Jump to content

Ny her inne, har noen spørmål ang jakt


Retorin

Recommended Posts

Hei, jeg er ny her inne. Har lest en god del på kammeret den siste uken ang jakt og våpen. Jeg er veldig nyskjerrig på å starte å jakte, fikk prøve en rifle for en stund siden. Syns det var kjempe gøy. Så jeg har noen spørsmål

 

Hvilken rifle burde jeg kjøpe? Tror jeg vil ha 6.5x55 vil også ha kikkertsikte og lyddemper (har ett stramt budsjett, tenkte rundt 8-12tusen for komplett våpen. men vil ikke ha noe dårlig)

 

Hva trenger jeg?

 

Hvordan starter jeg opp med diverse jakt? (Vet jeg må ta jegerprøven)

 

Kjenner vel så og si ingen som jakter fra før.

 

 

Påforhånd takk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Velkommen. :)

Jeg er også en fersking, uten mange kjente som driver med jakt. Tok jegerprøven i vår, og har omsider fått kjøpt meg ei rifle. Det blir ikke jakt i høst, men øving for å være klar til neste års jakt.

 

Jeg vet ikke hvor gammel du er eller hvor du bor, men jeg vet at enkelte fylkeslag/lokallag i NJFF arrangerer elgjaktkurs for ungdom og/eller damer, det kan jo eventuelt være et sted å starte - hvis du er i målgruppa og tror elgjakt kunne være aktuelt for deg? (Etter fullført jegerprøve-kurs.)

 

Når det gjelder råd om valg av våpen, har du vel kommet til rette stedet. Jeg brukte søkefunksjonen her på kammeret flittig da jeg var på utkikk etter rifle selv, det er veldig kjekt å se om andre har erfaringer med det våpenet en har oppe til vurdering. Kanskje spesielt hvis en skal kjøpe av privatperson og ikke forhandler. Det finnes jo mye fint brukt å kjøpe, men det er ikke så lett for en fersking å vite hvilke produsenter og modeller som er god kvalitet og som passer til ens eget (planlagte) bruksområde. (I tillegg må det nevnes at jeg hadde god hjelp fra en erfaren jeger når det gjaldt å vurdere bruktmarkedet. :) )

Link to comment
Share on other sites

Det første man må gjøre, om man ikke er 16 år og har noen som vil ta en med på jakt er å ta jegerprøven. Så må man finne ut hva man vil jakte på, rev hjort, elg, ryper etc. Og finne noen som lar seg jakte, om man ikke har jaktrett selv. Så må man enten få låne våpen eller kjøpe seg Våpenskap og søke om å få kjøpe ett gjennom politiet. Jegerkurs, våpenskap og søknad setter deg kanskje tilbake 6000 (3000 kurs, to tusen for billig skap og tusen for søknad) :( mye fine steder å jakte å finne på nettsiden inaturen.no om man ikke kjenner noen

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, jeg er 21 fra Solbergelva utenfor Drammen.koster ikke elgjakt en god del? Med mindre man kjenner noen? Har lurt litt på howa rifle eller tikka t3 Tror jeg har mest lyst på 6.5x55, hvilken type eller modell har jeg ingen anelse om, så om noen har anbefalinger eller noe så tar jeg det i mot med ett stort takk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...