Jump to content

Ødelagt PBGV


Cesar

Recommended Posts

Er litt fortvila,og håper på gode råd her inne.

Var på jakt med min 16 mnd. gamle Pbgv. Hans første gang på skikkelig jakt.

Han greidde å løyse ein 5.greiner. Han hadde ein 10 sek los før bukken kom bak til meg.

Han følgde på og eg skaut hjorten på 10 m.

Hjorten datt nedover sida,men var ikkje død. Eg langa etter med hunden etter meg.

Fikk skutt 2 skudd til før han låg,med hunden bak meg.

Gjekk så ned til bukken,men hunden kom ikkje etter. Eg konstaterte at bukken var død og gjekk for å leite etter hunden. Fann han under ei eine skjelvande som eit aspelauv. Måtte ta han på fanget å trøste han i 15 min,før han slutta å skjelve. Fikk han ned til hjorten,men han var veldig skeptisk til han,men han nerma seg litt om litt. Etter 15 min turte han å bite i han.

Neste dag jakta vi igjenn. Vi løyste dyr. Eg følgde han opp til der vi løyste dyret. Han snusa litt på der det låg,men viste ingen interesse for å følge etter.

Han følgde berre etter meg. Dette gjenntok seg også dag 3.

Det skal seiast at eg skaut uten dempar,og eg hadde ikkje tenkt på å venne hunden til smellen. Har eg øydelagt hunden etter denne episoden. Han har heile tida våre veldig heit på hjort og hjortelukt. No er han ikkje interessert.

Noken som veit kva eg skal gjere.???

Ganske fortvilt no!

Link to comment
Share on other sites

Begynner han å skjelve når du tar frem geværet? I såfall kan du på det nærmeste glemme å bruke hunden på jakt. Hadde engang en hund som reagerte på den måten. Han reagerte ikke på at jeg tok med hagle men begynte å skjelve og sleve når riflen ble tatt frem. Det er muligens folk her inne som har kompetanse på å omprogrammere hunden din :winke1:

Tror nok at han kombinerer lukten av hjort med en ganske så ubehagelig opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Heisann

Det var synd at hunden din fikk slik reaksjon på fallet. Hunden har tydeligvis koblet ubehaget (smellet fra rifla) med hjorten. Vil tror at en både må øve i forhold til skuddtilvenning og samtidig prøv å få lysten til å spore/jage på hjorten. Skuddtilvenning bør skje gradvis (øke intensiteten etter hvert), for eksempel å nærme seg gradvis en skytebane (500 m første dagen og 400 neste dag osv). Det er viktig at en ikke gjør noe nummer av dette, skvetter hunden litt til første gangen går du fortsatt bare videre som ingenting har skjedd. Dersom hunden reager mye må du ta et steg tilbake, tilbake til utgangspunktet 500 m fra osv.

Når det gjelder lysten til å jakte kunne du kanskje prøve med å spore i line. Når hunden slår over til hjortesporet roser du den i skyene. Dette må også gjøres stegvis.

Jeg tror det skal la seg reparere bare en tar tiden til hjelp.

Generelt skal man ikke "trøste" hunden. Ofte vil dette forsterke den negative opplevelsen. Dersom en hund er redd kan man bruke avledning eller som ved skuddtilvenning, fortsette som ingenting har skjedd.

Dette var bare noen korte tanker rundt temaet. Kan anbefale en tur innom nettsiden til Canis. Der står det mye om hunder og adferd. Kanskje du legge ut spørsmålet der også?

Lykke til og håper hunden din snart er på sporet igjen.

Davy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sporing med line er godt forslag. Det kan være at han ikke kobler den skumle opplevelsen med hjortelukta siden situasjonen/settingen blir en annen med sele på. Og så kan du prøve å leke med ham med skankene! Kast eller dra og la han løpe etter og bare lek og kos dere. Etter hvert kan dere leke ute i skogen og han vil nok forstå at hjortelukta er positiv. Og som Davy sier, veldig bra du fikk han på fallet til slutt. Gikk han selv eller måtte du bære ham?

 

Skrev noen forslag til deg på canis også men gidder ikke skrive det to ganger ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ikke gi han opp!

 

Jeg hadde en beagle en gang, på omtrent samme alder, som ble skuddredd da jeg skjøt første haren for han. Han var ikke spesielt nærme, men tværstoppet jaget. Jag fikk han til å jage igjen, men det samme skjedde hver gang jeg skjøt, eller hvis han hørte noe som kunne ligne et skudd...

 

MEN i løpet av påfølgende båndtvangsperiode glemte han hele greia, og fungerte helt topp påfølgende høst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...