Jump to content

Endelig presisjon i drillingen!!


jjrckd

Recommended Posts

Har hatt en Krieghoff Trumpf med riflekaliber 6,5x65R i en del år. Har aldri skutt godt med rifla og har derfor ikke turt å skyte rådyr når holdet har vært lengre enn 50-60m. Etter å nå ha skutt tilsammen ca 250-300 skudd og har jeg ENDELIG knukket koden og funnet en ladning som går bra. VELDIG fornøyd!

 

Har også funnet en oppskrift for mengdetrening med drilling noe som mange har uttrykt at de sliter med. Oppskriften er som følger: 2 skudd, vent 3-4 min. Deretter 3 skudd (med åpne sikter, kulene vil gå litt i hytt og vær med kikkert på dette tidspunktet). Vent 3-4 min og skyt 2 skudd med kikkert og 1 skudd med åpne sikter. Vent 5 min og skyt 3 skudd serier med 3-4 min pause (kikkert eller åpne sikter har ikke lenger noe å si). Drillingen er nå gjennomvarm og treffpunktet endrer seg ikke mer (ihvertfall ikke på min drilling). Jeg skyter ofte annethvert skudd med/uten kikkert bare for treningens del. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke drilling lenger , jeg solgte den. Og angrer av og til. Men jeg husker min løsning på banen. Løsningen var å skyte ett skudd på 100m banen , og så gå fram og lappe hullet med en hvit lapp jeg farget rød med en tusj. Og så gå tilbake til standplass igjen , legge meg ned og skyte ett skudd til. For så å gå fram og lappe osv…

På denne måten ble de røde lappene hengde ganske tett. Det var presisjon på høyde med min Remington 700. Og dette var med kikkert . Men med 5 kjappe skudd ble spredningen over hele svarten på blinke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ett skudd med kikkert, så to med åpne sikter, fordi varmeklatringen ikke gjelder åpne sikter. Så lar jeg den bli kald, før jeg gjentar serien

Noen ganger tar jeg to skudd med kikkert for å lære meg hvor skudd to med kikkert treffer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 3 skudd med kikkert i normalt tempo. Når jeg skyter prøva bruker jeg følgende teknikk;

 

Førsteskudd går alltid midt i ringen på reinen, sett at jeg gjør jobben med det tunge avtrekket... Krever trening.

 

Andreskuddet går helt i toppen på ringen når jeg holder midt i.

 

Tredjeskuddet går også helt i toppen av ringen, men da må jeg holde på toppen av frambeinet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sleit med å få presisjon med min krieghoff trumpf, fikk ett tips av en gammel kar om å skyte 8-10 skudd så fort jeg klarte for så å vente til drillingen var helt kald før jeg skaut no mer. Han sa så att jeg aldri skulle skyte den veldig varm igjen, jeg gjorde som han sa og ventet til dagen etter før jeg testet børsa igjen. Om det var tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men etter det samlet den som en drøm. Har aldri turt å skyte den varm igjen, dette gjorde jeg for 17 år siden og er super presisjon den dag i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Skulle gjerna ha hørt en god teori på hvorfor det funket. Klart drillinger er litt "særegne" individer, men denne teorien minner meg om da jeg var 15 og skulle trimme mopeden min. "Skift drev, sylinder, forgasser og potte. Kjør den i maks 35 km/t i 100 mil, deretter vil den gå som bare juling!" Sa fyren på den lokale sjappa. Denne fyren var ingen mekaniker.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Jeg sleit med å få presisjon med min krieghoff trumpf, fikk ett tips av en gammel kar om å skyte 8-10 skudd så fort jeg klarte for så å vente til drillingen var helt kald før jeg skaut no mer. Han sa så att jeg aldri skulle skyte den veldig varm igjen, jeg gjorde som han sa og ventet til dagen etter før jeg testet børsa igjen. Om det var tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men etter det samlet den som en drøm. Har aldri turt å skyte den varm igjen, dette gjorde jeg for 17 år siden og er super presisjon den dag i dag.

Det der hadde jeg vært forsiktig med. Hadde en dobbeltrifle en gang som var skutt så varm at den gikk opp i loddingen. Det ble dyrt. Men det kan kanskje ha noe med at noe strekker seg ut. Vanskelig å forstå at når underløpet blir varmt så skal ikke det påvirke treffpunktet, men fakta er fakta. I min Merkel drilling går tredjeskuddet opp 20 cm, men det er jo ikke noe problem på annet enn prøven og da er det bare å korrigere. Mengdetrening kan jeg få med andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sleit også med at tredjeskuddet gikk opp. Tror at "oppskriften" jeg nå bruker gjør drillingen "jevnt varm" slik at treffpunktet ikke endres. 3 skudds seriene på varmt løp treffer samme stedet som første skudd på kaldt løp. Skyter lett 15-20 skudd på en økt uten stress da jeg kombinerer med å skyte noe annet i pausene mellom seriene.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder våpen med flere løp som er loddet sammen, så er de som regel ekstremt presise. I de aller fleste tilfeller samler de, med rett ammunisjon, bedre en s.k. varmintrifler. MEN de varmesprer, så presisjonstesting er en tålmodighetsprøve. Som Dere sier er ingen like, og det skiller mellom ammo-typer i samme våpen.

 

MEN dette er de mest presise og fantastiske jaktvåpen man kan ha!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...