Jump to content

Tråden for Garmin Alpha


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en alpha 100 med gps halsbånd til min Gordonsetter. Men jeg er usikker på T5 eller T5 mini. Er det noen som har erfaringer med disse halsbåndene på fuglehunder ? Er det noen som har sett at T5 kan bli noe stor og klumpete til litt mindre fuglehunder ?

Ja, jeg vet at man kan kjøpe vest med gps-lomme : )

Link to comment
Share on other sites

De opererer vel på VHF-frekvens og er dermed i teorien "line of sight" i hvert fall på litt avstand. Så alt som får antennen høyere er ofte bra, men får samme effekt av å holde Alphaen høyt. Hvis kroppen din er mellom hund og peiler blir rekkevidden dårlig. Har hørt andre nevne at mini har dårligere rekkevidde, har bare brukt mini på hund som går langt. Jeg er altså ingen ekspert på området men det var mine 5..

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Grubler på å investere i en ny hundepeiler. Har en Astro 320 med DC40. Kjøpte dette settet i 2011, så det drar på åra. Har fungert bra, i grunn, men nå har det blitt slik at det veldig ofte er noe rart med kommunikasjonen mellom halsbånd og håndenhet. Må fjerne hunden og legge til på nytt hver gang jeg skal bruke den. Innimellom kuttes kommunikasjonen under bruk også. I går måtte jeg legge til hunden tre ganger før jeg fikk kontakt. Blir litt frustrert av det. Så i stedet for å kjøpe nytt halsbånd til en haug kroner, kanskje alt nytt er like greit. Det kan jo også hende det er 320'en som streiker og ikke båndet. Kjedelig å finne ut at det blir samme problem med nytt bånd (den er oppdatert til å kunne bruke T5).

 

Derfor lurer jeg på Alpha 50 eller 100 med T5 mini, men kanskje 100 er mer for penga? Det er jo ikke så fæle forskjellen i pris, ser jeg.

 

Uansett... Jeg har jo kart på 320'en. Husker ikke hva det heter, men har hatt det siden Astroen var ny, i 2011. Det holder fremdeles i massevis for meg, men vil dette kartet fungere på en Alpha? Hva med DC40? vil det halsbåndet fungere med en Alpha? Kommer uansett til å kjøpe med nytt halsbånd, men har nå to hunder et år eller to til (gamlefar holder vel en sesong eller to fremdeles), så det hadde vært kjekt med to bånd om DC40-båndet er i orden. Det virker som regel bra, selv om det er noe krangling i starten. 

Link to comment
Share on other sites

Har du oppdatert halsbånd og 320 enheten? Feilene du beskriver er noe som typisk oppstår når enhetene ikke er oppdatert. Skal du ha ny, ville jeg utvilsom kjøpt 50 over 100. Det er en kjent sak at 100 mister kontakt med bikkja på betydelig kortere avstander enn 50. Den touch-skjermen fungerer heller ikke optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg får gå og klå litt i en butikk om de har begge deler. Alpha 50 ser jo mer solid ut, egentlig. Trenger ikke hyperavansert high-tech. Har klart å knuse skjermen to ganger på Astroen, men den funker for det. Det skjer neppe med Alpha 100 om jeg skulle være uheldig nok en gang. Rekkevidden er ikke så viktig for meg. Hunden (breton) går sjelden mer enn et par hundre meter. Vil anta at T5 mini passer til han? 

 

Astroen er oppdatert et par ganger, men det er tre, fire år siden nå, så får prøve det. Har ikke oppdatert halsåbåndet. Visste ikke at det går an. Funker det helt fint, og alt blir bra når jeg får byttet skjerm, ja da kan jeg kanskje vente litt med å kjøpe meg nytt utstyr! :-) Kanskje evt bare kjøpe nytt halsbånd til hund nr 2.

 

 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Svarte... Ser ut som om jeg må ha ny håndenhet! 

 

Alt fungerte greit på jakt i helga, men så presterte jeg å ta et heftig bad i en stor bekk! Astroen lå i lomma, og den ble søkkbløt inni pga sprekkene i skjermen. Den virket etterpå, så jeg tenkte det hadde gått bra, men nå slår den seg ikke på. Ting tyder på at noe alvorlig har skjedd. Skrudde den fra hverandre, og det var vann overalt i den. 

 

Var akkurat i løypa for å svinse nedom butikken for å kjøpe et T5 mini halsbånd. Kjekt å ha to når man har to hunder. Men når Astroen ser ut til å ha tatt kvelden, må jeg jo nesten ha ny håndenhet også! Tenk om den skjermen hadde kommet i posten før helga og ikke i dag... 

 

Slik jeg forstår det, etter å ha lest gjennom tråden, kan jeg bare glemme å kjøpe Alpha 100, siden jeg gjerne skulle brukt DC40-halsbåndet. Det virker jo bra. Men hva med Alpha 50? Vil det kunne ta DC40? Har ikke veldig lyst å kjøpe med to halsbånd. Det får da være grenser hvor mye en må ut med og...

 

Kunne sikkert kjøpt en brukt 320, men nei, kjøper heller noe nytt når jeg ser bruktprisene på Finn.no.

 

Edit: En annen ting... Kan en bruke samme kart på Alpha som til 320?

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Liten update...

 

Tok med Astroen i garasjen og blåste den ren med trykkluft. Satte skiten ihop, og jammen virket den ikke igjen! :-) 

 

Så da ble det en kjapp tur ned på XXL for å kjøpe et T5 mini-halsbånd til grevlingen. Lommeboka ble takknemlig for det. Får drøye litt med å skaffe ny håndenhet da, tenker jeg. Skjermen har nok tatt litt skade av fuktigheten, for det er en "mystisk", lys, flekk på den. Den synes bare i en viss vinkel, så den er ikke sjenerende. Det får i hvert fall holde for en stund!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg liker Alpha 100. Men dette med tastelås av og på hver gang man skal gjøre noe begynner å bli et slit og glemmer man det og putter den i lomma kan hunder være slettet og alt mulig når man tar den opp neste gang.

 

Men det mest irriterende for meg er når man er i kart som følger en hund, kanskje det bare er meg som pleier å bruke den slik og det er en bedre måte å gjøre det på enn å gå inn på en hund og trykke kart nederst? Iallfall vises da KJØR over hele nedre høyre del av skjermen, kan jeg få bort det? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
9 hours ago, Pre`64 said:

Fekk du svar på dette spørsmålet? - Ev. er det nokon andre som veit svaret..?

Nei, men det ser ut som om Amatør svarte på det! :-) 

 

Astroen min ble som ny igjen med ny skjerm og oppdatert halsbånd. T5 minien fungerer som bare det, og nå gjør DC 40-båndet det også. Den mystiske flekken ble også borte etter en stund, faktisk. :-) 

 

Den har ni liv, den 320'en... 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 6/6/2018 at 10:03 PM, boganis said:

Jeg har laget veipunktsymboler til bruk i Alpha 100 og BaseCamp (fungerer trolig i mange Garmin GPS'er med farveskjerm).

Symbolene kan lastes ned her

 

Toodle oo!

Ny: Versjon 2

På oppfordring er bær nu en del av symbolsettet. Herefter er det fullt mulig å vite hvor og når man har vært på bærtur...

Zip-filen finnes HER

Versjon 2.png

Link to comment
Share on other sites

On 5/16/2021 at 6:33 AM, boganis said:

Ny: Versjon 2

 

Sluttversjonen 2.1

Den seneste og aller siste versjonen av Symboler til Garmin-peil/GPS jeg kommer til å lave:

Ver. 2.1,

Kan lastes ned HER.

 

Eftersom jeg synes markjordbær er et av de beste bærene blev jeg nødt til å lave et markjordbærsymbol. Eftersom sloe gin smaker godt efter jakten blev jeg også nødt til å lave et slåpesymbol! Nu er det ikke plass til mer vilt, sopp, eller bær i min Alpha 100. De som vil ha andre symboler kan lese lenger ned hvordan andre symboler kan produseres :-) Hitta ditt smultronställe med version 2.1!

 

"Om noen skulle være interessert i å lave egne symboler gjelder følgende:
Symbolfilene må være i 24-bit Windows bitmap format (*.bmp)
Symbolene må være 32x32 piksler
For å få deler av symboler transparente benyttes fargen magenta (RGB: 255, 0, 255)

Det kan se ut som det kun er mulig å ha 56 Custom Symbols.

Jeg har ikke funnet ut hvordan det er mulig å overskride denne grensen."

Edited by boganis
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 12/19/2019 at 8:26 PM, YnStee said:

Mener jeg hadde losindikatoren oppe å gå i fjor på min Alpha 50 m/ T5 Mini, men jeg er da ikke kar om å få denne fram igjen. Har satt den på på håndenheten, men får beskjed om at jeg må gjøre noe i "detaljsiden"......

 

Må jeg koble til PC å gjøre noe der?

 

Gullfiskminne her, så husker ikke hva jeg gjorde i fjor. Oppdaterte enheten før jakta i år for kunne kjøre 320 modus.

Lurer på samme sak. Noen som har svar? 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei. Har nettopp kjøpt alpha 200i, men har ikke fått testet den enda. Ser at det skal være kart installert på den. Er dette kartet bra? Skal ha den med på reinsjakt, elgjakt, rådyrjakt og hjortejakt. Ønsker så bra kart som mulig. Hva anbefaler dere? Har sett litt på dette: 

 

https://www.magasinet.no/garmin-topo-norway-premium-v3-topokart?gclid=CjwKCAjww8mWBhABEiwAl6-2RTD3e_c_cIkNHhwUrMbFDYknjrkuTyCor4bzu60Fi8OYb-pKzcYpkRoCXA0QAvD_BwE

 

Er det andre kart som er bedre for mitt bruk?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har en ny Garmin Alpha 50 som jeg har brukt litt på jakt i høst. Jeg bruker vanlige AA-batterier, men har problemer med at når jeg skifter batterier så vil ikke Alpha'n starte. Må koble den til strømledning for å få start på den første gang etter batterskift, deretter kan jeg skru den av og på uten problem.

Dette er ikke optimalt mtp batteriskifte i felt på en flerdagerstur.  Har satt instillinger til alkalisk batteri, uten at det har hjulpet. Har også prøvd å oppdatere enheten. Noen som har et triks her eller må jeg levere den der jeg kjøpte den og be om ny?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde reklamert og fått meg en ny enhet. Den fungerer opplagt ikke etter intensjonen når du ikke kan bytte batteri på den i felt og fortsette å bruke den. Min erfaring er at Garmin Norge er raske, hyggelige og innstilte på å gjøre kunden fornøyd. Reklamasjon var ingen problem. Har kun erfaring med reklamasjon på Garmin Tactix Charlie der en knapp svikta, men da bytta Garmin Norge klokka gratis og dekka frakt begge veier. Kontakt dem direkte og reklamer.

Edited by 300 win mag
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...