Jump to content

Ny Merkel 96K 12/76 - 5,6x52 R - 2008 model


Tomas

Recommended Posts

Hva har Dere av friflukt på tilsvarende drilling? Ladeboken ( utgave 7 ) operer med en maks patronlengde 63 mm. når jeg har målt faktisk maks patronlengde i våpenet er den på 70,3 mm, helt utrolig. Hva har de tenkt på når de har laget en såpass lang patronlengde? Lite utvalg av prosjektiler til dette kaliberet, Norma, RWS og S&B har jeg funnet. Skal visst være en av de store fra USA som også lager. Tilgjengelig kulevekt er så langt jeg har funnet 4,6 gram/71 grain. Om det hadde funnets lengre kuler, enten som mantel m/blykjerne, eller kuler i annet materiale ( hel kobber som " gir lengre lengde " ) hvordan ville disse ha fungert med eksiterende riflestigning. Har ikke målt stigningen enda, men det kan nå gjøres fremover.

 

At børsa skutt med kikert av god kvalitet synes å gå godt er tilfelle ( ikke målt samling enda ) med mine RWS kuler som jeg har satt opp med litt lengre patronlengde enn Norma fabrikkskudd. RWS er satt til 65,44 mm, og Norma fabrikk til 63,24 mm. Skulle jeg ha ladet med optimal patronlengde med en friflukt på 1 mm skulle patronlengde ligget på ca 69 mm. Det vil si at RWS kulene nå får en friflukt på 4,86 mm.

 

Er dette valget Merkel har gjort betinget at man er redd for forhøyet trykk ved kortere friflukt, eller er det andre grunner? Fint om andre har meninger, eller fakta om denne problematikken!

Link to comment
Share on other sites

Kan det tenkes at i hvertall den første er lengre enn en ordinær kule med bly innerkjerne? Eller er det kanskje rent ut av en mantlet blykule? Hornady har vel en mer ordinær kule, skal sjekke, men for tiden veldig begrenset hva Hjemmelading har, blir vel bedre tider der også. Takker for tips.

 

For øvrig har du målt friflukt på din egen drilling?

 

Fant Rhino kulen hos Hjemmelading, makaløs til pris, så de bør jaggu være gode. Har for øvrig bestilt 200 kuler fra Vapex S&B 228 100 blyspiss og helmantel. Får se om det kan være dugandes til noe.

 

Hornady kulene fant jeg ikke hos hverken Hjemmelading eller hos Brownells. Dersom jeg sender mail til Brownells så kanskje de kan finne de frem for meg. Har ikke så hast, har noen RWS kuler fra Hjemmelading i blyspiss, og han har nok fler om det kniper.

Link to comment
Share on other sites

Pettersens våpenforetning utfor harstad har 4-5 esker hornady 70 grain kuler med blytupp. Er på jakt og husker ikke hva friflukten ble, men får suveren pressisjon med de. Var litt friflukt hvis jeg husker rett. 1-2 cm spedning på 100 meter er mer enn godkjent til mitt bruk. Fikk ikke rhino kulene til å gå godt.

Men brukte selleri og gulrot hylser ( som sprakk etter en ladning) så kunne likegodt vært hylsene sin skyld.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei Jo

 

Takker for bilde, ser ut at også du setter kulene litt lengre ut, det samme som jeg har gjort med RWS kulene. S&B kulene jeg fikk fra Vapex har jeg ikke ladd med enda, bare løftet på lokket og sett litt på de. Hadde jeg vært flink med å legge inn bilder her inne, så hadde det vært gjennomført.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...