeil. Noen hylser har nok tilogmed blitt halspressa opp mot 7-8 ganger før de har blitt kasta. Jeg HATER helpressing, og messing er det nok av i riflebanen sine bøtter. Lader også for to kompiser med R93 og har aldri hørt om klikk der heller.

 

Jeg bruker Hornady sine necksizere, samt en elgammal necksizer fra RCBS. Necker nesten ned til skuldra.

 

Bruker Norma eller Lapua hylser konsekvent, bortsett fra til 223 pipa den får Winchester hylser. Hylser som jeg plukker på banen blir såklart helpressa.

 

Hva er det jeg gjør som ikke dere andre gjør?

 

 

Ikke spydig spm, men vil gjerne vite hva dere andre gjør som får klikk og funksjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Kan være så enkelt at det bare er den ringen i bolt hodet mitt(som tar tak i hylsene) som er litt stram?, som lager disse problemene. Jeg helpresser alltid hylsene mine, men har som nevnt dette problemet som her nevnt kamringsproblem/klikk i ca 10-15 av feks 100 runder amo. Nå har jeg aldri prøvd fabrikk amo eller prøvd fabrikk nye hylser i min R93. Har masse 1 gangs skutte hylser fra Saueren min.

Link to comment
Share on other sites

Langt I fra Ole-Johan, her skal det ikke kastes noen Blaser.

Det jeg derimot har kvitta meg med er noe bråta jeg hadde fra Sako, Howa, Winchester, Marlin og Lakelander. :D

 

Har vel ikke hatt noen spesielle problemer med å lade til løpa mine, fungerer fint med delvis helpressing. Eneste jeg har hatt klikk med er noen lotter med Nato, men de pleier å gå av hvis en prøver flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Har du opplevd slutt stykke eksplosjon På Blaser Ole-johan?. Føler meg trygg bak min Blaser jeg, og tror heller det er motsatt, at det er en av de sikreste og solide rifler. Er sikkert ei av europas mest solgte rifle, å tror ikke det er mer trøbbel med disse enn andre jaktvåpen. Her i gården er jeg også blitt glad i min Blaser!. Kort, kompakt, lett og presis. Kvitta meg med div rifler jeg og, og det er stortsett Blaser som blir med ut på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg necksizer alle hylsene mine, har hatt tilsammen 7 piper med 3 forskjellige bolthoder til min R93 og har ALDRI hatt noen klikk eller funksjonsfeil.

Ikke spydig spm, men vil gjerne vite hva dere andre gjør som får klikk og funksjonsfeil.

 

Må si meg enig med 6X45 her!

 

Jeg har 2 piper til min R93. Ei i 7mmRM og ei 6.5x55.

7mmRM har Norma hylser

6.5x55 har Lapua hylser

 

Har skutt noen tusen skudd, og hatt klikk totalt som jeg kan telle på en hånd. Men da har det vært min egen feil, hvor jeg ikke har lukket bolten ordentlig.

Alle skudd er bare neck sizet med die fra Redding Type-S og titan bushing.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hvilke tennhetter bruker dere?

Hadde trøbbel med en del klikk på blaseren min tidligere, men 99% av klikkene forsvant når eg gikk over til tennhetter fra federal som skal være litt mykere.

 

Med CCI fikk eg klikk på 15-20 av 100 skudd.

Kan og vare at eg har litt svak tennstempel fjær på mi børse, men så lenge ting virke med federal så gidder eg ikkje sende børsa inn for kontroll.

 

Cal 308 W og norma og lapua hylser. Alt blir heilpressa.

Link to comment
Share on other sites

Det er da bedre at den klikker enn at den eksploderer? 8)

 

Jeg skøyt vel noen hundre 6,5x55 skudd med min blaser i 6,5x55 før jeg solgte den. Jeg hadde ikke ett eneste klikk, og jeg skøyt uten unntak hjemmeladet ammo, presset med Lee collet die. Jeg vet jammen ikke om denne dia hel eller halvpresser hylsene, men den funket utmerket til blaseren i hvert fall.

 

Edit: Jeg husker nå at jeg hadde klikk en gang... Tror det var fordi jeg prøvde å lade børsa "stille"

Link to comment
Share on other sites

Eneste gangene jeg hadde klikk på min R93 var på banen når jeg slurvet med ladegrepet, bare dyttet det frem uten kraft, nytt bestemt ladegrep og det sa pang :)

 

Jeg ladet alt selv, og brukte vel bare hylser jeg hadde brukt i andre våpen før, ingen problemer å bruke hylser skutt i andre våpen bare man presser dem rett.

 

Hadde til sammen 4 løp i forskjellige kaliber. Aldri problemer med noe.

 

Remington hettene er harde å få i hylsa, ja. Har skutt mange pakker slike hetter i Saueren, jeg tror ikke hettene er så harde at en Blaser ikke skulle klare å tenne dem (isåfall vil jeg si at Blaser har en dårlig patent)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...