Jump to content

Valg av kule for drivjakt på bla villsvin.


Dusty

Recommended Posts

Hei.

Skal nedover til sørsverige i januar 2016 og da lurer jeg litt på hva slags kule jeg burde bruke/lade opp.

Jeg har 50skudd Geco teilmantel fredigrulla fra fabrikk, og har vel tenkt at dette må være en god kule for villsvin, dåhjort, rådyr og elgkalv?! 140grains... Legger ved bilde av embalasjen.

 

Men jeg har også Hornady SST 140grain som går godt i børsa mi med N160 bak! Men den kula har vel en ganske lettekspanderende egenskap... Så lurer på om det er ei kule som heller bør bli hjemme? Men på en annen side så er det jo rimelig knall og fall med den kula ellers så... Hva mener dere?

 

Dette gjelder jo da kaliber .270win! Gammal mauser! :P

 

Kan jeg satse på dissa kulene eller er det så ille stillt med meg at jeg burde kjøpe inn noe partition eller slikt og lade opp til turen?

 

8755fe77bc5f333dd4a5b9ad79a94713.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at man ofte foretrekker kuler som ekspanderer villig vekk på drivjakt i bl.a Tyskland da dette får godt knall og fall effekt og redusert risiko for farlige rikosjetter.

I følge Kenneth Skoglund ved Norma er Norma Vulcan populær til drivjakt i europa nettopp fordi den har en rask ekspansjon med god effekt og redusert risiko for rikosjetter.

Link to comment
Share on other sites

Ville ha valgt ei kule som tryner griser med en gang, tynnmantlet som det blir skrevet over her kan være et godt valg, i 9,3x62 ville jeg faktisk valgt 232 grs Vulcan eller 225 grs Doppelkern fra RWS, da tryner det garantert, om det blir noe ødelagt kjøtt har ingen betydning her.

Brukt 185 grs Mega i 3006 på drivjakt, og den fungerer også meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Aha... Så det med å ha ei solid kule for å få gjennomtrengning på grisen er ikke så innmari farlig da?! Da burde jo 140grs SST'n funke veldig godt i alle fall!

Angående Geco kula så tror jeg den er noe mer solid i konstruksjonen, men jeg har ikke fått testa den på noe vilt ennå!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...