Jump to content

Straffbart å skyte leirduer ?


M&P79

Recommended Posts

kan være om di f.eks drev med det uten sikker bakgrunn, eller om di gjorde det i hva som regnes som boligfelt eller lignende. Di fleste har jo vett på å holde seg unna sånt når di driver med egentrening, så er vel antagelig bare enda en "Anti våpen/skyting" handling ifra politiet.

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel kor det var dei skaut på lerduene ? Var det på annan manns eigendom ? Nær bebyggelse slik at nedslagsfeltet for hagla var hustaka i eit byggefelt ? Stod ingenting om det. Hvis anmeldelse må det vel ha skjedd noko som er på kanten av det som bra er. Ellers har vel politiet nok med å etterforske sine eigne vådeskot :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi lever fortsatt i ett land der lover styrer , og ikke politet. Min tiltro til journalistikk er mindre enn tiltroen til politiet. Det er ikke forbudt å skyte leirduer , så hva enn annmeldelsen går ut på , vil ikke dette være anklagepunktet. Men hadde de ikke grunneiers tillatelse , eller gjorde det på en måte som kan oppfattes som uforsvarlig , eller er til stor sjenanse for omgivelsene , vil dette kunne anmeldes. Jeg har familie som bor på Ellingsøy, og det er vel egentlig innenfor bygrensene til Ålesund dette tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Siden det er anmeldt vil de anmeldte få valget mellom å vedta ett forelegg , eller ikke vedta ett forelegg(bot) . Og for de det gjelder er det viktig å ha tungen bent i munnen i denne situasjonen. Vedtar de forelegget er det stor sjanse for at neste brev fra politiet er ett varsel om inndraging av våpenkort. Bedre å ikke vedta , slik at domstolene kan få overprøve politijuristene...

Link to comment
Share on other sites

Det er i Ålesund Kommune, men det er en fjord mellom "byen" og dette her. Og dersom det er nord/øst for Kverveaksla, aner jeg ikke hvordan de skulle kunne være til noen særlig fare med mindre de har skutt rett mot tursti.

Jeg er ikke lokalkjent, men det skulle være på, sitat: "nordøst for Kvervaksla i Ellingsøy".

 

Det er ikke bare mot tursti, som er forbudt. Det KAN også være forbudt å skyte ved "mye brukt" tursti.

 

Har en tillatelse av grunneier og sikkerheten er i varetatt, er det kommunens politivedtekter, som bestemer hvor det er lovlig å skyte på privat eiendom. Dernest kan Naboloven inn, i første rekke avstand og støy. Er de naboer i nærheten, er det en fordel å snakke med dem i forkant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper at de har skutt ut over sjø i fjæra på nordsiden av øya. Bebyggelsen er på sørsiden.

 

Antagelig en hysterisk turgåer.

 

For de nysgjerrige, er Kverveaksla fjellet som ligger rett ved (og til dels over) tunellene mellom Ålesund og Vigra (ålesund lufthavn).

Link to comment
Share on other sites

Noen hagleskudd skal da vel ikke kvalifisere til brudd på helligdagsfreden. Må jeg slutte å jakte duer på søndager au? Nei takk, som grunneier skal jeg skyte på blink og vilt så lenge jeg er over torva og bakgrunn er trygg.

 

Ring Opsen å varsle at jaktsesongen er startet og at man trener og jakter på privat grunn. Og ved åtejakt nattestid ihht gjeldene regelverk i ett gitt område ut jaktåret, og at man varsler de for å hindre unødvendige utrykninger viss det er få jegere i området og veldig nærliggende at noen ringer å melder om skudd. Hos meg veit politiet det godt, samt at naboene veit hva jeg driver med. Skulle politiet dukke opp slipper man hvertfall væpna aksjon på kornåkern med påfølgende fare for vådeskudd fra 9mm :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på leirduer som faller ned i havet ( den fjorden som er nevnt lenger opp ) er sikkert et brudd på "Forurensingsloven"!

 

Med en kreativ politijurist til å utforme tiltalebeslutningen bryter du loven i samme øyeblikk som du beveger deg ut av senga!

Og hvis du blir liggende uten å stå opp så finne han garantert en paragraf du bryter mot da også!

 

Dammmed if you do and dammed if you don't!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...