Jump to content

T/C Contender


madped

Recommended Posts

Hei!

 

Svigers er i prosessen med å få arvet en T/C Contender, men løpet er under 40(?)cm og den er da registrert som en pistol.

Han er ikke med i en pistolklubb og har ikke mulighet for å overta den som en pistol.

Vi har snakket med en lokal forhandler her i Stavanger og de har vanskeligheter for å klare å skaffe ett løp som er såpass langt, at den lovlig kan registreres som en rifle(40-42cm?)

 

Så derfor henvender jeg meg til dere! Hvis noen av dere vet om noen som har ett slikt løp - nytt eller brukt, så er vi veldig interessert.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar M67.

 

Så det er ikke noen lov i forhold til selve lengden på løpet?

Så i prinsipp så kan løpet være likt normal lengde til pistol, såfremt man har en kolbe som er lang nok som gir en total lengde på 84 cm?

 

Jeg mener å ha lest at demper ikke teller med i total lengde, stemmer dette?

Høres jo heller ikke så lett ut å å bare finne ett stykke som kan skrus/loddes på, som er likt som f. eks 30-30(?).

Det kan jo og nevnes at det løpet som står på Contenderen pr.nå ikke er i cal. 30-30.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Det er to krav. Det ene er løpslengden (40cm) og det andre er total våpenlengde (84 cm). Om jeg husker rett, så må du ha et stykke over 40 cm løpslengde for å tilfredsstille totallengden på en Contender, men er ikke sikker.

Demper teller ikke som en del av totallengden.

 

Det du kan gjøre, er å få børsemaker til å slakte løpet, slik at du bare sitter igjen med monoblokken, http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=27572, for siden å montere et annet løp.

Link to comment
Share on other sites

Så det er ikke noen lov i forhold til selve lengden på løpet?

Løpet er hølet som er rifla, pipa er hele greia, enkelt sagt. Fra patronbunn til enden av pipa skal det være minst 400mm, om løpet er 4 eller 400 er det ingen som bryr seg om. Det som går an er å gjenge på et tynnvegget rør, som man limer fast, så det ikke blir "enkelt demonterbart", slik at hele stasen blir >400mm. En børsmaker trenger ikke "finne noe", enhver som kan betjene en dreiebenk lager en slik stuss og får den til å se ut som den alltid har vært sånn om det er ønskelig.

På 22LR rifler har enkelte boret opp forfra, slik at en beholder ei lang siktelinje, men får kortere løp, slik at en får kortere løpstid, og slikt. I High Power skyting i USA driver de og skjøte på slike stykker for å få lengre siktelinje uten å øke vekta. Jeg har sett det på DFS sauere, selv om det ikke er lov. Google "bloop tube" eller "barrel extension".

Dersom en slik er limt på teller den som pipelengde, dersom den kan skrus av teller den ikke. Det samme gjelder lyddempere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror Pedersens Våbenlager kan skaffe løp til Contenderen også fra Spanske Bergara. Utmerkede løp dette.

Kjøpte til T/C Encoren min derfra.

 

Dersom løpet destrueres slik at bare kassen er tilbake, skal det gå an å få tillatelse til erverv av denne som basis i systemvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...