Jump to content

Novise både i jakt og våpenverden


Hemingway

Recommended Posts

Fersk jeger, med lånt rifle. Venter på tredje veka på våpensøknad. Har bestemt meg for en .308, men veldig usikker på kva. Eg bur med bratte attleger som fylles med jort i desse tider, og blir nok mest skumringsjakt og kanskje noko måneskinnsnetter. Falt på .308 istedet for 6,5x55 da jeg mente på at jeg ville ha en remington 700. Nå er eg meir usikker, ikkje fordi eg trur remingtonen et dårleg, men heller at eg tviler på at eg får meg båe ein brukt remington 700 og eit kikkertsikte i x<50 til den knappe summen eg har å bruke. Har vore lesar av forumet nokre måneder, på leiting etter kva folk meiner om utstyret eg finn på finn, og blir til tider opplyst, og til tider meir usikker etter eg har lest. Vonar å bli meir røynd å kunne bidra etter kvart, sjølv om eg i byrjinga nok vil suge opp kunnskap frå meir røynde jegerar og våpenentusiastar.

Link to comment
Share on other sites

Jo mer du leser og jo flere synspunkter som dukker opp, jo mer usikker blir man vanligvis :mrgreen:

De fleste av oss har vel en tendens til å glorifisere den rifla, den patronen og det siktet vi har selv, men en kommer langt og lenger enn langt med bra brukt utstyr.

En trenger ikke shoppe på øverste hylle med en gang, det gjelde både våpen og optikk, men med bøjakt som mest sannsynlig jaktform, vil du nok ha mest utbytte av å legge brorparten av budsjettet i et godt sikte.

En god håndkikkert er også en stor fordel når en ligger og speider og vurderer dyr.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen!

 

6,5x55, 308 eller 30-06... spiller egentlig ingen rolle. Alle tre kaliberne fungerer supert. Ja det finnes mange andre gode kaliber, men er man ny i gamet så anbefaler jeg uten tvil å gå for en av de tre ovenfor. Dette er de mest utbredte i Norge og lovlig for alt vilt. Masse tilgjengelig nye og brukt våpen, og mye god og rimlig ammunisjon.

Så vil helt sikkert mange andre bombe innleggene her med 7x57R, xxxxx og xxxx.

Flotte kalibre det og, men hold deg til "standardene".

 

Har en Remington 700 som du nevner selv i 223Rem for rådyr og skogsfugl. Super rifle. Billig, driftsikker og går som et skudd (bokstavlig talt).

 

Tror neppe det er noe problem å ombestemme seg i forhold til kaliber som du allerede har søkt. Som regel er det bare å ta en telefon til politikammeret hvis du heller finner en rifle i et annet kaliber og så fikses det på minuttet. Hadde en søknad på 222 liggende, og i januar fant jeg i stedet en jeg hadde mer lyst på i 6,5x55. Gikk innom politikammeret med 222 søknaden og forklarte, og 2 minutt senere var den endret til 6,5x55.

 

Ellers støtter jeg andres forslag her: kjøp brukt. Mye for pengene.

Og tommelfinger-regel som aldri blir feil: bruk minst like mye på optikken som selve rifla.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt som Dei andre har skrive her men dette ville Eg ha gjort. Kjøpt ei rifle i 6,5x55 pga minst rekyl av Dei tre mest kjente kalibra.Liker Ikkje selv av ein eller Anna grunn å jakte med demper. Noke Eg synes er viktig når det gjeld rifle er avtrekk, finn ei med godt avtrekk helst Ikkje så mykje over ett kg. Svak for mauser mekanisme selv da. Kikkertsikte Har Ikkje noke dyrt selv men vis Eg skulle kjøpt ett No, som Eg er litt på jakt etter ville Eg kjøpt skikkelig (ett dyrt) med lyspunkt. Viktigste er vel å kjøpa det ein får godfølelsen med.

Link to comment
Share on other sites

Å ha våpen er nå en ting. Å kunne bruke det er noe annet. Det er voldsomt mange flere som har våpen, enn det er som kan bruke dem...

 

Meld deg inn i det lokale skytterlaget, og tren regelemessig, og få trent inn de grunnleggende sikkerhetsregler.

 

Viktigst av alt:

 

If a sportsman true you'd be

Listen carefully to me:

Never, never, let your gun

Pointed be at anyone...

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_safety

 

All guns are always loaded. ("jeg trodde ikke at den var ladd..."

Never let the muzzle cover anything you are not willing to destroy. (vær oppmerksom hele tiden når du bærer et våpen)

Keep your finger off the trigger until your sights are on the target.

Be sure of your target and what is beyond it. (du kan ikke trekke tilbake et skudd)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ein billeg brukt rem 700 og mest muleg pengar på optikk er god medisin. I tillegg ville eg ha kjøpt ein tofot. Det er vel ein smakssak om det er ein som er festa på børsa eller er laus. Eg bruker begge deler, men oftast ein laus ein i skogen. Og så trene masse på skyting og identifisering av dyr. Det kan vere ei utfordring å vere sikker på kva dyr ein har framfor seg i dårleg lys og det er tolmod som gjeld. Er ein usikker så er det best å halde igjen skotet. Eg sjølv gjorde dette feil da eg skaut min første hjort i mørket på bøen. Eg hadde puls i taket og skaut det første dyret eg såg. Det var sjølvsagt ei kolle som hadde ein kalv i skogen. Vi fekk heldigvis tatt kalven ikkje lenge etterpå, men det var heilt unødvendig av meg. Så ta deg tida. Det er lurt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei brukt rifle av velkjent merke i ok stand, alder har lite å si, og i et standardkaliber, disse finnes i hauger og lass, og mange er knapt brukt, husk det er veldig mange av oss som helst kjøper alt nytt, jeg har selv tapt mye penger på dette :D

Når det gjelder optikk er det vel her du burde legge igjen mest penger sett i forhold til skisserte bruk, europeisk x50-x56 er vel nær optimalt, disse finnes det også en mengde av bruktmarkedet, men de holder seg nok noe bedre i pris enn en del rifler.

Hva er budsjettet ditt?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei brukt rifle av velkjent merke i ok stand, alder har lite å si, og i et standardkaliber, disse finnes i hauger og lass

Dette er et veldig godt råd. De finnes i hauger og lass, og hvilken du velger har liten betydning. Noen liker det ene og noen det andre, og hva du liker kan ikke vi fortelle deg. I tillegg vil du mest sannsynlig ikke finne det ut før du har holdt på ei stund.

Kjøp et eller annet og kom igang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og for å runde av det M67 sier; drit i argumentene om rekylforskjeller i "de tre store" (6,5x55, 308 Win og 30-06 Sprg).

Ingen av de tre har rekyl som er verdt å nevne, forskjellen på de tre er akademisk, og i en jaktsituasjon betyr det ingen ting!

Du klarer deg også utmerket uten demper og tofot, bare så det er sagt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode råd. Har skutt hundre skudd med den lånte rifla, for eg ville føle eg "mestret" rifla før eg tok det med ut. Den enkle grunn for at eg vil ha remington 700 er vel at eg prøvde ei på jegerkurs og det var eit behagelig våpen, i alle fall til forskjell frå maueren eg låner no. Det er ein mod 98 frå før krigen, og eg er vant med ho no, men den sparker meg slik eg ikkje får til å fylgje skuddet i kikkerten, og det plagar meg litt, det fekk eg til med remingtonen. Så grunnlaget mitt er ei splitter ny 308 og ei 70 år gamal 30,06.

 

Budsjettet mitt er omtrent 8000. Det er ein Savage axis pakke med Bushnell 3-9 x 40 eller xxls billigpakker, eller noko brukt. Det dukker av og til opp spennende ting på finn, men alltid noko som ikkje passar. Ofte er det feil kaliber, men om det er så lett som det sies her å bytte kaliber på lensmannskontoret om ein fin rifla ein vil ha, så var det veldig nyttig informasjon. Tviler på det blir noko anna en amerikansk rifle og kikkert, kunne sjølvsagt drøymt om mauser med zeiss eller sarowski kikkert, men det ville vel kostet mer enn bilen min.

 

Det rette tilbudet dukker nok opp. Eventuelt eg får spart meg opp til eitt budsjett som passer ambisjonene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...