Jump to content

Skuddbilder, haglelading


olemm

Recommended Posts

Det å få riktige skuddbilder er jo noe av det viktigste med haglelading. Og jeg regner med at alle som lader selv, skyter på papp for å se hvordan ladningen sprer på forskjellige avstander med forskjellige choker. Tenkte derfor å opprette en tråd som omhandler dette temaet.

 

Her kan man poste bilder av egne forsøk og diskutere alt som har med skuddbilder og gjøre.

 

Jeg begynner med min allround-ladning i bly som har fått kallenavnet "Tiur"

 

Hagle: O/U 71cm løp

Choke: 1/4

Skuddavstand: 30 meter

Ladning:

 

35gr bly US5

Longshot krutt

VP53 wad

Skal gi ca 425 m/s

 

FA7428B6-E3E7-4D72-9529-D2A131736001_zpsuio4xsny.jpg

 

Neste bilde er av samme ladning med med 1/2 choke

 

5737DFE9-38F2-434B-947F-CC06FBE28BB6_zpsby0hiuo0.jpg

 

 

Neste ut er en stålladning som skal brukes på ender osv.

 

Hagle: O/U 71cm løp

Choke: 1/4

Skuddavstand: 30 meter

Ladning:

 

20 gram stål US3

N-320 krutt

VP53 wad

463 m/s

 

D3F34ED4-2D9C-4088-8991-4B530F92E909_zpstjnmmakw.jpg

 

Har ikke tegnet noe ring el. men papiret som er skutt på er litt mindre enn 70cm bredt mener jeg.

 

Greit fornøyd med disse bildene, holder på å utforske litt mer ift om litt mer eller mindre krutt endrer bilde i noe særlig grad. Holder også på å lage ladninger med OS-card både i bunnen av waden istedenfor over haglladningen.

 

Holder også på med en ladning som er veldig spennende som skal brukes til sjøfugljakta. Den består av 28gram stål i US1 (100stk) som blir sendt avgårde i 450 m/s, skuddbilder kommer så fort den har blitt testet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg begynner med min allround-ladning i bly som har fått kallenavnet "Tiur"

 

Hagle: O/U 71cm løp

Choke: 1/4

Skuddavstand: 30 meter

Ladning:

 

35gr bly US5

Longshot krutt

VP53 wad

Skal gi ca 425 ms

 

Neste ut er en stålladning som skal brukes på ender osv.

 

Hagle: O/U 71cm løp

Choke: 1/4

Skuddavstand: 30 meter

Ladning:

 

20 gram stål US3

N-320 krutt

VP53 wad

463 m/s

 

Gammal post men jag undrar fortfarande varför du nyttjar stålförladdning till Bly ?? generellt så sägs dessa ( iaf gualandi steel wads) ge 100-120 bar mer tryck än bly dito ..

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt de komponentene jeg har hatt tilgjengelig, og prøvd meg på de ladningene jeg har hatt ladedata på. Og sett hvor gode ladninger jeg kan få ved bruk av disse. Jeg er fortsatt en nybegynner å regne når det kommer til lading, så prøver meg forsiktig frem.

Men når det er sagt, så liker jeg bedre og bedre den italienske tilnærmingen av haglelading kontra amerikansk som virker mer teoretisk og lite pragmatisk.

Link to comment
Share on other sites

Prisverdig at du forsker litt på haglelading, når jeg ser på skuddbildene dine så ser jeg at du muligens ikke har stor erfaring med hagleskyting/jakt ? For å få effektivitet i hagle er det primære å treffe... også på fluktskudd. Formålet med hagle er jo å skyte en stor flate med prosjektiler så sannsynligheten med treff øker.

 

Jeg leser litt mellom linjene at du muligens prøver å dra avstanden utover haglens effektive rekkevidde, det kan man gjøre med å få en patron som skyter en trang, klumpete sverm hagl med høy egenvekt. Ha i tankene at anslagsenergien pr. hagl er lik om svermen kommer kollektivt eller hver-for-seg

 

De treffbildene du har postet viser haglesverm med svært trange skuddbilder, OM du treffer noe Tiur med denne, (noe som er vanskelig pga lite trefflate) så tell antall hagl som hadde dekket en kropp som en tiur representerer, og du vil finne ut at 30-40 hagl i en tiur er lik ødelagt matvilt.

 

Jeg støtter deg i lette ladninger, høyere fart og se mulighetene med mer åpne treffbilder, Jeg har skutt et anseelig antall rådyr med hagle og med 6-7 hagl treff i lunger er dyret dødt innen sekunder. Jeg bruker hagl US 4 eller 3,5 mm 12/70 eller 20/76

Link to comment
Share on other sites

Det avståndet man kallar standard vid träffbildsskjutning m hagel vare det sig är stål eller bly är 35 respektivs 36 meter på en 75 resp 76 cm cirkel.

 

och utifrån den bilden får man göra sig en bedömning om man bör korta skjutavståndet eller om man kan sträcka ut det aningen.

 

Sen om man har en bild med hög densitet på 35m så får man ta i beräkningen att man får kassera en fågel skjuten på 25m med den laddningen.

 

Skulle alla fåglar befinna sig i luften kunde man generellt skjuta m öppnare choke typ IC , men när en skammad hamnar på vattnet så går det åt en trängre choke ..

 

Det är en balansgång och kommer så vara !

 

/ P

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som regel er det stort sett kjernen på haglsvermen som blir tettere ved mye trangboring. Det er også der haglene med høyest hastighet/energi befinner seg, dette er grunnen til at en kan oppleve enkelte spektakulære treff på lange hold med mye trangboring. De fleste treff på fugl i luften/flukt er dog med kanten av svermen spesielt på lengre hold, dermed øker sjangsene for skadeskytingen dramatisk ved lange hold uansett trangboring og haglstørrelse/mengde. Ved skudd på bakken/vann eller når kråkene henger i ro over hubroen kan trangboring over 1/2 ha noe for seg, i de fleste andre situasjoner er lette ladninger, forholdsvis små hagl, åpen boring og moderate skuddhold å anbefale. Får av og til spørsmål om jeg ikke kan lade noen "superladninger" med grove hagl til vinterjakt på rype osv og ofte av folk som har overdreven tro på super full trangboring og grove hagl. Når jeg da svarer at slike ladninger ikke finnes får jeg ofte til svar "men hva skal jeg da gjøre når fuglen noen dager letter akkurat uten for hold". Svaret er enkelt, holde igjen skuddene og endre jaktstrategi.

Det er jakt vi driver med ikke sjansebetont langtholdsskyting med hagle.

 

Som en side kommentar er det mulig å lade skudd til hagle for virkelig lange hold med TSS (18 g/cc). Dette krever dog testing og en god forståelse av muligheter og ulemper. Putter en disse ladningene i super full trangboring og ikke har siktemiddel på haglen blir disse skuddene både skadelige for haglen og ubrukelige. Prisen selv for hjemmeladet skremmer også vannet av de fleste :o

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Har skutt en del testladninger med IMR 700x som er ett supert krutt til 28-30 grams ladninger...

litt vanskelig å dosere,men med litt finjusteringer går det bra..

 

Bilde1

cheddite t2 hylse cx2000 hette z2m24 med foam i bunnen 2mm 1,28gram 700x 28g #6 på bildet...(bruker også #7,5) ca 415ms

Bilde2

cheddite t2 hylse cx2000 hette z2m24 1,30gram 700x 30g #6 ca 415ms

dette bildet hadde jeg fått slettet,så måtte ta nytt etter en dag i regnet... 

35m med 1/2 choke. Pappen er 1,20x90IMG_1369.JPG.5c3b11787eabd2049ab815c6c5443851.JPGIMG_1373.JPG.9924e3f7f07a927b57075accd21eb8d8.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 5.2.2017 den 21.27, J.E.Hagen skrev:

Her er skuddbilde med 800x 1,7 36g z2m21 #5 cx2000 58mm

Er nok det beste jeg har fått så langt.... blir nok tiur/gåse skudd nr 1 for meg!

35meter med 3/8 teague choke!

 

 

normal_IMG_1196.JPG

Vet du hvilken hastighet du har hatt på denne? Ser jeg bruker 800x 1,85g, SG19, Fed209 og 36g #6, brukte hylser (Gyttorp super steel gjennomsiktig) med hastighet 425-430.

Edited by borthc
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, borthc skrev:

Vet du hvilken hastighet du har hatt på denne? Ser jeg bruker 800x 1,85g, SG19, Fed209 og 36g #6, brukte hylser (Gyttorp super steel gjennomsiktig) med hastighet 425-430.

Ja,har ca 400-405 v1 på denne...

lader med 1,75 og nye hylser tidlig i jakta åpner skuddbilde litt...

er dette trykktestede data? 

Trur trykket ditt er noe høyt?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, J.E.Hagen skrev:

Ja,har ca 400-405 v1 på denne...

lader med 1,75 og nye hylser tidlig i jakta åpner skuddbilde litt...

er dette trykktestede data? 

Trur trykket ditt er noe høyt?

 

 

 

Hei.

Nei dette er ikke trykktestet det jeg kjenner til. Vil anta at jeg har tatt utgangspunkt i en tråd på Robsoft (mener å huske at der er en egen 800X tråd der) og testet litt videre selv. Mulig trykket er høyt, men så lenge jeg går med "fleur de lys"-stemplet hagle er jeg ikke så redd for å prøve litt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg undre mig lidt.
Hvad kan man udlede af et enkelt tilfælde af noget så tilfældigt og kaotisk som et haglskud. ?
Jeg ville forvente, at man som minimum, måtte skyde mindst 5 - 10 skud med hver ladning, for at få et bare minimalt brugbart resultat.

Typisk set, har varierende trangboringen, vel klart mindre betydning, end forladningen?

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, ignorant skrev:

Jeg undre mig lidt.
Hvad kan man udlede af et enkelt tilfælde af noget så tilfældigt og kaotisk som et haglskud. ?
Jeg ville forvente, at man som minimum, måtte skyde mindst 5 - 10 skud med hver ladning, for at få et bare minimalt brugbart resultat.

Typisk set, har varierende trangboringen, vel klart mindre betydning, end forladningen?

Har skutt ihvertfall 10-15 bilder av hver ladning jeg bruker.. i 3 forskjellige choker...

pluss at jeg skyter 2-3 hver gang jeg åpner nye bokser krutt...

Så har ganske god kontroll på hva ladningene mine leverer i mine hagler...

skyter også hastigheter med minimum 3 skudd...har faktisk opplevd at 3/8 choke skyter trangere en 3/4 choke...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag har i och med att jag de senaste 2  sesångerna  skjutit med företrädesvis 16  hållit mig till max 32gram  och i början sköt jag med rätt trång choke för jag var rädd att 32g inte skulle räcka, men det gjorde det så jag har öppnat mer 

För i och med att de flesta skott går på 30m så behöver man ingen choke som överdödar på 30m , i vart fall om det gäller matvilt  kråkor och trut däremot kan man gärna skjuta till en tesil.

Jag ska se om jag hittar lite bilder i telefonen på 800-X laddningar.

 

Bilden nedan sitter lite högt men det är 32g italienska :5    1,50gram  800-X   med Z2M21  på ett avstånd av 35m   och pappret är 75-76 cm brett.

 

/ P 

4C84829E-D681-42A4-9335-69489C4F45B8.jpeg

Edited by culot
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg fant dette i «arkivet». Krutt 700x, 1,3g krutt og 30g hagl (hjemmelaget 5’er). Wad B&P D24. Hastighet ca400ms. Denne ladninga tar trangboring fint og viser at man ikke nødvendigvis behøver 38-42grams ladninger for skyte fugl....xD Skutt med Light full (7/8) Teague choke.

C5B28276-D951-4163-8BBB-54612C1FB102.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag bytte upp mig på krutbussning fr MEC  35 till 36 för en beprövad duvladdning i  16/67  och det förvandlade den ifrån en 35m patron till en 30m dito , bild 1&3 är på 30m bild 2&4 på 35m , choke 4/10 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

@Kobble

 

Att skjuta på 25m  med trånga borrningar ger " fel" värden , standardavstånd ÄR 35meter  , skytte på 25 meter är enbart givande med skeet - till IC  borrning.

ALLT trängre än IC blir tätt på 25meter.

 

/ P

Edited by culot
Oklar beskrivning
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Hakapiken

 

Har du gjort fler tester med Lovex SO35  på " standardhåll " 35m  och helst i en normal bössa.

din långskjutare m Teuage  verkar skjuta bättre än genomsnittet  mao så bra att den är svår att jämföra..

är du med i mitt resonemang ?   Som det ser ut kan SO35 vara en utmanare/ersättare till Vectan A1SP som jag 

inte får tag på längre.  Hur är SO35 prissatt i jämförelse med andra krut för er? 

 

Lovex ÄR ett billigt krut , så defakto Vectan A kruten  jag har förut köpt  i en bättre del av ledet och då 

hamnat på 400-450kr ( sek ) kilot  och det var inkl moms och nån/några hade gjort förtjänst   Redan.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg landet vel på 1,8x36 med z2m18 wad. Den skyter fint med god hagel. Lenge siden jeg har brukt den nå. 800x har liksom vært god-krutet. Skal prøve å sette sammen noen og måle litt hastigheter og skyte noen bilder med «Normal» Hagle. Beretta 687 med 1/2 choke.😁 395 kroner for halvkiloen i Norge.

Link to comment
Share on other sites

 

Det är fan att dom ska ta ett förvisso rätt bra krut som är lågt prissatt i de flesta europeiska länder upp i 

nivå med de dyraste kruten,  avsaknaden av 800-X däremot är riktigt trist . Jag ångrar bittert att jag inte köpte på

mig mer av Vectan när prisnivån var bra  och delade ut bland jaktkompisar för att hålla mig under 5 kg gränsen .

förvisso kan frugan och jag ha  10 kg tillsammans så länge vi har dom i olika byggnader. 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag skulle gärna se träffbilder med kal 16 ifrån de som har . Detta för att jämföra med mina senaste bilder från 

2 av mina senaste pipor som båda är stämplade * ( full)  dock är den ena stämplad 16,7 och den andra en sweet pipa 16,8.

Båda  har ca 16,0 i mynningen, ingen av dem uppvisar snortäta bilder som 10/10 borrningar bruka uppvisa. 

Sen har jag för mig att stämplingen anger loppet 20cm efter patronläget och att det tränger till sig straxt innan choken ? 

Det är iaf vad mina bussningar säger mig som börjar gå tungt  ca 15-20 cm innan choken. Så om det stämmer är min

16,7 vs 16,0 pipa en 6/10 pipa i realiteten och min 16,8 vs 16,0 en  7/10 dito....  Detta stöder iaf bilderna som är skjutna med 

32g:5  som i sig är en utmaning för kal 16 , detta visade bilderna med min 28g :6 som jag laddat för duva som sköt riktigt tätt.

alla bilder ( som kommer senare ) är skjutna på 35meter mätt både med laser och måttband för att det såg så jäkla långt ut.

/P

Link to comment
Share on other sites

16/67  RIO piston G  Vectan A1  1,46 x28 :6 SG 16/18 .

Det är min light 16 som jag satt på en sweet pipa stämplad *  med ett  16,8 lopp , dock är den  16,0 i mynningen  så vi pratar 8/10 dvs lite trängre än LF 

image.jpeg

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
12 minutter siden, culot skrev:

 

Brukar du göra  samma laddning m  5:or  eller 4:or ?      Sexor har en tendens att skjuta vackert hur man än laddar dom.

Men det är sanslöst bra på  37m

/ P 

Jeg har ladet denne med 5'ere også men da hovedsakelig med z2m21 og det funker snus. Dette var bare en test med GT wads og jeg er jævlig fornøyd så langt. Bare jævlig sørgelig at man ikke får tak i 800x mere...

 

J.A.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

På 11 december 2018 den 23.06, Hakapiken skrev:
På 11 december 2018 den 22.14, culot skrev:

 

 Ja, nå blir det nok mere jakt. Har aldri jaktet så lite som siste året. Arbeidet med stugan har tatt all fritid. Men nå er den endelig ferdig! Så Nu Jævlar!😁<span><span>

Jag är ute nu och jagar Knipor torsd -söndag , startade dåligt idag med  1 knipa dock med ett sanslöst vackert skott med 

nya Tecna krutet som verkar leverera .  Förra söndagen hade jag ett grymt skytte så det varierar stort..

 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...