Jump to content

Hagl-størrelse og type


Kristoffr

Recommended Posts

Nå når bly forbudet er opphevet, ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet, med mindre det skal jaktes i en våtmark sone der bly er forbudt.

Bly har høyest egenvekt av alternativene (tror jeg), som betyr større anslagskraft. Bly er også betydelig tryggere å bite i ved et uhell, om det skulle ligge igjen noen hagl i kjøttet.

 

Nr. 6 skulle holde fint til duejakt.

Når det kommer til hare, kan man sikkert med fordel bruke et hakk eller to grovere. 4-5'er.

Link to comment
Share on other sites

Et velplassert skudd med "standard" 34 grams 12/70 #4 feller haren.

Om man skal ta i litt, så har man Magnum (12/76) og Supermagnum (12/89) med mer bly og mer krutt bak, om du har langt nok kammer til å bruke disse patronene.

Det feller jo også haren, men det kan jo tenkes at det blir en tanke overkill.

 

Om holdet ikke er for langt, og om skuddet er godt plassert, tror jeg ikke haren bryr seg om det kommer 32 eller 36 gram bly flyvende.

 

Nå er ikke jeg noen bereist ammo ekspert, men jeg har enda ikke vært i en våpen sjappe dær de har så stort utvalg av ammo,

at man kan velge og vrake mellom f.eks Fiocchi #4 12/70 i fem forskjellige bly ladninger.

 

På XXL f.eks, har de 3-4 forskjellige merker ammo, med et utvalg av #2, #3, #4, og #6. Og det går mest i 12/70.

Link to comment
Share on other sites

De jeg skal jakte hare med sier str. 3 eller 4?

3, og egentlig 4 også er vas til harejakt. Iallefall med bly. Haren dauer fint av #5 hagl, og av 6 også, og det er bedre med dekning enn hagl som kunne gått gjennom to harer. Hare er ikke akkurat hardskutt.

 

Folk jakter rådyr med 3 og 4...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...