Jump to content

bruksdrilling


Karl Anton

Recommended Posts

Hvorfor vil du ha hagla på fremste da? Det vanlige er jo at hagleskuddene går på fremre og bakre.

 

En fordel med rifle på fremste er at det er enkelt å smelle inn snellert dersom den har det. Litt klønete hvis det skulle være snellert på bakre avtrekker. Min har i hvert fall hagle bakerst(begge skudd). Jeg leita i mange år for å komme over en med begge hagleskudd på samme avtrekker.

 

Det med dill og dall er vel i grunnen at du ønsker en drilling med 3 slaglåser. Jeg har ikke veldig peiling på drillinger, og må snakke ut ifra min egen...men der er det slik at jeg må spenne opp riflepipa etter den er klappet sammen. Jeg har allikevel alle 3 skuddene klare til å gå i rask rekkefølge. Det eneste jeg må gjøre er selvfølgelig å avsikre våpenet i første omgang, og deretter foreta en omstilling fra hagle til rifle eller omvendt. Fordelen med en slik oppspenner er at jeg og kan spenne ned riflepipa dersom jeg ønsker det, uten å åpne mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Snellerten på min Merkel 96 gir et veldig lett avtrekk.Jeg bruker ikke snellert i jaktsituasjoner, men har skutt litt fra benk med det under innskyting.Jeg har ikke målt vekta på det men det smeller tvert fingeren er i berøring med avtrekkeren. :overrasket: Du rekker ikke tenke på å ta avtrekk før skuddet går.Min 96 er helt ny og har gode avtrekk både på hagle og rifle løpene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mathelon dobbeltrifledrilling. Der går begge rifleløpene på fremre avtrekker, som betjenes som en singeltrigger på hagle. Trykk en gang så går høyre løp, en gang til så går venstre løp. Bakre avtrekker fyrer underliggende hagleløp.

 

Mathelon lager også Drilling med to hagleløp. Jeg vil tro det er mulig å få til samme avtrekkersystem på den. Det hadde i så fall blitt en veldig brukervennlig hagledrilling!

 

Det koster imidlertid penger, som alt annet som er verdt å ha.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Franz Sodia småviltdrilling som jeg jobber med å få istand til bruk i terrenget der jeg kun har jaktbart vilt opp til rådyr (12/70/5,6x52r). Denne er velbalansert og vesentlig lettere en min andre drilling som jeg bruker der storvilt også er jaktbart. Skal sette på et 1.25-4 sikte på den (fikk tak i et eldre S&B). På denne er alle tre hanene spent når man brekker våpenet, fremre avtrekk på høyre hagleløp, bakre på venstre. Når rifleløpet skal avfyres er det en omsjalter på pistolgrepet som samtidig hever skuret. Rifleavtrekket har også snellert og går på fremre avtrekk. Det eneste som skiller seg ifra mine andre brekkvåpen er at sikringen (evt. oppspenneren) er på siden av pistolgrepet. Gleder meg til å få testet potensialet ytterligere i børsa når kikkerten kommer på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er også stor fan av kaliber 16. Spesielt i en drilling, da de i 16 som regel er betydelig smekrere og lettere en i 12. 20 er ikke så vanlig i litt eldre drillinger og er ofte tyngre enn en skulle tro pga 76 mm kammer. 16 er ikke kommersielt produsert i 76 kammer og behøver dermed ikke så tykt gods i løpene. Lykke til med jakten, det finnes utrolig mye spennende og flott innen drilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På mine Krieghoff-våpen har jeg aldri brukt snellerten, da de har så gode avtrekk uten. Men en Sauer jeg hadde var så hard på avtrekket at jeg måtte benytte snellert.

 

Dette med løp, sikringer og avtrekkere på flerløpede våpen har mange løsninger etter ønsker eller ideer fra bestiller og produsent. For å unngå mest mulig surriball, synes jeg det er best med sikring for hagleløpene og hagleavtrekk på fremre- og bakre avtrekker som på ei vanlig hagle. Det er slike hagler jeg både har brukt og bruker. Oppspenner på rifleløpet synes jeg er helt nødvendig for at det alltid skal være helt bevisst at det er rifleløpet som skal avfyres.

 

Hovedgrunnen til at riflen er på fremre avtrekker, er at det er vanlig at kolbelengden (lenght of pull) måles fra fremre avtrekker og til midt på kolbekappen på dobbeltløpere med to avtrekkere. Da er det bare andre haglskudd som får kortere "lenght of pull".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...